جنگنده سوخو-57 بر فراز آسمان کدام کشورهای خارجی عملیاتی می‌شود؟

یک نشریه آمریکایی به دریافت سفارش‌های خارجی برای خرید جنگنده نسل پنجم و برتری هوایی «سوخو-۵۷» ساخت روسیه اشاره کرد و نوشت، گزارش‌ها حاکی از ابراز علاقه مشتریان بین‌المللی به این هواپیمای جنگی است.

به گزارش مشرق، یک نشریه آمریکایی در مطلبی به احتمال فروش جنگنده‌های نسل پنجم «سوخو-۵۷» ساخت روسیه به هند، الجزایر و ترکیه اشاره کرد.

هفته‌نامه آمریکایی «نشنال اینترست» در مطلبی در این زمینه نوشت، خریداران خارجی بالقوه این جنگنده شامل الجزایر، هند و ترکیه به ویژه با توجه به اینکه ایالات متحده این کشور را از برنامه ساخت جنگنده اف-۳۵ به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه خارج ساخت.  

سوخو-۵۷ بر فراز آسمان کشورهای خارجی عملیاتی می‌شود

این نشریه نوشت، جنگنده سوخو-۵۷ ساخت روسیه به زودی می‌تواند بر فراز آسمان کشورهای خارجی عملیاتی شود زیرا آخرین گزارش‌ها حاکی از ابراز علاقه مشتریان بین‌المللی به این هواپیمای جنگی نسل پنجم است. سرویس فدرال روسیه برای همکاری‌های فنی-نظامی شماری درخواست از مشتریان خارجی برای خرید جنگنده  سوخو-۵۷ دریافت کرده است.

سوخو-۵۷ جنگنده برتری هوایی

این هواپیما برای برتری هوایی و عملیات حمله ساخته شده و می تواند انواع اهداف هوایی، زمینی و دریایی را مورد حمله قرار دهد. این  جنگنده تک سرنشین و دو موتوره اولین هواپیمای روسی است که دارای فناوری رادارگریز است، سوخو-۵۷ سرعت مافوق صوت دارد. گفته می‌شود در مجموع ۷۶  فروند  جنگنده سوخو-۵۷ تا سال ۲۰۲۸ به ارتش روسیه تحویل داده می‌شود که ۲۲ فروند از این هواپیماها تا سال ۲۰۲۴ وارد خدمت می‌شوند.

سوخو-۵۷ در خاورمیانه علاقه‌مندانی دارد

بخش همکاری‌های فنی نظامی روسیه گفته است که درخواست‌هایی در مورد هواپیمای سوخو-۵۷ دریافت شده، اگرچه هیچ کشوری از خاورمیانه در میان آنها وجود ندارد، با این وجود مشتریان خارجی این منطقه نیز به این هواپیما علاقه نشان می دهند. روسیه البته تاکید دارد که اولویت اصلی تامین هواپیمای سوخو-۵۷ قبل از سفارشات خارجی، وزارت دفاع روسیه است.

آگاهان نظامی همچنین  با توجه به احتایج ایران به نوسازی ناوگان جنگنده‌های خود گمانه‌ زنی‌های در زمینه خرید جنگنده سوخو کرد اند البته پیش بینی می شود ایران جنگنده سوخو-۳۵ خریداری کند.

ایران و احتمال خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵

چند وبگاه تخصصی امور نظامی اخیرا مدعی احتمال فروش جنگنده‌های «سوخو-۳۵ اس ایی» از سوی روسیه به ایران شدند.

جنگنده سوخو-۵۷ بر فراز آسمان کدام کشورهای خارجی عملیاتی می‌شود؟

وبگاه آمریکایی «۱۹۴۵» به نقل از وبگاه «اویاسیون‌لاین» نوشت که روسیه درخواست‌هایی برای فروش جنگنده‌های سوخو-۳۵ SE از سوی ترکیه و الجزایر دریافت کرده اما با توجه به وضعیت هشداردهنده خاورمیانه این کشور خواستار فروش این جنگنده‌های چند منظوره به ایران است.

در این گزارش  آمده است که روسیه دستکم ۲۴ فروند جنگنده سوخو-۳۵ را به ایران می‌فروشد. این جنگنده‌ها در ابتدا قرار بود به مصر فروخته شوند، اما آمریکا، مصر را تهدید به تحریم کرد. بنابراین ۱۵ فروند از این نوع جنگنده‌ها که اینک آماده شده ممکن است تا اوایل سال آینده میلادی و بر اساس قرار داد دو جانبه عازم ایران شوند.

این وبگاه در ادامه نوشت، (رژیم) اسرائیل و عربستان سعودی احتمالاً به انتقال این هواپیماها به ایران توجه خواهند کرد زیرا از توانایی‌های سوخو-۳۵ واقفند. روسیه چهار فروند سوخو-۳۵ را ماه اکتبر در سوریه مستقر کرد و امیدوار است که آنها به دولت اسد کمک کنند.

سوخو-۳۵ توانایی انجام گستره‌ای از دشوارترین مانورها را در بالاترین کیفیت داراست. شرکت آمریکایی «رند کورپوریشن» پس از یک بررسی در سال ۲۰۰۸، جنگنده سوخو-۳۵ را برتر از جنگنده «اف-۳۵» خواند. در پاسخ به این ادعاها، شرکت «لاکهید مارتین» و وزارت دفاع ایالات متحده این گفته‌ها را بی‌پایه و اساس خوانده و مدعی شدند که به استثنای جنگنده «اف-۲۲»، جنگنده اف-۳۵ در نبردهای هوایی به میزان چهار برابر، برتر از هر جنگنده دیگر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 26
  • سید IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    34 2
    سوخو - 35 هم جنگنده بسیار خوبی است به عبارتی بهترین هواپیمای جنگنده نسل چهار است.اگر بتوان باید از فناوری پیشرفته آن در ساخت جنگنده بومی بهره برد! ضمناً بد نیست بدانیم در جنگ تحمیلی، یک خلبان خائن با یک فروند اف ــ 14 به عراق فرار کرد و روسها بلافاصله آن را به شوروی سابق انتقال دادند و از فناوری به کار رفته در آن در تشخیص 16 هدف پرنده و درگیری همزمان با 4 تای از آن ها، برای ساخت جنگنده های جدید سوخو و میگ استفاده کردند و اگر امروز ایران این جنگنده ها را بخرد، در واقع به نوعی احقاق حق شده است!
    • آریا US ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      8 4
      اون آف ۱۴ به محض فرود در بغداد ، توسط آمریکا قطعه قطعه شده و به آمریکا منتقل شد .
    • صخره IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      1 0
      اون تامکت به دلیل اینکه یک روز زودتر فرار کرد بالای بغداد توسط سامانه های دفاعی ساقط شد و دو خلبان ایجکت کردن کابین عقب اسیر شد ولی خلبان پناهنده شد و بعد از چند سال در آلمان توسط تک تیر انداز وسط خیابان کشته شد
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    23 3
    اگر سوخو 35 به شرط انتقال فناوری باشد خوب است وگرنه همان جی 10 های چین بخاطر انتقال کارخانه به ایران بهتر از سوخو 35 می باشد
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      4 1
      این سوخو 35 مثل آب نطلبیده می مونه ، وگرنه ایران نظرش روی سوخو 30 بود . حالا اگر بشه حتما خیرتی دارد . در کنار سوخو 30 احتیاج به یک جنگنده کن هزینه تر است که بنظرم خرید حق کپی و نقشه های میگ 29 اس ام تی بهترین گزینه است و صاحب یک پلتفرم می شویم .
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    13 2
    اگه ایران علاوه بر خرید سوخو 30 که یک گزینه ی واجب و لازم برای تجهیز نیروی هوایی وب طرف کردن نیازمابه جنگنده ی چندمنظوره ودوسرنشین و برد زیاد وباقابلیت درگیری هوایی درکنار پشتیبانی هوایی نزدیک و عملیات ضدسطحی و رادار رو به مااضافه میکنه گزینه ی عالی سوخو35 رو هم تهیه کنیم و به نیروی هوایی اضافه کنیم میشه گفت که دربرابر دشمنان منطقه ای و رقبای همسایه میتونیم از پس هرتهدیدی بربیایم و بااین دوگزینه یه جهش عالی و درشان نیروی هوایی انقلاب اسلامی رو تجربه میکنیم، امیدوارم که گزینه ی سوخو 35 هم درکنار سوخو30 خریداری بشه چون درکنار هم قدرت هوایی مارو به مقدار زیاد و چشمگیری ارتقا میدن و میشه گفت یه خرید عالی و بدون ایراد و بسیار هوشمندانه و عاقلانه که تاسالها مارو بی‌نیاز میکنه بلکه درآینده شاهد ورود نسل پنج و....باشیم و از طرفی باورود دانش فنی و تجربه درساخت ومونتاژ و پیشرفت در دانش هوایی و بخصوص ساخت موتور توربوفن سنگین به مرور زمان و درآینده نه‌چندان دور به خودکفایی دراین زمینه برسیم، تااون زمان گزینه ی خرید درکنار انتقال دانش فنی اجتناب ناپذیر و واجب محسوب میشه. یاعلی مدد
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    28 32
    روسستان از صفحه ی روزگار محو میشود .
  • DE ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    32 15
    اگه رئیسی بتونه سوخو ۳۰ یا ۳۵ یا ۵۷ رو بیاره بهش باید احسنت گفت.
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      1 3
      تحریم تسلیحاتی رو دولت مقدس تدبیر و امید برداشت
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    6 13
    مگه نمی بینی این روسیه تقلا میکنه گبرجام بشه ،میخواد این سوخو ۳۵ و ۳۰ و ۵۷ توشو بفروشه به ما پولاشو بگیره ولی خداکنه یه ۵ گردان اس ۴۰۰ هم خریداری بشه با خط تولید میگ ۳۵
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      8 0
      بهترین جنگنده عملیاتی که مورد رضایت خود نیروی هوایی روسیه هم هست همین سوخو 35 هست از همه نظر از اف 14 سر تره اگه با خلبان ایرانی ترکیب بشه دیگه تازه خود روسا میفهمن چی ساختن قیمت بالایی داره اما ارزشش رو داره تنها در یک مورد خرید سوخو 30 عاقلانست که با موتور جدید خریداری بشه وگرنه ارزش خرید نداره خرید 24 فروند سوخو 35 تمام نیاز عملیاتی نیروی هوایی رو برطرف میکنه فقط برای یک جنگ تمام عیار یا محاسبه قدرت نظامی تعداد بیشتر رو میشه محاسبه کرد البته نیاز به نوسازی ناوگان شرقی ایران و خرید تعدادی یاک 130 هم احساس میشه که هزینه انچنانی به کشور تحمیل نمیکنه و طی چندسال قابل اجراست خرید اس 400 به دلیل بلوغ سیستم های موشکی داخلی غیر ضروری تلقی میشه اگر چه خرید 2 گردان معامله بدی نیست و میگ 35 هم اشتباهه چون عمر تعمیراتش پایینه میگ های 29 خودمون رو میتونیم با نو سازی به اون استاندارد نزدیک کنیم هرچی باشه میگ 35 همون بروز رسانی میگ 29 شوروی سابقه
  • ناشناس IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    13 27
    یدونه از اون هم برا مهندسی معکوس کافیه ایران ضعف چندان بزرگی نداره چون موشک داره ایول به روسیه که به ایران میفروشه با اینکه ترکیه پول بیشتری میداد معلوم شد روسیه دوست واقعی ایرانه بر خلاف سال های گذشته
    • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      8 1
      روسیه یک کشور دوست هست اما دلیل ترجیح ایران به ترکیه خب چندین مورد و عامل هست.یکیش اینه که ایران کشوری مخالف آمریکا و نوچه های آن یعنی سعودی هست.خب روسیه رقیب اصلی آمریکاست و افزایش توان ایران یعنی قطع دست آمریکا از خلیج فارس و غرب آسیا و افزایش امنیت و وسعت درگیری و همچنین افزایش قدرت ایران موجب تضعیف پیشتر سعودی به عنوان رقیب اصلی روسیه در حوزه نفت و گاز.2 مسلح کردن یک قدرت تاریخی به عنوان متحد استراتژیک و قدرتمند در جنوب روسیه و سرکوب جریان تندرو سلفی وابسته به پروژه سعدری آمریکایی موسوم به داعش که تا منطقه چچن در خاک روسیه پیش روی دارن.و 3 ایران راهی برای وصل شدن روسیه به هند و چین و تقویت اقتصاد روسیه از این راه.و4 روی کار آمدن دولتی انقلابی و مستقل و غیر غربگرا
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 9
      نسخه se هستش. قرار بود بده به مصر، ولی مصر آمریکا را بهانه کرد تحویل نگرفت. نسخه se هیچی نداره، نه رادار داره نه امکان شلیک موشک. موتورهاشم موتور سوخو ۲۷ هستش. فقط بمب بشکه ای میشه بهش وصل کرد و خوراک بشار اسده. چند تا هم مجانی به سوریه داده. تازه همینم فقط ۲۵ تا قراره بده!! همش ۲۵ تا، ما حداقل ۲۵۰ جنگنده نسل ۵ لازم داریم.
  • GB ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    6 3
    فقط انتقال تکنولوژی سوخو ۷۵ چک میت (با ۵۷ اشتباه نکنید). نداشتن جنگنده بهتر از داشتن جنگنده ضعیف است که فقط موجب از دست دادن جنگنده، خلبان و روحیه میشود.
  • مصطفی IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 4
    ما مثل شاه وابسته نیستیم
  • ادریس IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    3 1
    کسی نمی داند جنگده بومی قاهر 313 به کجا رسیده ؟
    • مهدی IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 1
      توی تعداد انبوه ساخته شده ودر شیلتر نگه داری می شه عالیه
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      1 0
      ببینید در ایران نرم افزار و سوپر کامپیوتر طراحی شکل آیرودینامیک و همچنین تونل باد پیشرفته وجود ندارد . و یک مصاحبه از آقای متکی مربوط به چند سال قبل و پس از رونمایی از جنگنده کوثر وجود دارد که می گویند که ابزار طراحی جنگنده با شکل جدید در ایران وجود ندارد . من فقط ناراحتم بابت اینکه که چرا بودجه را برای گسترش همون صاعقه و کوثر هزینه نکردند و اینکه جنگنده ای که هنوز پرواز نکرده را معمولا اسم نمی گذارند و کد تولید دارد و بعضی اسم قاهر را مسخره می کنند .
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    سوخو ۳۵ جنگنده خوبیه، ولی خرید ۲۴ فروند سوخو ۳۵ به همراه آموزش پرسنل، قطعات یدکی و مهمات حدود ۵ میلیارد دلار هزینه میبره که احتمالا ما توان پرداختش رو نداریم، و ضمنا به خاطر تعداد کم تاثیر چندانی در قدرت دفاعی ما ننداره.حالا اگه بالای ۱۰۰ فروند باشه یه چیزی. حتی اگر ما به جای این تعداد سوخو ، مثلا ۳۰۰۰ فروند پهپاد دوربرد تولید کنیم و زیر ساخت نگهداری شون رو فراهم کنیم و پدافند مون رو ارتقاء بدیم تاثیرش در معادلات منطقه جدی تر باشه. در مرحله بعد ما باید موازی کاری ها رو کنار بذاریم و به فکر توسعه جنگنده سنگین بومی باشیم و تولید انبوه اون باشیم.
  • IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    17 3
    ایران و روسیه همیشه با هم همکاری های نظامی غیررسمی داشتند مثلا روس ها فناوری اژدر اشکوال را به ما منتقل کردند تا سریع ترین و مهلک ترین اژدر جهان فقط در اختیار ایران و روسیه باشد اینطرف روس ها همیشه در پهباد مشکل داشتند از وقتی ما rq170 و پشت بندش چندین پهباد دیگر آمریکایی را غنیمت گرفتیم یکهو پهبادسازی روس ها شکوفا شد ! این دفعه روس ها سوخو 35 و سوخو 30 به ما خواهند داد تا مقابل ناوگان هوایی اف 16 و اف 15 سایر کشورهای همسایه که شرکای آمریکا هستند تعادل غرب آسیا حفظ بشه اسرائیل که اف 35 داره اگر چند کشور منطقه هم اف 35 دار بشن و آمریکا کماکان اف 35 و اف 22 های خود را در منطقه حفظ کند اصلا بعید نیست که روس ها در مجموع یک اسکادران 16 فروندی سوخو 57 هم به ما بدن چون روسیه 2 برابر خاک آمریکاست و فقط از سمت مرز کوچکش با ایران و کمی از سمت آسیای میانه احساس امنیت می کند اگر وارد غائله ایی با غرب شود اینجوری حداقل می دونه که ایران جنوبش را می بندد و صدالبته ایران باثبات ترین کشور منطقس برخلاف بعضی کشورهای منطقه که هر روز رنگ عوض می کنند روسیه رفتار ما را در سوریه هم دید ما نبودیم امروز گاز سوریه به اروپا می رفت اهرم گازی روس ها فنا شده بود الان زیر دست و پای اروپایی ها بودن و روس ها کینه ایی هستن نه یادشون می ره که قبل بحران چه جوری میت نماینده عالیرتبه کرملین را در لاذقیه ترور کرد و نه مرگ خلبان پسکوف بر فراز جبل ترکمان را فراموش کرده فقط گذاشته به وقتش ، حالا خواهید دید .
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    3 9
    ما احتیاج به5000 جنگنده داریم برای نبرد بزرگ
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    1 4
    ترکیه از روسیه جنگنده نمیخره
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    اگر صد دستگاه سوخو 35 بگیریم قدرت ما چندبرابر می شود
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    1 0
    علی الظاهر، چک میت رادارگریزتر از سوخو 57 است و چون کوچکتر و ارزان تر است می توان تعداد بیشتری خرید یا انتقال فناوری داد و به نظر می رسه که باید چک میت را ترجیح داد.
  • ماحسون IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    1 1
    خر دوغان، روسیه هم بهش اعتماد نداره، مثل گرگیجه منظورم گرگ گیج هستش،باور کنید یه سوخو 35 هم داشته باشیم ارتقائش میدیم به نسل +5، جنگنده های آموزشی وجدید یعنی صاعقه واینا هم تعداد زیاد هم همگی نسل +4, ما دستمون پر میشه انشاهٔ الله فقط چون هنوز داریم بودجه گند دولت قبل رو به مردم میدیم وضعیت خوب نیست اقتصادی وبودجه نظامی هم قطره چکانی کرد روحان و رفیق دماغ خوشگلش،انشاۀ الله بودجه آیت الله رئیسی، جا داره با افتخار اعلام کنم به عنوان یک جوان شیعه وایرانی هرچند زبان مادریم کوردی هستش ولی مادرم ایران هستش قلبم وطنم هستش،دست همه فرماندهان نظامی ایران که خالصانه فعالیت میکنن ورهبر عزیزم میبوسم، یادمان نره ما ملت امام حسین هستیم ،با امام حسین محشور بشی سردارعزیزتر ازجانم حاج قاسم
  • فرزاد IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    1 4
    تجهیزات روسیه هیج وقت به گرد پای تجهیزات امریکا نمیرسه ،روسیه وچین همیشع توتاریخ به ایران خیانت کردن وضربه زدن،دوکشور کمونیست وخدانشناس که فقط به فکر منافع خود بودن وهمیشه تجهیزات از رده خارج شده به ایران فروختن وکلی سود ببردن ،مثالشم روسیه به عربستان وترکیه اس۴۰۰ داده ،ولی تا ۴ عدد اس ۳۰۰ به ایران داد چشش دراومد،پس اتکا به چین وروسیه بی فایدست ،والاه بی فایدست
  • سعیدع IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    1 0
    خیلی در مورد قرارداد با روسیه باید دقت کرد فقط خیانت نکنه یا تیغمون نزنه چون در این زمینه سابقه بدی داره
  • عجب IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    ایران باخریدیه پروندسخو35و خریدیک جنگده ازچین وداشتن f14میتونست ترکیب کنه ویک هواپیمامدرن بسازه ماضربه زیادازروسیه چین خوردیم دارم باگربه بازی میکنند فریبش بدن
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    قبل از نظردادن به این روسها به تاریخ نه چندان دور ایران که زیر چکمه وغارت و خیانت وتجاو کشور دوست و همسایه روسیه بی اندیشین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس