کد خبر 1335872
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
چین و روسیه؛ ائتلاف نانوشته شرق در برابر ناتو

چین از موضع روسیه مبنی بر توسعه‌نیافتن سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حمایت و وعده پشتیبانی مالی داد که می‌تواند معادلات رویارویی احتمالی مسکو را با واشنگتن تغییر دهد.

به گزارش مشرق به نقل پایگاه اطلاع رسانی الجزیره در گزارشی با اشاره به دیدار ولادیمیر پوتین و شی‌ جین‌پینگ روسای جمهوری روسیه و چین چند ساعت قبل از آغاز رسمی بازی‌های المپیک ۲۰۲۲ نوشت: روسیه توانست از حمایت چین در مورد مخالفت با گسترش ناتو و بحران اوکراین برخوردار شود.

مسکو و پکن در بیانیه مشترک پایانی دیدار به عنوان سندی راهبردی ضمن درخواست برای احترام به امنیت، منافع و حق حاکمیت ارزی دیگر کشورها «از نقش بی‌ثبات‌کننده واشنگتن در امنیت جهانی و با توسعه بیشتر ناتو انتقاد کردند. همچنین از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی خواستند رویکردهای ایدئولوژیکی مناسب دوران جنگ سرد را کنار بگذارد». آنها نگرانی شدید خود را از ائتلاف دفاعی آکوس با حضور استرالیا، انگلیس و آمریکا مطرح کردند.  

انتشار این بیانیه دیروز (جمعه، ۱۵ بهمن) در پکن که پوتین بعد از آن روابط محترمانه دو کشور را ستود، انتقادات واشنگتن را برانگیخت که آن را دال بر تاثیر منفی آن بر صلح و ثبات منطقه آسیا-پاسیفیک دانست.   

دیمیتری بابیچ، تحلیلگر سیاسی در موسسه روسیا سگودنیا می گوید: آمریکا و ناتو باید سیاست های خود را در برابر روسیه و چین تغییر دهند.

تهدید مشترک کشورها را بهم نزدیک می‌کند

وی بحران اوکراین را تحولی ناخوشایند دانست و افزود: این کشورها (روسیه و چین) با چالش‌های مشابهی روبرو هستند، خطر یکسانی از سوی آمریکا و دیگر کشورهای غربی احساس می‌کنند. روسیه و چین خواستار وضع فعلی نبوده‌اند، اما همانطور که تاریخ به ما یادآور می‌شود، تهدید واقعی مشترک، ملت ها را بهتر از هر ائتلاف رسمی متحد می‌کند.  

این گزارش با اشاره به سفر مقامات اروپایی به اوکراین و منطقه از جمله سفر اخیر بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به اوکراین (۱۳ بهمن)، اولاف شولتز، و سفر قریب الوقوع صدراعظم آلمان ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) و امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه (۱۸ بهمن) به اوکراین نوشت: چین و روسیه چهره متحدی از روابط دو کشور نشان دادند.

پکن همچنین مسکو را از حمایت های اقتصادی در صورت اعمال تحریم روسیه توسط آمریکا مطمئن کرد؛ ولی با وجود روابط خوب دولت چین با کی‌یف به عنوان کشوری عضو ابتکار کمربند و جاده از حمله احتمالی به اوکراین استقبال نخواهد کرد.  

بر اساس این گزارش ترکیه همواره سعی کرده به عنوان عضوی از ناتو خود را میانجی بی‌طرف و نزدیک به مسکو و کی‌یف نشان دهد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سفر به اوکراین (پنجشنبه، ۱۴ بهمن) و دیدار با ولادیمر زلنسکی نخست وزیر آن کشور توافقی برای توسعه تولیدات قطعات پهپاد جنگی در اوکراین امضا کرد که البته موجب عصبانیت روسیه شد. وی در این سفر غرب را به وخیم‌تر کردن بحران اوکراین دانست و گفت: آنها فقط شرایط را بدتر می کنند. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نتوانسته رویکرد مثبتی نشان دهد.  

به گزارش ایرنا، تنش های اخیر روسیه و ناتو از آنجا آغاز شد که وزارت امور خارجه روسیه اخیرا فهرستی از خواسته‌های خود برای آمریکا و ناتو را ارائه کرد و خواست اوکراین را به عضویت ناتو درنیاورند و میزان نیروهای نظامی در شرق اروپا را کاهش دهند. مسکو همچنین از آمریکا خواست هیچ پایگاه نظامی در کشورهای عضو سابق اتحاد جماهیر شوروی، احداث نکند.  

استقرار نیروهای نظامی روسیه و ناتو در مرزهای اوکراین به تنش‌ها دامن زده است. پنتاگون، دیروز (جمعه، ۱۵ بهمن) اعلام کرد هزار سرباز آمریکایی مستقر در شهر ویلسک آلمان به رومانی اعزام خواهد شد و حدود هزار و ۷۰۰ نظامی نیز عمدتا از لشکر ۸۲ هوابرد، از فورت براگ کارولینای شمالی، به لهستان اعزام می شوند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    1 1
    ایووووول درودبه ابرقدرتهای نوظهورشرق. انشالله مقدمه ای باشه بر پایان یاوه گویی ووحشی گری غرب! اخه مگه کشورهای مستقل چه هیزم تری به غرب وحشی فروختن؟؟ اینهمه نسلکشی وقتل وعام کافی نبوده فقط کافیه ینگاهی به جنایتاشون تولیبی وعراق وافغانستان کنیم. دقیقامثل جنگ یمن ک عربستان مزدور رافرستادن جلوالانم اوکراین سرسپرده را میفرسن باروسیه درگیرشه.. اماروسیه بیدی نیست ک بااین بادها بلرزه. جنگ گرجستان یادشون نرفته روسیه چطوراچمزکرد غرب رو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس