سوخو-35 - نمایه

نشریه نظامی میلیتری‌وچ می‌نویسد: در حالی که ایران به‌زودی جنگنده‌های پیشرفته سوخو-۳۵ را از روسیه تحویل می‌گیرد، اسرائیل بخشی از ناوگان اف-۳۵ خود را به دلیل نقص فنی زمین‌گیر کرده است.

سرویس جهان مشرق انتشار اخبار دستیابی قریب‌الوقوع ایران به جنگنده‌های پیشرفته‌ی سوخو-۳۵، رقابت بر سر برتری در آسمان خاورمیانه را داغ‌تر کرده است. در حالی که تا پیش این تصور می‌شد از یک سو، جای خالی جنگنده‌های نسل جدید در نیروی هوایی ایران، و از سوی دیگر، دستیابی رژیم صهیونیستی به جنگنده‌های نسل پنجمی اف-۳۵، پرونده‌ی این رقابت را دست‌کم در آینده‌ی نزدیک بسته باشد، اما تحولات ماه‌های اخیر ورق را به طور کامل به سود ایران برگردانده است.

همزمان با زمین‌گیر شدن ناوگان اف-۳۵ اسرائیل به دلایل مختلف، ایران در آستانه‌ی دریافت جنگنده‌های نسل ++۴ خود قرار دارد. به این ترتیب، بعید نیست اسرائیل عطای جنگنده‌های اف-۳۵ خود را به لقای آن‌ها ببخشد و اتفاقاً به سراغ جنگنده‌های قدیمی‌تر برود. نشریه‌ی نظامی «میلیتری‌واچ» اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «همزمان با آمادگی ایران برای دریافت سوخو-۳۵، اسرائیل بهترین جنگنده‌هایش را زمین‌گیر کرد: مشکلات گسترده‌ی اف-۳۵ از کره تا تگزاس[۱]» به همین مسئله پرداخته است. آن‌چه در ادامه می‌آید، ترجمه‌ی گزارش میلیتاری‌واچ است.

نبرد بر سر آسمان خاورمیانه/ اف-۳۵های اسرائیل زمین‌گیر شدند؛ سوخو-۳۵های ایران در آستانه پرواز

شماری از جنگنده‌های اف-۳۵ متعلق به نیروی هوایی رژیم صهیونیستی. تعدادی از جنگنده‌های آمریکایی اف-۳۵ که قرار بود دست برتر اسرائیل مقابل ایران در آسمان خاورمیانه باشند، اکنون زمین‌گیر هستند و تبدیل به باری روی دوش این رژیم شده‌اند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› تهران-تل‌آویو در ۷ دقیقه: ۵ سلاح قدرتمند ایران به روایت نشریه آمریکایی

›› گزارش نشریه آمریکایی درباره پهپاد آرش-۲/ تل‌آویو و حیفا چگونه با خاک یکسان خواهند شد؟

›› همکاری‌های جدید تهران و مسکو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟


نیروی هوایی اسرائیل ۲۵ دسامبر [۲۰۲۲، مصادف با ۴ دی ۱۴۰۱] ۱۱ فروند از جنگنده‌های اف-۳۵اِی خود را پس از چندین مورد حادثه برای این کلاس جنگنده در طول سال [گذشته، ۲۰۲۲ میلادی]، زمین‌گیر کرد. این تصمیم، نگرانی‌های گسترده‌ای را بیش‌تر کرده است که پیشاپیش درباره‌ی توانایی این جنگنده‌ها برای مقابله با چالش‌های کوتاه‌مدت در زمینه‌ی تأمین امنیت اسرائیل، و به همین ترتیب، مقابله با تهدیدات پیش روی بیش از ده مشتری دیگر اف-۳۵ در سراسر جهان، وجود داشت. سخنگوی ارتش اسرائیل در رابطه با تصمیم اخیر اعلام کرد: «با توجه به یافته‌ها [ی تحقیقات] و اطلاعات مخابره‌شده، مشخص شد که این هواپیماها نیاز به بازرسی اختصاصی دارند تا احتمال وقوع نقص مکرر در سامانه‌ی اسرائیلی از بین برود.»

نبرد بر سر آسمان خاورمیانه/ اف-۳۵های اسرائیل زمین‌گیر شدند؛ سوخو-۳۵های ایران در آستانه پرواز

بخشی از ناوگان اف-۳۵ نیروی هوایی رژیم صهیونیستی. این رژیم طی آخرین روزهای سال گذشته‌ی میلادی، شماری از جنگنده‌های اف-۳۵ خود را به دلیل مشکلات فنی زمین‌گیر کرد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره گسترش روابط ایران و روسیه

›› بزرگ‌ترین ارتش خاورمیانه/ ارتش ایران چه‌قدر قدرتمند است؟

به این ترتیب، این‌که آیا ممکن است بقیه‌ی ناوگان اف-۳۵های اسرائیل نیز، که ابتدای سال [۲۰۲۲] شامل ۳۰ فروند می‌شد، به همین سرنوشت دچار شوند یا خیر، اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که یک ارزیابی داخلی نشان داده این جنگنده‌ها احتمالاً دچار همان نواقصی هستند که چندی قبل‌تر به سقوط یک فروند اف-۳۵ در تگزاس منجر شده بود؛ اگرچه جنگنده‌ی حادثه‌ی تگزاس از نوع اف-۳۵بی با قابلیت فرود عمودی بود.

نبرد بر سر آسمان خاورمیانه/ اف-۳۵های اسرائیل زمین‌گیر شدند؛ سوخو-۳۵های ایران در آستانه پرواز

سه فروند جنگنده‌ی رادارگریز نسل پنجم اف-۳۵ پس از تحویل توسط آمریکا و فرود در پایگاه هوایی «نواتیم» متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی در اواسط ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی. این رژیم کم‌تر از یک ماه بعد، بخشی از ناوگان اف-۳۵ خود را به علت نقص فنی زمین‌گیر کرد. (+)

اسرائیل اواسط همان سال، ماه جولای، پس از کشف نقص در صندلی پرتاب جنگنده‌های اف-۳۵، این جنگنده‌ها را زمین‌گیر کرده بود. این در حالی است که در همان مقطع، ارتش آمریکا نیز ناوگان اف-۳۵ خود را زمین‌گیر کرده بود. سایر مشتریان نیز با ناوگان اف-۳۵ خود به مشکلاتی برخورده‌اند: به عنوان نمونه، ماه اکتبر [سال ۲۰۲۲] کمیته‌ی دفاع ملی مجلس ملی کره‌ی جنوبی در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که اف-۳۵های این کشور طی ۱۸ ماه، از ژانویه‌ی ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲، با ۲۳۴ مورد نقص مواجه شده‌اند[۲].

پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه/ چشم روسیه دنبال کدام پرنده‌های ایرانی است؟ +عکس و فیلم

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۱۸ قطعه‌ای را در دست دارد که ادعا می‌کند متعلق به یک فروند پهپاد «شاهد-۱۹۱ صاعقه ۲» ساخت ایران است. سال ۲۰۱۸، رسانه‌ها خبر دادند یک پهپاد صاعقه‌ی ایرانی موفق شده تا عمق آسمان فلسطین اشغالی نفوذ کند، بدون این‌که پدافند رژیم صهیونیستی موفق به شناسایی یا سرنگونی آن شود. با فرض این‌که این ادعا صحت داشته باشد، موشک‌های ایران نیز به‌راحتی خواهند توانست دورترین نقاط فلسطین اشغالی را هدف بگیرند. (+)

این موارد شامل ۱۷۲ مورد «ناتوانی در پرواز» و ۶۲ مورد «ناتوانی در انجام مأموریت‌های خاص» می‌شد. ضمناً ۱۱۷ مورد ناتوانی در پرواز و ۴۵ مورد ناتوانی در انجام مأموریت‌های خاص، که سال ۲۰۲۱ رخ داده بودند، در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۲ نیز حل‌وفصل نشدند. مقامات کره‌ی جنوبی، آن زمان، آمادگی اف-۳۵ برای شرکت در نبرد، در صورت وقوع جنگ در شبه‌جزیره‌ی کره، را به طور جدی زیر سؤال بردند. این کلاس جنگنده، به‌رغم این‌که اولین پرواز خود را ۱۶ سال پیش، سال ۲۰۰۶، انجام داد، هنوز با آمادگی لازم برای شرکت در نبردهای سنگین، فاصله‌ی زیادی دارد.

نبرد بر سر آسمان خاورمیانه/ اف-۳۵های اسرائیل زمین‌گیر شدند؛ سوخو-۳۵های ایران در آستانه پرواز

یک فروند جنگنده‌ی اف-۳۵ نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در حال برخاستن از زمین طی رزمایش «پرچم آبی» در اکتبر ۲۰۲۱. علاوه بر رژیم صهیونیستی، سایر مشتریان اف-۳۵ نیز با این جنگنده به مشکلات فنی برخورده‌اند. (+)

اف-۳۵ تنها جنگنده‌ی «پسانسل‌چهارم» غربی در جهان است که در حال حاضر تولید می‌شود. این جنگنده و جِی-۲۰ چین، تنها جنگنده‌های نسل پنجمی در حال تولیدی هستند که در سطح اسکادران عملیاتی شده‌اند. ظرفیت بالقوه‌ی اف-۳۵ برای پیشی گرفتنِ آسان از سایر کلاس‌های جنگنده‌ی غربی، موجب شده تا به‌رغم مشکلاتی که در عملکرد آن مشاهده شده، علاقه‌ی خارجی گسترده‌ای نسبت به آن وجود داشته باشد؛ آن‌قدر که پنتاگون بارها اعلام کرده سفارش‌های داخلی احتمالاً با کمبودهای شدیدی مواجه خواهند شد[۳].

پیام همکاری‌های جدید تهران و مسکو برای تل‌آویو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟ +عکس و فیلم

سربازان اسرائیلی، ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۶، در جریان مانور مشترک «جونیپر کبرا» میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در پایگاه هوایی «ختسور» متعلق به نیروی هوایی این رژیم در مرکز فلسطین اشغالی، از کنار یک پدافند هوایی اسرائیلی «گنبد آهنین» (چپ)، یک پدافند موشکی آمریکایی «ام‌آی‌ام-۱۰۴ پاتریوت» (وسط)، و چند فروند موشک ضدبالستیک آمریکایی-اسرائیلی «پیکان ۳» (راست) رد می‌شوند. مانور جونیپر کبرا هر دو سال یک بار با هدف تقویت آمادگی اسرائیل برای مقابله با حملات بالستیک احتمالی از سوی ایران و ایجاد هماهنگی بیش‌تر میان ارتش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود. با این وجود، هیچ‌کدام از این پدافندها در مقابل موشک‌های فراصوت و قابلیت‌های «حمله‌ی فوجی» ایران کاری از پیش نخواهند برد. (+)

یکی از مشکلات اصلی اف-۳۵ که انتظار نمی‌رود حل شود، هزینه‌های عملیاتی بالای آن است که امکان استفاده‌ی گسترده از آن به عنوان جایگزینی برای یگان‌های اف-۱۶ و اف-۱۸ را محدود می‌کند. بر خلاف رقیب چینی‌اش جی-۲۰[۴]، که یک جنگنده‌ی دوموتوره‌ی سنگین است که برای مأموریت‌های برتری هوایی و خدمت در یگان‌های نخبه طراحی شده، اف-۳۵ یک هواپیمای نسبتاً سبک تک‌موتوره است که قرار بود در تعداد زیاد عملیاتی شود. آمریکا برای ساخت یک جنگنده‌ی سنگین نسل پنجم، معادل جی-۲۰، برنامه‌ی اف-۲۲[۵] را راه‌اندازی کرده بود. با این حال، مشکلات جدی و گسترده‌ی[۶] این جنگنده منجر شد تا کم‌تر از چهار سال پس از آغاز خدمت، دستور پایان تولید آن صادر شود.

نبرد بر سر آسمان خاورمیانه/ اف-۳۵های اسرائیل زمین‌گیر شدند؛ سوخو-۳۵های ایران در آستانه پرواز

یک فروند اف-۲۲ متعلق به نیروی هوایی آمریکا. اگرچه این نیرو قرار بود ۷۵۰ فروند از این جنگنده‌ها را بخرد، اما در نتیجه‌ی مشکلات متعدد اف-۲۲، از جمله هزینه‌های هنگفت تعمیر و نگهداری، این رقم به ۱۸۷ فروند کاهش پیدا کرد و تولید این جنگنده‌ی سنگین نسل پنجم اکنون یک برنامه‌ی شکست‌خورده تلقی می‌شود. (+)

همان تعداد معدود اف-۲۲یی که تولید شده‌اند نیز از سال ۲۰۲۳، پس از گذراندن صرفاً بخش اندکی از عمر عملیاتی پیش‌بینی‌شده‌ی خود، کم‌کم بازنشسته می‌شوند[۷]. اگرچه قبلاً انتظار می‌رفت اسرائیل، در کنار ژاپن و احتمالاً مشتریان دیگری مانند استرالیا، اف-۲۲ را خریداری کند، اما این جنگنده به دلیل نیازهای فوق‌العاده‌اش در زمینه‌ی تعمیر و نگهداری هرگز قابلیت صادرات را پیدا نکرد. همین مسئله همراه با تأخیر در توسعه‌ی اف-۳۵، مشتریان آمریکا را از یک ناوگان پایدار از جنگنده‌های نسل پنجم محروم کرده است.

معرفی «پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳»؛ یکی از شهرهای پهپادی متعدد متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران در عمق زمین و زیر کوه [دانلود]

معرفی بخشی از پهپادهای مستقر در «پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳»، یکی از شهرهای پهپادی متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران [دانلود]

عملیاتی‌سازی جنگنده‌های نسل پنجم، به‌ویژه در خاورمیانه [و توسط اسرائیل]، ضرورت بالایی نداشته است، زیرا بر خلاف دهه‌ی ۱۹۷۰ که جنگنده‌های نسل چهارم کم‌کم وارد خدمت شدند، امروزه احتمال زیادی ندارد که دشمنان بالقوه‌ی اسرائیل جنگنده‌های فوق‌العاده پیشرفته‌ای را به خدمت بگیرند. این واقعیت، در نتیجه‌ی وضعیت اقتصادی کشورهای منطقه و نیز مشکلات روسیه‌ی پساشوروی[۸] در انتقال صنایع ساخت جنگنده‌اش به نسل پنجم بوده است.

نبرد بر سر آسمان خاورمیانه/ اف-۳۵های اسرائیل زمین‌گیر شدند؛ سوخو-۳۵های ایران در آستانه پرواز

تصویری که ادعا می‌شود یک فروند پهپاد انتحاری متعلق به نیروی هوایی روسیه را لحظاتی پیش از اصابت به یک هدف در کی‌یف، پایتخت اوکراین، نشان می‌دهد. گفته می‌شود ایران بخش عمده‌ای از هزینه‌ی خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ از روسیه را با فروش پهپادهای خود به این کشور پیشاپیش پرداخت کرده است. (+)

توضیحاتی درباره‌ی پهپاد ایرانی «شاهد-۱۳۶»؛ پهپادی که رسانه‌ها و اندیشکده‌های خارجی آن را کابوس ارتش اوکراین توصیف می‌کنند [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› رادارگریز و مرگ‌بار؛ تأثیر پهپادهای ایرانی بر جنگ اوکراین

با این وجود، ایران، دشمن اصلی منطقه‌ای اسرائیل، قرار است سال ۲۰۲۳ جنگنده‌های نسل ++۴ سوخو-۳۵ را از روسیه دریافت کند[۹] که به طرز چشم‌گیری پیشرفته‌تر از اف-۱۶ها و اف-۱۵های قدیمی اسرائیل هستند. همین مسئله، ضرورت ویژه‌ای به ارتقای ناوگان اف-۳۵ اسرائیل از نظر قابل‌اتکا بودن بخشیده است. اگرچه اف-۳۵ در بسیاری از جنبه‌های نبرد هوابه‌هوا با محدودیت [و مشکل] مواجه است، اما به‌خوبی برای مأموریت‌های حمله‌ی زمینی بهینه‌سازی شده است، که باعث شده این جنگنده‌ها نقش کلیدی‌ای در برنامه‌های اسرائیل برای حملات احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران[۱۰] ایفا کنند؛ سناریویی که اغلب در مانورهایی که شامل حضور این جنگنده‌های رادارگریز هستند، تمرین می‌شود[۱۱].

«اسرائیل آمادگی حمله‌ی نظامی به ایران را دارد.» «بنجامین گانتز» وزیر دفاع وقت رژیم صهیونیستی، در گفت‌وگو با «جفری گلدبرگ» سردبیر مجله‌ی آمریکایی «آتلانتیک»، در حاشیه‌ی کنفرانس «انجمن امنیتی اَسپِن» وابسته به اندیشکده‌ی آمریکایی «مؤسسه‌ی اَسپِن» [جزئیات بیش‌تر] [دانلود]

تصاویری از پرواز و مانور هوایی جنگنده‌ی «سوخو-۳۵اس» ساخت روسیه. گفته می‌شود ممکن است ایران در قبال تأمین پهپاد برای ارتش روسیه، از این کشور جنگنده‌ی سوخو-۳۵ دریافت کند. دستیابی ایران به این جنگنده می‌تواند ضمن نوسازی ناوگان نیروی هوایی این کشور، بسیاری از معادلات راهبردی در خاورمیانه را تغییر دهد. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی ایران و روسیه

‌›› از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن»

تصور می‌شود تهدید حملات اسرائیل با اف-۳۵ دلیل اصلی تصمیم ایران مبنی بر سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ بوده باشد. این‌که خرید سوخو-۳۵ توسط ایران چه تأثیری بر برنامه‌های خرید جنگنده‌ی اسرائیل در آینده خواهد گذاشت، هنوز مشخص نیست. با این وجود، این احتمال مطرح شده است که اسرائیل بخواهد به نوبه‌ی خودش به دنبال جنگنده‌های ارتقایافته‌ی نسل چهارم، در قالب اف-۱۵ای‌ایکس، باشد تا اتکایش به جنگنده‌های پردردسرتر اف-۳۵ را کاهش دهد.

نبرد بر سر آسمان خاورمیانه/ اف-۳۵های اسرائیل زمین‌گیر شدند؛ سوخو-۳۵های ایران در آستانه پرواز

تصویری که بخشی از برنامه‌های روسیه برای تولید، عملیاتی‌سازی و صادرات جنگنده‌ی رادارگریز نسل پنجم «سوخو-۵۷» را نشان می‌دهد. یکی از برنامه‌های روسیه، فروش ۲۰ فروند از این جنگنده‌ها به ایران (گوشه‌ی بالا سمت راست) در سال ۲۰۲۲ بود. آیا این فروش در آینده اتفاق خواهد افتاد؟ (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ژنرال اسرائیلی: نمی‌توانیم برنامه هسته‌ای ایران را با ابزار نظامی ‌نابود کنیم

›› مقام سابق اطلاعات ارتش اسرائیل: نمی‌توانیم به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کنیم

›› آیا واقعاً «همه گزینه‌ها» روی میز است؟ / اگر در وین توافق نشود، چه می‌شود؟

›› بلوف‌های توخالی بایدن/ روزنامه کنگره: آمریکا مقابل ایران گزینه نظامی ندارد


[۱] As Iran Prepares to Receive Su-۳۵s - Israel Grounds Its Top Fighters: F-۳۵ Issues Widespread From Korea to Texas Link

[۲] South Korean Defense Sources Express Concerns About Unreliable F-۳۵ Fighters Link

[۳] Major Cuts to F-۳۵ Orders Under Consideration: Air Force Chief Wants a Simpler ‘۴+ Generation’ Fighter to Replace It Link

[۴] Zhuhai Air Show Reveals China’s Fleet of J-۲۰ Fifth Generation Fighters is Significantly Larger Than Thought Link

[۵] Evaluating America’s Fifth Generation Fleet Today: F-۲۲ and F-۳۵ Numbers and Performances Far Behind Plans Link

[۶] ۲۵ Years Since the F-۲۲’s Maiden Flight: America’s First Fifth Gen. Fighter Increasingly Looks Like a Failure Link

[۷] Pentagon Wants to Begin Retiring Relatively New F-۲۲s: Troubled Stealth Fighter Increasingly Out of Favour Link

[۸] Russia’s Early Plans for the Su-۵۷: Over ۱۰۰ Operational By ۲۰۲۲, New Variants and Exports to South Korea, Iran and India Link

[۹] Iranian Air Force Pilots Have Begun Training on Russian Su-۳۵s: Was the Fighter the Right Choice? Link

[۱۰] Range Extension for Israeli F-۳۵s Places Iranian Nuclear Facilities Within Reach: Could They Strike Soon? Link

[۱۱] Dozens of Israeli Fighters Simulate Mass Attack on Iranian Nuclear Facilities: How Likely is an Actual Strike? Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 169
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 21
  • سید IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    تجهیز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به تعداد کافی از جنگنده هوایی های پیشرفته سوخو 35 اَبَرفلانکر از یک سو و مهارت و تجارب خلبانان ایران از دفاع مقدس که آن را در اختیار خلبانان جوان این نیرو قرار داده اند قطعاً نیروی هوایی ایران را در صدر قدرت های منطقه قرار می دهد چرا که این جنگنده هوایی ها برتر از جنگنده های موجود در منطقه از جمله میراژ 2000 و یورو تایفون و ایگل اِف 15و فالکن اِف 16 و هورنت اِف 18 و رافائل و تورنادو و غیره هستند و حتا به قول کارشناسان نظامی یانکیستان اگر خلبان آن مهارت کافی داشته باشد از پس اِف 35 هم برمی آیند!
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      57 9
      جتهای کوچکتر قابلیت مانور و فرار بسیار عالی دارند البته خلبانهای ایرانی هم باهوش و شجاع هستند بخاطر همین هر جتی هم که ایران خریداری بکند کشورهای پیشرفته بشدت میترسند
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      73 49
      خرید سوخو خوبه ولی دانشمندان خودمان باید از ترکیب F14 و سوخو به یک هواپیمای خوب برسن مثل پهباد که روی پای خودمانیم.
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      13 71
      ترکیه ۱۰۰ سوخو ۳۵ سفارش داده بودکه به علت هزینه بالای تعمیر موتور لغو کرد قراره سوخو۵۷ بگیره
    • ناصر IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      16 6
      هدف از خرید این هواپیما دست یابی به خط تکنولوژی نیست هدف شسناخت تمرکز فناوری رادگریز برای کشف این هواپیماها برای پدافند هواییه و بعدش قراردادند تکنولوژی بومی برای پنهانکاری بعدی این هواپیماهاست . نسل یک تا پنچ مسیر پیشرفت خودش رو طی کرده و الان هدف روش پنهانکاری این هواپیماست . ایران با تولید پهپاد شاهد 136 همه تکنولوژی های ساخت شده را بی ارزش کرده و حتی اس 300 روسیه را هم منهدم کرده است پس ایران مسیر پنهانکاری را بدست آورده و برای درک بیشتر تکنولوژی دنبال خرید سلاحه .
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      12 47
      متاسفانه بعید بدونم که مهارت خلبانهای ایرانی در مقابل مهارت خلبانهای آمریکایی و اسرائیلی و کشورهای حاشیه خلیج فارس بتونه چیز قابل توجهی ارائه کنه
    • یوسف از همدان IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      7 20
      مهندسجان دقت کن که 35سال از دفاع مقدس گذشته اگر خلبانی هم اون موقع تازه رفته بود دانشکده الان 5ساله بازنشسته شده علاوه بر اون خلبانی از شغل هاییه که خیلی حساسه و با کوچکترین مشکل جسمی و روحی خلبان اجازه پرواز نداره
    • ابراهیم IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      13 31
      از خرید سوخو ۳۵ به عنوان یک ایرانی بسیار خوشحالم فقط ای کاش یه فکری هم به پیاز ۳۵ بکنید
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      74 69
      ۱۰:۲۱ کجا پهباد روی پای خودتونید 80 درصد قطعات پهباداتون وارداتیه الان روی پای خودتونید؟!!!!!! سرهم کردن ومونتاژ که منم مثل اب خوردنه برام.ههههه
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    ای خاک این همه ملت را گرسنه کردید برای چند تا سوخو 35 که ایا بتونید با F35 اسرائیل رقابت داشته باشید یا نه؟!!!!!
    • سید IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      باز یک شکم باره نظر داد! هرچه دهندت تو را گویی کم است/ عاقلان به تعجب کاین چه شکم است؟!
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      برو قرصات بخور استراحت کن عزیزم حالت خوب شد بیا ببین خودت میفهمی چی میگی یا نه.
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      در پاسخ ۸:۴۷ یا خیلی بی شعوری یا همون خیلی بی شعوری
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      48 16
      ۱۱:۰۶ تو دیگه چقدر نادونی با اون سید که منظور منا نگرفتید !!!!!! منظور من شرکت درجنگ روسیه وفشارهای تحریم درمقابل چندتا سوخو افتاد؟؟؟ عزیزم پس الکی یه چیزی از خودت در مقابل جواب دیگران پردازش نکن ..قرصات ! قرصات!!!!!!!
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      50 36
      در یکی از آیات سوره مبارکه اسراء آمده است: «وقتی وعده ما به سر می‌رسد، بندگانی از خودمان را مبعوث می‌کنیم که انسان‌های بسیار قدرتمندی هستند و صهیونیست‌ها را از خانه هایشان بیرون می‌کِشند و از آن‌ها انتقام می‌گیرند و نابودشان امام صادق (ع) از امام باقر (ع) پرسیدند که این بندگان قدرتمند سختگیری که صهیونیست‌ها را از خانه هایشان بیرون می‌آورند و نابودشان می‌کنند چه کسانی هستند؟ و حضرت (ع) هم فرمودند: ایرانی ها. 
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      بسوز غربگدا گشنه های آمریکا و اسراییل با اف 35 قراضه و پر از مشکل سیر میشن؟ عمود پروازیش هم الکیه یا میفته تو دریا یا چپ میکنه خخخ
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      37 14
      باز یکی بنام سید
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      49 25
      بازم یه تیرانایی توالت شور بی نام!!!
    • فرزند ایران IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      46 3
      فقط نق زدن بلدید. اگر نمی خرید هم چیز دیگری می گفتید. توجه به حرف هایتان عین حماقت است
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      3 3
      دیس لایک داری داداش
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      22 6
      اربابت رژیم کودک کش صهیونیستی از درون داره فروپاشی میکنه دیگه احتیاج به شلیک یک گلوله از طرف مسلمانان نداره
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      2 7
      بله ایرانی ها با ولایت امام زمان ع، نه شما تنبلهای مفت خور نفت خور با تورم ۵۰ درصد.
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      25 2
      تمام سلاحهای کشورهای دنیا برای دفاع از خود است همه برای برتری قدرت نظامی تلاش می کنن دفاع یک قانون طبیعی است برای دفاع در مقابل دشمن است هرکه باشد امریکا باشد اسرائیل باشد برای هر که بد خواه مملکت باشد .
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      3 5
      ۲۱:۴۶ خریت چقدر بهت میاد. اولا توالتی به نام اسراییل هم نداریم‌. اون رژیم اشغالگر فلسطینه که قراره محو بشه. ثانیا متجاوز از خودش دفاع می‌کنه اما حق دفاع نداره. آمریکا و صهیونیست متجاوزن. اونا در منطقه ما هستن نه ما اون تو منطقه اونا. بنابراین ما حق داریم تو سرشون بزنیم و مقابله به مثل کنیم و بریم بغل گوشه‌شون نه اونا. مشکل اینه که آدم بی‌دین، فرق بین حق و باطل رو نمیفهمه مثل تو
  • US ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    11 31
    موتور سوخو ۳۵ با اف ۱۶ برابر هست
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      12 4
      موتور اف 35 با میگ 21 برابر هست.
  • ناظری IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    62 26
    پس بزنید اسراییل را نابود کند چون امت همیشه در صحنه دیگر طاقت حضور صهیونیستها در قدس شریف را ندارد همین حالا که شروع به موشکباران اسراییل کنید تا نیمه شعبان جشن پیروزی را هم میگیریم
    • رضا IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      9 9
      🤣🤣🤣
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      3 0
      لباس میش و خلی به تن کرده ای مزدور -مغز را خورده ای و نسخه پوست خربزه می پیچی -نگران محو نباش با اربابت با همدیگربه قعر میری پای ایران را به میان نکش دوستانمان هستند
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      13 0
      08:49 خر خودتی مناخیم!!! 🤣🤣🤣🤣
    • حسن IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      1 0
      نه زوده!اون ساعته که ساختندتازمان نابودی اسرائیل رونشون بده هنوزحدود۲۲سال وخورده ای وقت داره نشون میده عجله نکن!
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    ایران بزودی ابرقدرت نظامی و موشکی و پهپادی جهان خواهد شد. نبرد اسمان را هم بزودی خواهیم گرفت. فقط صبر کنید و ببینید.ان شالله
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      با دلار چند تمن ؟ خخخخخ
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      15 20
      باشه
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    47 47
    مرحوم جمال عبدالناصر هم اسراییل را همینقدر ضعیف و بی دست و پا میدید خدا رحمتش کنه. شما هم چهار کلمه تاریخ بخونید
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      15 21
      خدارا شکر که آن زمان اسراییل بمب اتم نداشت وگرنه امروز در کنار هیروشیما و ناکازاکی قطعا قاهره و دمشق را هم داشتیم
    • . IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      36 11
      تمام فرمانده ها صد در صد عبدالناصر رو میشناسن تصمیم های اشتباهش دلیل شکست در جنگ ۶ روزه شد. ولی ایران مصر نیست . بد ترین تصمیمات رو برای جنگیدن گرفت کسی که میگه از این لحظه جنگ شروع شد باید با تمام قدرت حمله کنه نه این که صبر کنه طرف تمام هواپیما ها و تجهیزات زرهی شو نابود کنه بعدش هم موقع ای که دشمن حمله هوایی میکنه به روش پیاده عقب نشینی کنه و در آخر هم هر کسی دیگری رو مقصر بدونه ، فراموش نکن ایران چجوری در یک عملیات ۴۸ تا هواپیما از عراق رو نابود کرد بدون این که یکی از هواپیما هاشو از دست بده در شرایطی که نه قدرت موشک و پهپاد منطقه ای بود و نه سامانه دفاع هوایی داشت . جنگ بدون حمله جنگ نیست
    • حجت IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      23 2
      همینکه رژیم موقت صهیونیستی به نکبت رسیده و از جنگ همزمان با چند کشور به پز دادن زدن راکت و پهپاد رسیده یعنی باید فاتحه براش خوند
    • محسن IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      2 0
      عبدالناصرنبایدنیروهاش میفرستادانطرف نیل وگرنه اوتااواسط جنگ اسراییل رازمین گیر کرد اقای تاریخدان
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      46 1
      فعلا تا اینجای کار اسراییل دو بار از حزب الله لبنان که صرفا یک گروه شبه نظامی وابسته به ایرلن بود شکست خورده.اشتباه شما اینجاست که قدرت ایران رو با یه مشت کشور عربی دست نشانده آمریکا مقایسه میکنی.
  • US ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    27 39
    روسیه کارخانه پهپاد رو گرفت ۸ تا سوخو داد؟!
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      7 6
      نه، انگلیس بحرینو گرفت چندتا تانک هم قرار بود بده نداد!!! خخخخخخخخخخ
    • ایرانی IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      4 24
      جداً حالتون از خودتون به هم نمیخوره در لجنزار اینهمه دروغ و دفنگ و شایعه غلط میزنین؟!
    • رضا IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      7 6
      پهپاد شاهد یه پهپاد انتحاری با قدرت تخریب بالاست.سطح دانش بالایی انقدر نداره که باعث نگرانی بشه از دستش بدیم.شاهد از عمر تولیدش بالای ۵سال میگذره،پس نگران تکنولوژیش نباشید.اونی که سرش کلاه رفت روسیه بود چون کارخانه مونتاژ سوخو 35 و ۵۷ رو به ایران فروخت.بعدا متوجه میشید
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      5 1
      تا پریروز که می گفتی فتوشاپه یانکی پرست. دیروز هم که می گفتی هیچ خاصیتی نداره و همه را اوکران سرنگون کرده حال چی شد لااقل اراجیف جدید که می بافی به اراجیف قبلی خودت نگاه کن خیلی تو باقالی ها نری.
    • US ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      10 11
      کل ملت از شما وطن حراج کن های کمونیست دوست حال تهوع گرفتند
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    40 14
    توی زمینه‌ی ساخت جنگنده کم کاری کردیم حالا باید با شاید و اگر و... از روسیه با منت و التماس بخریم لعنت بر افرادی که در این زمینه کوتاهی کردند و به دستان مهندسان داخلی اعتماد نکردند.
    • علی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      9 7
      ایران برای ساخت جنگنده های چند منظوره و کم هزینه دست به کار شد و تونست بسازه که تو جنگ های فرسایشی بدردش بخوره دوما کدوم کشور با ۱۴ میلیارد دلار بودجه نظامی جنگنده می‌سازه ما کلی نیرو و تجهیزات داریم که باید هزینشو بپردازیم ۳ پروژه جنگنده شفق و قاهر ۳۱۳ هم فراموش نشود
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      26 4
      إن شاءالله جنگنده بدون سرنشین قاهر313 رونمایی بشه دنیا دهنش وا میمونه
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      28 6
      در پاسخ به علی آقا باید بگم که چطور برای خرید بودجه هست ولی برای ساخت بودجه نیست؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    44 36
    سوخو ۳۵ های روسی رو اکراین داره میترکونن تو هوا.‌..حالا چندتا سوخوی که از نوع صادراتی و ضعیفتر از سوخوی اصلی روسی هستند میخواد بدن به ایران. دیگه اینهمه هیاهو و تبلیغ ندارند..
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      8 18
      همین هارو هم نخواهند داد
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      8 2
      F-35 ها دارن مثل مگس امشی خورده از آسمون میفتن، اصلا پدافند لازم ندارن، با 870 تا اشکالی که خود یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز بهش اعتراف کردن خودشون ترتیب خودشونو میدن!! ایران میتونه با هواپیمای فوق سبک و تیرکمون F-35 های صهیونیست‌ها رو بزنه اصلا سوخو لازم نیست!!! خخخخخخ
    • ایرانی IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      38 2
      خداوندا شفای عاجل به تمامی مبتلایان به بیماری خودتحقیری و ماله کشی شیطان بزرگ و اسراییل غاصب عطا بفرما!
    • محمدرضا IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      4 1
      صرفا جهت اطلاع شما میگم که معلومه هیچی نمیدونی روسیه از جنگنده های سوخو 35 در اکراین به هیچ وجه استفاده نکرده اون چنتا جنگنده روسی هم که سقوط کردن سوخو30بودن
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    16 19
    مزخرفات
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    41 18
    با همین چندتا سوخو ۳۵ ایران تبدیل به ابر قدرت هوایی خاورمیانه خواهد شد و کشورهایی مثل ترکیه و مابقی آنها با هواپیماهای ملخی و زوار در رفته هیچ حرفی برا گفتن ندارن!!!...
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      24 57
      زوار دررفته نماد نیرو هوایی ایرانه
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      45 5
      ترکیه مقابل ایران عددی نیست.حریف ایران آمریکاست که به غلط خوردن افتاده
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      47 5
      زواردررفته شما کفتارالبانی هستید پیر خرفت لب گور ان اربابتان امریکا باان پیشرفت چه غلطی کرده
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    28 67
    F35مساوی است با قدرت ! شما دلتونو به همون حلبی های روسیه خوش کنید خخخخخخخخ
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      13 14
      می دانی همین جنگ افزارهای به قول تو حلبی روسی در دفاع مقدس ایران در مقابل حکومت بعث عراق، چه تعداد از جنگنده های فولادی ساخت یانکیستان نیروی هوایی ایران را ساقط کردند
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      38 13
      فعلا که f35 ها نمی تونن از جاشون بلند بشن ... بقیه اش رو سوت بزن.
    • سپاه پاسداران PL ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      2 13
      خدا شاهده دلم برای مملکت میسوزه نادان هایی مثل تو با چابلوسی خودشون رو جلو میندازن آخه چرا دروغ میگی ما در نبرد هوایی صد هیچ از عراق جلو بودیم جنگنده ها رو پدافند میزد نه همون حلبی ها در کل جنگ عراق یک خلبان عراقی ادعا کرد من اف۱۴ رو زدم به. هم مجسمشو ساختن یعنی خلبان های عراقی تو خواب می‌دیدن آف ۱۴ بزنن که صدام مجسمه طرفو ساخت
  • محسن IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    33 23
    با سلام دنبال چی هستید؟ دشمن در جنگ اقتصادی الان پشت دیوارهای کشوره چی می گید حالا اف 35 و سوخو 1000 داشته باشیم جنگ رو به دشمن باختیم از نوع اقتصادی
    • ترابیان IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      4 3
      مطمن هستم دست افساد طلبان حقه باز حیله گر وطن فروش که در بورس پولهای ملت را بلعیدند
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      8 44
      اکثر مردم برای شروع جنگ لحظه شماری می کنند. بالاخره باید مشخص شود این همه پول مردم که صرف سپاه شده است فایده دارد یا نه؟!
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      24 1
      ۱۳:۴۵ اکثر مردم برای شروع جنگ لحظه‌شماری می‌کنند اما به خاطر این که دوشادوش سپاه و ارتش و بسیج، قراره گلوی تک‌تک صهیونیستا رو تو خونه‌شون بدریم تا بفهمن ما غاصب رو فراموش نمی‌کنیم. پول مردم اگه اثر نداشت که دشمن دست به دامن احمقایی مثل تو نمیشد
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      23 3
      این همه پول مردم خرج سپاه نشده مشتی.بودجه نظامی ایران خیلی کمه.در ضمن سپاه قبلا درسشو پس داده چه در زمان جنگ تحمیلی و چه در جنگ با داعش و چه در زمان بمباران عین الاسد.حل مشکل اقتصادی هم کار نیروهای نظامی نیست کار مدیران اقتصادیه.و دلیل مشکلات اقتصادی و گرونی هم سپاه نیس.
  • رزژزایغ IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    23 21
    ملت ایران بدترین دوران زندگی خود را می گذرانند با تورم ۹۵ درصدی
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      5 2
      زمان رژیم دستنشانده پهلوی نبودی که مردم آب خوردن هم نداشتن شهرها مثل دهات بود توی حلبی آبادها گشنگی میکشیدن من و تو انگلیسی نبین اقتصاد هم درست میشه با وجود اینهمه تحریم اینقدر پیشرفت کردیم
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    28 54
    با پول یه سوخو چند کیلو گوشت میشه به مردم داد تا سو تغذیه نگیرن ؟
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      55 34
      اخی ازالبانی به فکرمردم هستید خهخ
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      37 1
      اونو نمیدونم ولی اگر سوء تغذیه داری میتونی پول اینترنتی که صرف میکنی رو برای تغذیه ات مصرف کنی یک گوشی معمولی هم بگیری شاید سلول های حاگستری مغزت زیاد بشه
    • محمود IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      26 1
      امنیت از نان شب هم واجب‌تر هست.قدرت نظامی نباشد همین یک لقمه غذا هم نایاب و قحطی می شود.
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      8 0
      مردم ایران سوء تغذیه ندارن. مردم غرب هم به دولت‌هاشون بگن خرج اوکراین نابود شده نکنه
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    15 20
    هر وقت سوخو57 داد خوشحال بشین چون سوخو35 اندازه فانتوم های 50 سال پیش هم قدرت مانور نداره
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      17 3
      سوخو 35 به دلیل قدرت مانور بالا یکی از قدرتمندترین هواپیماها در نبرد هوایی است اما بزرگترین اشکال آن هزینه سرسام آور نگهداری و کوتاه بودن طول عمر قطعات ان است. بطوریکه هزینه نگهداری این هواپیما برابر با 5 هواپیمای اف 22 است. برای همین هیچ کشوری دیگری به سمت خرید این هواپیما نرفت.
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    3 72
    آسمان منطقه دست اعراب و ترکها هست ایران و اسرائیل با ۲۰ تا فرغون عددی نیستن
  • جاسم IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    16 49
    شوروی با ارتش سرخش که همه نوع تسلیحات ساخت خودش داشت از هم پاشید چون فساد و اقتصاد داغون و ورشکسته ی داشت..حالا ایران با چندتا هواپیمای روسی مدعی ابر قدرت بودن بهش دست داده در حالی که از لحاظ اقتصادی داغونه و حرفی برای گفتن ندارن.
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      30 2
      بخاطر همین آمریکا و اسراییل فرو میپاشند نگاه به ماشین جنگی و جنایتکاریهاشون نکنید برنی سندرزو ترامپ گفتن نه من که آمریکا یه کشور جهان سومی شده خیابان خوابها و فساد و قتلها بیداد میکنه و داره نابود میشه
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    28 3
    بعدازتحویل۲۴فروندسوخو۳۵به ایران،مدلهای بعدبا موتورقویتروقدرتمندتروکم مصرف بایددرخواست کنه که قابلیت ارتفاع پرواز۲۰٫۰۰۰بیست هزارمترداشته باشه،قابلیت حمل۱۰ده تن موشک وبمب به جای۸ هشت تن فعلی وشعاع پرواز۴٫۰۰۰چهارهزارکیلومتر به جای شعاع۳٫۶۰۰سه هزاروششصدکیلومترفعلی بدون مخزن اضافی سوخت پیمایش۴۰۰۰کیلومتر
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      2 3
      سوخو۳۵،مدل مخصوص ایران«دوسرنشینه»نداره؟ اگرایران سفارش مدل ونوع دوسرنشینه،بده چی؟
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    21 33
    این سوخو ها ی زپرتی اگر کارایی داشتند که یکسال روسیه از اوکرایین ضربه نمیخورد داداش .
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      29 6
      اگه کارایی نداره پس چرا اسرائیل کودک کش جلزو ولز میکنه خودتی 🤣🤣🤣🤣
  • بیپ IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    35 2
    درب کابینت قدیمی ما دست ناتان خان چه میکنه
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    40 24
    تنها راه نجات بشریت نابودی اسراییل است. ان شالله هرچه زودتر جنگ ایران و اسراییل اتفاق بیافتد.
    • امیر IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      21 41
      تنها راه بشریت نابودی افکار افراطی است که فقط دنبال جنگ و خونریزی مردم دنیاست.حالا هر طرفی که فقط تو فکر جنگ.
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      32 3
      ۱۲:۴۸ منافق تو غلط کردی دروغ‌گو. کسی که مخالف جنگ باشه، مخالف صهیونیست غاصب جنگ‌طلبه. ثانیا، جنگ برای دفع غاصب و قاتل بسیار چیز خوبیه. معلومه که دزدا از جنگ خوششون نیاد! اما عاقبت شما همون جنگه. نگران خون‌تون هم نباش. خون موجودات وحشی ارزشی نداره
  • حسین IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    6 32
    سوخو ایران؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ شد سوخو ایرانی؟
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    8 13
    پوتین کچل
  • نیما علیزاده IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    32 2
    سلام . طبق آمار جهانی ایران از نظر نظامی سوم خاورمیانه. البته بدون در نظر گرفتن سپاه . اگر سپاه رو در نظر بگیریم توی خاور میانه اول و جز ده قدرت جهانی هست . ایران از نظر نظامی خیلی قدرتمنده .به خاطر همین هست که اسراییل و آمریکا جرئت حمله را نکرده ‌‌ کاشکی یه روزی اقتصدمون هم اینجوری بشه . من که امیدوارم .
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    6 8
    مشرق بسه اینقدر این سوخو۳۵ آشغال تبلیغ نکن. لاشه صاعقه میارزه به تولید روس.
  • سلام IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    28 4
    داستان f35دیگر تمام شده، دوران جنگنده های گرانقیمت تمام شده، در جنگ های آینده فقط کروز ها جنگ ها را شروع و به پایان خواهند رساند
  • ناصر IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    4 2
    هرچی زمان جنگ جنگنده های شوروی و فرانسه و ... تونستند مقابل تام کت های ایران مقاومت کنند الان هم سوخوی روسی می تونه مقابله اف ۲۲ و اف ۳۵ عرض اندام کنه
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    15 1
    مشرق نیوز :::::::::::داری فکایی برای این مردم غم زده تعریف می کنی. یادتوت رفته حمل به اچ3 با کمک فانتوم های ساخته شده ایالات متحده ومدیریت شهید ستاری بوده چه زود آدمهای دگم فراموشی می گیرند.
    • حجت IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      1 1
      پروفسور، شما اون زمان تو اشرف بودی، یادت نیست. وگرنه اون زمان فرمانده نیروهوایی شهید فکوری بود. البته از یه توالت شور تیرانا نشین باید همچین اشکلی در بیاد
  • احمد IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    3 2
    1- در بهترین حالت سوخو 35 یک جنگنده نسل چهارم+ میباشد نه ++ جنگندهای یورفیتر تایفون و رافایل از نوع++ میباشند.
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 1
    این پهبادها برای جنگهای نا متقارن خوب هستند
  • رهام IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    2 1
    سرعت سوخو 2.2 ماخ . اف 35 هم 1.6 ماخ تو ارتفاع بالا برد 4500 و اف هم3700 با مخازن سوخت ارتفاع بالا موتور Saturn AL-41F1A با سیستم تغییر راستای رانش با 89000 پوند و همچنین داگ فایت سوخو بالاتره در همین حال اویونیک و رادار گریزی و اف 35 پیشرفته تره ارتفاع سقف ارتفاع پروازی جنگنده : ۱۸ کیلومتر
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    4 5
    جالبه، خرید اف۱۴ بد بود اما سوخو روس خوبه!!!!!!!!!
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      21 2
      کدوم ابلهی گفته خرید اف ۱۴ بد بوده که سوخو بد باشه؟! فقط خودت بودی و رفقای خائنت
  • سپاه پاسداران PL ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    3 14
    کسی فکر می‌کنه تکنولوژی روسی برتر از آمریکایی هست لطفاً یک نگاهی به جنگ ایران و عراق بندازه تا بفهمه تکنولوژی آمریکایی چه بلایی سر عراقی ها اورد روس ها هیچ پیشرفتی نکردن قطعات هم که به شما نمیدن آمریکا حداقل پشت متحدانش هست روسیه چی ؟
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    31 2
    چه فشاری میاد به غربگداها که اربابشون غلطی نمیتونند بکنن جلوی ایران.تا مدیترانه ایران نفوذ داره ناتوی تروریست و غربیها دارند ورشکست میشن تو جنگ اوکراین اسراییل جنایتکار و اشغالگر از درون داره میپاشه اینها بهشون فشار میاد! چقدر آدم وطن فروش باید باشه که از قدرتمندی کشورش ناراحت بشه! (مشرق منتشر کن)
  • یوسف از همدان IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    11 43
    یاد حکایت دختری افتادم که کنار جوی آبی گریه می کرد گفتند چرا گریه می کنی؟ گفت اگر من ازداواج کردم و صاحب پسری شدم و پسرم برای بازی کنار این جی آمد و افتاد و غرق شد چه کنم؟ شما اول سوخو ها رو تحویل بگیر بعدبزار اسراییل غصه بخوره
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      41 2
      چرا خاطراتتو برای صهیونیستایی که باید محو بشن نمیگی که هنوز سوخوها نرسیده خودشونو خیس کردن؟! نمیگی چون سگ به اربابش توهین نمیکنه
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    5 5
    تنها ضعف اساسی سوخو 35 رادار آن هست. در صورت نصب یک رادار فازی فعال بومی قدرت سوخو 35 را چند برابر میکنیم!
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      2 4
      شماها اگه توانایی دارید قدرت خرید مردم و ریال ایران و چند برابر کنید،
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    27 2
    ان شاالله اسراییل و صهیونها ذلیل و زمین گیر الهی شوند
  • حجت IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    12 1
    والا کدخدا جون چپو راست داره بمبو موشک می سازه.
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    5 53
    اسراییل: حالا نکشیمون با سوخو ۳۵ خخخخخخخ
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    2 34
    پهپاد دادید روسیه توقع دارید جنگنده نسل ۴ بگیرید؟ خیلی خوش خیال هستید
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    2 37
    اف ۳۵ اصن سو خو ۳۵ رو حساب دود اگزوزش هم نمیکنه. براش افت داره بخواد با آهن پاره ی مثل سوخو ۳۵ درگیر بشه.
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    5 2
    در پاسخ به 8:56مشخصه از سایبریهای آلبانی هستی .اگر تاریخ خونده بودی میدونستی دلیل شکست عبدالناصر چی بود.پس برات توضیح میدم چون شماها سنی ازتون گذشته بدون عینک قادر به خواندن تاریخ نیستید؟؟!!عبدالناصر اشتباهی کرد که اگر انجام نداده بود امروز رژیم صهیونیستی وجود خارجی نداشت و نابودیش قطعی بود و اما اشتباه تماس تلفنی عبدالناصر با یکی از سران کشوری عربی و اعلام این موضوع که قصد دارد حمله وسیع هوایی و زمینی را تا ساعاتی دیگر انجام دهد قافل از اینکه تلفن ها توسط دشمن شنود میشد رژیم جعلی با آگاهی از این مطلب ساعتی بعد فرودگاه ها و مرامز نظامی مصر را در حمله ای قافلگیر کننده بمباران کرد و ارتش مصر را زمین گیر کرد.اتفاقا"دانستن تاریخ در همین زمینه ها کارترد دارد که پایگاه ها به زیر زمین منتقل شوند و امتال شماها را نیز بهتر بشناسیم
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    3 28
    مشرق من علف زیر پام سبز شد پس زمستان سختی که مسولین برای اروپا وعده میدادن کجاست..نکنه تو راه پنچر کرده..
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      2 1
      زمستان سخت، یه شیء جامد نیست که یه جایی مثلا تو کمد باشه جوجه منافق ابله! وقتی دور خودتون تو خونه و محل کار پتو می‌پیچید، چراغای شهر رو خاموش می کنید و با ذغال‌سنگ و هیزم با آلودگی بالا خودتونو گرم می‌کنید یعنی زمستون سخت. تابستان داغ‌تون در ایران کو احمقا؟! خخخ
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    8 1
    قرار شد نگیم خاور میانه
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    9 1
    قرار شد نگیم خاور میانه غرب اسیا گفته شود
    • SG ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      22 2
      مشرق خودش مشکوک میزنه نظرات وطن فروشای غربگدا رو تند تند میذاره جوابشونو نه!
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      2 2
      مصر جزو خاورمیانه ست اما جزو غرب آسیا نیست .
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      1 1
      ۲۱:۰۳ خودت به خریت نزن. چون نیاز نداری. کشورهای غرب آسیا به مصر چه کار دارن؟! ما میگیم غرب خر کیه که خودش رو نرکز بدونه و بقیه رو نسبت به خودش صدا بزنه‌. مصر هم میتونه بگه به من بگید شمال آفریقا و اگه گفتن خاورمیانه، محل سگ هم نذاره. حالا بدو به اربابا بگو
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    9 2
    قرار شد نگیم خاور میانه غرب اسیا گفته شود چرا تیتر خاور میانه میزنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    24 1
    طبق فررمایش ولایت و رهبر عزیزمان قرار شد نگیم خاور میانه غرب اسیا گفته شود چرا تیتر خاور میانه میزنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    7 2
    قرار شد نگیم خاور میانه غرب اسیا گفته شود چرا تیتر خاور میانه میزنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    6 2
    قرار شد نگیم خاور میانه غرب اسیا گفته شود چرا تیتر خاور میانه میزنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      20 1
      متاسفانه به جای واژه ایران از کلمه خاورمیانه استفاده میشه
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      17 2
      به زودی تنها کشور موجود در «غرب اسیا» ایران خواهد بود. از ساحل شرقی مدیترانه تا مرز چین
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    چقدر کارشناسان خبره هوا فضا داشتیم و نمیدانستیم
  • Td IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    2 0
    20 فروند تعداد کمی هست با توجه به نیاز نیروی هوایی و مقایسه با رقبا منطقه ای باید حداقل 8 اسکادران جنگنده پیشرفته خریداری بشه حتی نمونه های چینی سوخو۳۰ هم به کار میاد البته باید بسمت نسل پنجم بریم چه خرید از خارج یا تولید در داخل البته که با این وضعیتی که بودجه نظامی کشور داره خیلی سخته...
  • امیین IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    2 1
    از اونجا که f-35 یک جنگنده پنهانکاره نباید با su-35 مقایسه بشه ولی اگر روسیه بهمون s-57 بده میشه باهاش مقابلعه کرد
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 4
    اینقدر شکم خودتونو برای سوخوهای روسی صابون نزنین
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 5
    یکی از بزرگترین مشکلات ملت ایران اینه که در باره ی همه چیز از اقتصاد و سیاست گرفته تا صنعت هوانوردی و پروژه های آبخیز داری و نجات یوز ایرانی و نحوه درمان کرونا و......نظر و کامنت قاطعانه میدن... اینو از مطالعه ی کامنت های هموطن ها زیر همین مقاله میشه فهمید که چقد بیسوادانه مدعی هستیم و هیچ وقت حاضر نیسیتم بگیم بلد نیستیم.... هیچ کس نیومد زیر این مقاله پست بزاره فلان قسمتش را متوجه نشدم برام توضیح بدین... من مطمئنم هیچ کدوم اصلا این مقاله را نخوندن فقط به مطالعه تیتر بسنده کرده و در مورد تمامی سیستم های آفند و پدافند هوایی نظر دادن.....ملت ایران یاد بگیریم ما قرار نیست رو هر چیز نظر بدیم
  • لشکری IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 1
    سوخو اگر جواب می داد توی جنگ می تونست حریف اف 14 های ایران بشند. ازموده را ازمودن خطاست
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      1 1
      هر مدلی شرایط و پیشرفت خودشو داره. درکش برای صاحب درک سحت نیست. معلومه مریضی
  • هومن IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    3 0
    نیاز به 500 فروند سو خو 35 و کاموف 52 داریم.
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    43 0
    خوبه ولی تولید داخلی بهتره حتما بومی سازی کنید با آپشن های ایرانی..... یه جمله هم خطاب به اونا که نگران معیشت اند وقتی امنیت باشه با نون خشک هم میشه سر کرد و اگر امنیت نباشه چلوکباب کوبیده هم بهت بدن بدرد نمی خوره بدون تجهیزات هم امنیت یه افسانه است
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    17 1
    جلوی قیمت گذاری خودرو در سایت شیپور و دیوار رو بگیرید این برای بار هزارم
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    سوخو 35 و اف 35
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 1
    جلوی قیمت گذاری خودرو در سایت شیپور و دیوار رو بگیرید
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 1
    سوخو 35 و اف 35 بابا جلوی قیمت گذاری خودرو در سایت شیپور و دیوار رو بگیرید
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 1
    بس که گفتم جلوی قیمت گذاری خودرو در سایت شیپور و دیوار رو بگیرید
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    2 1
    غرب آسيا نه خاورميانه
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    2 1
    فتنه ای بزرگ در راهست مسولان و مردم حواسشان جمع باشد غرب برای امتیاز گیری در برجام به ادامه پروژه ادامه اعتراض ایندفعه توسط مسمومیت در مدارس رو اورده
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 0
    اینترنت
  • رضا IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 0
    این تحلیل و خبر چیه گذاشتی؟؟؟؟؟!!!!!! روسیه اس ۳۰۰ به ما نمیده بیاد سوخو ۳۵ بده؟؟؟؟؟ اس ۴۰۰ به ترکیه داده ولی ای ۳۰۰ به ایران نه اونوقت با چه عقلی بیاد سوخو بده؟؟؟؟ هروقت یک عدد سوخو تو نوژه نشست اونوقت بیا تحلیل بذار
  • یزدان IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 0
    کشت مارا جور این قابیلیان
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    2 36
    سوخو ۳۵ هارو گنبد آهنین تبدیل به آهن قراضه می‌کنه و ازشون فرغون درست میکنند که با صرفه تره..
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 1
    سال ۱۳۵۸ جمهوری اسلامی اف۱۴ داشت و اف۴ . و اسرائیل فقط اف۴ . چرا اون موقع به اسرائیل حمله نکردید ؟ نیروی هوایی ایران همه جوره برتر بود تا سالها
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    2 39
    به روسیه موشک و پهپاد بدهید تا قلمرو اتحاد جماهیر شوروی را پس بگیرد و در عوض رضا شاه دوم در ایران مستقر شود و ۳۰۰ فروند اف۱۶ و ۲۰۰ فروند اف۱۵ و ۱۰۰ فروند اف۱۸ بخریم جاوید شاه پاینده ایران
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      31 1
      از طرز حرف زدنت که مثل عقده‌ای‌هاست معلوم میشه خیلی پرتی و نیازی به بیان این که طرفداران شاه و دیکتاتوری سلطنتی فلج عقلی هستن نیست.
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    2 36
    به روسیه موشک و پهپاد بدهید تا قلمرو اتحاد جماهیر شوروی را پس بگیرد و در عوض رضا شاه دوم در ایران مستقر شود و ۳۰۰ فروند اف۱۶ و ۲۰۰ فروند اف۱۵ و ۱۰۰ فروند اف۱۸ بخریم جاوید شاه پاینده ایران
  • محمدهادی IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 3
    اوه اوه مشرق چه خبره😄😄👏
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      32 0
      چه خبره شیرین‌مغز؟ نکنه منظورت این پیرخرهای تاریخ مصرف گذشته کمپ مسعود هرزه؟!!
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    2 2
    بعد از فروپاشی آمریکا و به گل نشستن شرکای آسیایی و اروپایی اش,قطعا و بلاشک کارشناسان خواهند گفت که پروژه های نظامی مثل اف 35 و حتی نسل بالاتر یعنی نسل 6 باعث این اتفاق شد و این در تاریخ ثبت خواهد شد دقت کنید هر جنگنده نسل 5 , بیش از 100 میلیون دلار قیمت داره یعنی هر باری که این ها سقوط می کنند که اف 35 کم هم سقوط نکرده یک 100 میلیون دلار ناقابل به اقتصاد آن کشور لطمه خورده هر باری که پرواز می کنند باز یک هزینه سنگین برای هر سورتی پرواز دارند از نسل 5 به بعد , همچنین جنگنده از کامپیوترهایی بهره می برد که این ها دائما باید ارتقا پیدا کنند و این هزینه سنگین بعدی است هزینه آموزش , نگه داری , تعمیر , تسلیح و ... را جمع بزنید بعد می فهمید که هر اسکادران جنگنده نسل 5 , هزینه چندین میلیارد دلاری به همراه خواهد داشت این عدد برای نسل 6 خیلی بیشتر هم می شود امروز فقط چینی ها و انگلیسی ها (بخاطر ثروتی که بابت قرن ها استعمار جمع کردن) از پس چنین هزینه هایی برمی آن برای خود آمریکا که رو به افول است هم این هزینه ها سنگین است و دارن می رسن به اون دو راهی که بین فروپاشی و کم کردن هزینه های نظامی , دومی را انتخاب کنند این هزینه ها برای اقتصادهای مرتبی مثل ژاپن و کره هم کمرشکن است روس ها هم توانایی ساخت جنگنده نسل 5 دارند اما چون اقتصادشون نمی کشه توانایی تولید سریع ندارند پس ما اساسا نباید دنبال امثال سوخو 57 بریم و در مورد سوخو 35 هم بیش از 2 اسکادران نخواهیم گرفت چون به اقتصاد ما فشار زیادی می یاره نخبه های نظامی ما هم اگر دقت کنید تمرکز خود را روی حملات فوجی با ادوات جنگی ارزان مثل قایق و پهباد گذاشتن چون اقتصاد حالیشون می شه چون باهوشن و اساسا این را بدانید که جنگنده آن هم به این شکل رقابت بر سر داشتن تعداد بالا نسل 5 , تعداد بالای نسل 4++ و طراحی نسل 6 اساسا برای اهداف تجاوزگرایانه و حمله به خاک کشورهای دیگر است و نه برای دفاع از خود یعنی یک منطقی این وسط وجود دارد که قصه از آن فراتر رود دیگر معنی دفاع از خود نمی دهد الان ترکیه که رفیق فابریک آنگلوصهیون هاست و هیچ دشمنی هم ندارد چه نیازی به این همه جنگنده و قوای بزرگ هوایی دارد ؟ تمام کشورهایی که از این منطق فراتر می رن دنبال فرصتن برای اهداف تجاوزگرایانه , برای دفاع از کشور 2 اسکادران سوخو 35 کنار بقیه داشته هایمان برای ماکافیس
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 1
    ببخشید تعلیم و تربیت خلبان و تکنیسین و مکانیکش چندین سال طول میکشه. بعدش خدمات نگهداری و تامین قطعات و.....!
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 1
    این مشکلاتی که برای اف 35 برشمردیم بتدریج در حال رفع شدن هست. هزینه بالا هم برای یک جنگنده پیشرفته طبیعی هست. یاد اف 14 خودمان را کنیم که در ابتدا و حتی هنوز هم به خاطر پیشرفته بودن در زمان خود هزینه سرسام آور نگهداری داشت. اما سوخو 35 قطعا قدرت هوایی کشور را دگرگون می‌کنند. در کنار این جنگنده به خرید هواپیماهای نسل جدید ترابری سنگین نظیر ایلوشین 76 و حتی آنتونوف 124 هم باید توجه کنیم. هواپیمای مسافربری جدیدی ام سی 200 هم بشدت می‌تواند جوابگوی نیاز صنعت هوایی ما باشد. خلاصه همکاری با روسیه باید اولویت ما باشد
  • US ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    15 0
    فقط انتقال تکنولوژی سوخو ٧٥ چک میت و دیگر هیچ.
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    17 1
    آخه ۲۴ فروند که دردی رو دوا نمیکنه برای جایگزینی فانتوم و اف ۱۴ نیازمند سیصد یا حداقل ۲۴۰ فروند جنگنده ایم.
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 0
    نیروی هوایی اسرائیل یکی از بهترین هاست اف35 اف 15 اف16 وغیره با خرید 25 فروند سوخو 35 چگونه می توانید برتری هوایی پیدا کنید قدرت دشمن دست‌کم گرفتن کربلای چهار از آب در می آید
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 0
    یادمه دهه ۸۰ هم ایران سمت سوخو ۳۰ رفت کلی هم مثل امروز تبلیغات شد که نوسازی صورت میگیره و فلان و بهمان به قول معروف بشنو و باور نکن روس ها دشمن درجه یک متحدان منطقه ای خود یعنی عربستان و اسرائیل رو به هیچ وجه تقویت نمیکنه.۱۰،۱۵ سال دیگه هم خبر خرید قطعی سوخو۵۷ رو شنیدید یاد این روزها بیفتید
  • یاران IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    18 0
    میخواهم در مورد سخنان بنجامین بگویم که شما هنوز در خواب هستید. ایران همان ایرانی که 25 سال پیش است نیست. ایران اسلامی کدخدای خاورمیانه هست. ایران کشور با تمدن و اولین امپراتور جهان بود نه اینکه از نقاط مختلف جهان بنام یهودیت به اسرائیل جعلی مهاجرت کردید کودکان و زنان و پیرمردان فلسطینیان را کشتید و زمینهای آنها را غارت کردید..... براساس پیشگوییها و روایت های متعدد اسرائیل بدست ایرانی ها محو وسرنگون خواهد شد. این اتفاق حتمی است چیزی نمانده است حدود 12 سال یا 10 سال از عمر اسرائیل مانده. دوما آقای بنجامین مساحت اسرائیل چقدر است به اندازه وسعت یک شهرستان استانهای ایران نیست. فکر میکنم گنجایش 1000 موشک که اصابت کنند دیگر مثل زمین شخم شده می ماند. ما ایرانی ها قسم خوردیم که مسلمانان را از بند رژیم جعلی صهیونیستها آزاد کنیم. ایران در عرض 10 دقیقه کل اسرائیل را محو خواهند کرد حتی امان نخواهند دادکه سلاحشان را مسلح کنند.
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      1 0
      برادر عزیز زیاد زور نزن .اینهایی هم که تو مغزت کردن فقط برای سواری گرفتن از من وشما هست .
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    1 0
    هر وقت روسیه داد، بعد تحلیل و بررسی کنید قبلش فقط تخیله
  • آرش کمانگیر IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
    0 0
    امیدوارکننده است
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    1 0
    این دوتا هواپیما اصلا با هم قابل مقایسه نیستند.باید پکفا رو با اف ۳۵ مقایسه بکنید.
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    2 0
    از چین جی۲۰ بخرید.چینیها اف۳۵ آمریکایی رو مهندسی معکوس کردند
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    نزدیک به یک سال و اندی شایدم بیشتر دارن تو فضای مجازی تبلیغات خرید جنگده سوخو۳۵میکنن اگه واقعیت داشت باید تا الان عملی میشد، شایعاته.اگرم واقعیت داشته باشه روسیه به ایران عمرا سلاح پیشرفته ای مثل سوخو ۳۵ و....بده یا مثل اس۳۰۰ چند سال کش میده تا از رده خارج بشه بعد تحویل میده
  • محمدی IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    سلاح داشته باشیم خوبه حالا اف 35 یا سوخو35 ولی لطفا فرافکنی نکنید . پیاز چنده؟
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    یه مدت خبر آمد که خلبانان ایران در روسیه آموزش میبینن .بعدش خبرهایی رسید که ایران اسکاذرانی ازسوخو 35هارا تحویل گرفته. حالا عقب گرد شده. بودند سال پیش .خبر زدند که تازه قرارداد خرید سوخو بقطعیت رسیده .انسان حق داره فکر کنه که خرید سوخو دقیقا مثل منافع برجام غربیهاس .نه سوخو بی درکاره ونه روسیه به ایران سخو خواهد داد .همش خیالات خبرنگاران وسایتهای کذاب براساس ارزوهس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس