گندم نمایه

تنش ها بین اوکراین و روسیه قیمت کالاهای کشاورزی را افزایش داده و گندم رکوردهای افزایش قیمت را تقریبا روزانه جابجا می کند امروز گندم بیش از ۱۹ دلار رشد کرد.

به گزارش مشرق، پس از درگیریهای نظامی بین روسیه و اوکراین، رشد قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی شتاب بیشتری گرفته و قیمت انواع کالاها از جمله غلات و دانه های روغنی رشد تا ۷۰ درصد را داشتند.

این افزایش قیمت ها به این دلیل است که دو کشور اوکراین و روسیه جزو بزرگترین تولید کننده ها غلات و دانه های روغنی هستند و ۳۰ درصد کل غلات دنیا را تامین می کنند.

بیشتر بخوانید:

تغییر در روش تخصیص ارز ترجیحی باعث قطع دست سودجویان می شود

پس از مناقشه نظامی بین دو کشور، حمل محموله ها از بندر دریای سیاه که در حقیقت بندر مشترک دو کشور برای صادرات به دیگر کشورها بود، برای حمل کالا استفاده نمی شود و کشتی های تجاری نمی توانند برای بارگیری یا تخلیه بار به این بنادر مراجعه کنند.

قیمت گندم روز گذشته در آخرین روز کاری هفته و در پی افزایش های اخیر، ۱۹.۵ دلار در هر بوشل افزایش یافت و به قیمت ۱۱۰۶ دلار و ۵۰ سنت به فروش رفت.

قیمت ذرت نیز که به عنوان خوراک دام استفاده می شود نیز ۶.۷۵ دلار رشد قیمت داشت و هر بوشل از این محصول به قیمت ۷۶۲ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.

رشد قیمت کالاهای اساسی از دو سال پیش که کرونا شیوع کرد سرعت گرفت و در ادامه این راه پس از درگیری نظامی روسیه و اوکراین رشد بیشتری یافت.

در هر دو مورد علت افزایش قیمت، اختلال عرضه در بازارهای جهانی است که نمی تواند نیاز کشورها را تامین کند.

از سوی دیگر در شرایط تنش مثل بیماری کرونا و درگیری ها، کشورهای صادر کننده تامین نیاز خود را در اولویت قرار می د هند و میزان صادرات کم می شود.

مسئله مهم‌تر اینکه کشت بهاره گندم در اوکراین هم دچار مشکل شده و فرصت کشت تا پایان ماه آوریل پایان می یابد و این نگرانی وجود دارد که حتی در صورت توقف این درگیری ها، تامین گند م در سال آینده هم دچار مشکل بشود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس