تابوت‌های آمریکایی - نمایه

روزنامه «هیل» می‌نویسد: اگرچه بایدن اخیراً صراحتاً درباره اقدام نظامی علیه ایران صحبت کرد، اما واقعیت این است که چنین اقدامی نتیجه معکوس دارد و اتفاقاً تهران را به ساخت سلاح هسته‌ای تشویق خواهد کرد.

سرویس جهان مشرق - با توجه به طولانی شدن فرآیند مذاکرات بر سر احیای برجام، بسیاری از تحلیلگران سیاسی و حتی سیاستمداران غربی، و به طور خاص آمریکایی، به این نتیجه رسیده‌اند که راهی جز پذیرش «ایران هسته‌ای»، یعنی ایران مسلح به سلاح هسته‌ای، وجود ندارد. اگرچه ایران بارها تأکید کرده است که هرگز قصد دستیابی به سلاح هسته‌ای را نداشته و ندارد، اما وحشت طرف‌های آن سوی میز مذاکره از هسته‌ای شدن ایران، برای اخذ امتیازات لازم کافی است.

«باید برای ایران هسته‌ای آماده شویم.» «استیون هادلی» و «توماس دانیلون» دو مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، در گفت‌وگو با «پیتر بیکر» خبرنگار ارشد روزنامه‌ی آمریکایی نیویورک‌تایمز در امور کاخ سفید، در حاشیه‌ی نشست «انجمن امنیتی اسپن» وابسته به اندیشکده‌ی آمریکایی «اسپن» [دانلود]

پایگاه خبری روزنامه‌ی «هیل» که ارتباط تنگاتنگی با کنگره‌ی آمریکا دارد، اخیراً طی یادداشتی تحت عنوان «ایران و بمب: زمان رودررو شدن با واقعیت است[۱]» به همین موضوع پرداخته است. «مارک کتز» استاد حکومت‌داری و سیاست در دانشگاه «جورج میسون» آمریکا و عضو ارشد غیرمقیم اندیشکده‌ی شناخته‌شده‌ی آمریکایی «شورای آتلانتیک» در این یادداشت ضمن اذعان به توانایی فنی ایران در ساخت سلاح هسته‌ای و ناتوانی اسرائیل و حتی آمریکا در متوقف کردن پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، از جمله از طریق اقدام نظامی، تأکید می‌کند که به نفع آمریکاست یاد بگیرد چگونه باید با ایران هسته‌ای زندگی کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، متن گزارش هیل است.

بلوف‌های توخالی بایدن/ روزنامه کنگره: آمریکا مقابل ایران گزینه نظامی ندارد +عکس و فیلم

شماری از سانتریفوژهای نسل جدید ایران، از جمله سانتریفیوژهای مقیاس نیمه‌صنعتی (چپ)، در نمایشگاهی در ماه آوریل سال ۲۰۲۱. جمهوری اسلامی به لطف پیشرفت‌های هسته‌ایش اکنون اهرمی قدرتمند در برابر طرف‌های مقابل در مذاکرات هسته‌ای در اختیار دارد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› هذیان جدید بایدن: «ایران را آزاد می‌کنیم»

›› ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی

›› دفاع از اغتشاش و تهدید به حمله نظامی؛ ایران در سند راهبرد امنیت ملی دولت بایدن


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


روزبه‌روز بیش‌تر بعید به نظر می‌رسد که دولت بایدن و دولت ایران بر سر شرایط احیای توافق هسته‌ای‌ای به توافق برسند که دولت ترامپ، به خاطر این‌که «توافق بدی» بود، آمریکا را از آن خارج کرد. بسیاری از افرادی که در آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی خلیج [فارس] نگران رفتار ایران هستند، ممکن است از این چشم‌انداز خوشحال شوند، اما جای خوشحال نیست. واقعیتِ تلخ و بی‌رحم، این است که اگر «برنامه‌ی جامع اقدام مشترک[۲]» (برجام) از سر گرفته نشود، احتمال دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای بیش‌تر از سناریویی است که در آن توافق هسته‌ای احیا شود.

بایدن می‌گوید تخریب برجام کار ترامپ بود، اما احیای آن وظیفه‌ی ایران است. [دانلود]

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه‌ی آمریکا، اعتراف می‌کند که فروپاشی برجام تقصیر دولت آمریکا بوده، اما می‌گوید احیای توافق به عهده‌ی ایران است. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› آیا برجام احیا می‌شود؟/ «تصمیم سیاسی» مورد نظر ایران چیست؟

›› طولانی شدن مذاکرات وین به نفع کدام طرف است؟

سال ۲۰۱۸، زمانی که ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، این کشور را از توافق خارج کرد، ایران داشت از محدودیت‌های اعمال‌شده [علیه برنامه‌ی هسته‌ایش] به موجب برجام پیروی می‌کرد[۳]. آن موقع، «زمان گریز» ایران، یعنی زمان مورد نیاز برای دستیابی احتمالی تهران به سلاح هسته‌ای، ۱۲ ماه تخمین زده می‌شد[۴]. از آن زمان تا کنون تهران سطح پایبندی خود به مفاد توافق را کاهش داده و زمان گریز این کشور برای دستیابی به سلاح هسته‌ای کم‌تر از ۱۰ روز[۵] (و چه‌بسا حتی صفر روز[۶]) تخمین زده می‌شود.

اعلام خروج آمریکا از برجام توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور [دانلود]

هر دو طرف می‌گویند می‌خواهند توافق را از سر بگیرند. ایران به دنبال خلاصی از تحریم‌های اقتصادی‌ای است که دولت ترامپ علیه این کشور اعمال کرده است. با این حال، یکی از موانع، اصرار ایران بر خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکاست. دولت ترامپ سپاه پاسداران را وارد این فهرست کرد و دولت بایدن اکنون از تغییر این تصمیم امتناع می‌کند[۷]؛ احتمالاً تا حدی به دلیل ترس از واکنش جمهوری‌خواهان[۸]. این در حالی است که اضافه شدن نام سپاه پاسداران به فهرست تروریستی آمریکا، مانع از ایفای نقش تأثیرگذار این سازمان در داخل و خارج از ایران نشده است. [البته طبق برخی گزارش‌ها، ایران برای پیشبرد فرآیند احیای توافق هسته‌ای، پیشاپیش این شرط را کنار گذاشته است. توضیحات بیش‌تر را از این‌جا بخوانید.]

بلوف‌های توخالی بایدن/ روزنامه کنگره: آمریکا مقابل ایران گزینه نظامی ندارد +عکس و فیلم

جو بایدن پس از یک کنفرانس مطبوعاتی، اتاق «روزولت» کاخ سفید را ترک می‌کند. روزنامه‌ی آمریکایی «نیویورک‌تایمز» اواسط ماه می سال جاری میلادی (۲۰۲۲) طی یادداشتی تحت عنوان «بایدن می‌تواند دنیا را امن‌تر کند، اما بیش‌ازحد از ابعاد سیاسی‌اش می‌ترسد» (لینک مقاله) توضیح داد که دولت بایدن در حالی بر سر نگه داشتن یا خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی‌اش چانه‌زنی می‌کند که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه‌ی آمریکا اذعان دارد با توجه به تحریم‌های بی‌شماری که پیشاپیش علیه سپاه پاسداران وضع شده، خروج آن از فهرست تروریستی وزارت خارجه‌ی آمریکا صرفاً جنبه‌ی نمادین خواهد داشت. به عبارت دیگر، دولت بایدن احیای برجام را معطل «هیچ» کرده است، چراکه از پیامدهای سیاسی داخلی خروج سپاه پاسداران از فهرست تروریستی می‌ترسد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› مذاکرات لغو تحریم‌ها: کدام مسائل حل شده و کدام موضوعات باقی مانده است؟

›› رئیس‌جمهور «بزدل»؛ بایدن «نمی‌تواند» یا «نمی‌خواهد» برجام را احیا کند؟

از سوی دیگر، اگر برجام از سر گرفته نشود، ایران اساساً انگیزه‌ای برای خودداری از دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد؛ کاری که قطعاً ظرفیت فنی انجام آن را دارد. برخی از سیاستمداران اسرائیلی اعلام کرده‌اند که دولت یهودی برای جلوگیری از این مسئله از زور استفاده خواهد کرد[۹]؛ اما به‌رغم ظرفیت‌های نظامی عظیم اسرائیل، حملات اسرائیل علیه ایران ممکن است دستیابی این کشور به تسلیحات هسته‌ای را مثلاً یک [یا دو] سال به تعویق بیندازد[۱۰]، اما مانع آن نخواهد شد. اتفاقاً حمله‌ی اسرائیل ممکن است عزم ایران را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای جزم‌تر کند.

«اسرائیل آمادگی حمله‌ی نظامی به ایران را دارد.» ادعای «بنجامین گانتز» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، در گفت‌وگو با «جفری گلدبرگ» سردبیر مجله‌ی آمریکایی «آتلانتیک»، در حاشیه‌ی نشست «انجمن امنیتی اسپن» وابسته به اندیشکده‌ی آمریکایی «اسپن» [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن»

›› ژنرال اسرائیلی: اسرائیل دیگر نمی‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را با ابزار نظامی ‌نابود کند

›› مقام سابق اطلاعات ارتش اسرائیل: نمی‌توانیم به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کنیم

البته خواسته‌ی واقعی بسیاری از اسرائیلی‌ها، و برخی دیگر، این است که آمریکا با استفاده از زور از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند؛ امیدی که رئیس‌جمهور بایدن نیز در سفر اخیر خود به اسرائیل به آن پروبال داد. رئیس‌جمهور آمریکا گفت این کشور «آماده‌ی استفاده از همه‌ی عناصر قدرت ملی‌اش» برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. با این وجود، آمریکا همان‌طور که جلوی دستیابی هند، پاکستان، و کره‌ی شمالی به تسلیحات اتمی را نگرفت، احتمالاً جلوی ایران را نیز نمی‌تواند بگیرد. آمریکا شاید ظرفیت [نظامی] بیش‌تری نسبت به اسرائیل برای به تعویق انداختن دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای داشته باشد، اما نمی‌تواند دانش هسته‌ای‌ای را که تهران پیشاپیش در اختیار دارد، از بین ببرد.

آیا واقعاً «همه گزینه‌ها» روی میز است؟ / اگر در وین توافق نشود، چه می‌شود؟ +عکس و فیلم

اگرچه ظرفیت‌های نظامی آمریکا، برای اقدام نظامی احتمالی علیه برنامه‌ی هسته‌ای ایران، با اسرائیل قابل‌مقایسه نیست، اما پیامدهای چنین اقدامی، فارغ از اندازه‌ی قدرت نظامی آمریکا، پیشاپیش مشخص است: تشویق تهران به تلاش برای دستیابی به یک اهرم بازدارنده‌ی قوی‌تر از ابزارهای متعارف؛ که چه‌بسا مصداق آن سلاح هسته‌ای باشد. گذشته از این، قطعاً هرگونه جنگ احتمالی آمریکا با ایران، پیامدهایی بسیار فراتر از ماجراجویی‌های نظامی قبلی واشینگتن در سوریه، عراق، افغانستان و حتی ویتنام خواهد داشت. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› آیا واقعاً «همه گزینه‌ها» روی میز است؟

›› ورای وعده‌ها و خط قرمزها؛ آیا می‌توان برجام را نجات داد؟

›› تهران-تل‌آویو در ۷ دقیقه: ۵ سلاح قدرتمند ایران به روایت نشریه آمریکایی

ناگفته پیداست که حمله‌ی نظامی آمریکا علیه ایران نیز صرفاً عزم تهران برای دستیابی به سلاح اتمی را افزایش خواهد داد. آمریکا و بقیه‌ی کشورهای جهان صرفاً باید یاد بگیرند با ایران هسته‌ای زندگی کنند؛ دقیقاً مانند کاری که با سایر کشورهایی کردند که به سلاح هسته‌ای دست یافته‌اند. علاوه بر این‌ها، احتمال زیادی وجود دارد که تهدید آمریکا برای استفاده از نیروی نظامی با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، حتی این اتفاق را به تعویق هم نیندازد. خود من دو بار مختلف در «بازی‌های جنگی» [نشست‌های شبیه‌سازی سناریوهای وقوع جنگ] شرکت کرده‌ام (با عرض معذرت، نمی‌توانم بگویم کجا) شرکت کرده‌ام که تیم‌های روسی [شرکت‌کنندگانی که نقش سیاستمداران و فرماندهان جنگی روسیه را بازی می‌کنند] در آن‌ها با استقرار تعداد کمی از نیروهایشان در داخل و اطراف تأسیسات هسته‌ای ایران، از اقدام آمریکا [به استفاده از نیروی نظامی] جلوگیری کرده‌اند.

بلوف‌های توخالی بایدن/ روزنامه کنگره: آمریکا مقابل ایران گزینه نظامی ندارد +عکس و فیلم

تصویری ماهواره‌ای از تأسیسات هسته‌ای نطنز در ایران. در صورت تصمیم رژیم صهیونیستی یا آمریکا برای اقدام مستقیم نظامی علیه ایران در خاک این کشور، قطعاً ایران سطح واکنش خود را از درگیری‌های نیابتی کنونی بسیار فراتر خواهد برد. ضمن این‌که متحدان ایران در منطقه و فراتر از آن نیز اهرم دیگری برای پاسخگویی ایران خواهند بود. (+)

جنگ نظامی یا جنگ روانی:

›› آیا مقدمات جنگ ایران و آمریکا فراهم است؟

›› آیا آمریکا توان حمله نظامی به ایران را دارد؟

›› پیامدهای جنگ با ایران برای آمریکا، خاورمیانه و جهان چیست؟

›› جنگ با ایران؛ آمریکا و دولتش را نابود خواهد کرد

اگر مسکو در شرایط واقعی هم این کار را انجام دهد، واقعاً می‌توان انتظار داشت که دولت بایدن به دلیل ترس از وقوع یک درگیری گسترده‌تر با روسیه، از حمله به ایران عقب‌نشینی کند. هرچند یک ولادیمیر پوتینِ واقعاً ماکیاولیستی [و مکار] ممکن است اتفاقاً هیچ کمکی به ایران نکند، بلکه با تماشای گرفتاری آمریکا در یک درگیری کثیف با ایران، پوزخند بزند، چراکه می‌داند نتیجه‌ی این جنگ هرچه که باشد، به هر حال، منابع نظامی آمریکا که صرف درگیری با ایران می‌شوند، دیگر در دسترس واشینگتن نخواهند بود تا آن‌ها را به اوکراین ارسال کند.

سه گام بایدن برای احیای برجام از دید کارشناس آمریکایی: پذیرش اشتباه، لغو تحریم‌ها و رها کردن مسائل غیرهسته‌ای

شاید طولانی شدن مذاکرات بر سر احیای برجام از یک جهت به نفع بایدن هم باشد: اگر رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا به‌سرعت با ایران به توافق برسد، جمهوری‌خواهان او را به امتیازدهی بیش‌ازحد و «مفت‌فروشی» متهم خواهند کرد، در حالی که با طولانی شدن فرآیند گفت‌وگوها بایدن فرصت پیدا می‌کند تا خودش را مقابل ایرانی‌ها سرسخت نشان بدهد. آن‌چه مسلم است این‌که دست‌کم در کوتاه‌مدت و با توجه به اولویت‌های دولت بایدن، هر گونه اقدام نظامی، هرچند محدود، علیه ایران جایی در دستورکار آمریکا نخواهد داشت. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› هزینه‌های کوچ از خاورمیانه/ متحدان آمریکا در بحران اوکراین طرف روسیه هستند

›› رادارگریز و مرگ‌بار؛ تأثیر پهپادهای ایرانی بر جنگ اوکراین

›› چگونه آمریکا ایران را وادار به ساخت بمب اتمی می‌کند؟

اگر (یا به اعتقاد من، هر وقت) ایران به نقطه‌ی دستیابی به تسلیحات هسته‌ای برسد، به نفع آمریکاست که به جای حمله به ایران به دستور متحدان منطقه‌ایش و در تلاشی بیهوده برای جلوگیری از هسته‌ای شدن این کشور، اعلام کند که در صورت عدم احیای برجام، چتر بازدارندگی هسته‌ای آمریکا روی سر هر کدام از متحدان خاورمیانه‌ای این کشور که خواهان آن باشد، گسترده خواهد شد. رهبران ایران ممکن است با آمریکا و برخی از متحدانش در خاورمیانه خصومت داشته باشند، اما هوس خودکشی ندارند.

«ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.» «ویلیام برنز» رئیس سی‌آی‌ای، در گفت‌وگو با «آندریا میچل» خبرنگار ارشد «ان‌بی‌سی‌نیوز» در امور «واشینگتن» و «روابط خارجی»، ، در حاشیه‌ی نشست «انجمن امنیتی اسپن» وابسته به اندیشکده‌ی آمریکایی «اسپن» [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف برجام چیست و برای رفع آن چه باید کرد؟

›› خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای؛ ابتکاری که می‌تواند جایگزین برجام شود

 


[۱] Iran and the bomb: It’s time to face reality Link

[۲] Joint Comprehensive Plan of Action Link

[۳] The Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA) at a Glance Link

[۴] Limits on Iran’s nuclear program are needed more than ever Link

[۵] The Last Chance to Restore Compliance with the ۲۰۱۵ Iran Nuclear Deal Link

[۶] Iranian Breakout Timeline Now at Zero Link

[۷] Biden made final decision to keep Iran’s IRGC on terrorist list Link

[۸] Biden Could Make the World Safer, but He’s Too Afraid of the Politics Link

[۹] Israel Warns Over Iran Nuclear Program Link

[۱۰] Israeli Strike Would Only Delay Iran's Nuclear Program by Two Years Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    12 43
    چرا هزینه کنه برا جنگ..خدا عقل داده.تحریم کرده کسی نفت نمیخره بانکها تحریم باید ۱۰۰ بار بچرخونی بگیری به التماس تخفیف به دلال نفت بدی...تخریم دارو....تحریم صنعت خودرو...همهرچیو باید با چند برابر بخری..سرمایه گذاری تو نقت و گاز تعطیل.....پولمونم هر روز بی ارزش تر........کی بلوف میزنه...........
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      25 5
      تورم درجبهه فسادوجنگ بدترازایرانه ایران رشدش روپیداکرده وسازه پایه های صنعت خودش روفراهم کرده بخصوص که الان درگیرنبردنیست وضربه شصتش تو دهند زورپرستهای فاسد عالم هم خورده وکسی دیگه جرئت حمله به مارونداره وعضوگیری جهانی انقلاب خدایی ماشروع شده است
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      14 5
      این حرفها مال زمان حسن کلید بود که باتحریم کنندگان ایران همکاری میکرد
    • DE ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      0 0
      خوش باش
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    31 5
    بنظرم با تماشای جنگ روسیه و اکراین ، آدم عاقل به این نتیجه می رسد که تنها قدرتی که غربی ها را از حمله به روسیه منع می کند سلاح اتمی هست . حالا من می پرسم ایران با تمام توانایی هایش به سطح برابر با آمریکا در بازدارنگی رسیده است ؟ جواب قطعا خیر است ، پس نتیجه اینکه ما هم به سلاح اتمی نیاز داریم ، ولو اینکه هیچ وقت استفاده نکنیم .
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      3 4
      فکر میکنید همسایمون روسیه و ابرقدرت هم قاره ایمون ، چین جوافقت میکنن ؟
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      3 8
      روسیه خودش حمله رو شروع کرد . علت اینکه اروپا وارد نشد ، صبر و حوصله بر این بود که میدونستن روسیه شکست خواهد خورد . مطمین باشید اگر روسیه پاش رو از اوکراین فراتر میزاشت ، بااتم هم که شده جلوش رو میگرفتن .
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    15 1
    آمریکا ئر مقابل طالبان هم گزینه نظامی نداشت.
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    10 6
    پس از اینکه ایران، آمریکا را از خاورمیانه فراری داد کوتوله هایی مثل عربستان، ترکیه و امارت و ... مثل کودکان یتیمی شدند وچاره ای به جز پذیرش سرپرستی ایران را ندارند
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    4 12
    هر اتفاقی تو ایران میوفتی میگید کار آمریکا هست ، خب مشغوله . مگه چنتا کار رو با هم میشه انجام داد؟
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    0 2
    احسنت
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    8 3
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    4 1
    قدرت عظیم اسرائیل و دفاع روسیه (چگونه) از مناطق هسته ای و یکهو جا خالی دادن ( همه تحت تاثیر همان ویدئو بازی های جنگی) عین توهمات یکی دیگر که با همین بازی ها توهم زده بود و چند سال قبل در تلویزیون ملی رسما از توانائی هجوم و سیطره بر ایران صحبت کرده بود مثل دوست و رفیق صمیمی اش از جمع بی ها بنیامین که از همین دسته متوهمان با تفکر قدرت عظیم اسرائیلی که در برابر هشدار حزب الله کرنش کرد و بخواست لبنان گردن نهاد و میداند هر گونه خطا از سوی هر کدام که با اسرائیل پیوند خاصه امنیتی دارند چه برسد بخود اسرائیل از سمت ایران عکس العمل دارد و همینطور استفاده آمریکا از هر پایگاه در منطقه چه عواقب خطرناکی در انتظار آن کشور است
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    17 2
    اینکه میگن با همکاری نظامی اسرائیل می‌خوان جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته ای را بگیرند بسیار مضحک و خنده دار است / وقتی رژیم‌صهیونیستی از ترس حمله پهبادی لبنان مجبور به توافق در مورد ترسیم مرزهای دریایی شده میخواد مثلا ایران رو به حمله نظامی تهدید کنه ؛))) / هر موقع اسرائیل برای نابودی اش عجله داشته باشه میتونه به گزینه نظامی علیه ایران فقط و فقط فکر کنه؛)) / رژیم صهیونیستی که در برابر موشک های دست ساز فلسطینی ها ۴۸ ساعت هم دووم نمیاره و آتش بس و شروط فلسطینی ها رو میپذیره اندازه این حرفها نیست که بخواد گزینه نظامی علیه ایران بکار ببره / بقول اون عزیز که می‌فرمود(مضمونا) اسرائیل حتی در خواب هم نمیتونه خواب حمله نظامی به ایران رو ببینه
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    0 1
    سوال: مسئولیت فوت و درگذشت مرحومه مهسا امینی با کیست؟
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    6 0
    بیچاره ها هنوز قدرت درک شان مجازیست و واقعیت ایران را نمیشناسند و فکر میکنند با بمباران یکی دو سال برای ساخت سلاح دست ایران عقب میافتد ایران تا زمانی مجبور نشود بسمت تولید سلاح نمیزند چون صلاح نمیداند و همینطور لازم نمیداند این فلسفه بافی غلط با هدف اینکه به مخاطب خود القا کند که برنامه هسته ای ایران فقط بمنظور دستیابی به سلاح است و کار آژانس و شخص گروسی هم ترویج همین نظر است بدون اینکه اشاره ای به دستاوردهای مختلف و فراوان دانشمندان ایران کنند که در عرصه خدمات متنوع و مهم آن که اکنون در ایران از قَبِل آنها بسیاری منتفع میشوند و حتی محصولات قابلیت صادرات هم دارند که مثلا در بازیابی سلامت بیماران و جلوگیری از خسارات و هزینه های گزاف کاربرد دارند نام برد . چون با نام بردن ناچارا با تائید کردن ضمن روشن شدن اهداف کثیف شان کشورهای دیگر مطلع و نسبت به تهیه موارد مورد نیازشان مانند سایر کالاها با بررسی کیفیت و قیمت بخواهند از ایران خریداری کنند که همه این ها در مجموعه سیاه نمائی علیه ایران میگنجد کار سفرای ما یکیش معرفی همین دستاوردهای متنوع عمومی هسته ای است لطفا یک مقدار لاستیک خودروی تان بابت دیدار با مسئولان شرکت های مرتبط با تولیدات ایرانی بیشتر بچرخد وزارت خارجه بسته های تشویقی از سوی صادر کنندگان به سفارت خانه های فعال و موفق اهدا کند و حتی معرفی در اجلاس های سفرا که در ایران برگزار میشود و اینجا دولت خودش تشویق کند
  • DE ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    4 0
    جدی ترین پیام های جوک بایدن فقط اون پیامهایی هستند که بصورت رمز موقعی که فکر میکنه میکروفون خاموشه برای تجزیه طلبان میفرسته .اونها زبان رمز جوک بایدن را به گوش جان میشنوند .
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    2 0
    با پیشرفت اخیر موشکی سپاه پاسداران؛ رسماً آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. به همین دلیله که سعی می‌کنن از اغتشاشگر و ارازل اوباش و داعشی صفت بی‌حجاب داخل کشور استفاده کنن و کشته سازی انجام بدن. بازدارندگی ایران بقدریه که خودشون میدونن 1 بزنن 100 میخورن و کل دنیا بهم میخوره.
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    2 0
    بایدن غلط کرد
  • احمد IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    2 0
    یکی اینو ببره مهد کودک
  • على IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    2 0
    آمریکا ۴۴ ساله که گزینه نظامى داره ولى هزینه حمله نظامى به ایران براش بیشتر از فایده هست
  • US ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    2 0
    بایدن غلط کرد
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 0
    بایدن به نظر میاد احمقه ، ولی همه رو سرکار گذاشته این مار خش خط و خال.... مکانیسم ماشه ام اروپا میتونه فعال کنه برا ایران !!!
  • DE ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    2 0
    درسته که امریکا علیه ایران گزینه نظامی نداره ولی جوک باید برای تجزیه طلبان و غربگداها و منافقین قجر قوجور و تروریست های کوتوله و مصی کلاه....وقتی میکروفون باز باشه حسابی گزینه داره و براشون به زبونی که حالیشون میشه پیام میفرسته.
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 0
    نیازی به جنگ نیست، سیاستمداران خودمان زحمتش رو دارن میکشن!
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 0
    آیا بازخورد نوشتن این مطالب را بر علیه اصلاح طلبان نظر سنجی کردید ؟؟؟ با هر توهین شما صدها نفر طرفدار اصلاح طلبان می شود .
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 0
    حالا که قدرت و موشک داریم با یک ملت سلحشور منتظر چی هستید تنگه هرمز را ببندید تا تحریمها رفع شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس