ناو هواپیمابر

تطبیق ویژگی‌هایی که از نسل جدید موشکهای بالستیک ضدکشتی کشورمان بیان شده نشان می‌دهد این موشکها،چابکتر و دقیق‌تر از نسل گذشته یعنی موشکهایی چون قدر-اف هستند و توانایی بیشتری به نیروهای مسلح خواهند داد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، طی روزهای اخیر و در حالی که عمده توجه رسانه ها در حوزه دفاعی به موضوعاتی چون موشک هایپرسونیک سپاه و پرتاب ماهواره جدید به فضا بود، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، اعلام کرد که "ایران به تولید مدل جدیدی از موشک‌های بالستیک با قابلیت انهدام یگان‌های شناور دریایی متحرک رسیده است. " به گفته وی، آزمایش این موشک با موفقیت انجام شده و درحال تولید انبوه است که با این اقدام، کشورمان، جزو سه کشور دارنده دانش ساخت این موشک‌ها قرار گرفته است.

از جمله نکات مهمی که در ادامه این خبر، از زبان عالی رتبه ترین فرمانده نظامی کشورمان بیان شده، آن است که «این موشک بالستیک، با سرعت 8 ماخ و با برد هزار و ۵۰۰ کیلومتر، اهداف در حال حرکت را نقطه زنی می‌کند.»

چرا شناورهای آمریکایی برای ایران مهم هستند؟

ناوهای هواپیمابر آمریکایی در کنار پایگاه های هوایی این کشور در اطراف ایران، همواره جزو یکی از تهدیدات مهم و سطح بالا برای نیروهای مسلح ما تلقی و بخشی از توان اطلاعاتی و رزمی کشور برای رصد و مقابله با این تهدیدات در نظر گرفته شده چراکه هواپیماهایی که از روی ناوهای هواپیمابر یا از پایگاه های هوایی به پرواز در می آیند در حقیقت بخش عمده ای از استراتژی تهاجمی آمریکا را ایفاء کرده و بدون آنها بخش زیادی از نقشه های رزمی این کشور با مشکل رو به رو خواهد شد.

در بحث پایگاه های هوایی مستقر روی زمین، سالهاست که جمهوری اسلامی ایران تعداد زیادی از موشک های بالستیک، کروز و البته پهپادهای را برای نابودی آنها در صورت بروز هر گونه تنش آماده کرده است. البته این اهداف بزرگ و ثابت هستند و پیدا کردن آنها و مشخص کردن نقاط مورد نظر برای هدف قرار دادن بخش های مهم و حساس آنها از جمله اموری است که در این سالها با دقت به انجام رسیده و در جریان حمله به پایگاه عین الاسد نمونه ای از هدف گیری دقت و اصابت های تحسین برانگیز موشک های بالستیک تاکتیکی ایرانی رویت شد.

سبقت قایق‌های تندرو ایران از ناو هواپیمابر آمریکا - مشرق نیوز

عمده موشک های بالستیک ایرانی که در چند سال اخیر در عملیات هایی بر ضد تروریست های داعش، گروه های تروریستی در شمال عراق و نیروهای تروریست سنتکام وارد عمل شده اند از نوع تاکتیکی و در فاصله های زیر ۱۰۰۰ کیلومتر بوده اند که دقت این موشک های بالستیک ایرانی برای کارشناسان امر در فواصل زیر هزار کیلومتر اثبات شده اما سوال بخشی از علاقمندان به صنعت دفاعی کشورمان آن است که در بردهای بالای 1500 کیلومتر، وضعیت به چه گونه است؟ در چند سال اخیر همیشه بحث هایی در خصوص دستیابی ایران به موشک بالستیک ضد کشتی برد بلند توسط فرماندهان عالی رتبه کشور مطرح شده؛ موشک هایی که در بردهای حتی بالای ۱۰۰۰ کیلومتر بوده و می توانند اهداف دریایی را مورد اصابت قرار دهند که از جمله مشهورترین آنها، موشک کروز "ابومهدی" است.

آغاز تلاشهای ایران برای ساخت نقطه‌زن دریایی با "خانواده فاتح"

بیش از 5 میلیون نفر-ساعت کار تحقیق، طراحی، شبیه سازی و ساخت و آزمایش توسط چند صنعت وزارت دفاع، دانشگاه های صنعتی مطرح کشور و برخی دیگر از بخش های پژوهشی و صنعتی انجام شد تا با ساخت بومی سامانه هدایت مورد ذکر و ترکیب با پیشران راکت زلزال، موشکی با قابلیت هدایت تا انتهای مسیر و دقت خوب و قابل اتکا حاصل شود که نام آن فاتح گذاشته شد.

نسل جدید موشک‌های بالستیک دریایی؛ چابکتر و دقیق‌تر از «قدر و سجیل» / «حاج قاسم و خیبرشکن» مهیای عملیات‌ علیه نیمیتز و جرالد فورد می‌شوند +عکس

موشک ضد کشتی هرمز 1 و 2 با پرتابگر دوفروندی

 «خلیج فارس»؛ تک تیراندازی که کار ناوهواپیمابر را در 4 دقیقه تمام کرد +عکس  (اماده)
اصابت موشک بالستیک خلیج فارس به کشتی در رزمایش های گذشته

آزمایش فاتح 110 در سال 1381 شروع شد یعنی کمتر از 15 سال پس از پایان جنگ تحمیلی، ایران به موشکی رسید که بردی قابل مقایسه با موشک سوخت مایع و پر دردسر «اسکاد» داشت. فاتح 110 در نمونه های بعدی به برد 250 و 300 کیلومتر و دقت های بسیار بیشتر رسید و اولین نمونه نقطه‌زن آن با جستجوگر اپتیکی نصب شده در دماغه برای مأموریت ضدکشتی در سال 1389 ساخته شد. سپاه موشک های هرمز-1 و 2 را نیز به عنوان توسعه جانبی از روی فاتح 110 برای مأموریت های ضد کشتی با جستجوگر راداری فعال و ضد رادار هم ساخت که در بهار سال 1393 در نمایشگاه بزرگ نیروی هوافضای سپاه رونمایی شدند. قابلیت ضد کشتی موشک های بالستیک تاکتیکی ایران با «ذوالفقار بصیر» به 700 کیلومتر افزایش یافت. این موشک که دیگر محصول در مسیر توسعه جانبی از موشک های خانواده فاتح محسوب می شود در سال 1399 معرفی شد.

در واقع علاوه بر افزایش برد نسل‌های مختلف این موشک، دقت و قابلیت‌های نگهداری و عملیاتی آن نیز به بسیار افزایش و بهبود یافته به طوری که آن را در ردیف مهمترین سامانه‌های دفاعی کشور در راهبرد پاسخ کوبنده به دشمن قرار داده و همچنین نمونه‌های دیگری با قابلیت ضد کشتی و ضد رادار از روی آن توسعه یافته است.

بالستیک ها به سراغ شناورهای دشمن می روند

اولین نمونه ساخت موشک بالستیک ضد کشتی در جهان را باید به چینی ها نسبت داد. به اعتقاد کارشناسان غربی، موشک بالستیک DF21 ساخت کشور چین قوانین جنگهای دریایی را تغییر داده و باعث ایجاد ترس زیادی در بین فرمانده هان نیروی دریایی آمریکا شده است چراکه تا پیش از این، موشکهای ضد کشتی همه از نوع کروز بودند و از موشکهای بالستیک در نقش ضد کشتی بهره گرفته نمی شد، لذا سامانه ای برای مقابله با آن روی اکثر شناورهای آمریکایی موجود نیست. این موشک از سیستم پیشران دو مرحله ای سوخت جامد بهره می برد که زمان آماده شدن آن برای پرتاب را کاهش می دهد. DF 21 دارای بردی در حدود 2150 کیلومتر و یک سرجنگی (حتی اتمی) 500 کیلوتنی مجهز شده است.

نسل جدید موشک‌های بالستیک دریایی؛ چابکتر و دقیق‌تر از «قدر و سجیل» / «حاج قاسم و خیبرشکن» مهیای عملیات‌ علیه نیمیتز و جرالد فورد می‌شوند +عکس

این موشک می تواند در صورت لزوم سر جنگی شیمیایی و یا شدیدالانفجار را نیز حمل کند. این موشک از بالا و به صورت قوسی به هدف خود حمله می کند و به دلیل سرعت و شتاب بیشتر در زمان برخورد از قدرت تخریبی بیشتری برخوردار است. در جریان رژه نیروهای مسلح چین در سپتامبر سال 2016 میلادی، چین برای اولین بار به صورت رسمی موشک DF-26 رونمایی کرد. چینی ها اعلام کردند که این موشک دارای توانایی حمله به اهداف زمینی و همچنین شناورهای بزرگ و متوسط بوده و در عین حال امکان حمله اتمی یا متعارف به اهداف زمینی را نیز دارد.

موشکی چین
موشک دی اف 26

برد این موشک بین 3 الی 4 هزار کیلومتر تخمین زده شده و با یک سر جنگی 1200 الی 1800 کیلویی مسلح شده است. این موشک به صورت کامل متحرک بوده و از سوخت جامد استفاده می کند. این موشک در حقیقت مدل ارتقاء یافته موشک DF-21D محسوب شده و می تواند هم به اهداف زمینی و هم اهداف دریایی بزرگ و متوسط مثل ناوهای هواپیمابر حمله کند.

کدام موشکهای بالستیک ایرانی، قابلیت ضدکشتی داشته اند؟

تاکنون نمونه های مختلفی از موشکهای بالستیک ایرانی، علیه اهداف دریایی دوربرد مورد آزمایش قرار گرفته اند و برخی دیگر نیز، در حد اشاره و انتقال کدهای دقیق به دشمنان فرامنطقه ای بوده است. برای اولین بار به صورت رسمی، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در تیرماه ۱۳۹۰ از شلیک دو فروند موشک از کویر سمنان به سوی هدفی در دهانه اقیانوس هند در بهمن ماه سال گذشته (بهمن۱۳۸۹) خبر داد و فاصله این شلیک را ۱۹۰۰ کیلومتر اعلام کرده بود. اما پس از آن نیز نکات دقیق تری از این سلاح خاص نیروهای مسلح کشورمان بیان شده بود.

یکی از این اشاره ها مربوط به سردار سلامی در سال ۱۳۹۶ است. فرمانده کل سپاه در یک گفتگوی رسمی، به وجود یک موشک بالستیک اشاره می کند که با سرعت ۸ ماخ از جو زمین وارد شده و می تواند اهداف شناور متحرک را مورد هدف قرار دهد. خروج از جو زمین و ورود مجدد و رسیدن به سرعت نزدیک به ۸ ماخ مشخصا موشک مورد نظر سردار سلامی را از رده تسلیحاتی مثل سری هرمز و خلیج فارس خارج کرده و برد سلاح مورد نظر را به بالای هزار و چه بسا ۱۵۰۰ کیلومتر ارتقاء می دهد. کمی بعد در ۲۷ دی ۱۳۹۹، نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در حالی آخرین مرحله از رزمایش موشکی پیامبر اعظم-۱۵ را اجرا کرد که در جریان آن، چند موشک بالستیک (که تصاویر منتشره، حداقل شامل قدر اف و سجیل ۲ بود)، به سمت اهدافی در شمال اقیانوس هند شلیک شدند.

نسل جدید موشک‌های بالستیک دریایی؛ چابکتر و دقیق‌تر از «قدر و سجیل» / «حاج قاسم و خیبرشکن» مهیای عملیات‌ علیه نیمیتز و جرالد فورد می‌شوند +عکس

لحظه شلیک و اصابت موشکهای بالستیک سپاه به هدف دریایی در سال 1399

طبق سناریو این مرحله، موشک‌های مورد نظر، انهدام ناوهای دشمن در فاصله ۱۸۰۰ کیلومتری را شبیه‌ سازی کردند و دقت آنها به حدی بود که به گفته‌ مقامات دولتی آمریکا، موشک‌های شلیک شده به یک هدف در سطح دریا اصابت کردند در حالی که در ۱۵۰ کیلومتری این هدف، ناو هواپیمابر نیمیتز حضور داشت که این تست، یک قدرت‌نمایی به نیروهای دریایی آمریکا محسوب می‌شد. موشک بالستیک عماد نیز یکی از آخرین محصولات رونمایی شده توسط وزارت دفاع در کلاس موشک های بالستیک با محدوده عملیاتی بالای هزار و پانصد کیلومتر است که بردی در حدود ۱۷۰۰ کیلومتر دارد.

تست موشک عماد علیه هدفی خاص

بر اساس فیلمی که در اواسط سال 1399 از یک تست عملیاتی مهم این موشک منتشر شد، هدفی شبیه به عرشه یک ناوهواپیمابر یا بخش کوتاهی از یک باند فرود مورد اصابت سر جنگی این موشک قرار می گیرد. این موشک سوخت مایع در زمان رونمایی نیز جزو اولین موشک های برد بلند ایرانی بود که به سر جنگی جدید مجهز به بالک های هدایتی برای پرواز و تصحیح خطا در مرحله آخر مجهز شده بود. با این اوصاف، موشکهای مشهور فوق، در سالهای قبل معرفی شده و به احتمال زیاد، منظور سرلشکر باقری نسل های دیگری غیر از این نمونه هستند.

محصول جدید صنعت موشکی ایران، کدام بالستیک ضدکشتی است؟

علاوه بر موشک خرمشهر که در ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ رونمایی شد و آخرین محصول معرفی شده کشور در رده بالستیک‌های بردبلند است (طبق سخنان رییس ستاد کل نیروهای مسلح، سرجنگی موشک خرمشهر در یکی از تست ها، فقط با خطای ۶۰ سانتیمتر به یک هدف در برد ۱۳۰۰ کیلومتر اصابت کرده است)، بررسی ویژگی های اعلام شده توسط سردار باقری، نشان می دهد موشک جدید می تواند نمونه دریایی یکی از دو موشک خیبرشکن یا حاج قاسم باشد که در سالهای اخیر رونمایی شده اند. موشک راهبردی خیبرشکن که بهمن سال گذشته رونمایی شد، از نسل سوم موشک‌های دوربرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار می باشد. این موشک دارای سوخت جامد است و در فاز فرود، دارای مانورپذیری برای عبور از سپر موشکی بوده و طراحی بهینه آن باعث شده وزن آن نسبت به نمونه های مشابه یک سوم کاهش یافته و مدت آماده سازی و شلیک آن نیز تا یک ششم تقلیل پیدا کند.

نسل جدید موشک‌های بالستیک دریایی؛ چابکتر و دقیق‌تر از «قدر و سجیل» / «حاج قاسم و خیبرشکن» مهیای عملیات‌ علیه نیمیتز و جرالد فورد می‌شوند +عکس

سردار باقری در مراسم رونمایی از موشک خیبرشکن سپاه

چابکی و سرعت فوق العاده در اصابت اهداف در برد و شعاع ۱۴۵۰ کیلومتری از دیگر توانمندی‌های این موشک است که تطابق زیادی با ویژگی های اعلام شده توسط رییس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان دارد. مرداد سال 1399 و به مناسبت روز صنعت دفاعی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از چند دستاورد دفاعی رونمایی کرد که یکی از مهم‌ترین این دستاوردها، موشک بالستیک تاکتیکی «شهید حاج قاسم» با نام و یاد سردار دلها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه بود.

موشک شهید حاج قاسم با وزن بیش از ۷ تن و طول ۱۱ متر، وزن سرجنگی ۵۰۰ کیلوگرم دارای برد عملیاتی ۱۴۰۰ کیلومتر و دقت نقطه زنی در حداکثر برد است. این موشک با سرعت ورود به جو معادل ۱۲ برابر سرعت صوت قادر است از هرگونه سامانه دفاع موشکی عبور کرده و با توجه به دقت بسیار بالا و سرجنگی پرقدرت خود، هدف را نابود می کند.

نسل جدید موشک‌های بالستیک دریایی؛ چابکتر و دقیق‌تر از «قدر و سجیل» / «حاج قاسم و خیبرشکن» مهیای عملیات‌ علیه نیمیتز و جرالد فورد می‌شوند +عکس

مشخصات موشک شهید حاج قاسم

آیا یک موشک بالستیک از پس ناو هواپیمابر برمی آید؟

هدفی که موشکهای بالستیک ایرانی مامور انهدام آن هستند، بسیار بزرگ بوده و یک غول تمام فلزی با وزنی در حدود 90 تا 100 هزار تن و با ابعادی در حدود 300 متر طول و بیش از 70 متر عرض به شمار می رود. ناوهای هواپیمابر از بزرگترین کشتی های موجود در دریاها بوده که علاوه بر ابعاد بسیار عظیم خویش کاملا زره پوش نیز هستند. دستیابی به چنین هدفی که بسیار بزرگ اما به لحاظ سرعت و مانور تنبل است، امکانپذیر به نظر میرسد اما در نوع خود از آنچنان حفاظت و تدابیری بهره مند است که امکان دستیابی به خویش را برای موشکهای کروز و قایق های تندرو سخت کرده است.

بعنوان مثال ناوهای هواپیمابر آمریکایی هر کدام با استفاده از تعداد زیادی کشتی های پشتیبانی دفاع هوایی و حتی زیردریایی های تهاجمی حفاظت میشوند که تعداد زیادی از آنها هم عرض با ناو حرکت نموده و مقابل مسیر موشکهای کروز قرار میگیرند تا اجازه ورود به حریم ناوهواپیمابر را نیابند. ناو و ناوشکن های همراه آن هم به تعداد زیادی از سامانه های توپی و موشکی مقابله با موشکهای کروز مجهز هستند اما در این میان، موشک بالستیک با عبور آسانتر از تمام این موانع، با فرود مافوق صوت از ارتفاع بالا عملا چنین تدابیری را بلااستفاده می کند. ضمن آنکه در عرشه هر ناو هواپیمابر تعدادی هواپیمای آماده به پرواز لود شده با بمب و موشک و سوخت کامل وجود دارند. همچنین روی عرشه این ناوها تجهیزات بسیار حساس مدیریت پرواز و کنترل فرود و برخاست وجود دارد که بدون آنها عملا ناو توانایی خود را از دست میدهد و با یک قایق معمولی غیر نظامی برابری خواهد کرد!

 «خلیج فارس»؛ تک تیراندازی که کار ناوهواپیمابر را در 4 دقیقه تمام کرد +عکس  (اماده)

اثرات انفجار یک راکت کوچک روی ناو هواپیمابر فارستال

همانطور که سالها پیش، انفجار یک راکت هواپرتاب کوچک با نام ام کا 32 زونی در ناوهای هواپیمابر یو اس اس اینترپرایز و فارستال منجر به آتش سوزی های پیوسته و بزرگی شد. اتفاق مشابه به آن دو سال بعد در ناو هواپیمابریو اس اس اینترپرایز رخ داد و انفجار این راکت در اینترپرایز نیز منجر به مرگ 27 نفر و زخمی شدن 314 نفر همچنین نابودی 15 هواپیمای دیگر شد.

با این دستاورد و اصابت یک یا دو موشک به ناو هواپیمابر، یا این موشک ها به عرشه اصابت کرده و انفجاری مشابه اتفاق فوق را رقم می زنند و یا با اصابت به رادارها و سامانه های الکترونیکی روی ناو، پدافند، پرواز هواپیماها و ارسال و دریافت اطلاعات مخدوش می شود که هر دو، دستاوردی بزرگ محسوب شده و هزینه های غیرفعال کردن چنین شناور مجهز و بزرگی، به شدت پایین می آید. حتی شناورهای رژیم‌صهیونیستی تا میانه‌های دریای مدیترانه و نیز هر دشمن دیگری در کانال سوئز، دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و اقیانوس هند پیش از آنکه موشک‌های کروز یا هواپیماهای خود را به اهداف مدنظر در ایران برساند، با توجه به زمان پرواز کمتر از ۱۵ دقیقه‌ای موشک‌های بالستیک برای رسیدن به برد ۲۰۰۰ کیلومتر، مورد اصابت قرار می گیرند!

عملیاتی کردن نسل جدید این موشکها، باعث می شود عملاً عمق استقرار ناوگان دشمن برای حمله احتمالی ۲۰۰۰ کیلومتر عقب‌تر از مرزهای کشورمان باشد و این، به معنی فرصت بیشتر برای کشف و رهگیری هواپیماها و موشک‌های دشمن و گرفتن فرصت اجرای عملیات غافلگیرانه توسط آنهاست. در نتیجه تیغ ناوهای هواپیمابر امریکایی علیه کشورمان اگر کمی برنده هم بود، با اعلام عملیاتی موشک‌های ضدکشتی دوربرد بالستیک، کندتر از قبل شد. عدد معروف ۲ هزار کیلومتر، اهمیت فوق العاده ای برای استراتژی ضد دسترسی دفاعی کشور دارد و برخی از کارشناسان غربی از این عدد به عنوان عدد طلایی در برنامه های موشکی ایران یاد می کنند چراکه برد رزمی هواپیماهای ناو نشین، کمتر از 1300 کیلومتر است و با فرض رسیدن به برد ۲۰۰۰ کیلومتر موشکهای ایرانی، جنگنده های ناونشین آمریکایی از برد حمله مستقیم به کشورمان خارج شده و در میانه راه نیاز به سوخت گیری هوایی، زمان کمتر روی هدف و حمل مهمات کمتر خواهند داشت و در عین حال زمان واکنش بیشتری را نیز به مدافعین جان بر کف این مرز و بوم خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 117
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 27
  • سامان IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    قیمت خانه در پونک به متری ۱۴۰ میلیون رسید
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      46 54
      آقا اینجا تو آلمان چند صد هزار تا شرکت دارن اعلام ورشکستگی میکنن، قیمت انرژی شده 4 برابر، پِهِن هم گیرمون نمیاد بسوزونیم ، اگه تحریم نیست یه کمپین ارسال پِهِن به آلمان درست کنین تا ما از سرما نمیریم تو این زمستون، خدا خیرتون بده!!!!
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      51 4
      خب لابد پولشو داری که تو پونک دنبال خونه می گردی. اونم برای خرید. پس غصه چیو می خوری؟
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      32 4
      چه ربطی به موشک داره؟حتما باید پونک بشینی؟بر وطرفای جنوب شهر ببین اونجا چه خبره.گهی پشت به زین و گهی زین به پشت
    • ایرانی GB ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      36 2
      بله ... قیمت خونه تو آلبانی جانت الان متری چنده ؟
    • سید IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      30 3
      حتما انتظار داری قیمت خانه و گوشت را هم نیروی نظامی کشور درست کنه!؟ و حتما انتظار داری جوشکار هم جراحی قلب انجام بده و شیرینی پز هم خیاطی کنه؟! عاقل قبل از حرف زدن فکر میکنه یه کم فکر کن و حرف بزن
    • مرصاد IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      15 2
      میشه ببندی دهنتو و چیزای بی ربط رو بهم ربط ندی ؟؟!!
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      13 1
      شما نخر
    • علوی IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      13 2
      خوش به حال سرمایه‌دارهای حرامخوار طرفدار غرب
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      2 1
      متراژ و امکانات خونه هم بگو لطفا...وگرنه اینجا هواز تو یکی از بهترین محله ها،خونه زیر ۵ میلیارد با متراژ ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر...
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      4 1
      تورم جهانیه وامارتورم بیشترازایران
    • احمدزاده IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      17 2
      زن به شوهرش میگه توی یخچال گوشت نداریم برو درب خونه رو بفروش تا گوشت بخریم .... اونوقت شوهر میگه اگه درب خونه نباشه که دزدا میان کل یخچال رو برمیدارن میبرن(گوشت پیشکش) نمی خواهید بفهمید؟ یا مشکل ذهنی دارید؟ توان دفاعی در هر حالت باید باشه ... اونم خیلی قوی
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      14 5
      ۱۳:۱۵ - تو بیشتر از یه کیلومتر اون ورتر از خونه تون هنوز نیدی اون وقت سر از المان در اوردی وشروع کردی به شر و ور گفتن.....خوتی..ههههه:)
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      6 3
      آب بر سرت که گودرز رو به شقیقه ربط میدی امثال شما از طاعون برای یک مملکت کافی اند
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      1 1
      دارندگی و برازندگی
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      1 4
      با آیپی ایران تو آلمان وصل شدی
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      4 1
      قیمت ها قیمت بنگاه املاکی هست. قیمت واقعی میخواه برو یه جای مناسب. باید سعادت آباد باشد. بیا در ارومیه خونه شیک لاکچری با نصف قیمت . زندگی کن نفس تازه و هوای تازه. ایران فقط تهران نیست. من 12 سال در تهران زندگی میکردم یه خونه 120 متری در تهرانپارس 164 غربی داشتم. دیدم هرچه کار می کنم در سربرج صفر صفر میشم. تصمیم گرفتم به شهرستانها برگردم خونه ای که فروختم در شهر تبریز منطقه خوش آب هوای شاه گلی خیابان فردوسی خونه 180 متری سه خوانه منتهی به پارک شاه گلی باضافه یک خودروی شاسی بلند فورد آمریکایی ارس شماره وباضافه یه سواری سونتا آزارو ایران شماره خریدم از تهران منتقل شدم کار ومحل کارم عالی هست در این اینجا مدیر شدم . فامیل و اقربه ها درکنارم. بابا دارم زندگی می کنم. تهران جای زندگی کردن نیست. عمر تلف کردن است. از صبح ساعت5 دو میدانی شروع میشه تا 8 صبح. چقد عمر مان مانده است. یه باغ هم خریدم بعداز کار تا شب مشغول میشم. زندگی کردن واقعی در شهرستانهاست. شیراز و اصفهان . شهرکرد . کرمانشاه. یزد هر کجای ایران مثل غذایش یه مزه خاصی دارد.
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      10 0
      ۱۵:۱۳ همچی دست همیناست
    • خیبر IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      0 0
      خاک تو سرت
  • US ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    30 17
    اولا برای زدن ناو هواپیمابر که خیلی خیلی از آنچه که نوشته شده سخت تر است، ناو هواپیمابر با چند ناو و ناوشکن مجهز به ضد هوایی و زیر دریایی احاطه شده از آن بگذریم چندین لایه دفاعی بسیار پیشرفته در ناو هواپیمابر مستقر هستند که حتی به هدف قرار دادن گلوله کوچک خمپاره واکنش نشان می دهد، بهترین راه برای زدن ناو هواپیمابر و ناو های ساختن موشک خوشه‌ای ( از یک موشک بر فراز هدف. چندین موشک بیش از بیست موشک،البته ساز کوچک) علیه هدف شیرجه بزنند البته این موشک ها مثل بمب های خوشه‌ای برای زدن فرودگاه و رادار هم کارایی خواهد داشت. مزیت موشک خوشه‌ای رو دنیا فعلا نمی داند
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      11 36
      فکر کردن که آمریکا این ناوها با اون همه هواگرد برای خوشگذرونی میفرسته منطقه بعدش اینا فقط میتونن با موشک بزنند و اونا هم دو دستی زیر چانه داخل اتاق فرماندهی نشستن و تماشا میکنند.
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      12 3
      این همه از امریکا طرفداری کردی،ولی نمیدونی چند ساله امریکا هیچ ناوی رو در خلیج فارس و عمان مستقر نکرده،به نظرت برای چی؟؟🤣🤣 خدا شانس داد فرمانده ناوگان پنجم نبودی وگرنه به فنا میدادی ارتش رو....اون ضد هوایی هاتونو تو لبنان و یمن و فلسطینو دیدیم...
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      6 5
      وقتی جرات کاری را ندارید اینقدر لاف نیایید . یک موشک به سمت ناو آمریکا شلیک کنید تا خیلی از مشکلات کشور و منطقه در عرض یک ماه حل شود
    • US ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      8 18
      شلیک کن به سمت ناو آن وقت ببین چطوری درهای جهنم به رویت گشوده خواهد شد و ایران را به توبره بکشد ، از آمریکا صحبت می کنی نه افغانستان و عربستان و آذربایجان ، برو قرصات رو با دوز بالا مصرف کن
    • US ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      1 3
      مستقر نکرده؟!
    • حجت IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      4 2
      رفقای ابلهتان در مورد بریجس همینارپ بلغور میکردن
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      8 3
      آره جیگر آمریکا ما را نابود کرده و به توبره کشیده فقط ملاها دروغ میگویند اگه میگی نه از ترامپت و جویی شکم بپرس بهت میگویند البته خود نظامی‌های آمریکا همچین ادعایی نداشته و خیلی وقت هست دست‌هایشان بالا هست و بعد از شخم زدن عین الجسد .. .... البته شماها میتوانید با این رویا خوش بخوابید همانطور که من با رویای میلیاردر شدن می‌خوابم ولی هر صبح میروم دنبال کارگری ادامه روز قبل 🤣🤣🤣🤣
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    19 36
    باشه آمریکایی‌ها یک مشت ببو هستند واز جنگ وموشک وغیره هیچ چیز بارشون نیست شما قدرت اول جهان جون مادرتون یکم در مورد قیمت‌ها که پدر ما رو در آورده بگویید بابا گرونی امان مارو بریده تازه حقوق سال دیگه 20 درصد قرار زیاد کنن این عدالت نیست کجا شکایت کنیم شما بگو
    • ایرانی GB ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      21 7
      پاشو بیا انگلیس تا معنی گرانی رو بفهمی ... اگر تو ایران گرانی هست علتش وجود تحریم های شدید اقتصادی هست اما تو کشور انگلیس که مثلا" اقتصاد پنجم دنیا هست و تحت تحریم هم نیست گرانی معنی نداره , اینجا خرج یک روز قبض گاز مصرفی خونه برابر با حداقل یک سوم دستمزد یک هفته یک کارگر هست یعنی یک کارگر معمولی بایستی یک سوم درآمد خودش رو فقط برای پرداخت یک روز قبض گاز مصرفی خونه اش خرج بکنه ! حالا خرج مالیات و آب و برق و خوراک و خرج های دیگه جدا.
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      1 3
      ۱۳:۵۲ شما رفتید تو جنگ روسیه شرکت کردید
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    17 5
    فقط نیروی جنبشی پرتابه ای که با سرعت ۸ ماخ و از ارتفاع چند صد کیلومتری به سمت ناو میاد کمر ناو خواهد شکست چه برسه به کلاهک ۵۰۰ تا یک تنی مواد انفجاری بسیار قدرتمند
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    22 11
    اول باید بدانیم که آمریکایی ها اندازه کل نیروی هوایی روسیه شامل هر پرنده ایی , فقط تانکر سوخت رسان دارند یعنی توان فوق العاده بالا برای یورش همه جانبه هوایی از همه سمت ها حتی از بردهای بسیار دور حتی از شرق آسیا و از آفریقا و اینجوری نیست که تماما به ناوهای هواپیمابر محتاج باشند و دوم بدانیم هیچ نیروی دریایی در دنیا حتی توان 1 روز جنگیدن با آمریکایی ها در اقیانوس ها و دریاهای آزاد را ندارد اما چین و ایران معادلات نزدیک به ساحل را تغییر دادند ناوهواپیمابر هم یک نقطه ضعف بسیار بزرک دارد اگر موشک بالستیکی روی پل فرماندهی آن بشیند آنوقت آمریکایی ها یک لاشه سرگردان با 5000 نفر نیروی محتاج به کمک خواهند داشت اگر کار ما و آمریکایی ها به جنگ گسترده بکشد ما آسیب زیادی خواهیم دید اما آمریکایی ها هم از رتبه 1 قدرت جهانی به زیر کشیده خواهند شد چون ناوهای هواپیمابر حکم ناموس آمریکایی ها را دارند و ما همین حالا کاری کردیم که این ها دیگر نزدیک آب های ما نیان پس این تبلیغ نیست و خود آمریکایی ها هم می دانند که ناوهای هواپیمابر را نباید جلوتر از دهانه دریای هند بیارن این جنگ یک جنگ هزینه هزینه خواهد بود چون علاوه بر ناوگان نیروی دریایی امریکا , تمام پایگاه های امریکا از آسیای میانه و افغانستان بگیرید تا ترکیه و عراق و کویت و قطر و بحرین و امارات و عربستان و سوریه و ... به رگبار موشک بسته خواهد شد و نکته مهم آخر اینکه ما بنحوی عین الاسد را زدیم که با آمریکایی ها وارد جنگ هم نشیم یعنی فرمول هایی پیاده شد تا آمریکایی ها کشته ندن یا کمتر کشته بدن اما وارد جنگ بشیم دیگر این قصه ها نخواهد بود در این جنگ , حداقل 15 هزار نفر از نیروهای آمریکایی هلاک خواهند شد خسارات زیادی هم خواهند دید از جمله اینکه ناوهای هواپیمابری را از دست خواهند داد ایران همچنین این عدد 2 هزار کیلومتر رسمی را نگه داشته تا اروپایی ها دنبال بهانه جدید نگردن اما لازم باشد توانایی ساخت سریع و شلیک موشک های بالستیک قاره پیما به سمت سرزمین آمریکا را هم داریم که بنابر تهدیدات می تواند یک حمله با کلاهک اتمی باشد چون ما لبه گریز هسته ایی هستیم یعنی سمت بمب اتم نمی ریم اما لازم باشه 1 هفته نهایتا برامون کار داره مجموعه این ها باعث شده که حمله نظامی به ایران , بسیار پرهزینه با افق نامشخص باشد بهش می گن بازدارندگی نظامی .
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      15 10
      حالافرض بگیریم ایران دارای زیردریایی اقیانوسپیماو اتمی شده،حالااین زیردریایی های اتمی هم قابلیت کف نشینی چندهفته ای بیخ گوش شهرهای ساحل آمریکاراداراهست باانبوه سیلوهای عمودپرتاب ونوع جدیداژدرحوت وموشک بالستیک وکروزفراصوت زیر سطح که باسونارورادارخاموش زیردریایی های اتمی ایران دیگه قابل شناسایی ورهگیری نباشه،آن وقت دیگه کسی جرأت تهدیدایران روداره به نظرشما؟
  • IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    13 5
    ای ولا دمتان گرم ولک
  • IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    9 15
    نه آنها هم نشستند تا منتظرفرود موشکها باشند.آنهاضد هدایت موشک دارند ودرهنگام برخاستند جنگنده ها همیشه مراقب هستند که به آشیانه خود برگردند وپدافندهای آنان محیط اطراف ناو را ازهمه طرف محافظت میکنند سدی درست میکنند که هیچ موشکی به آن نفوذ نکند حالا فرض کنید به نقطه هدف رسید عکس العمل آنها چطوری میباشد آیا تجهیزات الکترونیکی موشکها را ازکار میاندازند ویا درهوا منهدم میکند لطفا به این طرف قضیه هم گزارش تهیه کنید کشیدن عکس ناو هواپیمابر روی زمین ودریا با روبروشدن با واقعیت وجودی آن دریک کارزارجنگی متفاوت است وچه بسا برای حفاظت ازخودشان این رازرا سری نگه داشتند که تا کنون رسانه ایی نشده دراینجای کار چه تدابیری اندیشیده شده است .بعدا اگراین موشکها کارایی نداشتند چه خواهید کرد
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      12 16
      ناموس آمریکا اسرائیل است و اسرائیل از زدن موشک های حماس عاجزه و حزب الله بماند. حالا باز هم فکری می کنی آمریکا ابرقدرته؟؟؟
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      6 11
      ۳:۱۶ اگر میخواهی جواب سوال هایت را بدانی در مجاز واژه«رزمایش چالش هزاره» را جستجو کن تا بفهمی آمریکا در سال ۲۰۹۳ این رزمایش را برگذار کرد که با هزینه ۵۰۰ میلیون دلاری پرهزینه ترین شبیه سازی رایانه ای بازی جنگ بود که نتیجه آن به گزارش یک ژنرال آمریکایی در روز اول جنگ ۱ ناوهواپیمابر، چند رزمناو و چند هزار نفر کشته داده اون هم مقابل تجهیزات حدود ۲۰ سال قبل ایران بماند که اگر آمریکا ۱میلیاردم درصد احتمال بدهد که میتواند غلطی بکند حداقل بعد از ماجرای عین الاسد انجام میداد پس بیخودی آمریکای آشفته لخت را بزرگ نکنید
    • IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      9 11
      در پاسخ به دوستی که گفت آمریکایی ها فلان تدابیر ضدموشکی را دارند می گم که بله توان انهدام موشک های کروز وجود دارد اما موشک بالستیک یعنی موشکی که عمود بر هدف بشیند وجود ندارد این موشک ها چون وارد جو می شن و بعد روی هدف شیرجه نسبتا عمود می رن به سرعت وحشتناکی می رسن که اصلا هیچ رقمه قابل دفاع کردن نیست که بود حداقل جلوی اصابت یکی از موشک ها را به عین الاسد می گرفتند حمله ما به عین الاسد هم یک حمله با طراحی خاص بود که جواب بدیم اما وارد جنگ‌ با آمریکایی ها نشیم پس بدان دوست عزیز که کلاهک موشک های بالستیک می تونه ترموباریک و خلا باشه یعنی تا سنگرها را برگر کنه می تونه کلاهک بارشی داشته باشه یا حتی شیمیایی و اتمی ضعیف شده یا نشده و ... خب ما بعضی از این کلاهک ها را رسما داریم اما اگر جنگ شود بنابر تهدید متقابل ، توانایی ساخت هر کلاهکی را در اسرع وقت داریم .
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      9 5
      ۰۰:۴۲ - اون جستجویی که تو ازش صحبت میکنی جستجوی فارسی وساخته وپرداخته خودتونه عزیزم میخوای بچه گل بزنی وقتی سرچ انگلیسی بزنی یا ویکی پدیا مثل روز روشن دروغتون رو میشه
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      0 0
      موشکها یی که بخارج جو وسپس باسرعت زیاد عمود برهدف قرار میگیرند یقینا دارای فن آوریهایی هست که هدف را می بینه ضدآن فن آوری یقینا وجود داره همانطوریکه موشکهای ضدماهواره وجود داره پس موشک چه بصورت افقی وچه بصورت عمودی ویا سرعت بسیارزیاد موضوعی نیست که بشود اعتماد کرد بلکه باید بموضوعاتی توجه کرد که دشمن هرگز پی به احتمالات وتواناییهای انهدام ناوهواپیمابر را درمخیله اش تصور نکرده
  • IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    10 22
    اینها همه هزینه دشمنی با امریکا هست امریکا سیاست اعمالیش این هست هرکسی با من در افتاد ور افتاد متاسفانه ما حد واندازه خود را ندانستیم وخود را با غول بی شاخ ودمی به نام امریکا و غرب در انداختیم بجای اینکه اول خودمان را قوی کنیم بعد خود غول پیش شما زانو می زند به جنگ غول هفت سر رفتیم درحالیکه در اندازه غول نبودیم علیه غول شمشیر را از رو بستیم ان غول هم ....
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      9 11
      03:27 این همه حرف زدی، یک کشور نام ببر که با آمریکا دوستی کرده، قوی شده و الان آمریکا جلوش زانو زده تا ما هم بشیم دومیش!!!!
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      2 2
      اقای دشمنی با امریکا.جز اتحادیه ی اروپا(که نوکر انگلیس و امریکاست)و اتحادیه آنگلاساکسون ها(کانادا استرالیا و امثالهم)دوتا متحد امریکا نام ببر لطفا...
  • IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    11 3
    خداقوت ان شاء الله موفق باشيد و باشند هميشه
  • IR ۰۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    10 3
    چه موقع باشه ببینیم که بردعملیاتی این دوموشک ضمن فشرده سازی ابعادبدنه،رسیده باشه به جزیره دیه گوگارسیادرفاصله۴۰۰۰چهارهزارکلیومتری ایران یک صفرخوشکل هم نشسته باشه جلوی عددهشت ۸ماخ بشه۸۰ماخ!حتی خیال کردنش هم قشنگه
  • IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    18 14
    امپراطوری باستانی ایران دوباره زنده شده‌ است و این بار مردان امپراطوری برای شاه جهان، مهدیِ فاطمه می جنگند.
  • IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    14 11
    ایران ضعیف شده بود سرزمین از دست می دادیم از ترکمنچای تا بحرین تا اینکه خداوند نوکری مهدی ع را به ایرانیان آموخت. قدرت بازگشت و ایران دوباره به جمع قدرتهای جهانی بازگشته است.
  • IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    11 6
    ایران با لطف بینهایت خدا به قدرتی در جهان تبدیل شده که در زمینه موشکی و پهپادی و نظامی حرف های بسیار زیادی برای گفتن دارد. این است ایران قوی که خیلی ها ازش هراس داشتن.
  • US ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    4 7
    چقدر این خبرها مد شده.
  • شاکی IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    8 3
    عالی بود . ممنون سردار
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    1 7
    جرالد فورد که هف تا کفن پوسونده چکارش دارین پدر خودروسازی مگه نبوده، دارین از همین خودروسازی نون میخورین پدر صنعت موشکی جهان کی بوده؟ یه شمع براش روشن کن اقلا، فاتحه مع صلوات
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    15 12
    الان یه گاگول شکمباره میاد از قیمت گوشت میگه تا به خیال خودش دمی برای اربابش تکون داده باشه و مثلا این دستاورد رو خط خطی کرده باشه.
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      2 0
      در مورد بالا هم طرف از گرانی مسکن در پونک میگه.هر چقدر پول داری برو همونجا.همه که پونک نشین نمیشن
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      2 3
      وقتی سر سفره حلال بزرگ نشده باشه باید هم اینطور حرف بزنه
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    3 14
    اینا اسباب بازیه
    • ایرانی GB ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      5 0
      خب تو وحشت نکن و خودتو ناراحت نکن , یادت باشه قیمت پوشک تو آلبانی بالاست و مریم جانت پوشک اضافی نداره که بتو بده مبادا واسه خودش کم بیاد ! آروم باش بالام جان
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      3 0
      اسباب بازی نیست فتو شاپه😉
    • FR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      0 2
      ۲۰:۲۷ چیه دردت امد..)) هههههه
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    27 12
    اسباب بازیه.هههه
    • ایرانی GB ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      3 14
      آره تو راست میگی , واسه همینم تو اومدی اینجا که اینو بگی اینها همه اش اسباب بازی هست وگرنه خودتو و مریم جانت بایستی پوشک سه لایه ضد ادرار در شب بپوشین و بخودتون سرم وصل بکنین
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      35 2
      ۲۰:۲۲ باروت را بریز اونجاییت که میسوزه تا خود کپ تیرانا مثل موشک برو وبرگرد.ههههههههههه:))))))
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    3 5
    نیاز کشور موشک در جنگ سخت نیست نیاز به موشک در جنگ نرم و ترکیبی هست
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    6 2
    دست مریزاد دارید عزیزان
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    6 2
    ایول انفسکم دارین. چه فایده که دولت بعدی ممکنه بپره وسط جفتک بزنه به همه چی
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    7 9
    اسرائیل داره پایگاههای ایران و تو سوریه میکوبه
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    4 1
    خدا رو شکر
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    8 0
    الحمدلله بابت لطف خدا در دادن راحت علم رده بالای مهندسی به ما
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    7 0
    باز هم خدا رو شکر، لطفی دیگر از خدا
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    14 0
    انصافا نقطه زنی، های‌تک هست. اگه در خودروسازی مون هم نفوذی نبود، های‌تک بودیم.
  • ایرانی IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    2 0
    امیدواریم
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    7 5
    باکو برای ابران مانند تایوان برای چین است، غول های باستانی به دنبال سرزمینهایشان هستند.
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      2 3
      نه ما باکو رو می‌خواهیم و نه باکو میتونه آذربایجان مارو صاحب بشه.باکو عددی نیس
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    4 7
    آمریکا ۱۰ سال ایران رو تحریم کرد دلار نسبت به رئال ۵۰ برابر شد
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      3 0
      10:37 دلار نسبت به بارسلونا چند شده شما که مظنه دستته؟ ؟!! خخخخخخخخ
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      4 0
      قرار نیس که واسه هر دولتی که مارو تحریم کرد دولا بشیم
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      اگه حقوق بگیرا هم دلاری حقوقشون افزایش پیدا کنه. این نسبت فقط یک عدد میشه. ولی چون حقوق بگیرا تقریبا ثابت میگیرن صداشون در میاد. همه از دولت استمداد کنن که حقوق پایه کارگر را یک نیم/ربع سکه فیکس کنن از سال جدید به بعد. اون وقت ببینیم سکه هر روز افزایش پیدا میکنه یا قفلی میزنه.
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      1 0
      وقتی از عربستان یکی پیام میده و لو میره🤣🤣حقوق های ده سال قبل هم اگر ۸۰۰ تومن بودن الان شدن ۲۰ میلیون تومن..
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      6 0
      ۱۰:۳۷ گوگولی آمریکا بیش از ۴۴ سال هست ایران را تحریم کرده البته به ما ضربه زده ولی بیشتر ضربه خورده و نشانه اش هم افول قدرت آمریکا هست که تو افغانستان از پس دمپایی پوشهای کلاش به دست شکست خورد و فلاکت آمیز فرار کرد ،به قول ترامپ آمریکا بیست سال در عراق و افغانستان چند تریلیون دلار هزینه، چند هزار کشته و چند برابر نقص عضو داد. البته اگر بخواهی بالا رفتن قیمت سکه و طلا در ایران را به پایین آمدن ارزش ریال ربط بدهی من هم میگویم با پایین آمدن ارزش دلار قیمت طلای جهانی بالا رفته نشان به آن نشان که اونس طلا سال ۱۳۵۴ حدود ۱۲ دلار بود و حالا بعد حدود ۵ دهه حدود ۱۸۰۰ دلار هست یعنی ارزش دلار ۱۵۰ بار کاهش پیدا کرده و البته تورم هم در آمریکا بالا رفته و از افزایش چند ۱۰ درصدی حقوق مثل ایران هم خبری نیست پس حرفهای بیخود مجازی نزن
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    7 2
    ای کاش صهیونیسم و آمریکا یک حرکت اشتباه را انجام بدهند. فقط یک حرکت.
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    8 6
    بی صبرانه منتظر پاره پوره کردن موش های صهیون هستم، از لاشه هاشون کوه می سازیم
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    2 1
    دمت گرم
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    1 4
    بد زمانی شده انسان ها فقط به کشتار فکر می‌کنن
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      5 0
      عزیزم از اول اینجوریه.شما تازه فهمیدین.آمریکا در کامبوج و ویتنام چه جنایت‌هایی کرد تا کمونیستی نشن و سرمایه داری باقی بمونن.سوریه اگه سلاح داشت اسرائیل و داعش جرات جولان در اونجارو نداشتن.پس ما باید همیشه مسلح و مجهز باشیم تا ابلیسهای زمانه واسمون نتونن خوابی ببینن
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      1 0
      ۱۳:۴۰ جنایت های امریکا که تو خاورمیانه مثال زدنی در کل دنیاست.:))
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    11 10
    اگر بزن بودین تو عین الاسد میزدین میکشتین
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    2 5
    ناو هواپیما مخصوصا از نوع آمریکایی مجهز به انواع تسلیحات دفاعی است به غیر از جنگنده های هجومی که روی این ناوها است.
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    5 3
    همه ی اینا خوب و عالی و نیازن اما اقتصاد هم باید علاج شه سیستم فساد خیز هم باید علاج شه وگرنه خدای نکرده با شکست انقلاب اسلامی همه اینها میوفتن دست ضدانقلاب
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    1 1
    ما باید برای افزایش برد موشکها بدون ایجاد حساسیت کاری انجام دهیم. در تیر رس قرار دادن انگلیس و فرانسه قدم بعدی است. اینکار باید به سرعت انجام شود . رسیدن موشکها به امریکا هم برنامه چند ساله نیاز خواهد داشت. اما اینها نباید با ابزار تبلیغات همراه باشد بلکه روز مبادا رو شوند
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    1 7
    جای این کارا اقتصاد درست کنید
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      3 1
      تو هم جای حرف زدن برو کار کن
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    1 2
    اول روی اون ماکت که هنوز غرق نشده تست کنید بعد به فکر ناو باشید.
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    1 1
    بتازید بتازید که خوبان جهانید
  • سامورایی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    6 1
    وقتی ناو مشهور روسی با تمام امکانات دفاعی با اصابت یکی دو موشک غرق شد دنیا فهمید که دیگه دکترین حمله با ناو هواپیمابر منسوخ شده هست. حالا چه ناو امریکایی باشه چه روسی چه فرانسوی و انگلیسی. ایران در حال دیکته کردن این قضیه در خلیج فارس هست و در واقع امریکایی ها از سالها قبل که قایقهای تندرو خلیج فارس رو دیدن کاملا حساب کار دستشون اومد. در مورد هواپیماهای سوخت رسان هم خودشون بهتر از همه میدونن که 100 تا هواپیمای سوخت رسان و 300 تا اف 35 هم همزمان بخوان از هر طرف وارد ایران بشن اول از همه سوخت رسانها نابود میشن و اف 35 ها هم سوختشون تموم میشه و ایران میشه باتلاق هواپیماها. یک سال بعد هم یک پهپاد نسل پنج و نیم به اندازه اف 35 میشه بلای جانشون خخخخخخخ
  • علی رضا IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    2 8
    مهمترین مشکل کشف هدف در این فاصله است شما که نه ماهواره قدرتمند ونه آواکس دارید چطور قراره موقعیت لحظه به لحظه یک کشتی در فاصله 1500کیلومتر رو رصد کنید؟؟
    • سامورایی IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      1 0
      برای اینکار قبلا کروز داشتیم و حالا هم بالستیک ضد کشتی رونمایی شد
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    3 13
    عراقی که هشت سال باهاش جنگیدیم و نصف ایران جمعیت داشت و آخر جنگ قسمتهایی از خاک ما دستش بود رو آمریکا دو هفته ای بدون دادن یک نفر تلفات تصرف کرد.مگه صدام موشک نداشت؟ در خیالات سیر نکنید
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      5 1
      امریکا اگر بگیر بود سوریه را از اسد میگرفت اون صدام نه مردم براش مونده بود نه بعد از 10 سال تحریم تجهیزاتی مونده بود امریکا اگر بگیر بود سال 58 اسیر ریگهای طبس نمیشد میامد حیثیت به باد رفته اش را با گرفتن جاسوس دیپلماتهاش نجات میداد
  • مریانج IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    5 8
    به لطف نور خورشید انتظار مهدی موعود فرزند فاطمه زهرا سلام الله علیها، حکومت الله جمهوری اسلامی ایران تا قیام قیامت پایدار است،
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    1 0
    وقتی یک ناو هواپیما بر مثل یک جزیره دارای شش هزار پرسنل شاغل درآن باشند که درهرماموریتی محافظان آن اززیر دریا واطراف آن کاملا مراقبت میشود چون دردریاها با عمق های آبی مناسب جابجا میشوند ازخود آب اقیانوسها ودریا یک اهرم فشاربر این ناوها استفاده کرد امواجی مثل سونامی ایجاد کردکه آرایش آنها را بهم ریخت درحین سونامی کاررا تمام کرد محدودیتی که این ناوها دارند مثل زمین نیست که سریعا تغییرموقعیت دهید وازمکان به مکان دیگر نقل مکان کنید آب علی الرغم اینک برای ان یک مزیت است میتواند یک سم مهلک باشد .شما باید به انواع واقسام ابزارهای مغناطیسی والکترونیکی وفضایی که با جی پی اس ارتباط ناو را با دیگررزم ناوها برقرارمیکند قطع کنید ودریک سکوت کاملا رادیویی آنها را غافلگیر کنید ازجنبه های دیگر بجز سونامی قطع ارتباط کارایی فراوانی دارد وایران باید چنین مهارتی را داشته باشد ایران دربعد غافلگیری بسیار ورزیده هست وبعید میدانم درجهان باندازه ایران دربحث غافلگیری ورزیدگی داشته باشند
  • Ismail IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    2 0
    ماشالله باید سریع تجاری سازی شود و در یگانها عملیاتی شود باید فناوری های مختلفی بسازیم قدرتمند تر شویم پاینده ایران عزیز
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    3 0
    اححححححسنت دم نیروهای نظامی و دفاعی گرم . خدا از این همت و غیرت و ایمان به نیروهای اقتصادی هم بده ان شا اله تا بزودی مشکلات اقتصادی کشور هم حل بشه به کوری چشم دشمنان و بدخواهان ایران و ایرانی .
  • رضا IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    8 0
    روحت شاد حسن تهرانی مقدم
  • محسن IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    2 1
    خداوند کسی رو که امنیت و عزت این مردم رو تامین میکنه رو حفظ کنه. ولی اون روز که باید با این موشکا انتقام میگرفتیم، نگرفتیم ...
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    12 7
    مردم غذا چی بخورن؟موشک بالستیک؟
    • FR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      17 0
      مردم از روی این احمقا کوفت هم نمیتونن بخوردن چه برسه به موشک بالستیک
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    10 3
    خب یه دونه . فقط یدونه گلوله سمت به قول خودتون امریکا و استکبار شلیک کنید دیگه!!!!
  • اصلاح طلب IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    13 5
    با 300 تا کلاهک اتمی اسراییل و پاکستان و ترکیه و عربستان و ناتو چه خواهید کرد؟ فقط با یک شلیک اتمی چیزی از تهران باقی نخواهد ماند
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      5 2
      پاکستان وهند که اشتراکات دینی نژادی تمدنی باایران دارند
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    2 1
    اخه این ژانگولر بازیهایی که دارید از خودتون در میارید پس فردا نتیجه نده و یه نعله وارونه بخوره که می خوره انوقت دیگه این تو بمیری از اون تو بمیریها نیستا.از ما گفتن بود
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      2 1
      جالبه آخرین حمله پهپادی به اصفهان فردای سخنرانی سلامی بود!
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    2 0
    استراتژی آمریکا طبق جنگ های قبلیش در فاز اول حمله استفاده از انبوه موشکهای کروز تاماهاوک با برد ۲۵۰۰ کیلومتریست برای از بین بردن رادارها و پدافند و نقاط دفاعی حساس در فازهای بعدی از جنگنده ها و شناورها و غیره استفاده میکنه بنابر این نقطه زنی را از ۱۵۰۰ باید به بالای ۲۰۰۰ برسانیم
  • مهدی IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 1
    ما می توانیم
  • حسینی IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    نباید مشکلات اقتصادی را به پیشرفت نظامی گره زد در نظامی ما انقلابی عمل کرده این اما در اقتصاد ی بسیار بد ...
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      2 2
      تجزیه ایران در دوران صفویه و قاجار به خاطر همین گره زدن امنیت به اقتصاد بود که ایران رو خلع سلاح کرده بودن و حتی لوله توپ آرزو شده بود برای ارتش ایران اکثر کسانی که در سایت هایی مثل مشرق کامنت های این چنینی می زارن نفوذی های ترکیه اسراییل امریکا غرب سعودی و..هستن
  • سید حسن IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    1 1
    خرید جدید ایران از روسیه سامانه فوق پیشرفته موشکی ضد دریایی به اسم یاخونت مرگبار که برترین موشک ضد دریایی روسیه هست،اوففف
  • رضا IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    1 1
    یک هزارم توجهی که به مسائل نظامی میشد به مسائل زیرساختی و معاش مردم میشد الان وضعمون این نمیشد ، بالاترین قدرت هم بشیم تهش بیشتر روسیه و کره شمالی نمیشیم.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    انشاالله به فضل خدا نیروهای مسلح عزیز و شجاع و دانشمند و صنعتگر ما باید کاری کنند که یکبار برای همیشه استفاده از ناوهای هواپیمابر برای آمریکای جنایتکار و نوکران و جیره خواران اروپاییش حکم تابوت متحرک را داشته و از خیرش بگذرند. چون تا این نوع دندان نیش این ابر جنایتکاران کشیده و خلع سلاح نشوند به خودشان اجازه خواهند داد مثل کفتار هار به هر نقطه دنیا که خواستند حمله کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس