سخنرانی رئیسی خطاب به مجمع عمومی سازمان ملل - نمایه

پایگاه خبری کامن دریمز طرحی را یادآوری می‌کند که پیشاپیش از اجماع تقریباً کامل جهانی برخوردار است و می‌تواند جایگزین برجام شود؛ ابتکاری که توپ را به طور کامل در زمین آمریکایی‌ها می‌اندازد.

سرویس جهان مشرق - مذاکرات مقطعی میان ایران و اعضای باقی‌مانده‌ی برجام، به علاوه آمریکا، مثل الاکلنگی شده است که یک روز اخبار امیدوارکننده از آن مخابره می‌شود و یک روز طرف‌ها درباره‌ی شکست آن ابراز نگرانی می‌کنند. تمرکز محض روی «برنامه‌ی جامع اقدام مشترک» که سال ۲۰۱۵ امضا شد و تنها سه سال بعد، با خروج یک‌جانبه‌ی آمریکا عملاً از هم فروپاشید، ممکن است راه‌حل‌هایی را از جلوی چشم جامعه‌ی جهانی بردارد که اتفاقاً کارآمدتر از برجام و مورد اتفاق‌نظر جامعه‌ی جهانی هستند.

خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای؛ ابتکاری که می‌تواند جایگزین برجام شود

علی باقری کنی (راست)، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده‌ی ایران در کنار برخی از سایر اعضای تیم، در حال خروج از «پله کوبورگ» در وین، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای درباره‌ی احیای برجام، در اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۲۱؛ ممکن است در کنار احیای برجام، راه‌حل‌های دیگری نیز برای رسیدن به توافق با جامعه‌ی جهانی بر سر برنامه‌ی هسته‌ای ایران وجود داشته باشد که پیگیری آن‌ها بهتر بتواند منافع جمهوری اسلامی را تأمین نماید (+)

آیا بازگشت آمریکا به برجام و احیای توافق هسته‌ای کار ساده‌ایست؟  [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› پاسخ کارشناسان: اگر مذاکرات هسته‌ای شکست بخورد، چه می‌شود؟

یکی از این راه‌حل‌ها «تعیین خاورمیانه به عنوان منطقه‌ی عاری از سلاح هسته‌ای» است، که پایگاه خبری آمریکایی «کامن دریمز» اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «اتفاق‌نظر بین‌المللی درباره‌ی پیش‌گیری از هسته‌ای شدن ایران که هرگز در آمریکا مطرح نمی‌شود[۱]» آن را تشریح کرده است. این پیشنهاد که بارها در مجمع عمومی سازمان ملل با آرای کاملاً قاطع تصویب شده، قطعاً ارزش بررسی بیش‌تر را دارد و می‌تواند ابتکار عملی برای خروج از بن‌بست برجام باشد. به طور خاص، دولت رئیسی می‌تواند با تکیه و تأکید بر این راه‌حل، عملاً فشارها علیه ایران در موضوع برجام را کاهش دهد و به‌اصطلاح توپ را در زمین آمریکایی‌هایی بیندازد که به خاطر وحشت اسرائیل از «منطقه‌ی عاری از سلاح هسته‌ای» حاضر به پذیرش این پیشنهاد منطقی و مورد اجماع جهانی نیستند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، متن گزارش کامن دریمز است.

خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای؛ ابتکاری که می‌تواند جایگزین برجام شود

اجرای منطقه‌ی عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، پیش از این بارها در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد و با رأی بسیار بالا تصویب شده است؛ اصرار بر اجرای این ابتکار معقول و مورد اجماع جهانی، می‌تواند آمریکا و رژیم صهیونیستی را در موضع ضعف و دفاع قرار دهد و اثبات کند که هدف آمریکایی‌ها از امضای برجام، از همان ابتدا مقابله با اشاعه‌ی هسته‌ای نبوده است (+)


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


تنش‌ها میان آمریکا، اسرائیل و ایران به طرز خطرناکی بالا گرفته‌اند و در بالاترین سطح خود از زمان ترور ژنرال قاسم سلیمانی توسط آمریکایی‌ها[۲] هستند: اسرائیل در حال حاضر علناً فکر حمله به ایران را در سر می‌پروراند؛ دولت بایدن هم می‌گوید در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای در وین، «گزینه‌های دیگری» به جز دیپلماسی را در نظر خواهد گرفت. طبق گزارش‌های موجود، منظور دولت بایدن از «گزینه‌های دیگر»، افزایش تحریم‌های پیشاپیش شدید اقتصادی علیه ایران و یا آماده شدن برای رویارویی نظامی است[۳]. گفت‌وگوهای دیپلماتیک متزلزل هستند و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که جنگ با ایران «نزدیک» است[۴].

آیا واقعاً «همه گزینه‌ها» روی میز است؟ / اگر در وین توافق نشود، چه می‌شود؟ +عکس و فیلم

میز مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا پیش از امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵؛ به‌رغم گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی وقوع جنگ در صورت شکست مذاکرات بر سر احیای برجام، شواهد نشان می‌دهد درگیری نظامی میان ایران و آمریکا یا حتی ایران و اسرائیل حتی در صورت فروپاشی کامل برجام، باز هم تقریباً غیرممکن است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ژنرال اسرائیلی: نمی‌توانیم برنامه هسته‌ای ایران را با ابزار نظامی ‌نابود کنیم

›› مقام سابق اطلاعات ارتش اسرائیل: نمی‌توانیم به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کنیم

به ما [آمریکایی‌ها] می‌گویند این گام‌های خطرناک به سوی جنگ، برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ضروری هستند. این مسئله یکی از کانون‌های اصلی تمرکز سیاست خارجی هر دو حزب [دموکرات و جمهوری‌خواه] در دوره‌های تک‌تک رؤسای‌جمهور آمریکا طی چندین دهه‌ی گذشته بوده است. (سال ۲۰۰۸، اوباما، رئیس‌جمهور منتخب وقت آمریکا، هسته‌ای شدن ایران‌ را «غیرقابل‌قبول» دانست[۵] و مکرراً وعده داد «هر کاری برای جلوگیری از این اتفاق لازم است» انجام می‌دهد.)

اعلام خروج آمریکا از برجام توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت این کشور [دانلود]

با این حال، طیف راه‌حل‌های پیشنهادی، چه از سوی رهبران سیاسی و چه در رسانه‌های حاکمیتی آمریکا، هر روز محدودتر می‌شود. در یک سوی این طیف، جنگ با ایران و سیاست‌های خفه‌کننده‌ی اقتصادی (تحریم‌هایی که اثرات ویرانگری بر غیرنظامیان دارند[۶]) قرار دارد، و در سوی دیگر آن، مذاکرات دوجانبه با ایران اما با استفاده از همان تحریم‌های شدید اقتصادی به عنوان اهرم فشار. این چارچوب [و روایت] دوحزبی درباره‌ی موضوع [برنامه‌ی هسته‌ای ایران]، که رسانه‌های حاکمیتی نیز محترمانه [و بدون اعتراض] آن را پذیرفته‌اند، یک گزینه‌ی سوم را کاملاً از معادله حذف می‌کند: پیشنهادی مبتنی بر عقل سلیم که از حمایت تقریباً متفق‌القول بین‌المللی نیز برخوردار است.

سخنرانی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، درباره‌ی سیاست ضدایرانی دولت ترامپ پس از خروج از برجام و اِعمال «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران؛ سیاست «فشار حداکثری» ای که نهایتاً به هیچ نتیجه‌ای نرسید [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› آیا واقعاً «همه گزینه‌ها» روی میز است؟

›› آیا مقدمات جنگ ایران و آمریکا فراهم است؟

›› آیا آمریکا توان حمله نظامی به ایران را دارد؟

›› پیامدهای جنگ با ایران برای آمریکا، خاورمیانه و دنیا چیست؟

›› جنگ با ایران؛ آمریکا را نابود خواهد کرد

و اما این راه‌حلی که بر سر آن اجماع بین‌المللی وجود دارد، چیست؟ خیلی ساده است: تعیین خاورمیانه به عنوان یک منطقه‌ی عاری از سلاح هسته‌ای، که در آن تمام مواد هسته‌ای، تحت کنترل مستقیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشند. تا کنون پنج منطقه از جهان به عنوان مناطق عاری از سلاح هسته‌ای تعیین شده‌اند، که تجربیات موفقیت‌آمیزی نیز بوده‌اند[۷]. عمل به این پیشنهاد، خاورمیانه را به ششمین منطقه‌ی عاری از سلاح هسته‌ای تبدیل می‌کند. به این ترتیب، تمام مواد هسته‌ای در منطقه، از سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل گرفته تا برنامه‌ی غیرنظامی انرژی هسته‌ای ایران یا هر کشور دیگری، تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار خواهند گرفت.

این پیشنهاد مورد تأیید سازمان‌های معتبر بین‌المللی کنترل تسلیحات و کارشناسان سراسر جهان است. (برای توضیحات بیش‌تر، گزارش [مرکز تحقیقاتی آمریکایی] «مرکز علوم و امور بین‌الملل بلفر» را از این‌جا بخوانید.) به علاوه، چنان‌که رأی‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل نیز نشان داده، این پیشنهاد، با اختلاف زیاد، در سراسر جهان از حمایت گسترده‌ای برخوردار است. از زمان امضای برجام (توافق هسته‌ای ایران) در سال ۲۰۱۵ تا خروج یک‌جانبه‌ی آمریکا از آن و تا همین امروز، این پیشنهاد بارها به رأی گذاشته شده و هر بار نتایج رأی‌گیری، همین واقعیت را نشان داده است.

ورای وعده‌ها و خط قرمزها؛ آیا می‌توان برجام را نجات داد؟ +فیلم

«نخیر. جو بایدن مطلقاً هیچ اختیاری به موجب قانون اساسی ندارد که چنین تعهدی بدهد. تا وقتی توافق با ایران توسط مجلس سنا به عنوان یک معاهده تصویب نشود (که بایدن می‌داند نخواهد شد) صددرصد قطعی است که هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواهی در آینده، آن را پاره خواهد کرد. دوباره [مانند ترامپ].»؛ توئیت «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در واکنش به گزارشی درباره‌ی تعهد بایدن به عدم خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (+)

ماه دسامبر سال ۲۰۱۵، در اولین نشست مجمع عمومی سازمان ملل پس از امضای برجام، اتحادیه‌ی عرب (گروهی از کشورهایی که عمدتاً با ایران متخاصم و با آمریکا و اسرائیل متحد هستند) پیش‌نویس پیشنهادی را برای ایجاد منطقه‌ی عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه تهیه کرد[۸]. نتایج رأی‌گیری درباره‌ی این پیش‌نویس، کاملاً معنادار بود: ۱۵۷ کشور به این پیشنهاد رأی مثبت دادند و تنها پنج کشور (آمریکا، اسرائیل، کانادا، «میکرونزی» و «پالائو») به آن رأی منفی دادند. (میکرونزی و پالائو تا حد زیادی به کمک‌های خارجی آمریکا وابسته هستند.) ایران به این پیش‌نویس رأی مثبت داد[۹].

تعیین خاورمیانه به عنوان منطقه‌ی عاری از سلاح هسته‌ای، سال بعد[۱۰] [۲۰۱۶] و سال بعد از آن[۱۱] [۲۰۱۷] نیز پیشنهاد شد و آرای مشابهی دریافت کرد. سال ۲۰۱۸، دو پیشنهاد در رابطه با وضع منطقه‌ی عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه به رأی گذاشته و تصویب شد: قطعنامه‌ی اول با ۱۵۸ رأی موافق در برابر ۶ رأی مخالف («جزایر مارشال» نیز به جمع رأی‌منفی‌ها ملحق شد) [۱۲]، و قطعنامه‌ی دوم با ۱۷۱ رأی موافق و تنها ۲ رأی مخالف[۱۳]. این رأی‌گیری دوم، آمریکا و اسرائیل را در انزوای کامل جهانی قرار داد. [لازم به ذکر است که برخی کشورها، مانند انگلیس، در این رأی‌گیری‌ها رأی ممتنع داده‌اند.] همین الگوی رأی منفی آمریکا و اسرائیل تا امروز هم ادامه پیدا کرده است. این در حالی است که ایران، هر سال، به این پیشنهادِ مورد اجماع بین‌المللی رأی مثبت داده است؛ بلااستثنا.

خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای؛ ابتکاری که می‌تواند جایگزین برجام شود

سخنرانی سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، خطاب به مجممع عمومی سازمان ملل؛ ایران طی سال‌های گذشته همواره در سازمان ملل به طرح تعیین خاورمیانه به عنوان منطقه‌ی عاری از سلاح هسته‌ای رأی مثبت داده است (+)

این پیشنهاد، جدای از حمایت تقریباً متفق‌القول جهانی، از جهات دیگر نیز ارزش دارد. ایجاد یک منطقه‌ی عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه قوی‌ترین راه برای تضمین عدم هسته‌ای شدن ایران خواهد بود؛ بسیار قوی‌تر از ورود مجدد به توافق هسته‌ای ایران یا تشدید سیاست آمریکا در محاصره‌ی اقتصادی ایران. منتقدان برجام از هر دو حزب سیاسی آمریکا ادعا می‌کنند در این توافق، تمهیدات راستی‌آزمایی کافی برای اطمینان از پایبندی ایران به تعهداتش در نظر گرفته نشده است. صرف‌نظر از این‌که این ادعاها صحت دارند یا نه، قطعنامه‌ی پیشنهادی مجمع عمومی سازمان ملل درباره‌ی منطقه‌ی عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، سازوکار بسیار قوی‌تری را برای راستی‌آزمایی تعبیه کرده است: کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تمام مواد هسته‌ای ایران [و سایر کشورهای منطقه]. این سطح نظارت عملاً همه‌ی نگرانی‌ها درباره‌ی تولید مواد شکافت‌پذیر با درجه‌ی تسلیحاتی را از میان می‌برد و در نتیجه، به‌اصطلاح «تهدید ایران» را از بین می‌برد.

دلایل تهران برای خودداری از ساخت سلاح هسته‌ای/ چگونه آمریکا ایران را وادار به ساخت بمب اتمی می‌کند؟ +عکس و فیلم

یکی از ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرآیند غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای نطنز در ایران را بررسی می‌کند؛ اگر آمریکایی‌ها واقعاً به دنبال منع اشاعه‌ی هسته‌ای هستند، باید مانند ایران با تعیین خاورمیانه به عنوان منطقه‌ی عاری از سلاح هسته‌ای موافقت کنند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› بالأخره اشکال تیم مذاکره‌کننده دولت رئیسی معلوم شد!

حتی اگر این دلایل هم کافی نباشند، یک استدلال محکم دیگر هم وجود دارد: هم قوانین بین‌المللی و هم قوانین داخلی آمریکا، این کشور را ملزم به پذیرش اجماع بین‌المللی می‌کنند. چنان‌که محققان حوزه‌ی حقوق بین‌الملل اشاره کرده‌اند، بخش اول معاهده‌ی منع اشاعه‌ی تسلیحات هسته‌ای، به تعهدات کشورها در خصوص عدم اشاعه‌ی مواد هسته‌ای می‌پردازد، و ماده‌ی ششم این معاهده، تمامی امضاکنندگان را وادار می‌کند با حسن نیت به سمت خلع‌سلاح هسته‌ای گام بردارند[۱۴]. این برداشت از ماده‌ی ششم، توسط یکی از اسناد مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری نیز تأیید شده است؛ سندی که تمامی اعضای دیوان، از جمله یک قاضی آمریکایی، به آن رأی مثبت داده‌اند[۱۵]. پذیرش اجرای منطقه‌ی عاری از تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه گامی به سوی عدم اشاعه در مورد ایران و خلع‌سلاح در مورد زرادخانه‌ی هسته‌ای اسرائیل خواهد بود، که هر دو، از لحاظ حقوقی، تعهدات الزام‌آوری هستند.

پشت پرده حمله به «مرسر استریت» و تهدیدهای اخیر علیه ایران/ آیا بایدن جرأت «نه» گفتن به اسرائیل را دارد؟ +عکس و فیلم

دیدار نفتالی بنت (راست)، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا؛ باید به آمریکایی‌ها فشار آورد تا با تعیین خاورمیانه به عنوان منطقه‌ی عاری از سلاح هسته‌ای موافقت کنند تا به این ترتیب، هم «تهدید هسته‌ای ایران» از بین برود و هم سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› موضع بایدن درباره‌ برجام را اسرائیل تعیین می‌کند

معاهده‌ی منع اشاعه‌ی هسته‌ای، توسط سنا تصویب شده و طبق ماده‌ی ششم قانون اساسی آمریکا «قانون عالی سرزمین» در ایالات متحده [قانون لازم‌الاجرا در تمام آمریکا، و فراتر از اختیارات حکومت‌های ایالتی] محسوب می‌شود. علاوه بر این، یک قانون داخلی آمریکا نیز وجود دارد که دولت این کشور احتمالاً در شرایط فعلی در حال نقض آن است؛ و اگر اجماع بین‌المللی را بپذیرد، به تبعیت از آن نزدیک‌تر می‌شود: «متمم سیمینگتون[۱۶]» که توسط هر دو مجلس کنگره تصویب، و سال ۱۹۷۶ توسط پرزیدنت فورد به قانون تبدیل شد، و به‌وضوح هرگونه کمک نظامی و اقتصادی به کشورهایی را ممنوع می‌کند که خارج از کنترل بین‌المللی، فناوری‌های غنی‌سازی هسته‌ای را توسعه داده‌اند[۱۷]. اسرائیل هرگز اجازه‌ی بازرسی یا نظارت بین‌المللی بر فناوری و زرادخانه‌ی هسته‌ایش را نداده است (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرگز اجازه‌ی ورود به تأسیسات هسته‌ای اسرائیل را پیدا نکرده) و بنابراین هر دلاری که دولت آمریکا به عنوان کمک به اسرائیل می‌دهد، نقض فاحش قوانین ایالات متحده است. پذیرش اجماع بین‌المللی این وضعیت را تغییر می‌دهد.

احیای برجام؛ گره کوری که باز شدن آن خارج از کنترل بایدن و به دست کنگره‌ی آمریکاست [دانلود]

به‌رغم الزامات حقوقی بین‌المللی و قوانین داخلی آمریکا، و به‌رغم حمایت تقریباً متفق‌القول جهانی از این پیشنهاد [تعیین خاورمیانه به عنوان منطقه‌ی عاری از سلاح هسته‌ای]، رسانه‌های حاکمیتی آمریکایی آن را نادیده می‌گیرند و به این ترتیب، به شکل خطرناکی مباحث عمومی [درباره‌ی حل‌وفصل مسئله‌ی برنامه هسته‌ای ایران] را محدود می‌کنند. تعهدات حقوقی آمریکا درباره‌ی تسلیحات هسته‌ای تقریباً هرگز در این رسانه‌ها مورد بحث قرار نمی‌گیرد. به عنوان نمونه، از سال ۲۰۰۱ تا کنون در صفحات [روزنامه‌ی آمریکایی] نیویورک‌تایمز اشاره‌ای به «متمم سیمینگتون» نشده است (و حتی اشاره‌ی همان سال به این متمم هم، در رابطه با زرادخانه‌ی هسته‌ای پاکستان بود، نه اسرائیل[۱۸]).

در همین‌باره بخوانید:

›› اگر سلاح هسته‌ای برای اسرائیل خوب است برای ایران هم خوب است

علاوه بر این، از ماه جولای سال ۲۰۱۵ تا امروز، نیویورک‌تایمز حتی یک بار هم به پیشنهاد سالیانه‌ی مجمع عمومی درباره‌ی منطقه‌ی عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، یا رأی تقریباً متفق‌القول به این پیشنهاد، اشاره نکرده است. این در حالی است که در همین دوره‌ی [بیش از] شش‌ساله، به‌رغم پوشش بی‌امان توسعه‌ی هسته‌ای ایران، عبارت «منطقه‌ی عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه» تنها یک بار در این «روزنامه‌ی ثبت رسمی» ذکر شده است؛ در مقاله‌ای که هیأت تحریریه‌ی نیویورک‌تایمز در آن تنها دو بار از اسرائیل نام می‌برد و زرادخانه‌ی هسته‌ای تل‌آویو را بدون هیچ توجیه دیگری «غیرقابل‌مذاکره» توصیف می‌کند. نکته‌ی قابل‌توجه این‌که عنوان این مقاله این است: «یک مسیر رو به جلو درباره‌ی ایران: خلیج فارس عاری از سلاح هسته‌ای[۱۹]». عبارت «خلیج فارس عاری از سلاح هسته‌ای» توسط سازمان‌ها و کارشناسان بین‌المللی کنترل تسلیحاتی استفاده نمی‌شود و ظاهراً هیأت تحریریه‌ی نیویورک‌تایمز آن را با هدف مستثنی کردن اسرائیل ابداع کرده است. نیویورک‌تایمز، و به طور کلی رسانه‌های حاکمیتی آمریکا، با نادیده گرفتن نظر تمام جامعه‌ی جهانی، منفعلانه و طوطی‌وار مواضع رهبران سیاسی این کشور را در همان چارچوب دروغین و دوگانه (جنگ و تحریم‌های وحشیانه از یک سو، و گفت‌وگوهای دوجانبه و تحریم‌ها از سوی دیگر) منعکس می‌کنند.

خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای؛ ابتکاری که می‌تواند جایگزین برجام شود

گزارش نیویورک‌تایمز با عنوان «یک مسیر رو به جلو درباره‌ی ایران: خلیج فارس عاری از سلاح هسته‌ای»؛ هیأت تحریریه‌ی این روزنامه‌ی آمریکایی ظاهراً حاضر است عبارت‌های جدیدی مانند «خلیج فارس عاری از سلاح هسته‌ای» را ابداع کند تا رژیم صهیونیستی را از خلع‌سلاح هسته‌ای مستثنی نماید (+)

جنگ احتمالاً قریب‌الوقوع است؛ و اگر می‌خواهیم از هسته‌ای شدن ایران جلوگیری کنیم، یک راه‌حل روشن و مبتنی بر عقل سلیم وجود دارد که اتفاقاً از حمایت تقریباً تمام جهان نیز برخوردار است؛ به‌استثنای آمریکا و اسرائیل. نباید بیش از این برخورداری اسرائیل از تسلیحات هسته‌ای را بر قوانین بین‌المللی، قوانین آمریکا، افکار عمومی جهان، ثبات منطقه‌ای و منع اشاعه‌ی هسته‌ای در مورد ایران ترجیح بدهیم. اکنون که در آستانه‌ی یک جنگ احتمالی فاجعه‌بار هستیم، اجماع بین‌المللی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. و حذف این اجماع از مباحث حاکمیتی، خطرناک است.

در همین‌باره بخوانید:

›› ورای وعده‌ها و خط قرمزها؛ آیا می‌توان برجام را نجات داد؟

›› چگونه آمریکا ایران را وادار به ساخت بمب اتمی می‌کند؟


[۱] The International Consensus on How to Prevent a Nuclear Iran That Is Never Discussed in the US Link

[۲] Qasem Soleimani: US strike on Iran general was unlawful, UN expert says Link

[۳] Biden officials warn of turning to 'other options' if diplomacy fails as nuclear talks resume in Vienna Link

[۴] The Iran War That Obama Tried to Avoid Is Now Around the Corner Link

[۵] Obama calls a nuclear Iran 'unacceptable' Link

[۶] "Maximum Pressure": US Economic Sanctions Harm Iranians’ Right to Health Link

[۷] Overview of Nuclear-Weapon-Free Zones Link

[۸] The risk of nuclear proliferation in the Middle East: draft resolution Link

[۹] The risk of nuclear proliferation in the Middle East: resolution Link

[۱۰] The risk of nuclear proliferation in the Middle East: resolution Link

[۱۱] The risk of nuclear proliferation in the Middle East: resolution Link

[۱۲] The risk of nuclear proliferation in the Middle East: resolution Link

[۱۳] Establishment of a nuclear-weapon-free zone in the region of the Middle East: resolution Link

[۱۴] Challenging Nuclearism: The Nuclear Ban Treaty Assessed Link

[۱۵] Legality of the Threat or Use of Nuclear Weapons - Advisory Opinion of ۸ July ۱۹۹۶ Link

[۱۶] Symington Amendment Link

[۱۷] ۶. Editorial Note Link

[۱۸] A Nation Challenged: Cooperation; U.S. Sanctions On Islamabad Will Be Lifted Link

[۱۹] One Way Forward on Iran: A Nuclear-Weapons-Free Persian Gulf Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • شیراز IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    19 2
    مقاومت شجاعانه وباتفکراینه ک باجی به غرب ندیم وبگیم تا وقتی ازبمب اتم اسراییل حرفی زده نشه کسی هم ازبرنامه هسته ای ایران نمیتونه حرف بزنه. اوناچطور گرو کشی میکنن ماهم رودست اونابلندشیم.الان بهترین راه کنارکشیدن ازمذاکره هست بگن امریکاخارج شدازبرجام بابرداشتن تحریم برگشتش را ثابت کنه..وحشی های غرب مذاکره رابه بپای ضعف مامیزارن انتظارمون ازاین دولت فراترازاین چیزابود. اگه باج دادن ویاامتیاز دادن بغرب مدنظرملت بودکه همون داردسته روحانی راانتخاب میکردن.. یکم قاطعترباشید.. وشکستن محاصره یمن راهم انجام بدیدباچندتاکشتی نفت وغذاانوقت میشه گفت انقلابی کاملین
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
      2 0
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.اجرای پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتیمان و جان دانشمندانمان خطرناک است.
  • امیرحسین صمدیان IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    7 1
    یه سوال پاکستان جزء منطقه خاورمیانه میانه حساب میشه ؟؟ اگر حساب میشه پس دیگه منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای نیست ؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    10 1
    اولا خاورمیانه کدومه ! بگید غرب آسیا. ثانیا چرا منطقه ای می کنید. پاک سازی کل گیتی بایستی مطالبه ایران اسلامی باشد. تا در یک نقطه دنیا چنین سلاحی وجود داشته باشد مشکل همچنان ...
  • سامان IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    16 2
    ایران باید خلع سلاح اتمی امریکا را هم در مذاکرات مطالبه و پیگیری نماید امریکا تنها کشوری است که از سلاح اتمی در جنگ جهانی استفاده کرده است.
  • رضا IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    2 11
    نخير آقا تا اين اصول فروش هاى ماليخوليائى و متوهم جنگ خانمان سوز ديگرى بر مملكت تحميل نكنند دست بردار نيستند
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      3 0
      امام باقر (ع) می فرماید: «لایکون المؤمن جبانا و لاحریصا و لاشحیحا؛ انسان با ایمان نه ترسوست و نه حریص و نه بخیل» !
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    8 0
    فریب جدیدی در راه است؟ چرا اژانس انرژی اتمی شکل گرفت ؟ دلیل ان جلوگیری از دستیابی کشورهای دیگر به سلاح اتمی بود ولی کشورهای غربی برخلاف تعهدات خود و تکرار این شعارها به اسراییل کمک کردند تا بمب اتمی و نیروگاه انرا بسازد . امروز هم میگویند خاورمیانه عاری از سلاح اتمی ولی خودشان و اسراییل به تعهدات خود عمل نمی کنند ولی زبانشان به دیگران تهمت میزنند. پس باید بمب اتم را بسازیم و فریب انها را نخوریم
  • DE ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    8 0
    هر طرحی که جایگزین برجام شود، در نهایت به تعهد فرا برجامی ایران بدون لغو با راست آزمایی حتی یکی از تحریم های اساسی خواهد شد.
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    12 0
    برای اجرای سیاست قطعی یعنی لغو تمام تحریم‌ها از سوی آمریکا و راستی‌آزمایی آن توسط ایران هیچ مذاکره‌ای لازم نبوده و نیست؛ چه رسد به‌اینکه مذاکره فرسایشی شده و زمزمه‌ی مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا مطرح می‌شود! از وزارت امور خارجه می‌خواهیم تا مذاکرات را در اسرع وقت به حالت تعلیق در آورند و تا زمانی‌که غربی‌ها به تعهدات خود عمل ننموده‌اند، به مذاکرات باز نگردند.
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      8 1
      احسنت برجام نياز به‌ مزاکره مجدد نداشت آمریکایا باید برمی‌گشتند وبه تعهدات خود عمل می‌کردند
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    4 1
    خاورمیانه توان نظامی را ساقط کنند تا قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا بریزند رو سر خودتان؟
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    2 0
    با سلام صلح و امنیت جهانی و حمایت از بشریت و کشورهای فقیر اهداف مقدس و عرصه تقابل با استکبار و نظام سلطه است‌‌. همکاری های جنوب- جنوب و همچنین کشورهای غیر متعهد ساختارهای مناسبی برای تقابل با نظام سلطه است . مجمع عمومی سازمان ملل در پیشنهاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای می تواند در مقابل پویش استعماری غرب در برابر با برنامه صلح آمیز هسته ای صف بندی کرده و رویکرد رسیدگی را به معیارهای مربوط به اشاعه صلح و امنیت تغییر داده و پویش استعماری دیکته شده در برجام مقابله نماید. بنظر می رسد دولت سیزدهم با بینش و تفکر انقلابی از انگیزه و شجاعت و همچنین تجربه کافی برخوردار است و می تواند روندها را در سطح روابط بین الملل تغییر داده و آمریکا را در مدار دیسیپلین جدید قرار دهد.
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    3 0
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.» 1- مذاکره بعد از اعلام سیاست قطعی، به‌ویژه به‌صورت فرسایشی غلط بوده و هست. 2- آمریکا شیطان بزرگ، زورگو و تحمیل‌کننده‌ی حرف باطل است، و حرف حق را نمی‌پذیرد. لذا مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا غلط اندر غلط بوده و هست. 3- از تمام مسئولین می‌خواهیم به جد به خطوط قرمز رهبری در اجرای سیاست قطعی و عدم مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا پایبند باشند.
  • سورنا IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    2 0
    نمیشه کل دنیا سلاح هسته نداشته باشن؟ مخصوصا آمریکا و فرانسه ای ک قبلا هم استفاده کردن؟
  • ایرانی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    0 0
    اگر می‌خواهیم از هسته‌ای شدن ایران جلوگیری کنید، یک راه‌حل روشن و مبتنی بر عقل سلیم است که می گوید که باید اسرائیل خلع سلاح هسته ای گردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس