جام جهانی 2006

هجدهمین جام، این بار در اروپا و آلمان مدرن کلید خورد، جایی که میزبانش مدعی بود شادی و لبخند جای جنگ و خشونت را می گیرد. جامی که با تکیه ایتالیا به قله فوتبال جهان پس از ۲۴ سال همراه بود.

سرویس ورزش مشرق - آلمان در ژوییه سال ۲۰۰۰ در زوریخ از بین چهار نامزد، به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۰۶ انتخاب شد. آفریقای جنوبی، انگلیس و مراکش سه نامزد دیگر برگزاری این مسابقات بودند، اگر چه برزیل نیز سه روز قبل از شروع رای‌گیری از پیشنهاد خود انصراف داده بود. سه مرحله رای‌گیری انجام شد و در هر مرحله کشوری که کمترین رای را آورده بود، کنار رفت تا سرانجام آلمان با کسب بیشترین آرا نسبت به آفریقای جنوبی، امتیاز میزبانی را به دست آورد. مسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ را می توان یکی از پربیننده‌ترین جام‌ها دانست، به طوری که بازی فینال را یک میلیارد و ۷۱۵ میلیون نفر در سراسر جهان تماشا کردند. 

همچنین ۱۲ ورزشگاه در ۱۲ شهر برلین، دورتموند، فرانکفورت، گلزن‌کرشن، هامبورگ، هانوفر، کایزرسلاترن، کلن، لایپزیگ، مونیخ، نورنبرگ، اشتوتگارت آلمان برای میزبانی جام جهانی انتخاب شده‌ بودند.

آلمان تمام تلاش خود را به کار بست تا با مربیگری یورگن کلینزمن، ستاره سال‌های گذشته خط حمله خود، برای چهارمین بار قهرمانی جام جهانی را از آن خود کند. این در حالی بود که آخرین باری که تیم میزبان قهرمان این رقابت‌ها می‌شد، جام جهانی ۹۸ فرانسه بود که خروس‌های آبی با حضور ستاره بزرگ خود، زین‌الدین زیدان برزیل را در فینال مقتدرانه در هم شکستند و به مقام قهرمانی رسیدند.

 ناکامی ایران، بازگشت ایتالیا به قله فوتبال و خشم زیدان +عکس

رقابت‌های مقدماتی از ۲ سال قبل در ۶ منطقه جهان برگزار شد و فیفا مقرر کرد قهرمان دوره قبل باید در بازی‌های مقدماتی حاضر شود.

۳۲ تیم صعود کننده در ۸ گروه ۴ تیمی قرارگرفتند و رقابت‌ها ۱۹ خرداد سال ۱۳۸۵ با بازی آلمان - کاستاریکا در ورزشگاه مونیخ آغاز شد.

جامی که با کله معروف زیدان به پایان رسید +تصاویر

در گروه‌های دیگر پرتغال در ضربات پنالتی انگلیس را شکست داد. فرانسه در یک بازی تماشایی برزیل را مغلوب کرد. ایتالیا هم سه بر صفر اوکراین را درهم ‌کوبید تا حریف آلمان در نیمه نهایی شود.

مرحله یک چهارم پایانی با دیدار آلمان - آرژانتین کلید خورد و ۲ تیم در وقت‌ قانونی و اضافی به تساوی یک بر یک رسیدند. در ضربات پنالتی آلمان پیروز شد و به نیمه نهایی صعود کرد.

در جام جهانی ۲۰۰۶ پس از سال‌ها چهار تیم پرقدرت و دارای سابقه درخشان در جام‌های جهانی به نیمه‌نهایی رسیدند. تیم‌های پرتغال، ایتالیا، آلمان و فرانسه که این سه تای آخری در مجموع سابقه هفت عنوان قهرمانی جام جهانی را در کارنامه خود داشتند، در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف هم رفتند.

جامی که با کله معروف زیدان به پایان رسید +تصاویر

در مرحله نیمه‌نهایی فرانسه که در مرحله قبل توانسته بود برزیل پرستاره را از پیش رو بردارد، موفق شد با یک گل از سد پرتغال بگذرد و برای دومین بار به فینال جام جهانی راه پیدا کند. از سوی دیگر آلمان که با حمایت پرشور تماشاگرانش امید بسیاری داشت موفقیت سال ۱۹۷۴ را جبران کند و برای دومین بار به عنوان میزبان و برای چهارمین بار در تاریخ جام جهانی به قهرمانی این رقابت‌ها دست یابد، در نیمه‌نهایی رودرروی ایتالیا قرار گرفت، اما به واسطه دفاع چندلایه لاجوردی پوشان نتوانست در جریان بازی بر آتزوری غلبه کند و در نهایت این ایتالیا بود که در وقت اضافه و در ۲ دقیقه پایانی با نتیجه دو بر صفر به پیروزی رسید و حریف فرانسه و زیدان در فینال هجدهمین دوره رقابت‌های جام جهانی فوتبال شد.

جامی که با کله معروف زیدان به پایان رسید +تصاویر

این دیدار مسابقه زیبایی بود که هر دو تیم ۱۱۹ دقیقه رقابتی هیجان‌ انگیز و پایاپای به نمایش گذاشتند ولی ایتالیا در دقیقه آخر با ضربه گروسو به گل رسید و ۲ دقیقه بعد گل دوم را به ثمر رساند و پیروز شد. فرانسه نیز با تک گل زیدان به دیدار نهایی راه‌ یافت. در رده‌بندی آلمان با نتیجه ۳ بر ۱ پرتغال را شکست داد و سوم شد.

خشم زیزو، شادی توتی

ایتالیا و فرانسه در بازی نهایی در شرایطی رودرروی یکدیگر قرار گرفتند که بسیاری به دلیل حضور زیدان در این بازی، شانس پیروزی و قهرمانی فرانسه را زیاد می‌دانستند و به همین دلیل ایتالیایی‌ها از ابتدای بازی به دفاع روی آوردند و به این صورت بود که بازی در وقت‌های قانونی و اضافی با نتیجه یک بر یک مساوی به پایان رسید. زیدان از روی نقطه پنالتی با یک ضربه زیبای چیپ گل خروس ها را زد و ماتراتزی با یک ضربه سر بازی را به تساوی کشاند.

اما نقطه عطف این بازی دقیقه ۱۱۰ آن بود که در شرایطی که زیزو آخرین بازی خود را برگزار می‌کرد، یکی از جنجالی‌ترین صحنه‌های تاریخ فوتبال درجهان رخ داد. در این صحنه زیدان در یک لحظه با سر به شکم مارکو ماتراتزی، مدافع جنجالی ایتالیا کوبید تا در شرایطی که داور این صحنه را ندیده بود، داور چهارم به داور این صحنه را گزارش کند و قاضی میدان بی‌درنگ زیزو را از بازی اخراج کرد. در نهایت نیز این ایتالیا بود که در ضربات پنالتی فرانسه را پنج بر سه مغلوب کرد و چهارمین عنوان قهرمانی خود در رقابت‌های جام جهانی را به دست آورد.

جامی که با کله معروف زیدان به پایان رسید +تصاویر

بسیاری در ابتدا علت این اقدام زیدان را توهین‌های نژادپرستانه ماتراتزی دانستند و مدعی شدند که بازیکن ایتالیا زیدان را تروریست خطاب کرده است. اما بعدها هر دو بازیکن این ادعا را رد کردند و زیدان در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ماتراتزی به خواهر و مادر او توهین کرده‌است.

اما نکته جالب این دیدار این است که زیزو با وجودحرکت جنجالی و اخراج خود در بازی پایانی، به عنوان بهترین بازیکن جام جهانی برگزیده شد.

جامی که با کله معروف زیدان به پایان رسید +تصاویر

جزئیات جام

این جام جهانی برگزار شده غرور ملی از دست رفته آلمانی‌ها را برگرداند. این جام آخر برای رونالدو و زین‌الدین زیدان بود و همچنین اشتباهات مهلک زیادی در این جام دیده شد.

مکزیک یکی از دو تیمی بود که با چهار امتیاز به دور بعد رسید. پیروزی روز نخست مقابل ایران و تساوی بدون گل مقابل آنگولا برای آنها کافی بود. پرتغال در این گروه به آسانی صدرنشین شد.

شگفت‌انگیز آن که غنا از گروهی صعود کرد که در آن جمهوری چک، ایتالیا و آمریکا قرار داشتند. آمریکایی‌ها که چهار سال قبل به یک‌چهارم نهایی رسیده بودند تنها یک امتیاز کسب کردند که در بازی خشونت‌آمیز مقابل ایتالیا حاصل شد. دانیله دروسی به دلیل خطا در این بازی چهار جلسه محروم شد، اما ایتالیا در نهایت صدرنشینی گروه را به دست آورد.
 

ناکامی دایی و خشم زیدان +تصاویر

استرالیا که پس از ۳۲ سال به جام جهانی برگشته بود تبدیل به اولین تیم قاره اقیانوسیه شد که به دور دوم صعود کرده است. تساوی دو بر دو مقابل کرواسی در روز آخر برای صعود آنها کافی بود. در این دیدار جنجالی، گراهام پل داور انگلیسی سه بار به یوسیپ شیمونیچ کارت زرد نشان داد تا این که سرانجام او را اخراج کند. برزیل در این گروه سه برد به دست آورد و با تفاضل گل مثبت ۶ به دور بعد رسید.

اسپانیا جام را با در هم کوبیدن اوکراین با نتیجه چهار بر صفر آغاز کرد و با سه برد به دور بعد رسید. اوکراینی‌ها توانستند شکست را فراموش کنند و با برد مقابل تونس و عربستان سعودی به مرحله حذفی راه یابند.

ستارگان جام

بعضی می‌گویند فابیو گروسو مقابل استرالیا خود را به زمین زد تا داور پنالتی بگیرد، اما این مدافع کناری هر گاه که ایتالیا نیاز به کمک داشت به داد این تیم رسید. میروسلاو کلوزه پنج گل زد و بهترین گل‌زن جام شد تا آلمانی‌ ها به رتبه سوم برسند. تیم یورگن کلینزمن در طول جام نمایش‌ هایی دیدنی و درخشان داشت. سه گل رونالدو هم به این معنی بود که او بهترین گل‌زن تاریخ جام جهانی شده است.

زیدان و ماتراتزی هر دو در فینال اختیار خود را از دست دادند؛ ماتریکس یکی از بزرگ ‌ترین بازیکنان فوتبال را به خشونت ترغیب کرد و او هم واکنش نشان داد.

مجموعا ۱۲ ورزشگاه در ۱۲ شهر برلین، دورتموند، فرانکفورت، گلزن‌کرشن، هامبورگ، هانوفر، کایزرسلاترن، کلن، لایپزیگ، مونیخ، نورنبرگ، اشتوتگارت آلمان برای میزبانی جام جهانی انتخاب شده‌ بودند.
 

خشم زیزو، شادی توتی

ایران در دور اول حذف شد

تیم ملی فوتبال ایران در این جام با یک تساوی برابر آنگولا و دو شکست مقابل مکزیک و پرتغال از راهیابی به دور دوم باز ماند.

رکورد گلهای تیم ملی کشورمان در جام ۲۰۰۶ دو گل زده در برابر شش گل خورده بود.

"برانکو ایوانکوویچ" سرمربی کروات تیم ملی بلافاصله پس از پایان جام جهانی از مربیگری ایران برکنار شد و جایش را به "امیر قلعه نویی" داد.

بازی های علی دایی کاپیتان تیم ملی ایران و برترین گلزن ملی جهان در این جام مورد انتقاد زیاد اهالی فوتبال قرار گرفت، به طوری که دایی پس از این جام برای همیشه از تیم ملی کنار رفت.

خشم زیزو، شادی توتی

بهترین گلزنان جام هیجدهم: میروسلاو کلوزه (آلمان) ۵ گل

* تیم‌های برزیل، آرژانتین، چک، اسپانیا و هلند به عنوان ناکامان اصلی جام جهانی لقب گرفتند. این تیم‌ها که به عنوان مدعیان اصلی حضور در جمع چهار تیم و کسب عنوان قهرمانی بودند، در عین ناباوری از دور مسابقات حذف شدند.

* میانگین سنی بازیکنان تیم ملی فرانسه به قدری بالا بود که این تیم را به عنوان تیم پیرمردها لقب دادند. تیم پیرمردها خوش شانس بود و در عین ناباوری با حضور در دیدار فینال و کسب مقام دوم به عنوان خوش ‌شانس‌ترین تیم جام نیز شناخته شد.

* بوفون دروازه‌بان تیم ملی ایتالیا با درخشش در مسابقات ۲۰۰۶ عنوان بهترین دروازه‌بان این رقابت‌ها را کسب کرد. در دوره قبل نیز "اولیور کان" از آلمان این عنوان را کسب کرده بود.

* "ساوو میلوسویچ"، "فیلیپ کوکو" و "لی وون جائه" صدمین بازی ملی خود را در جام جهانی ۲۰۰۶ بازی کردند، در حالی که "فابیو کاناوارو" در فینال این جام به باشگاه صدتایی ها پیوست.


تاریخچه اولین جام جهانی (۱۹۳۰ - اروگوئه)

تاریخچه دومین جام جهانی (۱۹۳۴ - ایتالیا)

تاریخچه سومین جام جهانی (۱۹۳۸ - فرانسه)

تاریخچه چهارمین جام جهانی (۱۹۵۰ - برزیل)

تاریخچه پنجمین جام جهانی (۱۹۵۴ - سوئیس)

تاریخچه ششمین جام جهانی (۱۹۵۸ - سوئد)

تاریخچه هفتمین جام جهانی (۱۹۶۲ - شیلی)

تاریخچه هشتمین جام جهانی (۱۹۶۶ - انگلیس)

تاریخچه نهمین جام جهانی (۱۹۷۰ - مکزیک)

تاریخچه دهمین جام جهانی (۱۹۷۴ - آلمان غربی)

تاریخچه یازدهمین جام جهانی (۱۹۷۸ - آرژانتین)

تاریخچه دوازدهمین جام جهانی (۱۹۸۲ - اسپانیا)

تاریخچه سیزدهمین جام جهانی (۱۹۸۶ - مکزیک)

تاریخچه چهاردهمین جام جهانی (۱۹۹۰ - ایتالیا)

تاریخچه پانزدهمین جام جهانی (۱۹۹۴ - آمریکا)

تاریخچه شانزدهمین جام جهانی (۱۹۹۸ - فرانسه)

تاریخچه هفدهمین جام جهانی (۲۰۰۲ - کره جنوبی و ژاپن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس