کد خبر 1347365
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲
گندم نمایه

توقف صادرات روسیه و اوکراین قیمت گندم فروش آتی را ۷۵ دلار در یک روز افزایش داد، کشتی های تجاری به بندر «دریای سیاه» محل بارگیری کالا نزدیک نمی شوند.

به گزارش مشرق، امروز در بازارهای جهانی قیمت محصولات اساسی رکوردهای عجیب و غریبی زدند و گندم تنها در یک روز ۷۵ دلار افزایش قیمت داشت که بیشترین میزان در ۱۴ سال گذشته به حساب می آید و قراردادهای تحویل در ماه می ۲۰۲۲ به ۱۱۳۴ دلار در هر بوشل رسید.

بیشتر بخوانید:

بی‌اعتنایی چین به تحریم‌ها با لغو همه محدودیت‌های واردات گندم از روسیه

قیمت سایر محصولات اساسی نظیر خوراک دام هم رشد داشت به طوری که ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می شود ۵ دلار افزایش قیمت داشت. گیاه روغنی از کانولا گرفته تا سویا هم بین ۴ تا ۱۸ دلار رشد قیمت داشتند.

خبرگزاری راشاتودی نوشت: قیمت گندم امروز به بیشترین میزان ۱۴ سال گذشته رسید و درگام بعدی می تواند نوبت به محصولات غذایی برسد.

ترس و نگرانی از کمبود گندم در بزرگترین تولید کنندگان گندم و غلات جهان یعنی روسیه و اوکراین که درگیر جنگ هستند باعث بالا رفتن قیمت در بازارهای جهانی شده است.

بر اساس این گزارش قیمت آتی گندم با رشد ۷.۶۲ درصد ۶۷.۵ دلار در هر بوشل افزایش قیمت داشت که بیشترین قیمت از سال ۲۰۰۸ تاکنون است.

با وجود تلاش برای از سرگیری مذاکرات بین دو کشور، درگیری ها همچنان ادامه دارد و کشتی های تجاری به بندر «دریای سیاه» که هر دو کشور برای صادرات محصولات خود استفاده می کنند، نزدیک نمی شوند.

روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است و بیش از ۱۸ درصد از صادرات بین المللی را به خود اختصاص داده است. این دو کشور همراه با اوکراین، که صادرات غلات را  متوقف کرده حدود ۳۰ درصد از ذخایر جهانی گندم را تامین می کنند. این بحران قیمت مواد غذایی را در سراسر جهان به بالاترین حد خود تهدید می کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    2 1
    باریکلا روسیه
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      1 0
      به دولت هشدار میدهم که با تشویق کشاورزان به کاشت غلات جلو قحطی آتی را بگیرند. بزودی گندم نیست دلار هم بدهید گندم گیرتان نمی آید. کاشت دیم را گسترش دهید
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    3 1
    گندم وانژى دوكالاى استراتزيك هستند وكالاى سياسى هم محسوب ميشوند وروسيه بيشترين توليد اين دوكالا را دراختيار دارد وبى اعتنايى چين به تحريم امريكا يعنى تحريم روسيه كشك
  • یهودا IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    1 0
    نظم ابداعی امریکا و اروپا به هم ریخته و غرب در حال از دست دادن ابزارهای قدرت استراتزیک خودش هست و به زودی افول میکنه. بعد از اوکراین درگیری بعدی ببن چین و تایوان و الحاق مجدد تایوان به چین هست و باز هم غرب فقط به محکوم کردن و تحریم بسنده میکنه. به امید خدا بعد از تایوان نوبت اسراییل هست و ازادی قدس شریف ...
  • ملت IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    عده‌ای در زمان روحانی با بردن پول کشاورزی کشورمان به اوکراین وسایر کشورها بجای رونق تولید در ایران جنایت انجام دادند و می‌خواستند برای کشور وابستگی کشاورزی ایجاد کنند که عمر ننگینشان کفاف طولانی اینکار را نداد مثل ترکیه که از اوکراین روغن وارد می‌کرد حالا روغن سر به فلک کشیده و خائنین دولت روحانی گندم در اوکراین میکاشتند حالا مردم باید دنبال یک تکه نان می‌دویدند
  • MD ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    امیدوارم که دولت ایران مراقب باشه این گران شدن قیمت جهانی گندم روی قیمت داخلی گندم ما تاثیر نگذاره, آخه تولید کنندگان ایرانی از امکانات داخلی و ارزان برای تولید استفاده می کنند ولی قیمتگذاری خود را بر حسب قیمت جهانی انجام میدهند, رب گوجه فرنگی که در داخل شاید برای هرکیلو در تابستان 5 الی 10 هزارتومان هزینه دارد قیمت فروش خود را بر حسب جهانی و به دلار حساب میکنند و برای مصرف کننده قیمت بالایی تمام میشود. حدود 25 هزار تا 35 هزارتومان با برندهای مختلف. وقتی یک تولید کننده با امکانات ارزان داخلی تولید میکند باید قیمت مصرف کننده را نیز پایین بزند، اگر میخواهد قیمت جهانی حساب کند پس باید قیمت برق، آب، بنزین، حمل و نقل و انبارداری را نیز به قیمت جهانی پرداخت کند... این باید مد نظر مسئولین قرار گیرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس