پهپاد ایرانی - نمایه

رسانه‌های غربی می‌گویند پهپادی ایرانی ورق جنگ اوکراین را به سود روسیه برگردانده‌اند. از جمله این پهپادها شاهد-۱۳۶ است که وقتی روی هدفش قفل کرد، دیگر سخت می‌توان جلویش را گرفت.

سرویس جهان مشرق - از زمان رسانه‌ای شدن خبر فروش پهپادهای ایران به روسیه، گزارش‌های زیادی درباره‌ی توانایی‌های این پهپادها منتشر شده است. شماری از این گزارش‌ها به ضعف ارتش روسیه در حوزه‌ی پهپادی اشاره کرده‌اند و برخی دیگر از آن‌ها قوت ایران در طراحی و تولید انواع پهپادهای تجسسی، مسلح و انتحاری را خاطرنشان کرده‌اند. دولت اوکراین نیز در واکنش به صادرات این پهپادها به روسیه، روابط دیپلماتیک خود با ایران را محدود کرد. اواخر ماه گذشته‌ی میلادی (سپتامبر ۲۰۲۲) دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، اعتبارنامه‌ی سفیر ایران در کی‌یف را لغو کرد[۱]. اما این قهر دیپلماتیک[۲] در نتیجه‌ی کدام تحولات میدانی در جنگ اوکراین بود و پهپادهای ایرانی چه نقشی در این تحولات داشتند؟

پهپاد ایرانی «شاهد-۱۳۶» کابوس جدید ارتش اوکراین [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› سفر پوتین به تهران و ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن»

«سلاح مخفی پوتین»

برخی رسانه‌های آمریکایی، پهپادهای ایران را «سلاح مخفی پوتین[۳]» توصیف کرده‌اند و به نقل از سربازان و فرماندهان میدانی اوکراینی، قدرت پهپادهای ایران را یادآور شده‌اند. «آندریانا آرختا» از فرماندهان ارتش اوکراین و رهبر «جنبش کهنه‌سربازان زن» در این کشور که اخیراً همراه هیأتی به آمریکا سفر کرد و در کنگره نیز حاضر شد، در مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی، از جمله شبکه‌ی «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» تعریف می‌کند[۴] که چگونه نیروهای ویژه‌ی تحت سرپرستی‌اش در منطقه‌ی «خرسون» هدف حمله‌ی پهپادهایی قرار گرفته‌اند که روسیه از شبه‌جزیره‌ی «کریمه[۵]» آن‌ها را به پرواز درآورده است. آرختا می‌گوید پهپادهای ایرانی با موفقیت از لایه‌های دفاعی یگان او عبور کرده‌اند و دو تانک را با خدمه‌ی آن‌ها بمباران و نابود کرده‌اند. به گفته‌ی این فرمانده‌ی اوکراینی «رصد این پهپادها با رادار بسیار دشوار است و همین مسئله، معضل بزرگی است[۶]

رادارگریز و مرگ‌بار؛ تأثیر پهپادهای ایرانی بر جنگ اوکراین +عکس و فیلم

پهپادهای ایرانی قادر به انجام عملیات‌های تجسس، حمل محموله‌های کوچک، مانند سلاح یا دستگاه‌های انفجاری، و همچنین عملیات مستقل به عنوان سلاح را دارند. توانایی آن‌ها در گریز از رصد رادار نیز آن‌ها را به سلاح‌هایی قدرتمند تبدیل می‌کند که مقابله با آن‌ها بسیار دشوار است. (+)

نشریه‌ی آمریکایی «۱۹۴۵» طی گزارشی در همین‌باره این‌گونه توضیح می‌دهد:

ارتش روسیه تعداد زیادی پهپاد «شاهد» و «مهاجر» را طی هفته‌های اخیر در سراسر اوکراین به کار گرفته است[۷]؛ و اگرچه از زمان ضدحمله‌ی اوکراین تا کنون، هنوز نتوانسته مساحت زیادی از سرزمین‌هایی را که قبلاً گرفته بود، دوباره پس بگیرد، اما این پهپادها دارند تأثیر خود را می‌گذارند... شاید نگاه روسیه به بیرون از مرزهایش برای دستیابی به این پهپادها نشانه‌ی ضعف روسیه بوده باشد، اما برخی کارشناسان و تحلیلگران از مدتی قبل هشدار داده بودند که این پهپادها در نهایت تأثیرگذار خواهند بود[۸].

معرفی «پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳»؛ یکی از شهرهای پهپادی متعدد متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران در عمق زمین و زیر کوه [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره گسترش روابط ایران و روسیه

از عراق تا عربستان؛ از امارات تا اوکراین

این نشریه سپس به یکی دیگر از گزارش‌هایش تحت عنوان «من پهپادهای ایران را از نزدیک دیده‌ام: این پهپادها می‌توانند در جنگ با اوکراین به روسیه کمک کنند[۹]» به قلم «کم مک‌میلان» افسر عملیات توپ‌خانه‌ی ارتش آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲، استناد می‌کند و توضیح می‌دهد که چگونه پهپادهای ایرانی در گذشته و علیه نیروهای آمریکایی، کارآمدی خود را اثبات کرده‌اند. مک‌میلان که سال ۲۰۲۱ به عنوان فرمانده‌ی نبرد در حوزه‌ی مقابله با حملات راکتی، توپ‌خانه‌ای و خمپاره‌ای در عراق خدمت کرده، در گزارش خود می‌نویسد:

بسیاری از ناظران، اقدام روسیه در تأمین پهپاد از ایران[۱۰] برای استفاده در اوکراین[۱۱] را به تمسخر گرفتند. تحلیلگران این اقدام را سند دیگری بر افول روسیه تلقی کردند[۱۲]؛ که البته همین‌طور هم هست. با این حال، نمی‌توانیم ظرفیت‌های این دستگاه‌ها و تهدیدی که دارند را نادیده بگیریم. خود من هم به عنوان فرمانده‌ی نبرد مقابله با راکت، توپ‌خانه و خمپاره در عراق که مسئول مقابله با سامانه‌های هوانورد بدون‌سرنشین بود، به این نظریه پوزخند می‌زدم که پهپادهای ایرانی بتوانند تهدیدی برای من، سربازانم یا دارایی‌هایی باشند که ما در سطح میدان نبرد مسئول دفاع از آن‌ها بودیم. با این وجود، طولی نکشید که فهمیدیم این پهپادها به هیچ عنوان قابل‌چشم‌پوشی نیستند و تهدید بزرگی برای نیروهای ما هستند.

معرفی بخشی از پهپادهای مستقر در «پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳»، یکی از شهرهای پهپادی ارتش ایران [دانلود]

مک‌میلان ادامه می‌دهد:

پهپادهای ایرانی مرتباً به نیروهای آمریکایی و ائتلاف [تحت رهبری آمریکا] در خاورمیانه حمله کرده‌اند[۱۳] و بارها با عبور از سامانه‌های پدافندی قدرتمند آمریکا به اهدافی در پایگاه‌های ارتش این کشور اصابت کرده‌اند. پهپادهای ایرانی علاوه بر نیروهای آمریکایی... [توسط متحدان ایران] برای حمله به نیروها و زیرساخت‌ها در عربستان، امارات و اسرائیل نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند[۱۴]. به علاوه، این پهپادها برای هدف قرار دادن اشخاص نیز به کار گرفته شده‌اند؛ قابلیتی که زمانی تقریباً منحصر به آمریکا بود... در اوکراین، این دستگاه‌ها پیشاپیش با موفقیت به نیروهای کلیدی اوکراینی حمله کرده‌اند[۱۵] و احتمالاً تهدیدی حتی بزرگ‌تر از تهدید پیش روی نیروها و شرکای آمریکا در خاورمیانه خواهند بود... طبق گزارش‌های موجود، روسیه تا کنون پهپاد مهاجر-۶ و چند مدل از سری شاهد، از جمله شاهد-۱۲۹، شاهد-۱۹۱ و شاهد-۱۳۶ را از ایران دریافت کرده است[۱۶]. پهپادهای شاهد-۱۳۶ پیشاپیش چند هویتزر ام۷۷۷ را که آمریکا در اختیار اوکراین قرار داده، منهدم کرده‌اند.

پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه/ چشم روسیه دنبال کدام پرنده‌های ایرانی است؟ +عکس و فیلم

«بنیامین نتانیاهو» (راست) نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی، در کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۱۸ قطعه‌ای را در دست دارد که ادعا می‌کند متعلق به یک فروند پهپاد «شاهد-۱۹۱ صاعقه ۲» ساخت ایران است. سال ۲۰۱۸، رسانه‌ها خبر دادند یک پهپاد صاعقه‌ی ایرانی موفق شده تا عمق آسمان فلسطین اشغالی نفوذ کند، بدون این‌که پدافند رژیم صهیونیستی موفق به شناسایی یا سرنگونی آن شود. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› همکاری‌های جدید تهران و مسکو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟

مک‌میلان به طور خاص درباره‌ی پهپادهای شاهد-۱۳۶ ایران می‌گوید «این پهپادهای انتحاری آن چیزی بودند که شب‌ها من و دوستانم در عراق به خاطر [ترس از] آن‌ها خواب نداشتیم.» جزئیات بیش‌تر درباره‌ی خساراتی که پهپادهای ایرانی به جنگ‌افزارهای ارتش اوکراین وارد کرده‌اند، در گزارش مفصلی تشریح شده که روزنامه‌ی آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال منتشر کرده است. این روزنامه گزارش خود در این‌باره را این‌گونه آغاز می‌کند: «فرماندهان اوکراینی می‌گویند روسیه در اولین استفاده‌ی گسترده‌اش از سامانه‌های تسلیحاتی خارجی از آغاز جنگ، با پهپادهای تازه‌اعزام‌شده‌ی ایرانی[۱۷]، آسیب‌های جدی‌ای به نیروهای اوکراین وارد کرده است.»

رادارگریز و مرگ‌بار؛ تأثیر پهپادهای ایرانی بر جنگ اوکراین +عکس و فیلم

نمایی نزدیک‌تر از پهپاد «شاهد-۱۳۶» ساخت ایران که اکنون آن را «کابوس» نیروهای اوکراینی توصیف می‌کنند (+)

توضیحات «ویلیام برنز» رئیس سی‌آی‌ای، در کنفرانس «انجمن امنیتی اَسپِن» وابسته به اندیشکده‌ی آمریکایی «مؤسسه‌ی اَسپِن» درباره‌ی فروش پهپادهای ایرانی به روسیه [جزئیات بیش‌تر[دانلود]

وال‌استریت‌ژورنال ادامه می‌دهد:

سرهنگ «رودیون کولاگین» فرمانده‌ی توپ‌خانه‌ی تیپ ۹۲ مکانیزه‌ی اوکراین می‌گوید سروکله‌ی پهپادهای بال‌دلتای[۱۸] شاهد-۱۳۶[۱۹]، که با رنگ‌های ارتش روسیه رنگ‌آمیزی شده‌اند و نام آن‌ها را نیز به «جرانیوم-۲» تغییر داده‌اند، بر فراز مواضع زرهی و توپ‌خانه‌ای اوکراین در شهر «خارکیف» در شمال شرقی این کشور[۲۰] پیدا شده است. به گفته‌ی کولاگین، پهپادهای ایرانی (که معمولاً جفت‌جفت پرواز می‌کنند و سپس خودشان را به اهدافشان می‌کوبند) تنها در منطقه‌ی عملیاتی تیپ تحت فرماندهی او، دو هویتزر خودکششی ۱۵۲ میلی‌متری، دو هویتزر خودکششی ۱۲۲ میلی‌متری و همچنین دو نفربر زرهی «بی‌تی‌آر[۲۱]» را منهدم کرده‌اند. سرهنگ کولاگین همچنین می‌گوید روسیه پیش از استفاده‌ی گسترده‌ی کنونی‌اش از پهپادهای شاهد، اقدام به آزمایش آن‌ها کرد و در این آزمایش، یک هویتزر کششی ۱۵۵ میلی‌متری ام۷۷۷ را که آمریکا به اوکراین داده بود، هدف قرار داد.

پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه/ چشم روسیه دنبال کدام پرنده‌های ایرانی است؟ +عکس و فیلم

 یک فروند «شاهد-۱۹۱ صاعقه ۲» در نمایشگاه «اقتدار ۴۰». صاعقه یکی از پهپادهای ساخت ایران از خانواده‌ی شاهد است که طبق گزارش‌های رسانه‌ای، روس‌ها علاقه‌ی زیادی به خرید آن دارند. (+)

تصاویری از پرواز و مانور هوایی جنگنده‌ی «سوخو-۳۵اس» ساخت روسیه. گفته می‌شود ممکن است ایران در قبال تأمین پهپاد برای ارتش روسیه، از این کشور جنگنده‌ی سوخو-۳۵ دریافت کند. دستیابی ایران به این جنگنده می‌تواند بسیاری از معادلات راهبردی در خاورمیانه را تغییر دهد. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› یمنی‌ها با پهپادهای چند دلاری ایرانی پدافند چند میلیارد دلاری آمریکایی شکار می‌کنند

وال‌استریت‌ژورنال به نقل از برخی کارشناسان، پهپادهای ایرانی، از جمله شاهد-۱۳۶، را «وزنه‌ی تعادل قدرتمند» روسیه در مقابل سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته‌ی آمریکایی در اوکراین توصیف می‌کند و توضیح می‌دهد که با توجه به اندازه‌ی نسبتاً کوچک و ارتفاع پروازی بسیار پایین این پهپادها، شکار آن‌ها برای سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین، بسیار دشوار است. در ادامه‌ی گزارش وال‌استریت‌ژورنال درباره‌ی دلیل پرواز پهپادهای شاهد-۱۳۶ در دسته‌های دوتایی این‌گونه آمده است: «پهپادهای شاهد-۱۳۶ می‌توانند اهداف خود را با کارآمدی بسیار بالا نابود کنند؛ به این‌گونه که یکی از آن‌ها سامانه‌ی راداری را هدف می‌گیرد و دومی به تجهیزات توپ‌خانه اصابت می‌کند.»

پیام همکاری‌های جدید تهران و مسکو برای تل‌آویو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟ +عکس و فیلم

سربازان اسرائیلی، ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۶، در جریان مانور مشترک «جونیپر کبرا» میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در پایگاه هوایی «ختسور» متعلق به نیروی هوایی این رژیم در مرکز فلسطین اشغالی، از کنار یک پدافند هوایی اسرائیلی «گنبد آهنین» (چپ)، یک پدافند موشکی آمریکایی «ام‌آی‌ام-۱۰۴ پاتریوت» (وسط)، و چند فروند موشک ضدبالستیک آمریکایی-اسرائیلی «پیکان ۳» (راست) رد می‌شوند. مانور جونیپر کبرا هر دو سال یک بار با هدف تقویت آمادگی اسرائیل برای مقابله با حملات بالستیک احتمالی از سوی ایران و ایجاد هماهنگی بیش‌تر میان ارتش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود. (+)

رادارگریز و مرگ‌بار؛ تأثیر پهپادهای ایرانی بر جنگ اوکراین +عکس و فیلم

پرواز یک فروند پهپاد در آسمان شهر «اودسا» در اوکراین در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲. نیروهای اوکراینی ادعا می‌کنند این پهپاد، یک فروند پهپاد انتحاری «شاهد-۱۳۶» ساخت ایران است که توسط نیروهای روس به پرواز درآمده است. (+)

این روزنامه‌ی آمریکایی اذعان می‌کند: «ایران به عنوان یکی از بااستعدادترین سازندگان پهپادهای جنگی در جهان ظهور کرده است[۲۲]؛ که بخشی از دلیل آن به مهندسی معکوس پهپادهای آمریکایی برمی‌گردد که طی دو دهه‌ی گذشته در عراق و افغانستان از مسیر خود منحرف شده‌اند.» به طور خاص در مورد اوکراین، وال‌استریت‌ژورنال به نقل از یک کارشناس نظامی می‌نویسد: «حضور شاهد-۱۳۶ در جنگ اوکراین بدون شک در حال تغییر طرح‌های عملیاتی کی‌یف است. اندازه‌ی میدان نبرد اوکراین به‌تنهایی دفاع مقابل شاهد-۱۳۶ را دشوار می‌کند. ایران همچنین سامانه‌های ضداختلالی دارد که مقابله با این پهپادها را برای نیروهای اوکراینی سخت کرده است. وقتی یک پهپاد شاهد روی هدفش قفل کرد، دیگر سخت می‌توان جلویش را گرفت.»

مستند «شکار طبس» درباره‌ی عملیات سپاه پاسداران برای به دام انداختن پهپاد رادارگریز «آرکیو-۱۷۰» آمریکا [دانلود با حجم ~ ۱۴۴ مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

››  ایران، یک - آمریکا، هیچ؛ بلوف‌های سازنده RQ-4 درباره جنگ با ایران 

›› ایران تنها شکارچی گلوبال‌هاوک آمریکا

›› آیا «شاهین» آمریکایی که شکار ایران شد تله سایبری بود؟


در انتها لازم به ذکر است که گزارش فوق تماماً بر اساس منابع خارجی نوشته شده است. این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران، اخیراً اخبار درباره‌ی تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه را «بی‌اساس» توصیف کرد[۲۳]. کنعانی در این‌باره گفت: «ما از ابتدای منازعه تا کنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بی‌طرفی فعال و مخالفت با جنگ، و لزوم حل‌وفصل سیاسی اختلافات دو طرف، به دور از خشونت، اعلام کرده‌ایم.» از آن‌جایی که گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی ارسال پهپاد از ایران به روسیه از همان ابتدا توسط وزارت خارجه‌ی آمریکا مطرح شد، اصل این خبر همچنان نیازمند تأیید توسط مراجع ذی‌صلاح، از جمله وزارت خارجه‌ی ایران است.

سخنرانی «جان میرشایمر» دانشمند سیاسی آمریکایی، درباره‌ی دلایل و پیامدهای بحران اوکراین - قسمت اول [متن کامل و جزئیات بیش‌تر[دانلود]

سخنرانی «جان میرشایمر» درباره‌ی دلایل و پیامدهای بحران اوکراین - قسمت دوم [متن کامل و جزئیات بیش‌تر[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه

 


[۱] Ukraine to reduce Iran embassy presence over Russia drone attacks Link

[۲] Iran responds to Ukraine diplomatic demotion over Russia drones Link

[۳] Putin’s Secret Weapon In Ukraine: Drones From Iran? Link

[۴] Andriana Arekhta: It’s not only our war. This is the war of protecting a democracy in the world Link

[۵] Putin’s Next Crisis: Ukraine Is Hitting Crimea With Missiles Link

[۶] ‘Huge problem’: Iranian drones pose new threat to Ukraine Link

[۷] Russia steps up attacks with Iranian drones, Ukraine plans defences Link

[۸] منبع شماره ۳

[۹] I Have Seen Iran’s Drones Up Close: They Could Help Russia Fight Ukraine Link

[۱۰] Putin Looks Desperate Using Iran’s Drones To Fight Ukraine Link

[۱۱] Putin Is Angry: Russia Received First (Faulty) Batch Of Iranian Drones Link

[۱۲] Iran Begins Supplying Russia With Military Drones To Fight In Ukraine Link

[۱۳] A shadowy drone force keeps attacking US troops Link

[۱۴] Israel Works With Arab Allies to Down Drones, in Sign of Growing Ties Link

[۱۵] Russia uses Iranian drones in strikes in Ukraine - analysis Link

[۱۶] The first shipment of Iranian military drones arrives in Russia. Link

[۱۷] Iran Sends First Shipment of Combat Drones to Russia Link

[۱۸] بال‌دلتا لینک

[۱۹] Iran Has Begun Training Russia to Use Its Advanced Drones, U.S. Says Link

[۲۰] Russia Withdraws More Forces From Northeast Ukraine as Kyiv Presses Advance Link

[۲۱] بی‌تی‌آر لینک

[۲۲] Iran’s Warships to Carry Armed Drones in New Threat to Its Regional Foes Link

[۲۳] کنعانی خبر تحویل پهپاد به روسیه از سوی ایران را بی اساس خواند لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 125
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 33
  • ساسان IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    75 31
    وزارت خارجه کشورمون و مسئولانمون دارن میگن ما هیچ پهپادی به روسیه نفروختیم اونوقت مشرق جان هی فرت و فرت گزارش میزنی که پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین؟ خوب برادر من متوجه باش با این گزارشهای بیخودی چه هزینه ای داری برای کشور درست می کنی
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      87 28
      کشورماتحریمه،درآمدش کم شده،دلش خواسته که پهپادبفروشه،پول دربیاره،به کسی چه مربوط؟!فقط منافع ایران مهمه،به دست آوردن پول،زمان تحریم
    • محمد IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      42 6
      وزارت خارجه اعلام کرد هیچ کمکی به روسیه نکرده ! تجارت با کمک فرق داره دوست عزیز
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      32 6
      نگفتند که ندادیم .گفتند به قصد استفاده در جنگ اکراین ندادیم .
    • امین IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      18 29
      پاسخ به کشور ما تحریمه: این پهبادها اصلا معلوم نیست فروخته شدن یا مشابه هزاران مورد دیگه خیرات شدن. بعدش اصلا نگاه کردی که بعد اخلاقی و سیاسی این کار چیه.؟ هیچ کشوری به روسیه کمک نکرده چون همه می‌دونن متجاوزه و بدون دلیل حمله کرده. حتی چین و هند هم بهش کمک نکردن. منافع هم این نیست که واسه پول دست به هر کاری بزنه آدم. اوکراینی ها تا قیامت مارو فراموش نمیکنن. بله هموطن، پول هر چیزی نیست. به دور از تعصب خروجی این پهباد ها توی جنگ اوکراین چی بوده تا الان.؟ آیا روس‌ها یک متر هم پیشروی داشتن؟ تا جایی که می‌دونم فقط عقب نشینی داشتن. هم آبروی ایران و ایرانی رفت هم نتیجه چیزی نشد که روس‌ها خواستن. علتشم اینه که اراده یک ملت رو با سلاح و پول نمیشه در هم کوبید. موندن دارن از خاکشون دفاع میکنن
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      16 7
      شما آخر گزارش رو هم بخونید که می گه این گزارش تماماًَ براساس گفته های خارجی هاست و ارسال پهپاد به اوکراین را در این گزارش، مشرق تأیید نمی کنه و حرف ها و اظهارات اونها را منعکس کرده.
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      20 3
      کار مشرق ایرادی نداره چون به نقل از خبرگزاریهای خارجی نشر داده. ولی اگر پهپاد و سلاح دادیم به نظرم سکوت کنیم بهتره تا حاشا کنیم تا مردم کشور بعدا در صداقت گفته های مسوولین شک نکنن.
    • مهماندار هواپیما IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      15 3
      اقا ساسان ما فروشنده هستیم به نوع مصرفش کاری نداریم
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      3 2
      عزیزم قبل ازجنگ اوکراین ایرانو روسیه قرارداد تجارت ادوات نظامی داشته آند .حتی اگه جنگ اوکراین و نبود روسیه ازای آن میکرو جت وپهباد می‌خرید .چون براش ارزانتر نیفته.منتها تحریم‌های سازمان ملل مانع بود که فکر میکنم دوسال پیش مدت تحریم‌های صادرات و واردات ادوات نظامی بپایان رسید .الان چندین کشور دردنیا من جمله ونزوئلاووووو ازای آن خرید پهباد وغیره دارند .حالا اگه اون کشورها بابکی جنگ کنن.یقینا غربیهاازین چرتو پرتها بازم خاهن گفت
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      17 1
      متجاوزتر از غربی ها نداریم بقیه اداشونو درمیارن غربی ها و در راسشون آمریکا و اسرائیل دشمن اصلی ما هستن و ما الان با روسیه در مقابل ناتو و غرب منافع مشترک داریم و حق داریم به کشور همسایه مون کمک کنیم . روسیه هم چاره ای جز اقدامی که کرد نداشت و برخلاف بعضی اظهار نظرها اقدامش حتی پیشدستانه هم نبود و ناتو اومده توحلقش1 نمیتونه وایسه نگاه کنه که اگر این کار رو می کرد حماقت بود.
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      3 0
      برای مقابله با اوکراین نفروختیم
  • محمد IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    19 18
    امروز یک خبر روی گوشی من اومد که پهپاد شاهد ۱۳۶ در اکراین سرنگون شده ! لطفا به مسئولین بگید این قابلیتهارو به گوش مردم برسونید. تاکی باید وقتی رسانه های ما خواب هستند دشمن اخبار تحریف شده ، دروغ و وارونه رو به خورد ملت بدن؟
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      18 9
      پهپادشاهد۱۳۶همه چیزش خوبه غیرازصدای بلندی که پیشرانه،پروانه هاوپره های موتورش داره!اگرکه درطراحی جدیدترومدلهای آینده بتونه ساکت وبدون صدابرروی سردشمن پروازکنه،تبدیل میشه به پهپاد بی صداومرگبارالبته باموادمنفجره بافرمول جدیدترو قدرتمندتر
    • DE ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      12 22
      ممد خالی بند ۰۱:۲۹ - نالیده : امروز یک خبر روی گوشی من اومد که پهپاد شاهد ۱۳۶ در اکراین سرنگون شده.../ خب گوشیت فیلترش خاک گرفته چرت و پرت میاد توش بده آپاراتی برات با فشار بادش تمیزش کنه این گرد گرفتگی به مغزت سرایت نکنه. پهباد ها دو نوع هستند پهباد انتهاری که بهش میگن ایول ایول داش پهبادُ ایول برو دیگه برنکردی ایشالله چش‌نخوری ماشالله نباید دیگه برگرده که اگه برگشت همه باید فرار کنند داخل تونل و اما پهبادی ‌که عین نیسان آبی رنگ میمونه صدجارا میزنه خراب میکنه باز عصر میبینی تو پارکینک داره برای علمیات منظور عملیاتِ فردا دارن آب و باد لاستیکهاش رو تنظیم میکنن . هردو شون را میتونند بزنند ولی نه مثل پهبادهای رادارگزیر! امریکایی که هر وقت اراده کردی تقی بزنی بیافته. خودشون میگن برای شکارش صدها برابر قیمت خود پهباد باید بهش شلیک کنی اونهم شانسی اگه خورد بهش تازه بعدیهاش در راه هستند چون ارزون هستند و دقیق . میشه بجای مک دونالد رفتن صرفه جویی کرد و صدتاش را خرید ههههه . حالیته عمو حالا برو باس خودت .گردگیری گوشیت یادت نره گربه نره
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      6 0
      مگه قرار همش به هدف بخوره .. اینجوری که حتی خود امریکا هم با ما قراردد خرید پهپاد میبنده .. سلاح ها رو به درصد موفقیتشون میسنجن نه صددرصد موفقیتشون... قرار نیست سلاحی 100 درصد موفق باشه بعضی از سلاح ها رو 100 تا شلیک میکنن تا یکیش به هدف بخوره مثل ضد حوایی که هم زمان چندین موشک شلیک میشه
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      6 0
      این گربه نری بودیاکه روباه مکاربود؟کدامش؟
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    32 17
    تا دیروز تکذیب میکردید
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      36 13
      سیاسته جیگر ، تا دیروز ارباب شماها هم تکذیب می‌کرد که اغتشاشات ایران زیر سر اونهاست!!!!
  • Loan IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    4 1
    به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «پاول یابلونسکی» معاون وزیر امور خارجه لهستان که به تهران سفر کرده روز یکشنبه ۱۷ مهر ماه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار افق همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و موضوعات کنسولی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. وزیر امور خارجه ایران در این دیدار با استقبال از فعال سازی مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف بر عدم وجود محدودیت در مسیر ارتقای روابط فیمابین و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توسعه مناسبات تأکید کرد. امیرعبداللهیان در موضوع اوکراین نیز بار دیگر تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان سلاح برای به کارگیری در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده و موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مخالفت با تسلیح هر یک از طرفین این جنگ و با هدف توقف جنگ است. پاول یابلونسکی معاون وزیر امور خارجه لهستان نیز با تشکر از تبیین دیدگاه‌های کشورمان در موضوعات مورد علاقه دو کشور از سوی وزیر امور خارجه، دیدگاه لهستان در موضوعات مختلف از جمله روابط دوجانبه و مسائل مهم منطقه و موضوعات بین‌المللی را تشریح کرد.
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    25 11
    آخرش پهپادهای ما دست روسیه هست یا نه؟! همین خبر بالایی امیرعبداللهیان می گفت ما هیچ سلاحی به روسیه ندادیم؟!
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      27 6
      اتفاقأ کیفش به همینه که ندونین!! خخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      0 4
      یعنی امیرعبدالهیان به نظریه هدف وسیله را توجیه میکند معتقده و خدا ناکرده از دایره صداقت خارج شده؟
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      4 1
      ببینید امیر عبداللهیان خیلی دیپلماتیک گفته ما برای جنگ با اکراین به روسیه پهپاد ندادیم یعنی دادن پهپاد به روسیه رو تکذیب نکرده معنی این حرف وزیر خارجه مون اینه که ما به روسیه پهپاد فروختیم ولی اونا خودشون دارن تو جنگ با اکراین استفاده اش می کنن
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    19 6
    شاید از تاجیکستان خریده باشند
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      4 14
      روسیه این پهپادهاروازیک شرکت هلندی و آلمانی خریده که قبلاصدام روبه سلاح شیمیایی مجهزمی کردن درجنگ۸ساله برعلیه ایران
  • هاتف IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    3 5
    یک انسان که یک ریش معمولی داشته باشد با نگاههای عبوسانه در خیابان های امروز تهران مواجه میشود، لطفا چند پهباد شاهد بفرستید که شاهده اینهمه عناد باشد، یک حمله هم بکند بدک‌نیست حداقل وقتی حرف از امنیت میشود دقیقا میفهمند منظور چیست!
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    50 6
    داخلی های مزدور میگن فتوشاپ اما همه اربابان آمریکاییشون دارن از قدرت ویرانگر پهپادهای ایرانی میگن، از سماجتشون [حماقتشون] خوشم میاد از رو هم نمیرن 😄
  • اندیشکده ایران کهن IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    13 0
    تعجب می کنم هنوز یه عده ایرانی منتظر هستن تا با جمهوری خواهان یا دموکرات ها برجام های جدیدی بسته بشه!! حضرات دنیا بعد از تحریم چین توسط امریکا و نیز حمله روسیه به اروپا در اوکراین تغییر شده بلوک بندی ها و صف بندی های جدیدی شکل گرفته ترکیه و شش کشور ترکی در حال معاملات پشت پرده کلانی با چین و روسیه با هدف خروج از ناتو هستن و در قضیه جنگ ارمنستان عملا روسها هیچ مخالفتی با ترک ها ندارن!! عربستان قطر و امارات چند صد میلیارد دلار قرار داد انرژی با چین روسیه و هند اخیرا بستن با وجود مخالفت شدید ساکسون های کنگره و سنا اما ایران هنوز منتظر امریکا در برجامه!اصولآ دیگه نمی تونه در ظاهر مخالف امریکا نقش پلیس امریکا رو در منطقه و آدم بده علیه اسراییل برای دوشیدن اعراب با فروختن تسلیحات امریکا و ناتو به اون رو بازی کرد اهمیت ایران برای غرب با برنامه چین و روسیه و خود امریکا و کانادا کاملآ از بین رفته در واقع اروپا و امریکا ایران رو در راهبرد انرژی کاملآ کنار گذاشتن و امریکا با قضیه گاز مایع دنبال حذف حتی قطر متحد خودش هست چه رصد ایران در بازار اروپا و اروپا کل گازش رو قراره از امریکا بخره و بعد کاناد و الجزایر و مدیترانه و دریای خزر آذربایجان ترکمنستان قضیه ایران اصلا برای غرب دیگه گاز نیست امریکا قصد نابودی برنامه جاده ابریرشم چین و طرح شمال جنوب روسیه رو داره و دقیقا ایران مثل افغانستان در وسط این جاده هست و اگر بر ایران مسلط بشن کاری با ایران می کنن به مراتب بدتر از افغانستان لیبی عراق سوریه یمن چاد و..چون اسراییل هم گفته هر کشوری که بالای 30 میلیون جمعیت داره در خاورمیانه باید تجزیه بشه و بدانید بایدن در زمان اوباما مسئول کردها و اقلیم بوده! امیدوارم هر چه زودتر ایران مجهز به حداقل صد بمب اتمی مگاتنی بشه تا استراتژی استفاده از تروریست ها برای فروپاشی ایران از ترس دسترسی تروریست ها به سلاح اتمی متوقف بشه وگرنه این راه به ترکستان هست..
    • CA ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      2 4
      شما با این طرز تفکرتون برید یه منطقه خاورمیانه به ارامش میرسه
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      0 0
      ای زاررررررت
  • محمدهادی IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    20 4
    ایشالا با همین شاهد ها و مهاجر شناسایی محل استقرار هایمارس تا و انهدام شون کثافتای شرارت افکن باید از روی زمین اون خاک پاک بشن
  • IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    10 27
    قرار بود پهپاد قاطر ۱۳۶ ورق جنگ رو به نفع روسیه برگردونه چی شد پس؟ اوکراین که داره پیشروی میکنه و روس ها دارن فرار میکنن
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      27 4
      فعلا قاطرهای آمریکایی و غربی هم نتونستن وضعیت جنگ رو به نفع اون دلقک صهیونیست تغییر بدن، ولی شاهد 136 بزودی اینکارو میکنه!!! در ضمن جای..... چرخ زدن تو سایتها ایرانی برو شنا یاد بگیر مناخیم!!!
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      31 1
      با کمی تغییرات درموتور،پیشران وملخ هاوپروانه ها شاهد۱۳۶درنسل جدیدتر،که پروازبدون صداوبدون جلب توجه بالای سردشمن،خرفهمتون میکنه که چه تأثیری داره پهپادهای مدرن ترومرگبارترآینده ایران
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    7 1
    خاورمیانه نه ، فقط غرب آسیا!!!
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    7 1
    فعلا که کنگره امریکا موضوع پهپادها و کروزها شناورهای تندرو و سایبر رو هم به برجام موشکی اضافه کرده و رئیسی هم هر روز میگه دنبال یک توافق خوب و عالی و دائمی با امریکا هستیم!!..نمی دونم کدوم کشور در دنیا کالای بازدارندگی خودشو با کاهش موقتی بخشی از تحریم ها آنهم نه لغو دائمی معامله می کنه!..خیلی از شکست های ما زیر سر همین معامله امنیت با اقتصاد هست از جمله داستان فرودگاه بغداد...
  • حاج کاضم IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    9 20
    روسیه دومین نیروی هوایی پدافندی و ارتش جهان رو داشت در اوکراین زمین گیر شده بعد شما با چندتا پهپاد کوچک دنبال شکست غرب در اوکراینی! فقط دستسم به اون شام خورده ای که گفت میشه بدون سلاح اتمی به بازدارندگی رسید نرسه والل..قسم اون رو می ندازم توی استخر جلوی تمساح گرسنه...
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      2 3
      گم شو صهیونیست بی‌سواد کله‌پوک
  • امین IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    8 12
    بهترین کار رو آقای امیر عبداللهیان انجام داد. اومد گفت ما هیچ سلاحی به روسیه ندادیم.! البته قبلش انتظار داشتن روسیه با این پهبادها تا خود کاخ سفید پیشروی داشته باشه. از زمان ورود این پهبادها، ارتش اوکراین تونست استان خارکیف، بخشهایی از دونتسک و اخیرا بیش از هزار کیلومتر از خرسون رو آزاد کنه. شخم خوردن پل کریمه رو هم اضافه کنم بهش تا قشنگ تاثیر پهبادها مشخص بشه. تا قیامت هم مردم اوکراین این موضوع رو فراموش نمیکنن. یا علی مدد موفق باشید
    • DE ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      17 18
      ۵۰۰۰ نیروی مزدور و خریدنی اوکراین کمک صدام و منافقین ۸ سال ملت ما را به خاک و خون کشیدند و مزدوری کردند برای همینه منافقین و بهایی ها در سایت های پر بیننده ای مانند مشرق شبانه روز به لجنپراکنی علیه جمهوری اسلامی ایران و دفاع از دلقک دستنشانده فاشیست های آذوفی اوکراین مشغول هستند. مکروا و مکر الله والله خیرالماکرین ایران حتی اگر پهباد به روسیه میدهد باید حاشا کند این سیاست تقیه و مخفی کاری در مقابل کفار و مشرکان و درندگان داعشی و بهایی و منافق و ...غربگداهای وطنفروش دلقک نوکر دلقک کودتایی اوکراین تجزیه طلب و اربابان سخیف دزد و غارتگر واجب است. روسیه همان روزهای اول جنگ با ارسال هزاران تانک و خوردروهای قدیمی و فرسوده انبارهایش به جبهه که بعضا یک راننده بیشتر نداشت چنان موج و ترس و بیمی ایجاد کرد که ۳۰ میلیون اوکراینی فرصت را غنیمت شمروه و از زیر یوغ دلقک و فاشیستهای آذوفی اش فرار کردند و حداقل ۵ میلیون دیگر هیچگاه به اوکراین باز نمیگردند و وبال اروپا شده اند . روسیه جنگ را با فرسایشی کردن وارد خیابانهای اروپا کرد .ملت اروپا تظاهرات عظیمی را علیه رژیم های دست نسانده صهیونیستی خود شروع کرده اند که پایانی نخواهد داشت تازه اول زمستان است و صنعت و زندگی اروپایی ها هنوز استارت با گاز مایع بسیار گران امریکا نزده است. ته مانده صنایع سنگین اروپا مانند حدود ۳۵ سال پیش برای همیشه به چین فروخته خواهد شد برای همین چینی ها فعلا منتظر سقوط اتحادیه اروپا و غارت کل صنایع سنگین اروپا نشسته اند. نسل جدید اروپا هم کلیک کلیک بنگ بنگ است و حال کار های سخت را ندارد. با زدن ۴ تا تکمه نمیشود میلیونها کار سخت انسانی را رمانتیک و رباتیک کرد. کم کم دارند به این عقب نشینی های روسیه و پیروزیهای دلقک شک میکنند چون با هر عقب نشینی روسیه دلقک و اربابانش جری تر میشوند که کار روسیه تمام است و بجای گفتگو برای دلقک اسلحه ارسال میکنند و هر ازگاهی با یک یورش روسیه، چند هزار نفر مزدور و تروریست را هلاک میکند این جنگ را روسیه فرسایشی کرده برای از بین بردن و تضعیف شدید ناتو و اتحادیه صهیونیستی اروپا و دلقک پس از هر پیروزی، بیشتر از گفتگو دور شده و بر طبل جنگ میدمد ابن فعلا خواسته روسیه است برای ادب کردن غرب وحشی. این شیرکردن دلقک و جنگ جنگ و بازی را حداقل تا تابستان دیگر روسیه انجام خواهد داد.
  • IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 10
    وزیر خارجه داد میزنه ما نبودیم که پهپاد دادیم شما با نادونیتون چون به اسناد طبقه بندی دسترسی دارید کشور رو در چالش بین المللی قرار می دید
  • DE ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    11 10
    وزیر خارجه ایران ارسال هر گونه سلاح به روسیه را تکذیب کردند و شما چیز دیگری میگید.
  • علی IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    7 7
    مطمئنید این پهپاد ها رو به جای روسیه اشتباهی برای اوکراین نفرستادین؟ چون درست از لحظه انتشار خبر ارسال این پهپاد ها تا الان ارتش‌ روسیه روز به روز در حال عقب نشینیه
  • تکت BG ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    4 1
    آفرین به این گزارش مستند بخصوص با رفرنس دهی صحیح
  • ناصر IR ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    6 0
    پس کی میخوان سوخو ۳۵ رو از روسها بگیرن..الان کارشون گیر پهپاد ماست باید اول سوخو رو میگرفتن بعد پهپاد میدادن
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      5 11
      وايسا تا بدن
    • ایرانی IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
      0 1
      بنده خدا روسیه داره اینا رو بازی میده کاری که طول تاریخ کرده و میکند.
  • amin IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    5 0
    امیدوارم امیدوارم ، کار ساخت این پهبادها با کمک هوش و رباط پیشرفت بیشتری کنه
  • FR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    6 0
    اگه می خواهید اثر تبلیغاتی دشمنان ایران روی نوجوانان و جوانان کشورمان را خنثی کنید با همین امکانات و زیر ساختهایی که برای ساخت پهپاد داریم چند مدل ماشین سواری شیک و جوان پسند در حد جهانی بسازید. خواهید دید که چه تاثیری بر روحیه مردم و بخصوص جوانان دارد.
  • IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    6 2
    پس وزیر خارجه چی میگه که تجهیزات نظامی به روسیه ندادیم یعنی این دروغگویی بزرگترین آفت مسئولان کشور بوده و هست
  • میانه رو عاقل TR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    5 5
    ایران نباید تبدیل به سپری برای روسیه و چین در جبهه درگیری غرب با شرق بشه افول امریکا و اروپا یعنی وحشی تر شدن اینها همین اسراییل از بعد از شکست از حزب الله در جنگ 2006 رسما به سیم آخر زد و وارد فاز ترور اساتید فیزیک هسته ای و نظامی و دانشجوهای دانشگاه های ایران شد که تا قبلش چنین ریسکی نمی کرد این اشتباه رو معمر قذافی و صدام حسین کردن و نتیجه اش رو هم دیدن که کشورشون میدان تصفیه حساب شرق با غرب شد جالبه هر دو نفر هم در ادامه مجبور به معامله برنامه های هسته ای و موشکی شدن..اصلا بدون سلاح اتمی وارد معامله کلان شدن با ابرقدرت های گرگ حماقته محضه نه چین نه هند نه پاکستان و نه ترکیه و اسراییل اینطوری معامله نکردن با امریکا و روسیه...
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      3 1
      مزدورا روبااستقلال رسیده هایکی نکن قذافی وصدام کشورشون روبرای بقای دربارشون به نابودی وکشتارگاه تبدیل کردند ودائما باج ازمنابع کشورشون به کاخ نجس سفیدمیدادند ایران وقتی میدان مبارزه داخلی یابرای بقیه میشودکه الت دست قراربگیردکه نیست سیم اخرصهیونیستای ادمکش هم الان باپیشرفت دانشمند ورشته دانشگاهی تمام شد نه باباج دادن
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    11 35
    شما یه فکری به حال خودتون کنید که دیگه ملت نمیخوانتون بهتره دست از این سیاست های اشتباه تو کشورهای دیگه برداریدواز جنگ وخون ریزی دوری کنید که بیشتر نابود می شید.
  • IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 1
    اطلاعات جدیدی ذکر نکردید.
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    7 12
    جنايت و كشتن ملت خودمون بس نبود الان قاتل مردم اوكراين هم شدن!! ادعاي مسلماني در حد معاويه
  • US ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    5 8
    به همان روسیه که در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران و ایرانی رای مثبت علیه تحریم‌ها بارها داد، بهش دارید کمک می کنید؟! یا اس ۳۰۰ و ۱۸ سال طول دادن نیروگاه بوشهر!؟ آخر سر هم با اردوغان در سوچی علیه ایران و ارمنستان زنگزور توطئه کند و ....پس کی دوست و دشمن را خواهید شناخت؟!
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    3 9
    وزیر امورخارجه مرتب ، دادن سلاح به روسیه برای استفاده در اکراین را تکذیب می کنند و این توضیح ناکافی است و ایشون باید به افکار عمومی دنیا توضیح دهد که این همکاری قبل از جنگ‌ اکراین و در قالب روابط متقابل نظامی شکل گرفته است و مربوط به جنگ اکراین نیست .
  • US ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    8 9
    اگر سوخو داد؟! هرچه خواستید بگید
    • DE ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      20 0
      غصه نخور ، بهترینش را خودمون میسازیم و ساخته ایم، دیگه عصر جت جنگنده تتموم شده ، با خرج کم . بهترین نتیجه ، پهبادهای ایران جای سوخو و اف 35 را برا ایران پر کرده.
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    8 14
    و همچنان در انتظار نشانه ای هستیم که نشان دهد ما صاحب سوخو 35 می شویم .
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    7 11
    پس امیر عبداللهیان دروغ می گوید؟ همین دیروز گفت ما به طرفین درگیری در اوکران کمک نظامی نمی کنیم... چه خبره مشرق هر دو خبر را می زنی ...
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 1
    فراموش نکنیم که این موضوع می تواند منجر به طراحی روش هایی برای مقابله با این پهپاد توسط غربی ها و اسرائیلی ها هم بشود. بنابراین در طراحی نسخه های بعدی این پهپاد یا پهپادهای دیگر باید این مساله لحاظ شود تا این مزیت را از دست ندهیم
  • خسرو IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 24
    با این خبر های پوچ و تو خالی میخوان بستر سازی کنن برای حمله های آتی به ایران .
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    10 4
    تا كور شود هرآنكه نتواند ديد..
  • ناشناس IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    6 2
    بالاخره پهپاد دادید به روسبه یا خیر..شماکه تکذیب کردید!
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      3 0
      بگذاربرات توضیح بدهم:اینکه داده یانداده دقیقابه مانندکلمه«آره»شبیه هست که بعضی وقتهامعنی مثبت میده بعضی وقتها معنی منفی میده!یااصلابه این شکل توضیح بدهم که مثل علامت👍👌👍👀میمونه که بعضی وقتها یعنی خوبه!بعضی وقتها هم یعنی«میره!»خلاصه یه جاهایی اون وسطهاوایساده مثل سیاستهای دوگانه کشورهای غربی ویانکیها
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    6 2
    از اقتدار ایران خوشحال می شوم ابرقدرتها نیاز به تجهیزات ما دارند
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    6 2
    لطف کنید به امیرعبداللهیان هم یه اطلاعی بدید هنوز داره تکذیب می کنه.
  • محمد IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 0
    حرفش درسته و به عنوان یک دشمن عاقل قابل احترام. انشالله صبر استراتژیک ایران جواب میده در نهایت.
  • GB ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    5 14
    فروش پهپاد به کشور متجاوز،مثل فروش تجهیزلت جنگی به عراق در زمان جنگ ایران و عرلق توسط شوروی هست. بعداز مدتها دروغگویی،پذیرفتید که دارید به روسیه درکشتار انسانهای بیگناه کمک میکنید.
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    4 20
    متاسفانه در مدت ۲ ماه پهباده های ایرانی در مقایسه با پهبادهای بیرقدار محتمل تلفات ۴ برابری شدند و نتوانستند موازنه جنگ را به نفع پوتین تغییر بدهند
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 4
    هدف غربی ها از انتشارگسترده اخبار پهبادهای ایرانی در جنگ اکراین با توجه به تکذیب ایران چیست ؟ 1. ایران هراسی . 2. کوچک شماری روسیه 3. ذهنیت سازی برای تحریم بیشتر ایران 4. ذهنیت سازی برای حملات احتمالی به ایران . 5. توجیه نگهداری گروههای تروریستی منافقین و..ِِ ایران در اروپا . انوقت شما بعنوان یک رسانه متعهد به جای جلوگیری از خطرات اتی که برای ایران متصور است از بزرگنمایی غربی ها خوشحال شدید و اخبار هدف دار انها را باز نشر میدهید ؟
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      0 0
      براوو
  • حمید ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    16 1
    درود بر دانشمندان نظامی ایران و همه دانشمندان ایرانی در بخش های گوناگون
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    5 4
    اما وزیر امور خارجه گفت ایران هیچ سلاحی به طرفهای جنگ اوکراین نداده است
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    10 3
    لافتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار ، شیعه علی هم باید بهترین ها رو داشته باشه...
  • رضا IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    6 0
    روى مسؤلين وزارت خارجه سياه كه با وجود ادله فراوان در باره فروش پهپاد به اربابابان روسى باز بر دروغخود پا ميفشارد ١
  • امیرخان IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    4 7
    فقط بلدید دشمن تراشی کنید
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      0 0
      دشمن خیلی وقته خودش تراش خورده
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 3
    روسیه از ایران ، پهباد خریداری نکرده است .
  • محمد حسین IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    3 2
    ینی روسبه در عرض ۶ ماه دخایر تسلیخاتیش ته کشید ؟ خب وقتی زورش نمیرسید چرا به اوکراین حمله کرد ؟
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    8 8
    جمع کنيد بابا همه ايران رو ويران کردين که 4 تا پهباد بسازيد، پس معيشت چی ؟ محيط زيست چی؟ دزدی و فساداتون چی؟ آسايش و رفاه اجتماعی چی؟ فقط پهباد خالی که بدر نميخوره، تو همه زمينه ها بدبختيم، به گند کشيدين مملکت رو
  • lvjqd IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 2
    یا شما دروغ می گید یا وزیر خارجه
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      3 3
      گفتند به قصد استفاده در جنگ اکراین ندادیم .
    • NL ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      0 1
      پس پهپاد های ایرانی به قصد چی دادن از مزخرف تر جمله پیدا نکردی
  • عطار IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    3 1
    از این به بعد باید بگیم جناب پهپاد شاهد 136
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    6 1
    سوزش براندازان با شنیدن این خبر کاملا مشهود هست
  • احسان معتمدی IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    10 2
    آینده جهان از شیعه و اسلام و قران و ایران است . اینده جهان بدست ایران خواهد بود انشا الله و این هدف حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بود دورود و سلام خدا و سلام من بر حضرت امام خمینی . ما عهد بسته ایم که امریکا و انگلیس نابود شود و اسراییل از بین برود و این اراده مومنین که اراده خداست تحقق پیدا می کند ما عهد بسته ایم در کاخ باکینگهام نماز جماعت بخوانیم و اینکار تحقق پیدا خواهد کرد ما عهد بسته ایم کاخ سفید امریکا را به حسینیه تبدیل کنیم و اینکار را می کنیم ما اراده کرده ایم همان اراده خدا که می فرماید اذا اراد شی ای یقول له کن فیکون . ما امام زمانی هستیم ما عاشق خدا و پیامبرش و مولایمان حضرت علی هستیم . ما عاشقیم عاشق ای مردم جهان . عاشق هیچ هدفی ندارد جز محبوبش . زندگی دنیا برای ما فقط یک وسیله است تا به راه خدا و معصومین عمل کنیم .
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    3 1
    بهرحال با همه تکذیبیه های وزارت امور خارجه پهبادهای ایرانی به روسیه واگذار شده
  • علی داوودی IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    4 83
    واقعا چرا همچین گزارشی مینویسید؟چرا هیچ چیزو نمی‌تونید درست تحلیل کنید؟الان رسانه های غربی درست میگن و سخنگو و وزیر خارجه دروغ؟ متاسفم برای خودم متاسفم برای اسلام متاسفم برای ایران متاسفم برای شما
    • DE ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      46 10
      فقط برای خودت متاسف باش که اینقدر نادانی که انتظار داری سیاسیون ما بیایند مانند بچه مثبت و کودکان عقب افتاده کل مسائل سری و مخفی را رسانه ای کنند. اون ناتوی حیوان صفت و اروپای وحشی و امریکای جنایتکار ۴۴ ساله با خیانت و جنایت علیه بشریت و علیه ما نه تنها حاشا میکنند که منافقین و تروریستها و جاسوسان و ستون پنجم و بهایی ها و سگ و سوته تجزیه طلب را مسلح نکرده اند تازه بخاطر حقوق اینها و در حقیقت حقوق جنایتکارها و اراذل و اوباش اجاره ای شان ایران را محکوم میکنند بعد تو بیسواد که احکام اسلام در مقابل کفار و مشرکین را نمیدانی ناراحت اسلام هستی .اف برتو بیسواد عین بچه های عقب افتاده باید سیاسیون ما در بلند گو بگویند بله ما در این زمینه ها با روسیه کار میکنیم چقدر عقب افتاده ای . دلواپس اسلام!!!!@ ومکروا و مکرالله والله خیرالماکرین
  • مهدی IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    5 1
    اگر از ایران خریدند باید بگید ما می تونیم به هر کی بخوایم سلاح بفروشیم شما هم بیاین بخرین البته قیمت ها بر اساس خریدار متفاوته
  • حسین منصور حلاج IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 7
    آلات قتاله و کشت وکشتار را هیچوقت نشانه پیشرفت قلمداد نکنید اگر بود کاشف اتم میبایست بخودش میبالید . که فقط خجالت کشید وعذر خواست.
  • محمد IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 6
    اگر سیاست ما عین دیانت ماست پس با کدام حجت شرعی به روسیه پهباد می فروشید؟ پوتین نه مسلمان است نه جنگش با اوکراین مشروع است. او به اوکراین حمله کرده و انسان های زیادی را بی خانمان کرده و کشته است. تایید روسیه و فروش پهباد به او مشارکت در جنگ است. امام معصوم می فرماید اگر انسان بی گناهی در شرق عالم کشته شود و در غرب عالم کسی اظهار رضایت کند در قتل او شریک است.
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 2
    حالا هی دروغ بگید و بگید سیاسته تا جاهای دیگه هم مردم حرفتون را باور نکنند. چند تا پهباد ارزش دروغ گفتن را نداره.
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 3
    اوکراین بطور مستمر در حال پیشروی است و مشرق در توهم خود سیر می کند . پهپادهای ساده ایران هم بطور مستمر ساقط می شوند
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 3
    لعنت به هر چی جنگ افروزه بی خونواده!چه غربیش چه شرقیش
  • ایرانی IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    4 1
    تا کور شود هر آنکه نتواند دید! شیطان بزرگ و اذنابش سالهاست ثابت کرده اند جز زبان زور چیزی را متوجه نمیشوند پس باید با همین زبان در هر جا که لازم بود با اینها صحبت کرد:-)
  • US ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 1
    بله رادار گریز و مرگبار ...! فقط نمی‌دونم چرا همه سایت ها پر شده از لاشه های پهپاد های ایرانی
    • سید حسن IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      0 0
      عطیقه و قتی جایی رو مورد هدف قرار میده لاشه اش میمونه البته غرب با خبر و تاثیر ایران برای ایران تبلیغات کرد و بعد که فهمید سوتی داده شروع کرد به تبلیغ نا کارآمد
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 0
    زنده باد ایران پاینده باد اسلام
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 0
    انشاالله ایران عزیز روزبه روز قوی تر بشه ودشمنانش از صفحه روزگار محو بشن وما خدا رو داریم وغمی نداریم ✌️✌️✌️
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    خطاب به ناشناس۹:۵۰ صدام به عنوان جنایتکاران ایران حمله کرد،تجاوزکرد پنجاه کشورغربی به صدام سلاح های متعارف وغیر متعارف وضدبشری مثل سلاح شیمیایی دادندتاعلیه مابکارببره،کی بودمحکوم کنه؟اوکراین محکوم کرد؟و سازمان ملل که سلاح شیمیایی آلمان،هلندبه صدام دادند؟مردم یمن تحت محاصره وگرسنگی هستندآن انواع سلاح های جدیددارندقتل عام میشوند،اکراین محکوم کرد؟جوابت اگرگرفتی کاسه کوزه ات راجمع کن،شلوارت روبکش روی سرت وبرو!
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    همه این مقاله یک طرف این دو ویدیو آخر یک طرف . خواهشا به دقت نگاه کنید و گوش دهید این رو به غربگراهای داخلی(گرا) می گویم کاملا و واضح می گویند ما فقط به فکر منافع خودمان هستیم و اگر جایی می خواهیم کاری بکنیم به فکر منافع خودمان هستیم نه دیگران و اسفبار تر این هست که آن ها دنیا را میخواهند هر طور که می خواهند بین خودشان پاس کاری بکنند این همان دیدگاه کثیف کتاب 1984 هست که متاسفانه در تیراژ بالا در سراسر جهان به فروش رساندند تا این موضوع را در سیستم فکری مردم جهان قرار دهند ( از تمامی ابزار دارند همزمان استفاده می کنند) معنی این صحبت ها این است که استقلال فکری و عملی نقاطی از جهان به خصوص کشورهای دارای انرژی این راهبرد را برای ما مختل می کند . می بینید که به راحتی در باره براندازی رژیم ها صحبت می کنند و روسیه را هم شریک خود می دانند که این البته بر ما پوشیده نیست که روسیه هم برا اساس منافع خود از ما حمایت می کند. می خواهم بگویم ما هم باید به فکر منافع خود باشیم و استقلال فکری می تواند ما را به پیشرفت برساند. و البته باید بهمان بر بخورد که این نخاله ها به این راحتی در باره براندازی و یا پاس دادن ما به هر طرف که دلشان بخواهد صحبت کنند . نیاز به تفکرات نوین سیاسی داریم
  • نیما IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    پهباد های ایران نتیجه جنگ را تغییر می دهند
    • NL ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      0 0
      نتیجه جنگ رو تغییر دادن باعث عقب نشینی روسیه شده
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    ما با ناتو جنگ داریم بعد این بیشرفا که از قدرت ایران میسوزند چرا از جنایات آمریکا و صهیونیستها دم نمیزنند؟! برید بمیرید پادوهای دشمن
  • ناشناس IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 1
    خیلی خوبه! احتمالاً گریز از رادارهای خودی و وحشت آفرین برای خودی ها! تسلیحات ساخت داخل زمان جنگ هم اغلب سر نیروهای خودی فرود می آمدند!
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    وقتی خودیهااقاها اقازاده ها اتش له اختیارها بیت وبیوت...(انواع بی عدالتی بی تفاوتی ترک فعل اطاله باندبازی فساد امتیاز سهمیه رانت مجوزات تقلب دروغ نجومیبگبری خیانت زوروتزویر وجنایت ....)میکنید-دشمن بخوبی وطیفه اش را ذاتا باید انجام بده-پس ایراد ازحودتان بگیرید نه دشمن وظیفه شناس
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 5
    اینا که پهباد و موشک نیستند اینه همش ماکته برای ترساندن دشمنان
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 0
    هر چقدر ایران‌خودرو و سایپا باعث سرافکندگی اند نیروهای مسلح مایه افتخارند
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    درود بر دانشمندان توانای ایران زمین
  • اشک RO ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    "پهپادهای ایرانی قادر به انجام عملیات‌های تجسس، حمل محموله‌های کوچک، مانند سلاح یا دستگاه‌های انفجاری، و همچنین عملیات مستقل به عنوان سلاح را دارند." ژورنالیست دستوری حداقل یه کمی روی جمله‌سازیات کار کن ما باور کردیم ج.ا ابرقدرته
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    شکست آمریکا شکست دشمن روسیه است و این دشمن دشمن ایران هم هست‌. شکست روسیه در این جنگ ناتو را به مرزهای ایران نی رساند. پیروزی روسیه هم که تاتو را در شرق اروپا متوقف می کند و یا داخل مرزهای اروپای غربی محدود می کند پس فروش پهپاد به اروپا علاوه بر منافع مالی فراوانی که برای دارد، منافع مالی منافع ژئواستراتژیک هم برای ما دارد.‌. تازه وزارت خارجه راست می گوید که به روسیه نفروختیم ولی ممکن است آن را به کشورهای دوست فروخته باشد که حق دارند با روسیه هم دوست باشند‌.
  • SG ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 1
    اینکه با تسلیحات ایرانی،مردم کشورهای دیگه رو بکشیم افتخار نداره.
  • سعید IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    اگر دولت های خائن اصلاح طلب اجازه رشد و اتکا به توانایی های داخلی را داده بودند، اکنون نه تنها پهباد ، بلکه بیشمار خدمات فنی و مهندسی و دستگاه های مختلف صادرات می کردیم . لعنت بر نفوذی های جاهل داخلی
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    اگه راست باشه، باید به جوانان سرزمین پارس افتخار کرد، چون در حوزه های مختلفی این جوانان قدرتمند ظاهر شدند.
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    شما که این تجهیزات را دارید چرا به شعار و آرزوی دیرینتان که نابودی اسرائیل است حمله نمی کنید از قدیم گفته اند آفتابه و لگن هفت دست شام و نهار هیچی
  • من IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    1 1
    شرم برشما که بخاطر کشتن مردم بیگناه اوکراین که در حال دفاع از کشورشان هستند به متجاوز اسلحه میدهید واینقدر ذوق زده اید،مگر درقانون اساسی شما حمایت از نهضت های ازادی بخش نیامده ؟پس چطور طرف متجاوز میایستید؟ وازاعتبار ملت ایران هزینه میکنید؟ ما ازشما نیستیم مادشمن شماییم.
  • عباس IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    0 0
    درود به ایران قدرتمند و ایرانی فکور مشکل دنیا با ایران قدرتمنده فرق نمیکنه چه کسی حکومت میکنه ...
  • عباس IR ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    0 0
    درود به ایران قدرتمند و ایرانی فکور مشکل دنیا با ایران قدرتمنده فرق نمیکنه چه کسی حکومت میکنه ...
  • وطنم ایران IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    0 0
    اولا این بازی کثیفی که به راه انداختن این غربگراهای ...تحریم دروغ هست چو انداختن ایران با این همه منابعی که داره قادره کره زمین را اداره کنه مشکل ما داخلی است نه امریکا داخل را درمان کنید امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند قابل توجه مسئولین رده بالا اگه ابزار قدرت کشور را با امریکا معامله کنید که تحریم برداشته شود دیر نباشد که به مسئولین بگن که اگه زن هاتون رو طلاق ندین فلان تحریم ها برداشته نمیشود
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 0
    درود خداوند قادر متعال و شهدای گرانقدر و ملت بزرگ و موحد ایران بر رهبر فرزانه و سپاه پاسداران و بسیج و ارتش عزیز و عزتمند و رشید و دانشمند پرور و شجاع و دشمن شکن و سایر نیروهای انتظامی و مدافعان راستین و حلال زاده و موحد و رشید ایران سرفراز و تنها که جز خداوند حکیم و توانا و رحیم پناه و حامی و امید و راهبری نداره. لعنت خداوند غدار بر هر کسی که به این کشور و ملت و نظام و پرچم زیبا و مقدسش خیانت و خباثت روا بداره.
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    0 1
    خخخخخخخخ
  • سعید IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 1
    من چاقو درست میکنم میفروشم برای امورات زندگیم.تا الانم ده نفر با چاقوی من کشته شدن.اما من مقصر نیستم.نباید گفت که چون کسی با چاقو کشته میشه پس ایراد از منه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس