جام جهانی 1954

جام جهانی برای اولین بار با پوشش تصویری آن هم از نوع سیاه و سفید و با نظم بسیار بهتری نسبت به دوره های قبلی برگزار و آلمان غربی با معجزه باران در برن قهرمان شد!

سرویس ورزش مشرق - پنجمین دوره رقابت‌های جام جهانی در پنجاهمین سالگرد تاسیس فیفا برگزار شد و قرار بر این شد این مسابقات به خاطر حضور مقر فیفا در زوریخ سوئیس در این کشور که تنها نامزد اروپایی این تورنمنت هم بود برگزار شود. همچنین این کشور به علت بی طرفی در جنگ جهانی دوم، هیچگونه آسیبی ندیده بود.

یک کشور اروپایی میزبان جام جهانی شده بود و پیش بینی می شد، مردم بار دیگر شاهد یک جام مدرن، منظم و دیدنی و جذاب باشند.

در این تورنمنت بزرگ و تا حدود زیادی منظم، مسابقات برای اولین بار از طریق تلویزیون پخش شد. در این دوره ۳۸ کشور برای حضور در مسابقات مقدماتی ثبت نام کردند که تیم های آرژانتین و شوروی در میان آنها نبودند. از قاره آسیا، ژاپن و کره جنوبی حضور داشتند که در دو بازی رفت و برگشت، کره جنوبی به عنوان اولین نماینده آسیا در جام جهانی انتخاب شد.

آلمان پس از پایان جنگ جهانی و جدایی دو بخش شرقی و غربی، این بار با نام آلمان غربی به خانواده فیفا بازگشت و برای نخستین بار در جمع ۱۶ تیم نهایی قرار گرفته بود.

معجزه بارش باران برای قهرمان جام جهانی/ اولین جامی که از تلویزیون پخش شد +عکس



دراین دوره قرار بر این شد که این ۱۶ تیم در چهار گروه چهار تیمی قرار گیرند و هر تیم به قید قرعه ۲ بازی در گروه برگزار نماید و در نهایت ۸ تیم به مرحله دوم (یک چهارم نهایی) صعود نمایند و مسابقات تا فینال به صورت حذفی پیش برود.

از این رو پس از انتخاب ۱۴ تیم دور نهایی به همراه اروگوئه قهرمان دوره پیش و سوئیس میزبان بازیها که از حضور در دور انتخابی معاف بودند، مسابقات در پنجم ژانویه ۱۹۵۴ در برن قرعه کشی شد.

۱۶ تیم در این رقابتها حضور یافتند. ۶ شهر میزبان، ۲۶ بازی و ۱۴۰ گل زده به ثبت رسید، بیش از ۸۸ هزار تماشاگر از نزدیک از این رقابتها دیدن کردند و پخش تلویزیونی این بازیها در کاهش تعداد تماشاگران تاثیر بسزایی داشت.

جام جهانی سوییس با ۱۴۰ گلی که رد و بدل شد، پر گل‌ترین دوره این مسابقات از ابتدا تا جام ۱۹۸۲ اسپانیا بود. با توجه به تعداد کمتر تیم‌ها و مسابقات ( ۱۶ تیم و ۲۶ بازی) نسبت به جام اسپانیا (۲۴ تیم و ۵۲ بازی)، می‌توان این جام را با متوسط ۵.۴ گل در هر بازی، پر گل‌ترین دوره تاریخ جام جهانی دانست.

در میان تیم های دور نهایی، مجارستان که از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۴ در ۳۳ بازی بدون شکست مانده بود و در سال ۱۹۵۲ مدال طلای المپیک هلسینکی را فتح کرده بود، امید اول قهرمانی به شمار می رفت و پیش بینی می شد که بدون دردسر به قهرمانی برسد. این تیم با رهبری کاپیتانش فرانس پوشکاش و حضور جمعی از بازیکنان نخبه چون ساندرو کوکسیچ و بوژیک با قدرت تمام و شکست‌های سنگینی که بر تیم‌های کره جنوبی (۰-۹) و آلمان غربی (۳-۸) تحمیل کرد، با زدن ۱۷ گل در دو بازی به عنوان نخستین تیم از گروه خود صعود کرد.

معجزه بارش باران برای قهرمان جام جهانی/ اولین جامی که از تلویزیون پخش شد +عکس

گروه اول: برزیل، یوگسلاوی، فرانسه و مکزیک .... برزیل با شکست مکزیک و تساوی در برابر یوگسلاوی و یوگسلاوی هم با پیروزی در برابر فرانسه به مرحله دوم صعود کردند.

گروه دوم: مجارستان، آلمان غربی، ترکیه و کره جنوبی ..... زیباترین بازیهای مرحله اول در این گروه برگزار شد و مجارستان با نتیجه ۹ بر صفر، کره جنوبی را شکست داد و در دیدار دوم خود، موفق شد با نتیجه جالب ۸ بر ۳ بر آلمان غربی غلبه کند. از این گروه تیم های مجارستان و آلمان غربی که ترکیه را مغلوب کرده بود، به مرحله بعد صعود کردند.

گروه سوم: اروگوئه، اتریش، چکسلواکی و اسکاتلند ..... اتریش و اروگوئه تیم های چکسلواکی و اسکاتلند را شکست دادند تا هر دو با چهار امتیاز به جمع تیم های یک چهارم نهایی بپیوندند.

گروه چهارم: سوئیس، ایتالیا، انگلیس و بلژیک ...... انگلیس با تساوی در برابر بلژیک و پیروزی ۳ بر صفر در مقابل سوئیس به عنوان تیم اول صعود کرد و سوئیس با شکست دوباره ایتالیا در بازی تکراری، جواز صعود دریافت کرد.
 

اولین جام جهانی که از تلویزیون پخش شد

** مرحله یک چهارم پایانی

در این مرحله، پرگل ترین بازی تاریخ رقابت‌ها رقم خورد؛ جایی که اتریش با وجود آنکه با ۳ گل از سوئیس عقب افتاده بود، در نهایت با نتیجه ۷ بر ۵ موفق شد سوئیس میزبان را شکست دهد. اروگوئه نیز که قدرت و اقتدار همیشگی اش را از دست داده بود، در نهایت موفق شد در بازل با نتیجه ۲-۴ از سد انگلیس بگذرد و آلمان غربی هم توانستبا دو گل از سد یوگوسلاوی عبور کند.

نبرد برن

اما زیباترین بازی این مرحله، دیدار دو تیم مجارستان و برزیل بود که به علت خشونت های بی حدش به نبرد برن مشهور شد. در این مسابقه، تیم مجارستان در نهایت به پیروزی ۴ بر ۲ دست یافت ولی درگیری بازیکنان دو تیم پس از بازی ادامه پیدا کرد و به رختکن هم کشیده شد و در نهایت با دخالت پلیس خاتمه یافت.

معجزه بارش باران برای قهرمان جام جهانی/ اولین جامی که از تلویزیون پخش شد +عکس

** مرحله نیمه نهایی

در مرحله نیمه نهایی، تیم آلمان غربی که حالا در قواره یک مدعی بود، توانست اتریش را ۶ بر یک مغلوب نماید تا به همراه مجارستان که ۴ بر ۲ از سد اروگوئه گذشته بود، برگزار کننده دیدار نهایی جام باشد. در دیدار رده بندی اتریش، قهرمان دوره پیش را ۳ بر یک شکست داد و در جای سوم قرار گرفت.

** فینال

مسابقه فینال در حضور ۶۳۸۰۰ تماشاگر در تاریخ چهارم ژوییه ۱۹۵۴ بین مجارستان و آلمان در برن برگزار شد. مجارستان که در مرحله گروهی ۸ بر ۳ آلمان غربی را برده بود مدعی اول قهرمانی به شمار می رفت و اتفاقاً شروعی طوفانی داشت و در ۸ دقیقه اول بازی به دو گل دست یافت. اما در ادامه، این آلمانها بودند که در زیر بارش شدید باران با به ثمر رساندن ۳ گل مقابل قع=هرمان المپیک، فاتح جام ژول ریمه شدند تا جادوگران مجارستان، پس از ۳۷ بازی بدون باخت، طعم تلخ شکست را در حساسترین بازی تاریخ فوتبالشان بچشند. آلمان ها از این بازی با نام 'معجزه برن” (Wunder von Bern) یاد می کنند.

اولین جام جهانی که از تلویزیون پخش شد

احساسات ضد آلمانی مجارها

خطای وحشیانه ورنر لیبریش روی فرانتس پوشکاش باعث شد تا این ابرستاره برای چند ماه خانه نشین باشد، موضوع تا حدی جدی بود که سیاسیون دو کشور مجارستان و آلمان تا چند ماه پس از جام جهانی با یکدیگر جنگ لفظی شدید داشتند و سفیر مجارستان چند بار برای دیدار مقامات آلمان غربی پشت درهای بسته ماند. مردم مجارستان حتی باور داشتند که این خطا به توصیه حکام آلمان غربی صورت گرفته و داستانهای عجیبی در این خصوص در رسانه های ورزشی و سیاسی مجارستان منتشر شد که البته چندان مستند و واقعی به نظر نمی رسید.

معجزه بارش باران برای قهرمان جام جهانی/ اولین جامی که از تلویزیون پخش شد +عکس


معجزه برن

شب عجیبی برای آلمانی ها بود، استادیوم وانکدورف، یک شب بارانی و ماجرای frits – walter – wetter که در برگردان آلمانی معنی آب و هوای دوست داشتنی والتر را تداعی می کرد، پیش از این دیدار والتر گفته بود که امیدوار است آب و هوا بارانی باشد تا آلمان بهتر نتیجه بگیرد و مردم آلمان بارش باران در آن شب را لطف خداوند می دانستند.

معجزه بارش باران برای قهرمان جام جهانی/ اولین جامی که از تلویزیون پخش شد +عکس
سپ هربرگر (نفر اول از سمت راست) آلمان را به افتخاری رساند که بزرگ‌ترین نقطه عطف در تاریخ این کشور بعد از شکست تحقیرآمیز در جنگ جهانی دوم بود

آن بازی کلکسیونی از اشتباهات عجیب داوری بود و البته آنقدر اشتباه رخ داد که شائبه قضاوت مغرضانه نیز بر سر زبانها افتاد. هر چه بود، آلمان بود و قدرت اول آن روزها به شمار می رفت.

اولین جام جهانی که از تلویزیون پخش شد +فیلم

رتبه نهایی تیم ها: ۱- آلمان غربی، ۲- مجارستان ۳- اتریش ۴- اروگوئه

آقای گل: ساندرو کوکسیچ از مجارستان با ۱۱ گل زده

معجزه بارش باران برای قهرمان جام جهانی/ اولین جامی که از تلویزیون پخش شد +عکس
بازیکنان آلمان در قطار برگشت در ایستگاه زینگن با جام قهرمانی

تاریخچه اولین جام جهانی (۱۹۳۰ - اروگوئه)
تاریخچه دومین جام جهانی (۱۹۳۴ - ایتالیا)

تاریخچه سومین جام جهانی (۱۹۳۸ - فرانسه)
تاریخچه چهارمین جام جهانی (۱۹۵۰ - برزیل)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس