قهرمانی آلمان با تحقیر برزیلی‌ها/ درخشش شاگردان کی‌روش مقابل یاران مسی +عکس

بیستمین دوره جام جهانی در برزیل برگزار شد و در نهایت با قهرمانی تیم ملی فوتبال آلمان به پایان رسید. شکست تحقیرآمیز برزیل مقابل ژرمن ها و بازی خوب تیم ملی ایران مقابل آرژانتین از نکات بارز آن جام بود.

سروریس ورزش مشرق _ نشان رسمی این جام، جمعه ۱۸ تیر ۱۳۸۹ با برگزاری مراسمی در ژوهانسبورگ رونمایی شد. در این مراسم علاوه بر سپ بلاتر، داسیلوا رئیس جمهوری برزیل، ریکاردو تکسریا رئیس فدراسیون فوتبال این کشور، کافو، روبرتوکارلوس، روماریو و کارلوس آلبرتو تورس و کارلوس آلبرتو پریرا حضور داشتند. نماد جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، تندیس جام قهرمانی است که ۲ دست سبز رنگ روی آن و یک دست زرد زیر آن قرار دارد.

قهرمانی آلمان، تحقیر برزیلی‌ها و بازی درخشان شاگردان کی‌روش مقابل آرژانتین +عکس

طراحی پوستر این جام توسط کارن هایدینگر، طراح برزیلی انجام شده است. این پوستر شامل نقشهٔ برزیل است که از خطوط پاهای بازیکنان تشکیل شده است.

برزیل پس از میزبانی در سال ۱۹۵۰ میلادی، برای دومین بار موفق به کسب میزبانی جام جهانی شد تا پس از مکزیک، ایتالیا، فرانسه و آلمان، پنجمین کشوری باشد که برای دومین بار میزبان جام جهانی می‌شود. برزیل، کرواسی، مکزیک، کامرون، هلند، اسپانیا، استرالیا، شیلی، کلمبیا، یونان، ساحل عاج، ژاپن، اروگوئه، انگلستان، ایتالیا، کاستاریکا، سوئیس، اکوادور، فرانسه، هندوراس، آرژانتین، بوسنی و هرزه گوین، ایران، نیجریه، آلمان، پرتغال، غنا، آمریکا، بلژیک، الجزایر، روسیه و کره جنوبی ۳۲ تیم شرکت کننده در این جام بودند.

در این دوره از رقابت ها، تمام قهرمانان ادوار قبلی جام جهانی یعنی برزیل، ایتالیا، آلمان، آرژانتین، اروگوئه، اسپانیا و فرانسه حضور داشتند. اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی همراه با انگلستان و ایتالیا در مرحله گروهی و اروگوئه در دور یک هشتم نهایی از جام بیستم حذف شدند. همچنین فرانسه در مرحله یک چهارم نهایی از دور رقابت ها کنار رفت.

سرانجام با اتمام مراحل گروهی، یک چهارم نهایی و یک هشتم نهایی تیم های آلمان، برزیل، هلند و آرژانتین به نیمه نهایی رسیدند.

بدون شک از هشتم جولای ۲۰۱۴ می توان به عنوان یکی از تلخ ترین روزهای تاریخ فوتبال و یا حتی کل جامعه برزیل نام برد. شاگردان لوئیس فیلیپه اسکولاری در این روز برای صعود به فینال جام جهانی به مصاف هم رفتند و با توجه به حمایت هواداران پرشور خود در ورزشگاه مینیه رائو بلوهوریزونته امید بسیار زیادی به این امر داشتند. هر چند غیبت نیمار قبل از شروع این دیدار برزیلی ها را تا حدی نگران کرده بود اما قطعا بدبین ترین برزیلی روی کره خاکی هم تصور نمی کرد در پایان این دیدار، نتیجه هفت بر یک به سود ژرمن ها در تابلوی نتیجه ثبت شود و "فاجعه بلوهوریزونته" شکل گیرد. شاگردان یواخیم لوو در این بازی اپرایی فوتبالی به نمایش گذاشتند و صحنه های دراماتیکی را برای فوتبالدوستان خلق کردند. توماس مولر، میروسلاو کلوزه، تونی کروس(۲ گل) سامی خدیرا و آندره شورله(۲ گل) گلزنان آلمان در این بازی بودند و تک گل طلایی پوشان را هم اسکار به ثمر رساند.

قهرمانی آلمان، تحقیر برزیلی‌ها و بازی درخشان شاگردان کی‌روش مقابل آرژانتین +عکس

در دیگر دیدار این مرحله یاران لیونل مسی در تیم ملی آرژانتین پس از تساوی صفر بر صفر در وقت قانونی و اضافی در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ بر ۲، هلند را شکست دادند و به فینال رسیدند.

۱۳ جولای ۲۰۱۴ تیم های آرژانتین و آلمان در حضور ۷۴۷۳۸ نفر ورزشگاه ماراکانا با قضاوت نیکولا ریتزولی ایتالیایی به مصاف هم رفتند و در پایان ژرمن ها با تک گل ماریو گوتزه در دقیقه ۱۱۳ حریف خود را شکست دادند و چهارمین قهرمانی این کشور در تاریخ جام جهانی را به دست آوردند. البته این نخستین بار بود که تیمی اروپایی در آمریکای جنوبی جام جهانی را بالای سر می برد. هم چنین، این نخستین بار است که تیم های اروپایی سه دوره متوالی قهرمان جام جهانی می شدند.

قهرمانی آلمان، تحقیر برزیلی‌ها و بازی درخشان شاگردان کی‌روش مقابل آرژانتین +عکس

در دیدار رده بندی هم هلند با نتیجه سه بر صفر برزیل را شکست داد و در جایگاه سوم ایستاد.

تیم ملی فوتبال کشورمان چهارمین حضور خود در جام جهانی را در برزیل تجربه کرد. شاگردان کارلوس کی روش در گروه ششم این رقابت ها با آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزه گوین هم گروه شد.

ملی پوشان کشورمان پس از تساوی صفر بر صفر در بازی نخست، در دیدار دوم عملکرد خیره کننده ای مقابل ستارگان تیم ملی آرژانتین ارائه کردند و تنها روی نبوغ لیونل مسی با یک گل مغلوب شدند.

فیلم/ خلاصه دیدار جذاب ایران و آرژانتین در جام جهانی ۲۰۱۴

تیم ملی ایران در آخرین بازی دور گروهی این رقابت ها برای راهیابی به مرحله یک هشتم نهایی مقابل بوسنی و هرزه گوین حذف شده قرار گرفت اما برخلاف ۲ بازی قبلی خود، عملکرد خوبی مقابل شاگردان سافت سوشیچ نداشت و با نتیجه سه بر یک شکست خورد. رضا قوچان نژاد تک گل تیم کشورمان را در این دیدار به ثمر رساند و ادین ژکو، میرالم پیانیچ و تینو اسون سوشیچ هم گلزنان بوسنی بودند.

در پایان این رقابت ها خامس رودریگوئز کلمبیایی با ۶ گل، جایزه آقای گلی را به دست آورد و لیونل مسی هم به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد.

قهرمانی آلمان، تحقیر برزیلی‌ها و بازی درخشان شاگردان کی‌روش مقابل آرژانتین +عکس

فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) مبلغ جوایز نقدی مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را ۵۷۶ میلیون دلار تعیین کرد که افزایش دست کم یک سوم را نسبت به جام جهانی ۲۰۱۰ نشان می‌داد. جوایز نقدی جام جهانی ۲۰۱۰ در آفریقای جنوبی ۱۴۰ میلیون دلار کمتر و مبلغ ۴۲۰ میلیون دلار بود. جوایز نقدی جام جهانی ۲۰۱۴ افزایش حداقل ۳۷ درصدی را نسبت به دوره گذشته نشان می‌داد. ضمن این که ۷۰ میلیون دلار هم از طریق فدارسیون‌های کشورها، بین باشگاه‌هایی که بازیکنان آن‌ها در ماه ژوئن ۲۰۱۴ در جام جهانی شرکت کردند، توزیع شد. این مبلغ هم نسبت به دوره گذشته افزایش یافت.

برزیل تیم چهارم جام جهانی ۲۰ میلیون دلار، هلند تیم سوم جام جهانی ۲۲ میلیون دلار، آرژانتین نایب قهرمان جام جهانی ۲۵ میلیون دلار و آلمان قهرمان هم ۳۵ میلیون دلار جایزه نقدی دریافت کردند.

در این دوره برای نخستین از تکنولوژی عبور توپ از خط دروازه استفاده شد.

در این دوره جام جهانی برای تسهیل کار داوران و بالابردن کیفیت داوری مسابقات، برای نخستین بار از اسپری مخصوص بهره گرفته شد که داوران با آن می‌توانستند بر روی چمن خط بکشند تا محل دقیق تشکیل دیوار دفاعی و قرارگیری توپ در ضربات آزاد را مشخص کنند. این اسپری پس از مدت اندکی که روی چمن باقی می‌ماند، محو می‌شود. مخترع این اسپری فردی به نام «هاینه آلماگنیه» اهل برزیل بود.

۱۷۱ گل در ۶۴ بازی جام بیستم وارد دروازه ها شد تا میانگین ۲/۶۷ گل به ازای هر بازی به ثبت برسد. همچنین ۳/۴۲۹/۸۷۳ هم با حضور در ورزشگاه های برزیل، این دیدارها را تماشا کردند تا میانگین ۵۳۵۹۲ نفر به ازای هر بازی ثبت شود.

میروسلاو کلوزه با گلزنی مقابل برزیل، با ۱۶ گل زده رونالدو اورجینال را جا گذاشت و در صدرجدول گلزنان تاریخ جام جهانی لقب گرفت.


تاریخچه اولین جام جهانی (۱۹۳۰ - اروگوئه)

تاریخچه دومین جام جهانی (۱۹۳۴ - ایتالیا)

تاریخچه سومین جام جهانی (۱۹۳۸ - فرانسه)

تاریخچه چهارمین جام جهانی (۱۹۵۰ - برزیل)

تاریخچه پنجمین جام جهانی (۱۹۵۴ - سوئیس)

تاریخچه ششمین جام جهانی (۱۹۵۸ - سوئد)

تاریخچه هفتمین جام جهانی (۱۹۶۲ - شیلی)

تاریخچه هشتمین جام جهانی (۱۹۶۶ - انگلیس)

تاریخچه نهمین جام جهانی (۱۹۷۰ - مکزیک)

تاریخچه دهمین جام جهانی (۱۹۷۴ - آلمان غربی)

تاریخچه یازدهمین جام جهانی (۱۹۷۸ - آرژانتین)

تاریخچه دوازدهمین جام جهانی (۱۹۸۲ - اسپانیا)

تاریخچه سیزدهمین جام جهانی (۱۹۸۶ - مکزیک)

تاریخچه چهاردهمین جام جهانی (۱۹۹۰ - ایتالیا)

تاریخچه پانزدهمین جام جهانی (۱۹۹۴ - آمریکا)

تاریخچه شانزدهمین جام جهانی (۱۹۹۸ - فرانسه)

تاریخچه هفدهمین جام جهانی (۲۰۰۲ - کره جنوبی و ژاپن)

تاریخچه هجدهمین جام جهانی (۲۰۰۶ - آلمان)

تاریخچه نوزدهمین جام جهانی (۲۰۱۰ - آفریقای جنوبی)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    0 0
    کدوم درخشش ایران . یه مساوی با نیجریه شد درخشش . بازی با بوسنی بدترین بازی ایران در ادوار جام جهانی در همین دوره بود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس