موشک ایران - نمایه

آمریکا نه با بمب اتم، نه با جنگ تمام‌عیار و نه با حمله محدود نخواهد توانست ایران را شکست بدهد؛ اما این تمام ماجرا نیست. اگر آمریکایی‌ها جنگ را شروع کنند، ایرانی‌ها هستند که آن را تمام می‌کنند.

سرویس جهان مشرق - موضوع جنگ میان ایران و آمریکا چند هفته‌ای است که دوباره نقل محافل رسانه‌ای شده است. صرف‌نظر از خروج آمریکا از برجام در ماه می سال ۲۰۱۸ و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و اقدام بی‌سابقه ترامپ در تروریست اعلام کردن سپاه پاسداران (جزئیات بیش‌تر در این‌جا و این‌جا)، فصل تازه تنش‌ها میان دو کشور از آن‌جا شروع شد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در یک نمایش تبلیغاتی ایران را به «افزایش سطح تهدیدات» در خاورمیانه متهم کردند. سپس بولتون خبر تسریع در اعزام ناو هواپیمابر «یواس‌اس آبراهام لینکن» به سوی خلیج فارس را به گونه‌ای مخابره کرد که گویی این ناو آمریکایی که طبق یک برنامه کاملاً روتین عازم خاورمیانه می‌شد، برای مقابله با «تهدیدات ایران» قرار است در خلیج فارس مستقر شود [۱] .

بر خلاف غوغای تبلیغاتی درباره اعزام «آبراهام لینکن» به خلیج فارس، اتفاقاً این اقدام یعنی آمریکا قصد جنگ ندارد [جزئیات بیش‌تر] (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «سگ هار» سیاست خارجی ترامپ کیست؟

پس از تحریم سپاه نیروهای آمریکایی روی آرامش را نخواهند دید

›› «اعلام جنگ آمریکا علیه ایران»؛ تحریم سپاه یعنی کشته شدن نیروهای آمریکایی در خاورمیانه

البته حرکت این ناو با تأخیر همراه شده و تا الآن که این گزارش نوشته می‌شود، هنوز آبراهام لینکن از تنگه هرمز عبور نکرده است. چنان‌که آسوشیتدپرس می‌نویسد، احتمالاً این تأخیر برای آرام شدن اوضاع و با توجه به این مسئله صورت گرفته است که نیروی دریایی ایران معمولاً شناورهای آمریکایی را در تنگه هرمز تعقیب می‌کند و گاهاً بسیار به آن‌ها نزدیک می‌شود [۲] . به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد ناوگروه آمریکایی که می‌گویند برای «مهار تهدید ایران» به سوی خلیج فارس عازم شده، خودش از ترس این تهدید هنوز به این خلیج وارد نشده است. مقامات آمریکایی نیز به نوبه خود طی روزهای گذشته برای تنش‌زدایی تلاش و از مواضع تهدیدآمیز خود عقب‌نشینی کرده‌اند. از جمله، مایک پمپئو و «پاتریک شاناهان» وزیر دفاع موقت ترامپ، اخیراً تأکید کرده‌اند که تحرکات نظامی آمریکا در خاورمیانه و خلیج فارس با هدف جنگ با ایران نیست، بلکه صرفاً برای بازدارندگی مقابل اقدام احتمالی ایران است [۳] .

«خواهان تشدید تنش با ایران نیستیم»؛ اظهارات شاناهان و پمپئو پس از نشست با اعضای کنگره آمریکا [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› اعزام ناو هواپیمابر به خلیج فارس؛ برنامه ۳۰ ساله آمریکا برای ترساندن ایران

›› عقب‌نشینی سعودی همزمان با ترامپ از داعیه جنگ با ایران: تاکتیکی یا راهبردی؟

اگرچه حوادث مشکوک دیگری در منطقه نظیر حمله به چهار نفتکش در بندر «فجیره» امارات و سقوط یک راکت در نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد موجب شد تا بسیاری از کارشناسان احتمال بروز جنگ میان ایران و آمریکا را بالا بدانند، اما ترامپ همچنان بر موضع قبلی خود یعنی بی‌میلی به ورود به یک جنگ پرهزینه دیگر به خصوص در خاورمیانه پافشاری می‌کند و بارها اعلام کرده که خواستار جنگ با ایران نیست. این در حالی است که حتی پیش از آغاز رسمی دوران ریاست‌جمهوری ترامپ هم با توجه به مواضع خصمانه او علیه جمهوری اسلامی برخی اندیشکده‌های آمریکایی سناریوهای مختلف یک جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا را شبیه‌سازی و تحلیل کرده بودند (جزئیات بیش‌تر).

رئیس‌جمهور آمریکا به پاتریک شاناهان (راست) وزیر دفاع موقت خود تأکید کرده که به دنبال جنگ با ایران نیست (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› پیش‌بینی رویارویی نظامی آمریکا با ایران در دوره ترامپ

›› پشت پرده انفجار نفتکش‌ها چیست؟ / آیا الفجیره نسخه اماراتی ۱۱ سپتامبر است؟

برای درک بهتر ابعاد جنگ روانی رسانه‌ای درباره احتمال درگیری نظامی میان ایران و آمریکا جالب است بدانید «آمدنیوز» در اقدامی مستأصلانه و مفتضحانه برای القای ترس در دل مخاطبان خود، پیش از انتشار مصاحبه اخیر ترامپ با فاکس‌نیوز، خبر انتشار قریب‌الوقوع این مصاحبه را این‌گونه منتشر کرد: «تا ساعاتی دیگر پرزیدنت ترامپ در فاکس‌نیوز؛ آیا فرمان حمله به رژیم ایران صادر خواهد شد؟ [۴] » این در حالی بود که مصاحبه ترامپ با فاکس‌نیوز اصلاً چند روز قبل ضبط شده بود و وقتی منتشر شد، ترامپ در آن یک بار دیگر تأکید کرده بود اهل رفتن به جنگ نظامی با هیچ کشوری نیست.

البته احتمالاً تقصیر آمدنیوز هم نبود، چون ترامپ برای مهم جلوه دادن مصاحبه‌اش و تشویق مردم به تماشای این مصاحبه ننوشته بود این مصاحبه «قرار است منتشر شود»، بلکه نوشته بود «قرار است انجام شود.» در عین حال، به نظر می‌رسد آمدنیوز مخاطبان خود را بی‌عقل فرض می‌کند، چون انتظار دارد آن‌ها باور کنند که رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با خبرنگار شبکه فاکس‌نیوز با ایران اعلام جنگ خواهد کرد.

هوچیگری آمدنیوز با اشاره به توئیت ترامپ درباره انتشار مصاحبه‌اش با فاکس‌نیوز؛ نمونه‌ای از جنگ روانی با استفاده از ترس از جنگ نظامی (+)


مشرق قصد دارد برای موشکافی توهم احتمال بروز جنگ میان ایران و آمریکا، طی یک مجموعه گزارش به بررسی شروط لازم و کافی برای آغاز جنگ، سناریوهای احتمالی جنگ میان دو کشور، و پیامدهای حمله احتمالی به ایران برای دولت ترامپ و نظام آمریکا بپردازد. در قسمت اول این مجموعه گزارش به طور مفصل پیش‌زمینه‌های لازم برای آغاز جنگ میان ایران و آمریکا مطرح و نشان داده شد که شرایط آغاز جنگ از سوی آمریکایی‌ها در حال حاضر مهیا نیست و احتمالاً هرگز هم مهیا نخواهد شد. این گزارش را می‌توانید از این‌جا بخوانید. قسمت سوم و آخر این سه‌گانه نیز طی روزهای آینده در مشرق منتشر خواهد شد.

آن‌چه در ادامه می‌آید، قسمت دوم از این گزارش‌هاست که سناریوهای احتمالی چگونگی جنگ میان ایران و آمریکا را معرفی خواهد کرد.


در قسمت قبلی این مجموعه گزارش دیدیم که هیچ‌یک از مقدمات لازم برای توجیه اقدام نظامی آمریکا علیه ایران در حال حاضر فراهم نیست و اگر آمریکا تصمیم به جنگ بگیرد، حتی متحدانش هم به حمایت از این کشور نخواهند آمد. به عنوان مثال، ادعای اخیر آمریکایی‌ها درباره وجود اطلاعاتی که نشان می‌دهد یک تهدید فوری و فوق‌العاده از جانب ایران متوجه آمریکا و متحدانش است، اخیراً تحت‌الشعاع اظهارات «کریس گیکا» مقام ارشد نظامی انگلیس و معاون فرمانده ائتلاف ضدداعش در عراق قرار گرفت که ضمن انکار وجود یک تهدید خارق‌العاده از جانب ایران [۵] گفته است هیچ نشانه‌ای مبنی بر «افزایش تهدید نیروهای تحت حمایت ایران» در سوریه و عراق نیز وجود ندارد [۶] . به علاوه، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی از قول مقامات سابق آمریکا و اروپا می‌نویسد کشورهای اروپایی علناً در مورد جنگ با ایران به آمریکا فهمانده‌اند: «ما که نیستیم [۷]

متحدان اروپایی ترامپ تلویحاً به او گفته‌اند که در جنگ با ایران نباید روی آن‌ها حساب باز کند (+)

با این وجود، چنان‌که در قسمت قبلی این مجموعه گزارش نیز گفته شد، در این‌جا می‌خواهیم پروپاگاندای تکراری «ترس از جنگ با آمریکا» را یک بار برای همیشه خنثی کنیم؛ بنابراین «فرض می‌کنیم» آمریکا توسط رئیس‌جمهوری دیوانه اداره می‌شود («فرض می‌کنیم») و این رئیس‌جمهور اصلاً نیازی به توجیه جنگ با ایران نمی‌بیند. یا فرض کنیم ترامپ هم مانند رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه قبلی آمریکا که بر اساس یک دروغ به عراق حمله کرد، بخواهد بر اساس یک دروغ ساختگی دیگر یا با اجرای یک عملیات دروغین دیگر در ابعاد ۱۱ سپتامبر به ایران حمله کند. یا فرض کنیم یک روز ایران تحت فشار تحریم‌های نفتی بالأخره تصمیم بگیرد تهدید خود به بستن تنگه هرمز را عملی کند و واشینگتن به همین بهانه جرقه آغاز جنگ را بزند. به هر شکل، تصور کنیم همین امروز آمریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند حمله نظامی به ایران را آغاز کنند. در این صورت یک سؤال بلافاصله مطرح می‌شود: حمله به ایران چگونه و در چه سطحی باید انجام شود؟ در این گزارش سناریوهای مختلف اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه ایران را تشریح می‌کنیم.

سناریوی اول: حمله هسته‌ای آمریکا و «پودر شدن» ایران!

پیش‌پاافتاده‌ترین سناریویی که متأسفانه در ذهن عامه مردم از جنگ با آمریکا شکل گرفته است، اتفاقاً سناریویی است که امکان وقوع آن مطلقاً صفر است: بمباران هسته‌ای ایران و با خاک یکسان کردن تمام کشور یا مثلاً یک شهر مثل تهران! این سناریو از آن‌جایی که نامحتمل است، ارزش بررسی زیادی را ندارد، اما در این گزارش بنا به برخی دلایل نمی‌خواهیم به همین سادگی از کنار آن عبور کنیم. اولین دلیل سودمند بودن بررسی این سناریو، اثبات اهمیت یک مفهوم استراتژیک و یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت یک کشور به نام «بازدارندگی» است.

شاید غیرممکن بودن سناریوی حمله اتمی برای شما هم بدیهی باشد، اما بی‌دلیل هم نیست که بخشی از افکار عمومی (که ممکن است با واقعیت‌ها و پیامدهای استفاده از سلاح هسته‌ای توسط یک کشور آشنا نباشد) چنین تصوری را در ذهن می‌پروراند. آن‌چه موجب می‌شود تا ترس از حمله هسته‌ای آمریکا در دل برخی افراد باشد، احتمال وقوع چنین حمله‌ای نیست، بلکه نقش سلاح هسته‌ای در دستیابی به بازدارندگی است؛ قدرتی که دشمنان را از حمله نظامی به یک کشور بازمی‌دارد. تصور اشتباه درباره «حمله هسته‌ای آمریکا به ایران» یا در اصطلاح عامه «پودر کردن ایران» برگرفته از همین واقعیت است که سلاح هسته‌ای، اگرچه قطعاً در استراتژی قدرت بازدارندگی ایران جایی ندارد، اما عاملی قدرتمند برای ارعاب دشمن و دستیابی به اصل بازدارندگی به شمار می‌رود.

آیا آمریکا واقعاً می‌تواند در جنگ با ایران از سلاح اتمی استفاده کند؟ (+)

بازدارندگی که لزوماً از طریق دستیابی به سلاح هسته‌ای هم حاصل نمی‌شود (جزئیات بیش‌تر)، استراتژی‌ای است که قرآن کریم صراحتاً به آن اشاره کرده است [۸] . در بخشی از آیه ۶۰ سوره مبارکه «انفال» آمده است: «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم وَآخَرینَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ یَعلَمُهُم.» مفهوم این آیه (و نه ترجمه کلمه به کلمه آن) چنین است: «هر قدر که می‌توانید برای مقابله با دشمنان، نیروی نظامی و امکانات جنگی فراهم کنید تا به این وسیله دشمنان خدا و دشمنان خود و افراد دیگری را به وحشت بیندازید که خودتان نمی‌شناسید اما خداوند آن‌ها را می‌شناسد.» این اصل بدیهی، یکی از قوی‌ترین استدلال‌های جمهوری اسلامی برای افزایش قدرت متعارف نظامی در چارچوب بی‌نهایت وسیعی است که مرزهای آن را فقط اسلام و مصالح کشور می‌توانند تعیین کنند، نه نگرانی‌های بین‌المللی یا ملاحظات دیپلماتیک.

«ایران بی‌وقفه در حال افزایش برد موشک‌هایش است»؛ قدرت موشکی ایران یکی از قوی‌ترین عناصر استراتژی بازدارندگی تهران است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› گزارش اندیشکده آمریکایی از «راهبرد ضددسترسی» ایران در منطقه

›› مردن از ترس جنگ یا ترس از مردن

دلیل دیگر برای بررسی بیش‌تر سناریوی حمله هسته‌ای آن است که وقتی استدلال‌های موجود برای رد این سناریو بیان شود، ترسی که نتیجه جنگ روانی دشمن است نیز خودبه‌خود برای همیشه از بین خواهد رفت. بنابراین باید توضیح داد که سلاح هسته‌ای بیش از آن‌که جنبه عملیاتی و جنگی داشته باشد، جنبه بازدارندگی و روانی دارد. بر خلاف تصور اولیه، سلاح هسته‌ای اصولاً یک ابزار «تدافعی» محسوب می‌شود، نه یک سلاح «تهاجمی». به عبارت دیگر، کشوری که دارای سلاح هسته‌ای است، قطعاً در تهاجم به یک کشور دیگر نمی‌تواند از سلاح هسته‌ای به صورت مشروع استفاده کند، اما اگر مورد حمله یک کشور دیگر قرار گرفت «ممکن است» بتواند استفاده از سلاح اتمی برای دفاع از خود را توجیه کند. این برای تبدیل سلاح هسته‌ای به یک بازدارنده قوی کافی است، اما باز هم بمب اتم را به یک ابزار در مجموعه ظرفیت‌های تهاجمی کشور صاحب آن تبدیل نمی‌کند. به طور خاص در مورد ایران باید خاطرنشان کرد که ایران همچنان‌که طی صدها سال اخیر هرگز آغازگر حمله به هیچ کشوری نبوده، بدیهی است که مطلقاً به انجام عملیات نظامی علیه آمریکا چه در خاک این کشور و چه در پایگاه‌های آن در منطقه فکر نخواهد کرد و بنابراین استفاده از سلاح اتمی توسط آمریکا برای دفاع از خود مقابل ایران ابداً یکی از گزینه‌های روی میز نیست.

استدلال‌های بی‌شمار دیگری هم می‌توان برای رد احتمال استفاده آمریکا از سلاح هسته‌ای علیه ایران ذکر کرد که این‌جا لزومی به تشریح آن‌ها نیست. به عنوان مثال، بدیهی است که حمله هسته‌ای به یک کشور برای جلوگیری از دستیابی آن کشور به سلاح هسته‌ای مصداق بارز نقض غرض است و هیچ کشور عاقلی زیر بار مشروعیت چنین اقدامی نخواهد رفت. به علاوه، واکنش کشورهایی مانند روسیه و چین به چنین اقدامی قابل‌محاسبه نیست و شاید مهم‌تر از آن، حتی اگر فرض کنیم روسیه و چین به عنوان دیگر ابرقدرت‌های رقیب با آمریکا صرفاً کناری می‌نشینند و از فیلم مهیج حمله اتمی آمریکا به ایران لذت می‌برند، باز هم این احتمال کاملاً واقعی وجود دارد که کره شمالی (احتمالاً از ترس این‌که در فهرست اولویت‌های آمریکا بعد از ایران نوبت به این کشور برسد) دست به اقدام پیش‌دستانه علیه آمریکا بزند. روی هم رفته، سناریوی حمله هسته‌ای به ایران آن‌چنان پیامدهای غیرقابل‌پیش‌بینی‌ای دارد که حتی جنگ‌طلب‌ترین افراد در آمریکا یا حتی بنیامین نتانیاهو، اولین افرادی خواهند بود که مقابل چنین سناریویی خواهند ایستاد [۹] . به عبارت دیگر، سناریوی تخیلی اقدام آمریکا به استفاده از سلاح هسته‌ای در مقابل ایران که می‌تواند عصر جنگ‌های هسته‌ای را کلید بزند و دنیا را در آستانه تبدیل شدن به یک ویرانکده هسته‌ای و احتمالاً تولد نسلی از زامبی‌ها قرار دهد، بی‌شک در ذهن نویسندگان هالیوودی برای ساخت فیلم‌های آخرالزمانی کاربرد دارد، نه در ذهن استراتژیست‌های آمریکایی برای مقابله با ایران.

اگر آمریکا دست به حمله اتمی علیه ایران بزند، واکنش کره شمالی چه خواهد بود؟ (+)

سناریوی دوم: جنگ متعارف تمام‌عیار

یکی از سناریوهای جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا می‌تواند حمله گسترده آمریکا با «بمباران فرشی» یا «بمباران اشباع» (به معنای بمباران تمامی نقاط یک مساحت مشخص با تعداد بی‌شماری بمب) باشد. قطعاً بمباران فرشی وجب به وجب خاک ایران و اشغال این کشور غیرممکن است (آمریکا برای این کار به اندازه کافی بمب ندارد)، اما اعداد و ارقام درباره یک حمله گسترده و مثلاً اشغال چند شهر مهم ایران چه می‌گویند؟ «خوان کول» استاد تاریخ دانشگاه میشیگان آمریکا طی گزارشی تحت عنوان «ده تفاوت مهم میان جنگ عراق و جنگ پیشنهادی ترامپ علیه ایران [۱۰] » می‌نویسد:

ژنرال «اریک شینسکی» [رئیس وقت ستاد ارتش آمریکا] پیش از آغاز حمله آمریکا به عراق در گزارش خود به کنگره گفته بود که طبق تجربه ارتش آمریکا در بالکان، برقراری امنیت در عراق نیازمند اعزام ۸۰۰ هزار نیروی نظامی خواهد بود. با این وجود، «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع وقت دولت بوش، اصرار داشت که اعزام ۱۰۰ هزار نیرو کافی است. وی به اشتباه تصور می‌کرد (با استفاده از برتری چشم‌گیر تجهیزات ارتش آمریکا نسبت به عراق [۱۱] ) خواهد توانست این نیروها را نیز طی شش ماه از عراق خارج کند. مساحت عراق ۴۳۷,۰۷۲ کیلومتر مربع است و مساحت ایران ۱,۶۴۸,۱۹۵ کیلومتر مربع؛ یعنی ایران ۳/۷۷ برابر (تقریباً ۴ برابر) عراق مساحت دارد. جمعیت عراق هنگام حمله آمریکا ۲۶ میلیون نفر بود و جمعیت کنونی ایران ۸۱ میلیون نفر [در واقع بیش از ۸۳ میلیون نفر] است؛ یعنی ایران بیش از ۳ برابر عراق در زمان حمله آمریکا جمعیت دارد. طبق محاسبه درست شینسکی آمریکا برای اشغال ایران [بدون در نظر گرفتن تفاوت قدرت نظامی این کشور با عراق و با نادیده گرفتن کم‌بود دائمی نیرو در عراق [۱۲] ] به ۲/۴ میلیون نیروی نظامی نیاز دارد. این در حالی است که تعداد کل پرسنل نظامی آمریکا ۲,۱۴۱,۹۰۰ نفر تخمین زده می‌شود که از این تعداد ۱,۲۸۱,۹۰۰ نفر در حال خدمت هستند و بقیه آماده به خدمت [۱۳] .

این یعنی آمریکا حتی اگر تمام نیروهای نظامی‌اش را هم به ایران اعزام کند، باز هم نخواهد توانست ایران را اشغال کند. البته قطعاً فقط تعداد نیروی متعارف نظامی نیست که باید مبنای محاسبه و پیش‌بینی قرار بگیرد. «کول» در ادامه گزارش خود توضیح می‌دهد:

ارتش عراق یک نیروی نظامی متعارف [در مقابل نامتقارن] با چهار لشکر قدرتمند تانک بود که آمریکا آن را تبدیل به خاکستر سیاه کرد. آمریکا زمانی به مشکل برخورد که عراقی‌های مخالف اشغال کشورشان رو به تاکتیک‌های جنگ چریکی آوردند؛ و آمریکا هرگز نتوانست با این تاکتیک‌ها به شکل مؤثری برخورد کند. ایران پیشاپیش دست‌کم ۱/۵ میلیون نیروی شبه‌نظامی «بسیجی» برای نبرد چریکی دارد [۱۴] . در کنار این‌ها بیش از ۵۰۰ هزار پرسنل نظامی در حال خدمت نیز وجود دارند [۱۵] . دولت سنی عراق نماینده یک جمعیت حدود ۱۷ درصدی در این کشور بود، اما حکومت شیعه ایران نماینده جمعیتی معادل ۹۰ درصد جمعیت ایران است. بوش توانست در میان اکثریت شیعه عراق برای خود دوستانی پیدا کند، اما آمریکا در ایران با مقاومت گسترده اکثریت شیعه این کشور مواجه خواهد شد. دولت وقت آمریکا در حمله به عراق از حمایت متحدان بین‌المللی‌اش برخوردار بود، اما اکنون هیچ کشوری در غرب اروپا از حمله به ایران حمایت نخواهد کرد. به علاوه، همسایه‌های عراق از جمله ایران، ترکیه و عربستان قربانی وحشیگری‌های صدام شده بودند و مخالفت شدیدی با حمله دولت بوش به عراق نکردند، اما شیعیان عراق، بسیاری از مردم سوریه، هزاره‌های افغانستان، و حدود ۴۰ میلیون شیعه در پاکستان [در صورت حمله آمریکا] از ایران حمایت خواهند کرد.

ایران متحدان متعدد و نیروهای نیابتی بی‌شماری دارد که یک بازدارنده فوق‌العاده قدرتمند مقابل هرگونه حمله نظامی به این کشور هستند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› حاج قاسم؛ قوی‌ترین ژنرال خاورمیانه و معمار استراتژی قدرتمند ایران

›› ترامپ در سوریه تسلیم جمهوری اسلامی شد / نقش ایران و متحدانش در بیرون انداختن آمریکایی‌ها

›› «امنیت جمعی» و «بازدارندگی چتری» در ائتلاف تحت رهبری ایران / محور مقاومت تبدیل به «اتحاد مقاومت» شده است

کارشناسان بی‌شماری با یادآوری قدرت منطقه‌ای، ظرفیت‌های ایران در جنگ نیابتی و چریکی، و زرادخانه موشکی تهران درباره حمله نظامی به ایران به دولت آمریکا هشدار داده‌اند. مجله تایم آمریکا اخیراً طی گزارشی به قلم «دیوید فرنچ» که خودش از سربازان سابق آمریکا در عراق است، می‌نویسد:

زمان آن رسیده که مردم آمریکا در مقابل یک احتمال وحشت‌آور کاملاً به خودشان بیایند. آمریکا به رهبری یک مدیرکل [و رئیس‌جمهور] دم‌دمی مزاج که مرتباً حتی توسط نزدیک‌ترین مشاورانش هم نادیده گرفته می‌شود، ممکن است ناخواسته خودش را درگیر بدترین جنگ خود طی بیش از یک نسل اخیر ببیند… مهم است که درباره وخامت وضعیت شفاف‌سازی کنیم. جنگ با ایران یک چالش نظامی بسیار چشم‌گیرتر از سرنگون کردن طالبان [در افغانستان] یا صدام خواهد بود. ارتش ایران دست‌نخورده [و بر خلاف ارتش ضعیف عراق، آسیب‌ندیده] است. این کشور یک زرادخانه وسیع موشکی (بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه) و ظرفیت گسترده‌ای برای حمله به نیروهای آمریکایی به شکل مستقیم یا از طریق نیروهای نیابتی‌اش در سرتاسر خاورمیانه و چه‌بسا بسیار دورتر از خاورمیانه دارد… من زمان «افزایش نیرو» [اعزام گسترده نیرو به عراق در سال ۲۰۰۷] در عراق خدمت می‌کردم. ما نزدیک مرز ایران اعزام شده بودیم و متأسفانه آن‌جا با چشم خودمان مرگ‌آوری [و قدرت نظامی] شبه‌نظامیان متحد ایران را مشاهده کردیم. نیروهای آمریکایی در تمام طول جنگ عراق در سرکوب کردن این شبه‌نظامیان ناموفق بودند، و تازه این نیروها فقط یکی از بخش‌های مجموعه تهدیدات ایران به شمار می‌روند [۱۶] .

پایگاه موشکی ایران در عمق ۵۰۰ متری زمین [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› نگرانی اندیشکده آمریکایی از قدرت موشکی ایران

›› راه ایران به سوی ساخت موشک‌های قاره‌پیما هموار است

›› ایران در تولید موشک‌های بالستیک به نهایت تخصص رسیده است

سناریوی سوم: حمله نقطه‌ای و محدود

چنان‌که دیدیم، دو سناریوی قبلی عملاً غیرممکن هستند و بنابراین تنها یک سناریوی سوم باقی می‌ماند که عموماً هر کس در آمریکا از جنگ با ایران صحبت می‌کند، چه سیاستمدارانی مانند جان بولتون و چه کارشناسان اندیشکده‌های تندرو در این کشور، همگی طرفدار همین سناریو هستند: «حملات جراحی [۱۷] » یا «بمباران دقیق [۱۸] » یعنی بمباران یا حمله به نقاط مشخص و اهداف محدود (معمولاً اهداف مشروع نظامی) برای کاهش یا از بین بردن تهدیدات از جانب طرف مقابل. این سناریو منطقاً تنها گزینه موجود برای حمله نظامی آمریکا به ایران است، اما چرا این کار تا کنون انجام نشده است؟ و مهم‌تر از آن، چرا چنین سناریویی از این به بعد هم پیاده نخواهد شد؟ پاسخ هر دوی این سؤال‌ها، در دو نکته نهفته است:

◄ چنان‌که پیش‌تر هم اشاره شد، مساحت و جمعیت ایران (به عنوان دو مؤلفه ارزیابی یک اقدام نظامی) اجازه حملات جراحی را نمی‌دهد، چراکه اهداف احتمالی برای بمباران بی‌شمار هستند و حجم عملیات در فاز اول نظامی که باید به سبک «شوک و وحشت [۱۹] » (استفاده از نیروی بی‌اندازه گسترده نظامی در حمله اولیه برای جلوگیری از تصمیم یا اقدام طرف مقابل به انتقام‌جویی) انجام شود، بی‌نهایت وسیع و تقریباً ناممکن خواهد بود. البته صرف هزینه و نیروی گسترده نظامی برای جنگ با ایران ممکن است به عقیده دولت آمریکا توجیه‌پذیر باشد و بنابراین شاید هنوز هم احتمال داشته باشد که در آینده‌ای نامعلوم واشینگتن بر خلاف محاسباتش در گذشته به این نتیجه برسد که برای از بین بردن تهدید ایران ناگزیر به تقبل این هزینه‌های گزاف نظامی است. به این ترتیب، دلیل اصلی وارد نشدن آمریکا به جنگ با ایران را باید جای دیگری جست‌وجو کرد.

◄ یک واقعیت واضح درباره هرگونه اقدام نظامی مستقیم و علنی توسط آمریکا علیه ایران وجود دارد: حمله به ایران در قالب یک طیف، قابل‌تعریف نیست، بلکه حالت صفر و یکی دارد. تا وقتی آمریکا به ایران حمله مستقیم نظامی (در هر مقیاسی) نکرده باشد، روابط دو کشور صرفاً در قالب کاهش یا افزایش تنش‌های سیاسی و اقتصادی قابل‌تعریف است. اما اگر آمریکا اقدام به شلیک حتی یک موشک به سوی ایران کند، آن‌وقت تهران خود را صاحب حق دفاع از خود خواهد دانست و اقدام دفاعی این کشور دیگر توسط طرف یا طرف‌های مقابل قابل‌مرزبندی نخواهد بود. به عبارت دیگر، اگر آمریکایی‌ها موفق نشوند به عنصر «شوک و وحشت» دست پیدا کنند یعنی نتوانند در فاز ابتدایی حمله صددرصدِ امکانات دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی، اعم از آفندی و پدافندی، از موشک و توپ و تانک گرفته تا پیاده‌نظام و نیروهای نیابتی در خارج از مرزهای ایران را از بین ببرند (که مطلقاً نخواهند توانست این کار را بکنند) آن‌گاه تهران در پاسخ به این حمله ناقص، از تمام امکانات نظامی باقی‌مانده خود برای هدف قرار دادن هر یک از منافع آمریکا در هر نقطه‌ای به انتخاب خود استفاده خواهد کرد. این احتمال قریب به یقین، یکی از مهم‌ترین عوامل بازدارنده مقابل حمله آمریکا به ایران محسوب می‌شود.

رونمایی از آشیانه «عقاب» ها، رادارها و موشک‌های ایرانی [دانلود]

همه این‌ها به این معناست که موفقیت آمریکا در تعیین سرنوشت جنگ در صورت تصمیم به انجام یک حمله محدود نظامی به ایران لزوماً نیازمند بازگشت این کشور به یکی از دو سناریوی غیرممکن قبلی، یعنی حمله هسته‌ای یا اشغال کامل ایران، خواهد بود که در مجموع یک چرخه باطل را تشکیل می‌دهد. این چرخه باطل، همان پاسخ به این سؤال است که چرا آمریکا نه تا الآن به ایران حمله نظامی کرده و نه در آینده به این کشور حمله نظامی خواهد کرد. البته جنگ حتی محدود نظامی میان ایران و آمریکا پیامدهای بی‌حد گسترده‌تری هم خواهد داشت که سد نفوذناپذیری مقابل تصمیم واشینگتن به ورود به چنین جنگی تشکیل داده‌اند. این پیامدها مفصلاً در قسمت بعدی این مجموعه گزارش بررسی خواهند شد.

سناریوی چهارم: جنگ سایبری

حمله سایبری علیه ایران یکی از سناریوهای دیگری است که کارشناسان در مورد احتمالات جنگ میان ایران و آمریکا آن را بررسی می‌کنند. اگرچه این جنگ لزوماً زیرمجموعه جنگ نظامی (که موضوع این مجموعه گزارش است) قرار نمی‌گیرد، اما در این‌جا از بررسی این سناریو نیز غفلت نمی‌کنیم. عمدتاً آسیبی که بدافزار استاکس‌نت به عنوان یکی از قوی‌ترین سلاح‌های سایبری تاریخ به سانتریفیوژهای هسته‌ای ایران در تأسیسات نطنز وارد کرد (جزئیات بیش‌تر) به عنوان نمونه‌ای از جنگ سایبری آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران برشمرده می‌شود که البته موضوع جدیدی هم نیست. با این وجود، منظور از حمله سایبری علیه ایران در معنای گسترده‌تر، تلاش برای از کار انداختن زیرساخت‌های حیاتی ایران، مثلاً شبکه توزیع نیرو، با استفاده از امکانات سایبری است. در این‌باره نیز چند نکته لازم به ذکر است:

◄ به اعتراف بسیاری از کارشناسان حوزه دفاعی در آمریکا، ایران از ظرفیت‌های سایبری فوق‌العاده پیشرفته‌ای برخوردار است [۲۰] که این کشور را یکی از برترین کشورهای دنیا در حوزه سایبری تبدیل کرده است. بنابراین اگر واشینگتن بخواهد دست به یک تهاجم گسترده سایبری (فراتر از خرابکاری‌های سایبری در گذشته) بزند، تهران نیز احتمالاً خواهد توانست با حمله‌ای مشابه اقدام به انتقام‌جویی کند. با توجه به جایگاه و وزن متفاوت فناوری‌های سایبری در حوزه‌های مختلف در آمریکا با ایران، دور از ذهن نیست که یک ضدحمله سایبری علیه آمریکا (حتی اگر در مقیاس کوچک‌تری نسبت به حمله احتمالی این کشور انجام شود) پیامدهای بسیار گسترده‌تری به خصوص در اقتصاد و اعتبار آمریکا به جای خواهد گذاشت و بنابراین آمریکایی‌ها بعید است به فکر یک حمله پیش‌دستانه و گسترده از نوع سایبری بیفتند.

حمله سایبری به تنهایی نخواهد توانست دردی از آمریکایی‌ها دوا کند و تنها به عنوان مکمل سناریوهای قبلی کارساز خواهد بود. به علاوه، چنین حمله‌ای ممکن است پیامدهای غیرقابل‌پیش‌بینی‌ای داشته باشد و چه‌بسا اگر از خط قرمز ایران عبور کند، جرقه آغاز واکنش نظامی ایران را بزند. بنابراین می‌توان تصور کرد که اگر آمریکایی‌ها بخواهند رسماً و علناً وارد درگیری با ایران شوند، انجام یک حمله نظامی (بدون در نظر گرفتن حلقه باطلی که توصیف شد) برایشان اقدامی منطقی‌تر از یک حمله گسترده سایبری خواهد بود.

جنگ سایبری یکی از سناریوهای احتمالی درگیری میان ایران و آمریکاست، اما تهران در این حوزه اصلاً دست‌وپابسته نیست (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› استاکس‌نت: آخرین عملیات آمریکا و اسرائیل برای توقف برنامه هسته‌ای ایران پیش از برجام

گزارش فوق، سناریوهای جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا را ترسیم کرد و نشان داد هیچ‌یک از این سناریوها نخواهد توانست اهداف احتمالی مدنظر واشینگتن در اقدام نظامی علیه تهران را تأمین کند. این گزارش بخش دوم از یک مجموعه سه‌گانه است که بخش اول آن درباره مقدمات لازم برای آغاز جنگ میان تهران و واشینگتن بود. بخش اول این مجموعه را می‌توانید از این‌جا بخوانید. بخش سوم و پایانی این گزارش درباره پیامدهای جنگ با ایران برای دولت ترامپ، نظام آمریکا و برای تمام دنیا، به علاوه یک گزارش پیوست به این مجموعه طی روزهای آینده در مشرق منتشر خواهند شد. در گزارش بعدی، آماده نبودن مقدمات جنگ و ناکارآمدی سناریوهای احتمالی حمله به ایران را نادیده خواهیم گرفت و نشان خواهیم داد اگر آمریکا به شکلی جنون‌آمیز به ایران حمله کند، چه پیامدهایی دامن‌گیر این کشور و دنیا خواهد شد.

در همین‌باره بخوانید:

›› آیا مقدمات جنگ ایران و آمریکا فراهم است؟

›› ۹ سؤال درباره جنگ احتمالی ایران و آمریکا


[۱] Statement from the National Security Advisor Ambassador John Bolton Link

[۲] US aircraft carrier seen as barometer of tensions with Iran Link

[۳] U.S. Goal Is Deterrence, Not War With Iran: Shanahan Link

[۴] تا ساعاتی دیگر پرزیدنت ترامپ در فاکس نیوز؛ آیا فرمان حمله به رژیم ایران صادر خواهد شد؟ لینک

[۵] No increased Iran threat in Syria or Iraq, top British officer says, contradicting US Link

[۶] OIR Official Briefs Reporters Link

[۷] War With Iran? Count Us Out, Europe Says Link

[۸] سوره مبارکه الأنفال آیه ۶۰ لینک

[۹] Netanyahu wary of being dragged into U.S.-Iran escalation Link

[۱۰] Top Ten differences between the Iraq War and Trump’s Proposed Iran War Link

[۱۱] There Are Only Two Ways the US Can Win a War Against Iran: Nuke 'Em or Restore the Draft Link

[۱۲] منبع شماره ۱۱

[۱۳] United States Military Strength Link

[۱۴] Iran's Basij Force -- The Mainstay Of Domestic Security Link

[۱۵] Iran Military Strength Link

[۱۶] Congress Must Stop Trump From Blundering Into America’s Most Dangerous War in Decades Link

[۱۷] حمله جراحی لینک

[۱۸] Precision bombing Link

[۱۹] Shock and awe Link

[۲۰] ۹ questions about the scary US-Iran standoff you were too embarrassed to ask Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 6
  • عبدالله قریشی IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    73 11
    از آمد نیوز ابله تر جماعتی هستند که افسار شعورشان را داده اند دست شیاطین فتنه گر آمدنیوز و تمام دنیا را از دریچه اخبار این آبرو بر باد رفتگان می بینند
    • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      6 18
      فقط سعي كن مثل سربازهاي آمريكايي نباشي !!! ما دوست نداريم اسرا گريه كنند ، چون دل نازك هستيم
  • F35 DE ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    ايران كار يه صبح تا ظهره ، صبحونه رو تو ناو ميزنيم ، ناهار رو تو تهران .
    • قریشی IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
      84 7
      شام سبک بخور که اینجوری نشی!
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      17 3
      لطفا ناهارتون هم با خودتون بیارید .....مثل دفعه پیش یه قحطی بزرگ ایجاد می کنید .....بعد میگید کی بود کی بود من نبودم....
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      30 3
      جنس رو فقط بگو از کدوم پارک می گیری.خداییش فرد اعلاست.
    • مصطفی IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      25 6
      اگر آمریکا بمب اتم داشت و زورش میرسید تا الان حمله کرده بود. به پدر تمام بمب ها ، بمب اتم‌ میگن که در رابطه با قدرت تخریبش باید گفت بالاست ولی اغراق شده. الان روسیه هم مادر تمام بمب هارو داره که قدرت تخریبش ۴ برابر نسخه آمریکاییش است. مشرق عزیز یا شما در مباحث نظامی اطلاعاتی زیاد کاره ای نیستی و اطلاعات درستو نمیدونی یا اینکه از بالا بهت میگن این اخبارارو برای عوام بگو. مردمو الکی نترسونید جنگ اقتصادیه اگرم نظامی بشه آمریکا قطعا شکست خواهد خورد. شما ببین یک نفر از افراد نظامی بالا رده ما از بمب اتم حرف میزنه؟ خیر، چون وجود خارجی نداره اگرم عده ای باور ندارند تحقیق کنید که در ژاپن چه اتفاقی افتاد ، مثل هلوکاست یک دروغ تاریخی به خوردمون دادند.
    • IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      19 5
      خاک بر سر مزدور و وطن فروشت کنن
    • حميد IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      29 3
      اگه تخم پدرت هستي بيا ببينيم ، ما كه آماده ايم
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      10 3
      نهارو در قبرسنون
    • US ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      6 9
      چقدر صحبتهات تکراری به نظر میرسه :)))) گویا قبلا کسانی از این خیالات میکردند، برو ببین الان کجان :)))))))
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
      7 1
      سگی که پارس می کند گاز نمی گیرد
    • اریا IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      5 2
      پدرت ایرانی مادرت ایرانی وجودت و هویتت برای ایران زمین بعد میای خود تحقیری میکنی؟ چرا نمیفهمید تو صد سال گذشته هر چی تونستن علیه امثال خودتون جنایت کردن اجنبی هییییچ خیری براتون نداشته ندارد و نخواهد داشت. از لیبی عراق و.. درس نمیگیرید؟ درک کدوم قسمتش سخته
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    63 8
    من سلاخی یانکی ها رو دوست دارم
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    41 8
    خاک توسرت حالا که نميتونيد به ايران حمله کنيد به گاو شيرده حمله کنيد و تا 10 سال نفت مجاني ببريد و خاور ميانه را خوشحال کنيد.
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    66 3
    در مورد اول حمله اتمی با این گزارش کاملاً مخالفم .چون وقتی امریکا در جنگ از ژاپن ضربات سختی خورد ونتونست خاک ژاپن رو اشغال کنه به وحشیگری تمام بدون هیچ دلیل منطقی به یه کشور غیر اتمی حمله اتمی کرد.وپس طبق همون ایه شریفه قران که در مقاله ذکر شده باید ماهم در شرایط مشابه بتونیم مقابله به مثل کنیم.باید توازن وحشت برقرار باشه تا اونها پس از جنگ تمام عایر و شکست سختی که از ایران می خورن نتوانند با حمله اتمی هیمنه شیطانی خودشونو به جهان با نابودی ایران نشون بدن.باید برای حمله اتمی هم برنامه مقابله به مثل داشته باشم چون از این یانکی های وحشی بعد از شکست هر کاری ساخته است.واینکه فکر کنیم چون ممکنه بقیه کشورها واکنش نظامی نشون بدن ویا امریکا رو بعد حمله تقبیه کنن در این مورد اماده نباشیم اشتباهه.امریکایی که رئیس جمهورش ارتش رسمی ایران رو نه تها بلکه کل ملت ایران رو چندین بار تروریست خونده چندان به عقلانیتش نباید امیدوار بود.
    • محمد IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      6 4
      آمریکا ژاپن رو پس از پذیرش شکست آنهم نه با بمب اتم بلکه با بارانی از بمب های متعارف با خاک یکسان کرد. انیمیشن بمب اتم مزخرفی بیش نبود. آمریکا کشوری رو نابود میکنه که شکست رو بپذیره. و امپراطور ابله ژاپن مسوول مرگ هزاران نفر از شهروندان بود.
    • سید IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      11 4
      در این مقاله دقت کنید توضیح داده شده ژاپن عقبه نداشت خودش بود اما اگر ایران بمب اتم زده بشه که نمیشه ایران عقبه ای فاطمیون در افغانستان و گروه بزرگ شعیعان در پاکستان و حشدالشعبی در سوریه و حزب الله و یمنی ها رو تو یمن و تنگه باب المندب در اختیار ماست که میتونیم منافع و پایگاه های امریکایی رو برای همیشه از خاورمیانه محو کنیم و این هزینه سنگینه اما ژاپن اینطوری نبود خودش بود و تنها ، تو این چهل سال خدا پشت و پناه ما بوده و راه رو درست رفتیم امریکا هم هیچ غلطی نمیتونه بکنه
    • IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      19 3
      تو این یه مورد کاملا موافقم. سناریویی که مشرق مسخرش می کنه و بدون دلیل کافی مطلقا ردش می کنه قبلا اتفاق افتاده! چرا دوباره نیفته؟! مشرق اگر منطقی که میگی کار می کرد، آمریکا به ژاپن هم نباید حمله ی اتمی می کرد. قبول دارم به همین سادگی نیست که جنگ شروع شه، اونا هم زارتی بمب اتم بزنن و تمام. ولی از نظر تئوری ممکنه اینجوری تموم شه. چون آمریکا اگر خودش نتونه برنده ی جنگ باشه، حاضر به برد طرف مقابل هم نیست. در واقعا اگر فقط یه کشور باشه که ممکنه از بمب اتم استفاده عملی بکنه (و نه فقط برای ترسوندن) اون آمریکاست. اینو من نمی گم، از روی ترس هم نمی گم. تجربه ی قبلی می گه! حالا راهکار قطعا ترسیدن و عقب نشینی نیست. راهکار اینه که ما هم آماده ی این سناریو باشیم. به نظر من ما برای افزایش توان پدافندیمون، باید هم برد موشکیمون رو تا خاک های آمریکا افزایش بدیم، هم بمب اتمی (نه برای استفاده!) داشته باشیم. ... البته به شخصه معتقدم حتی کار به جنگم بکشه، امام زمانمون نمی ذاره کار تنها امت شیعه به حمله ی اتمی و اینجور جاها برسه. مثالش هم حمله ی طبس. ولی این دلیل نمیشه که ما خودمون رو آماده نکنیم.
    • IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      13 3
      قبول برجام توسط ایران و از دست رفتن بمب اتم اشتباه بود و قبول برجام موشکی فاجعه..
    • US ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      5 1
      این رو که همه میدونن! حمله اتمی بعد از قبول شکست انجام شد. اتفاقا نشون میده که اگه جلوی آمریکا کم بیاری هیچ رحمی در کار نیست و وحشی تر از یانکی ها خودشون هستن
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    16 34
    خوب چرا نیروهاشونو تو خاور میانه نمیزنید؟ اونا که توان حمله به شما رو ندارن!!!
    • عبدالله قریشی IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
      33 10
      اونم به موقعش ... فقط کافیه دست از پا خطا کنند هزاران جنازه امریکائی خوراک کوسه های خلیج فارس میشه
    • محسن IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
      0 0
      با سلام بنده به عنوان کوچک ترین سرباز انقلاب اسلامی آماده دفاع و شهادت هستم
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    13 2
    امیدوارم
    • قریشی IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
      14 4
      ما خیلی وقته امیدواریم و به این امید زنده ایم چون به سکانداری سید علی مولایمان ایمان داریم شما هم بهتر است به همین ریسمان محکم چنگ بزنید تا به یقیین برسید
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    35 9
    ايران تاوقتي اين تنگه هرمز را دارد هيچ غلطي امريکا نميتواند بکند
  • حسین علی IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    54 7
    جنگ نخواهد شد و مذاکره هم نخواهیم کرد
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    16 14
    البته امریکا با حمله هسته ای به ژاپن، آنهم بدون ذره ای پشیمانی، نشون داده چندان اهل محاسبات منطقی نیست!!! ضمنا اگر یک روز در تنش بین ایران و عربستان، یا مشکلات بین ایران و پاکستان، این کشور ایران رو تهدید به حمله هسته ای بکنه، در نهایت ایا این ما نخواهیم بود که باید کوتاه بیایم؟!
    • محمد IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      1 8
      کشور ژاپن در جنگ جهانی دوم پس از زمزمه های پذیرش شکست در داخل و مهمتر نبود دفاع هوایی مناسب قبل از فرود بمب حاوی مواد رادیواکتیو، توسط بمب های قدرتمند غیرهسته ای با خاک یکسان شده بود. همان وضعی که در شهر Dresden آلمان ایجاد شد. نوشته اند، شعله های آتش در این شهر آلمانی آنقدر زیاد بود که آسفالت کف خیابان مثل آب روان بوده. ادعای نابود کردن ژاپن با بمب خیالی اتمی بهانه ای برای ترساندن کمونیست های شوروی بود. وگرنه فقط یک احمق باور میکند که بمب اتم اینقدر قدرت داشته ولی با وجود آن در ذخایر جنگی آمریکا و با توجه به اینکه شوروی فاقد آن بوده، آمریکایی ها شوروی را بمباران نکرده اند. در حالیکه کمونیسم بزرگترین و خطرناک ترین دشمن آنها بوده. مسخره نیست؟!!
  • CZ ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    6 6
    در اینکه قدرت نظامی ایران کمتر از آمریکاست شکی نیست. ایران هم لقمه راحتی برایشان نیست. دولت آمریکا بدون خونریزی میخواد ایران را شکست بده و شاید این نقطه ضعفشون باشه که بیش از حد خویشتندار میشند. مشکل اینجاست که رها کردن ایران بعد از جنگ، خطرناک‌تر از ایران کنونی برایشان هست. لذا جنگ نمیشه، اما آرام آرام از درون، ایران را می پزند.
  • محمد IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    1 16
    بمب اتم وجود دارد ولی در قدرت انفجار و شعاع انفجاری غلو شده است. بمب اتم به معنای واقعی کلمه همان بمبی بود که اسرائیل با تاکتیکی خواندن آن به یمن حمله کرد. ویدیو های ساختگی از انفجار بمب اتم هم دروغی بیش نیست، و در همه آنها عوام فریبی دیده میشود. با توجه به نیمه عمر مواد رادیواکتیو و همجوشی هسته ای، وجود خارجی این انفجارات کارتونی دروغ محض است. برخی انفجارهای فیلم برداری شده، گاز و اکتان فشرده است که در حجم بالا و فشار بالا زیر زمین تعبیه شده و منفجر میشدند. تشکیل ابر هسته ای هم دروغ شاخدار نهایی است که ناشی از تبخیر آب توسط حجم بالای اکتان منفجر شده و تبخیر بخار آب معلق در هوا ایجاد میشود. انفجار حجم فشرده از اکتان و گاز در جو در ارتفاع معین پرتاب شده توسط بمب افکن های بزرگ انجام میشود. این عمل حتی میتواند توسط موشکهایی که توسط آمریکا توسعه داده شده و قابلیت حمل کلاهک 9 تنی دارد، انجام بپذیرد که برد کمی دارند ولی اتمی یا هسته ای نیستند. دلیل ساخت این دروغ توسط ابرقدرت ها ممانعت از ملت های فقیر در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای است. بهانه ای برای سرکوفت زدن به کشورهای در حال توسعه و حفظ سیستم اقتصادی بر پایه دلار است. و هر کس این دروغ را به چالش بکشد، کارش تمام است مثال آن قذافی و صدام هستند که قصد مقابله با دلار و ایجاد زیرساخت هسته ای را داشتند.
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    7 1
    "ناوگروه آمریکایی که می‌گویند برای «مهار تهدید ایران» به سوی خلیج فارس عازم شده، خودش از ترس این تهدید هنوز به این خلیج وارد نشده " اتفاقا کارشناسان نظامی خود شما معتقد بودند امدن این ناو به خلیج فارس و در تیررس قرار گرفتنش یعنی جنگ نمی شود !!! به قول برادرمون : حالا چی میگی؟
  • محسن طاهری IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    8 2
    در فضائیکه دفتر شهادت بازه و مشتاقان کوی دوست آماده شهادتند شکست معنی ندارد ما مکلف به انجام تکلیفیم. اگر تکلیف جنگ است می جنگیم اگر تکلیف مقاومت است در صحنه ایم و همواره نتیجه را به لطف خدا واگذار می کنیم که در قرآنش فرموده هر که دینش را یاری کند او هم الطافشکه نصرت و پیروزی است نازل خواهد کرد . ما ایستاده ایم و منتظر فرمان جلودار و شاید خدا ما را لایق بداند که از مجاهدین راهش باشیم از عِده و عُده هیچ قدرتی هم باک نداریم و تا باطل هست مطمئن باشید جبهه حق هم وجود دارد و هر روز ما در مقابله با باطل عاشورا است و هر سرزمینی کربلا .ما هیچ وقت تن به ذلت نخواهیم داد .ما مرد جنگیم ود ر هشت سال با عراق و چهل سال با این یانکی های خونخوار ثابت کردیم که فرزندان بدر و خیبر و خندقیم و به یاری خدا مکر دشمنان را به خودشان برمی گردانیم و این وعده قطعی خداست ....ونرید انمن علی الذین ............. ما انشاءالله این ابرقدرت پوشالی را به خاک سیاه خواهیم نشوند به فضل و یاری خدا ....
  • IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    7 3
    طبق فرمایش آقا دشمن درهر سطح حمله کند جمهوری اسلامی درهمان سطح پاسخ میدهد آمریکا خودش میداند
  • ناشناس AE ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    6 2
    به قول سزدار قاسم سلیماتی من خودم به تنهایی حریف شماهستم ارتش وسپاه نمیخواهد( وعده صادق ) لذا حاج قاسم هیچ وقت تنها نیست وکل ایران وعراق سوریه افغانستان وپاکستان و........حتی داخل امریکا طرفدار دارد
  • صداقت IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    7 1
    این گزارش یعنی مردم به نیروهای نظامی نباید امیدوار باشند. قدر ایران فقط به جمعیت و مساحت و نیروهای نیابتی خلاصه می شود. آمریکا وقتی در جنگ نظامی شکست بخورد. منظورم شکست نظامی است نه مانند ویتنام، قطعا از سلاح هسته ای استفاده می کند و بازدارنگی دینامیتی ایران هم به درد نخواهد خورد. تقریبا هیچ کس ارتش خوابالوی ایران را حساب هم نمی کند. فقط روی سپاه و بسیج مانور می دهند.
  • IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    13 7
    اگر اسراییل بمب اتم نداشت همین الان اعراب اون رو زمینی فتح می کردن
  • 1520255519 IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    3 5
    قطعا دارد . و اگر ایران صلاح ایمان نداشته باشد محکوم به شکست است . تنها رمز پیروزی ایران در مقابل باطل داشتن ایمان است . دلخوش به ادوات نظامی نباشید .
    • فاوو IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      3 1
      احسنت ، دُر گفتی / الا به ذکر الله تطمئن القلوب
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    18 9
    ان شالله امریکا با اتمی بزنه همه مارو بکشه از این بدبختی که شما برامون درست کردید و دارید به هزار طریق مردم رو تلکه می کنید که بهتره
  • US ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    9 3
    سناریو سلاح اتمی‌ تاکتیکی با قدرت تخریب محدود را بررسی نکردید که بسیار محتمل تر است. اگر سلاح اتمی‌ کارایی‌ نداشت، آمریکا و روسیه و چین و هند و پاکستان و اسراییل و... غیره نمیداشتند.
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    4 0
    نحلیل کاملی بود جای حرفی نموند اگرم امریکا حمله هسنه ای بکنه ممکنه چندین شهر رو بزنه ویا اصلا صد شهرو مثلا بزنه خب ایران هم واکنش نشون میده سکوهای نفنی ریاض و دوبی رو میزنه پایگاههای امریکا رو موشکباران میکنه ناوهای امریکایی رو میزنه ازون گذشنه پدافند اس 300 سامانه ای قوی هس که بمب افکنهای حاوی سلاح انمی رومیزنه مگه اینکه امریکا با موشکهای حاوی کلاهک انمی حمله بکنه که باز این سامانه ها ردگیری و منهدمشون میکنند و فاجئه ای زیس محیطی برای همه ساکنان کره زمین انفاق میفنه اگرم سازمان دفائی ایران از هم بپاشه جنگی چریکی سربازان امریکایی رو نابود میکنه جامئه ایرانیان و مسلمانان امریکا این کشورو از داخل نابود میکنند با انش زدن جنگلها و مراکز دیگه کوبا و ونزوئلا هم میبینند که امریکا خطرناک شده پایگاههایی برای ایران میدن باهاش امریکا رو موشکباران بکنه کره شمالی هم که گفنه شد حملانی چریکی به سفارنخانه های امریکا در کل جهان انجام میشه اینا رو گفنم نرسوها ننرسند
  • رضا IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    2 3
    اگر طی آغاز درگیری نظامی ایران و آمریکا، آمریکا رسما تهدید کند(دقت کنید فقط تهدید کند) که اگر ایران به سوی ناو ها یا پایگاه های نظامی آمریکا موشکی پرتاب کند، آمریکا با بمب اتمی پاسخ می دهد، کدام فرمانده نظامی حاضر است این ریسک را قبول کند و دکمه ی پرتاب موشک را فشار دهد؟
  • CA ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    3 1
    نویسند این مطلب خیلی متوهم هستند!!
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    3 1
    8 سال با دست خالی مقابلشون ایستادیم و تسلیم نشدیم. الان که جای خود داره! وقتی که مردم یک کشور از رهبرشون حمایت میکنند تموم دنیا به احترامشون کلاهشون رو از سر بر میدارند. واقعیت مملکت ما اینکه مردم به دروغگویی و پوچی آمریکاییها و حامیانشون پی بردند! آمریکاییها دست از پا خطا نمیکنند، ایمان دارند که ایران براشون ویتنام نیست بلکه خوده جهنمه!
  • مرتضی IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    2 1
    درود بر سپاه ایران ما وقتی این سپاه بزرگ را داریم باید با خیال راخت و آرامش زندگی می کنیم من همه یک سرباز سردار دل ها هستم با تشکر از سپاه بزرگ ایران و جهان سرباز شما
  • . IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    2 0
    من انقلابی نیستم . ولی عاشق وطنمم. دست به خاک ایران بزنن خودم رسما با ماست میخورمشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس