کد خبر 1352514
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
گندم نمایه

روسیه به عنوان بزرگ ترین صادرکننده گندم جهان، صادرات شکر را تا ۳۱ آگوست و گندم، گیاه چاودار (نوعی غله)، جو و ذرت را تا ۳۰ ژوئن به کشورهای شوروی سابق ممنوع کرد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، روسیه در روز دوشنبه به صورت موقت صادرات گندم خود به کشورهای شوروی سابق و بیشتر صادرات شکر خود را متوقف کرد اما مجوزهای ویژه صادراتی به تاجران در سهمیه کنونی شان داده می شود.

روسیه بزرگ ترین صادرکننده گندم در جهان است و مصر و ترکیه، اصلی ترین خریداران این کشور هستند. این کشور عمدتا با اتحادیه اروپا و اوکراین در این زمینه در رقابت است.

بیشتر بخوانید:

سایه بزرگترین بحران انسانی جهان بر سر یمنی‌ها

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه روز دوشنبه فرمانی صادر کرد که به موجب آن صادرات شکر سفید و خام را تا ۳۱ ماه آگوست و صادرات گندم، گیاه چاودار (نوعی غله)، جو و ذرت به کشورهای همسایه عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا ۳۰ ژوئن ممنوع است.

با این حال، ویکتوریا آبرامچنکو، معاون نخست وزیر روسیه گفت: صادرات غلات با سهمیه بر اساس مجوزهای شخصی اجازه ادامه دارد.

مسکو هفته گذشته نسبت به سرعت بالای صادرات غلات به کشورهای شوروی سابق در مناطق آزاد گمرکی تحت اتحادیه اقتصادی اوراسیا ابراز نگرانی کرده بود.

در بیانیه دولت روسیه آمده است، این اقدامات برای «محافظت از بازار مواد غذایی داخلی در مواجه با محدودیت های خارجی» صورت گرفته است.

خبرگزاری اینترفکس گزارش داد، قیمت گندم با انتشار این خبر در بازارهای اروپایی افزایش یافت.

صادرات گندم روسیه از ابتدای فصل بازاریابی که از جولای آغاز و تا ژوئن ادامه دارد، ۴۵ درصد کاهش یافته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    7 4
    حالا شد احسنت
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 2
    کو نظر ؟
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    4 3
    اماده قحطی اخرالزمان باشید
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    16 0
    چیزی که مایه حیرت است این است که چطور تحت شرایط تحریمی فلج کننده در داخل کشورمان اجازه صادرات کالاهای مصرفی خوراکی میدهند که خود باعث گرانی مضاعف و کمر شکن میشود
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    بدترین خبر برای ترکیه است و البته مصر ، چراکه روسیه و اوکراین بزرگترین صادرکنندگان گندم دنیا هستند و ترکیه و مصر هم تمام گندمشون رو از روسیه میگرفتن و کمی باقی مانده رو هم از اوکراین میگرفتن و حالا روسیه صادرات رو ممنوع کرده هم اوکراین هم که جنگه. درضمن بزرگترین تولیدکننده های روغن آفتاب گردان هم همین دو کشور هستن و حالا قیمت روغن آفتابگردان توی ترکیه جوری شده که با اقساط 3 ماه روغن میفروشن به مردم!‌ قیمت گاز هم که 3 هزار یورو شده و ده بیست برابر شده و ترکیه هم یکی از بزرگترین واردکننده گاز هست. قیمت نفت هم که بالا رفته و..... تازه موتور پهپادهای آینده ، موشک کروز و موتور جنگنده اشون رو هم که قرار بود از اوکراین بگیرین و همینطور تکنولوژی موشک بالستیک پیشرفته که اونم رفت رو هوا./ کلا تو این ماجرای حمله روسیه به اوکراین کسی که بیشترین ضرر رو دیده ترکیه است.
  • سید فروزان CH ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    2 0
    ترکیه را باید تحریم کند روسبه اردوغان منافق باید یک شیلی محکم بخورد تا از منافق بازی خود دست بردارد
  • DE ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    هنوز هیچی نشده ، قحطی کالاهای اساسی اولیه مثل روغن ، ارد ، کره ، اسپاگتی، ماکارونی ، دستمال توالت ، تو سوپر مارکت های المان مثل اوائل دوره کرونا شروع شده. امروز رفته بودم یک قوطی روغن مایع ناقابل بگیریم همه قفسه ها خالی و جارو شده بودند. همه موارد ارزان مثل ارد و روغن و دستمال کاغذی رو مردم جارو کرده برده بودند. قراره از هفته اینده قیمت مواد غذایی رشدصعودی داشته باشه. قله به قله صعود کنه. همین امروز مواد غذایی درجه سه گرون شده بودند دیگه بمونه. مشاغل کشاورزی کارتولید مواد غذایی حالاست که تو المان بازازش سکه بشه. اگر بهار و تابستان جنگ اکراین و روسیه همین جوری جلو بره. دولت آلمان باید سیستم کوپنی رو زودتر راه بنداره. برای اینکه چند میلیون اکراینی آواره دارند مثل سیل میان تو. اگر دست اندرکاران توزیع عادلانه مواد غذایی رو مدیریت نکنن و مثل بچه ها تقصیر و کم کاری رو گردن هم بندازن ، مواد غذایی حتما با کمبود ، احتکار و گرون فروشی مواجه خواهد شد. خدایا دنیا رو می بینی! یک روز این کشورها ایران رو تحریم میکردند. حالا خودشون دارند مزه تحریم خوددادی روکم کم می چشن. شاید عاقل تر بشن .
  • DE ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    کمبود غذایی در اروپا باعث میشه تا اروپایی ها دکترین خوداتکایی ایران رو سرشون حلوا حلوا کنن تا از این بن بست و قحطی مواد غذایی جان سالم بدرببرن. اونوقت این اصلاحاتچی های احمق وتهی مغز کوتاه فکر خائن مثل عیسی کلانتری بیسواد و ابتکار زیراب کشاورزی رو دائم میزدند. جایی نبود که از تیشه اونا جان سالم بدر ببره. مسکن ، صنعت ، کشاورزی همه رو میخواستن به مخروبه تبدیل کنن.نمیخواستند کشاورزی ایران تنومند ، برومند بشه. امسال برای فعالین جهادی سالی خاص و پر برکته که میتونن نتیجه زحمات خودشون رو بخوبی ببینن. زیرا حوادث زمین وزمان اثبات کرد خوداتکایی کشاورزی دکترین مهم وسرنوشت سازی هست و باید دست بالاش گرفت.
  • نا شناس IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    سلام خوب انشالله تحریم وغیر صادر کردن گندم روسیه به ایران هم خواهد رسید چون دولتمردان خودشان مایل نیستن به قیمت روسیه از کشاورزان ایرانی گندم بخرند کو وزیر جهاد گفته بود برای گندم کاران کود وتهسیلات بدین جز دروغ چیزی به کشاورزان دادن انشالله قیمت گندم در ایران از پنجاه تومان به بالا خواهد شد
  • منصف IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    غرب وحشی سال نو میلادی نیست اگر ایران ، چین ،روسیه و ونزوئلا در یک مسیر و هدف قرار گیرند. تنها ممنوعیت صادرات نف و گاز و مواد غذایی
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    بله اونوقت که دامدار وکشاورز بیچاره میکنید باید بفهمید که نوبت بعدی شمایید اقایان مسئول که افتایید به جون کشاورزها اب ها روکم میکنید
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    0 0
    مسئولین یاد بگیرد شما در شرایط تحریم و گرانی و کمبود باز هم صادرات میوه و گوشت و صیفی جات انجام میدادید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس