مثلث اوکراین، روسیه و ترکیه/ چرا اردوغان در پی میانجیگری است؟

ترکیه در حالی خواهان وساطت برای حل بحران اوکراین و روسیه است که با ادامه فروش پهپاد به دولت کی یف نشان داد در شرایط فعلی استانداردی دوگانه را دنبال می کند.

به گزارش مشرق، مدتی است که اخبار مربوط به تنش های روسیه و اوکراین توجه رسانه های جهان را به خود جلب کرده است. بعد از اختلاف روسیه با ناتو و تحرکات آمریکا در دریای سیاه، اکنون شاهد بحران اوکراین و ادعای طرف های غربی در خصوص جنگ احتمالی میان مسکو و کی یف هستیم، به طوری که آمریکا و دیگر اعضای ناتو این مساله را به گونه ای جلوه می دهند که گویا روسیه در تدارک حمله به اوکراین است. در روزهای اخیر هم ایالات متحده آمریکا، انگلیس و کانادا با دامن زدن بر این بحران در حال ارسال محموله های تسلیحاتی به اوکراین هستند.

نگرانی ترکیه از بحران اوکراین

در مقابل، برخی کشورها نیز در تلاش هستند تا ادامه این تنش تبدیل به درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین نشود. ترکیه یکی از این کشورها است به طوری که مقامات ترکیه در روزهای اخیر از شرایط به وجود آمده ابراز نگرانی می کنند و آمادگی آنکارا را برای حل و فصل این بحران از مسیر دیپلماسی مطرح کرده اند.

برای نمونه «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در ۲۹ دی ماه سال جاری در سخنانی اعلام کرد که آنکارا آماده هر گونه نقش آفرینی برای حل تنش میان روسیه و اوکراین است. ابراهیم کالین با بیان اینکه آنکارا نمی‌خواهد شاهد جنگ جدیدی باشد گفت که مشکل فعلی ابعادی فراتر از تنش بین روسیه و اوکراین دارد، برای همین یک گفتگوی واقعی با در نظر گرفتن جامع امور، بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

درخواست اردوغان برای ریش سفیدی در بحران روسیه و اوکراین با حواشی دیدار اخیرش با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، در تضاد به نظر می رسددر پی این اظهارات سخنگوی دولت ترکیه، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز با اعلام اینکه گفتگوهای مقامات ترکیه با روسیه و اوکراین ادامه خواهد داشت، گفت: آنکارا برای حل این تنش به مسئولیت پذیری خود ادامه خواهد داد.

مدتی پیش هم «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درخواست میانجیگری بین دو طرف را مطرح کرد. اردوغان با بیان اینکه بحران بین روسیه و اوکراین باید از طریق گفتگو حل و فصل شود تاکید بر این موضوع داشت که ترکیه می‌تواند میزبان رؤسای جمهور روسیه و اوکراین باشد تا به این ترتیب، تنش پیش آمده کم و مسیر صلح هموار شود.

اگر چه این پیشنهاد با استقبال و خوشرویی مسکو و کی یف همراه شد اما درخواست اردوغان برای ریش سفیدی در بحران روسیه و اوکراین با حواشی دیدار اخیرش با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در تضاد به نظر می رسد به طوری که در ۱۴ بهمن ماه، اردوغان در جریان سفرش به اوکراین اعلام کرد ترکیه توافق توسعه تجارت پهپادی با دولت اوکراین را امضا کرده است.

استاندارد دوگانه در فروش پهپاد به اوکراین

لازم به یادآوری است که این اولین توافق تسلیحاتی میان دو کشور نیست و ترکیه از سال ۲۰۱۹ تا کنون دهها پهپاد به همراه موشک ها و ایستگاههای کنترل پهپادی به اوکراین فروخته است.

اگر چه این بار دولت روسیه واکنش تندی به این موضوع نشان نداده اما در واپسین روزهای سال میلادی ۲۰۲۱، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با اردوغان از استقرار پهپادهای تهاجمی اوکراین در مرزهای این کشور شدیدا انتقاد کرد.

فروش پهپاد به اوکراین، در داخل ترکیه هم مخالفانی داردانتقادهای مربوط به صادرات پهپاد به اوکراین آن هم در اوج بحران روسیه و اوکراین صرفا محدود به دولت مسکو نیست، بلکه داخل ترکیه نیز واکنش هایی به همراه داشته است. برای نمونه «دوغو پرینچک» رئیس حزب وطن ترکیه، گفته است که همکاری اوکراین و ترکیه در تأمین پهپادهای «بیرقدار» برای کی یف یک اشتباه بزرگ است و می‌تواند عواقب منفی برای آنکارا داشته باشد.

پرینچک هشدار داد: «عرضه هواپیماهای بدون سرنشین بیرقدار توسط ترکیه به اوکراین اشتباه بزرگی است، حزب ما بارها این را اعلام کرده است. این سلاح در نهایت نه تنها علیه روسیه، بلکه علیه خود ترکیه نیز استفاده خواهد شد».

پیش تر نیز «اسماعیل حققی پکین» رئیس سابق اطلاعات ستاد کل ارتش ترکیه، در سخنانی گفته بود: صادرات پهپادها باید حساب شده تر انجام شود زیرا فروش این تجهیزات ممکن است بعدتر برای خود ترکیه نیز دردسر ساز بشود. اوکراین می خواهد از پهپاد ها علیه روسیه در «دونباس» استفاده کند و قطعا نقش آفرینی این پهپاد ها در تنش های کی یف -مسکو روابط ترکیه با روسیه را خدشه دار خواهد کرد.

دلایل پیشنهاد میانجیگری

اما باوجود این رفتار متضاد ترکیه در موضوع روسیه و اوکراین جای سوال است که چرا رئیس جمهور این کشور خواهان میانجیگری میان اوکراین و روسیه است؟

ترکیه با روسیه روابط اقتصادی بسیار مطلوبی دارد، با توجه به اینکه شاهرگ حیاتی ترکیه وابسته به صنعت گردشگری است و اغلب گردشگران در ترکیه از کشور روسیه هستند، ادامه تنش می تواند ترکیه را هم در تنگنا قرار دهد. علاوه بر این ترکیه منافع اقتصادی خود را در اوکراین نیز دنبال می کند. هم اکنون چندین شرکت پیمانکار ترکیه ای در اوکراین فعالیت می کنند و چند گروه سرمایه گذاری تُرک نیز در کی یف و مناطق دیگر سرمایه گذاری کرده اند. بنابراین، اوکراین برای ترکیه یک بازار اقتصادی پرسود محسوب می شود. علاوه بر این، سفر ۲ میلیون گردشگر اوکراینی در سال ۲۰۲۱ میلادی به ترکیه، دولت این کشور را در وضعیتی قرار داده که دوست ندارد منافع اقتصادی اش تحت تاثیر تنش منطقه ای قربانی شود.

به این شرایطی که دولت ترکیه در خصوص موضوع روسیه و اوکراین با آن مواجه است باید مسائل دریای سیاه را نیز اضافه کرد. موضوع دریای سیاه در نقش آفرینی ترکیه برای پایان دادن به بحران اوکراین و روسیه در حالی منشا اثر است که تحرکات آمریکا و ناتو در دریای سیاه طی ماه های اخیر و تلاش برای عضویت اوکراین در ناتو خشم روسیه را به همراه داشته است. آنکارا به تازگی موفق به کشف منابع گازی در این بستر آبی شده است و دوست ندارد این دریا مرکز تنش های روسیه، اوکراین و یا ناتو باشد تا با خیال راحت فعالیت خود را انجام دهد.

دلیل دیگر رفتارهای ترکیه به سیاست داخلی دولت مربوط است. با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که قرار است سال ۲۰۲۳ برگزار شود، بازار فعالیت های سیاسی حزب عدالت و توسعه در داخل ترکیه بابت اثرگذاری در معادلات بین المللی حسابی داغ شده است. اردوغان قصد بهره برداری از بحران روسیه و اوکراین را دارد. ابتکار عمل آنکارا برای حل فضای متشنج میان دو کشور می تواند تاثیر مطلوبی در سبد آرای اردوغان داشته باشد.

نتیجه

با همه این تفاسیر به نظر می رسد ترکیه برای کاهش تنش در مناسبات اخیر اوکراین و روسیه عزم خود را جزم خواهد کرد. اما جای سوال است که چرا آنکارا به حل کردن این بحران امید دارد. دلیل این موضوع را می توان در روابط مطلوب و رو به پیشرفت ترکیه با طرف های اوکراینی و روسی تحلیل کرد. برای مثال در روابط ترکیه با روسیه فراز و نشیب های بسیاری تجربه شده است، بعد از جنگ سوریه و ساقط کردن بمب افکن های روسی توسط ترکیه اگر چه در روابط دو کشور فضای متشنجی حاکم شد اما کودتای ناکام ۲۰۱۶ و سیاست تخریبی واشنگتن علیه آنکارا، ترکیه را به سمت همگرایی با روسیه سوق داد. از آن تاریخ به بعد شاهد پیشرفت چشم گیری در روابط دو کشور در بُعد اقتصادی، نظامی و سیاسی هستیم. اگر چه کریمه به خاطر وجود تاتارها از سوی ترکیه به عنوان جغرافیای روسیه به رسمیت شناخته نشده است، اما روسیه توجهی به این موضع ترکیه ندارد.

اما از سوی دیگر روابط حسنه ای هم میان ترکیه و اوکراین مشاهده می شود. از سال ۲۰۱۹ که زلنسکی بر کرسی ریاست جمهوری اوکراین نشست حدود ۶ دیدار میان او و اردوغان صورت گرفته است.

ارتباط سیاسی خوب اردوغان با رؤسای جمهور روسیه و اوکراین این فرصت را به آنکارا داده تا در حل اختلافات میان دو کشور خودنمایی کند. البته تجربه به آنکارا ثابت کرده همراهی با مسکو به صرفه تر از همسو بودن با غرب است و ما در سال های اخیر همگامی اردوغان و پوتین را در مقابل دولت های عضو ناتو به خصوص آمریکا مشاهده کرده ایم. خرید سامانه های اس-۴۰۰ روسیه توسط ترکیه مهم ترین سمبل در سیاست ترکیه بود که نشان داد این کشور از روابط خود با روسیه به عنوان برگ برنده مقابل طرف های غربی استفاده می کند. در نتیجه به نظر می رسد ترکیه از تمام توان خود برای حل این مساله استفاده خواهد کرد تا روابط خود با روسیه و اوکراین تحت تاثیر تنش های اخیر قرار نگیرد.

اما با توجه به پیچیدگی های خاص مناسبات بین المللی نمی توان روند پیش رو در بحران اوکراین و روسیه را پیش بینی کرد. ترکیه نیز اگر چه به خاطر متضرر نشدن از بحران پیش آمده پا پیش گذاشته است اما حمایت از اوکراین و روند ارسال پهپاد به این کشور خود نشان می دهد که ترکیه در پی ایجاد توازنی قوی و خود مختار به نفع خودش است تا خود را به عنوان بازیگری تاثیرگذار در منطقه نشان دهد و اگر چه مسکو به پیشنهاد میانجیگری آنکارا روی خوش نشان داده اما برقراری روابط نظامی گسترده میان آنکارا و کی یف در شرایط کنونی تاثیر مثبتی در جلب اعتماد طرف روس نخواهد داشت.

جای سوال است ترکیه ای که در موضوع سوریه، لیبی و قفقاز موضعی متفاوت با روسیه دارد چگونه در حل مساله اوکراین موفق خواهد بود!؟ این سوالی است که پاسخ آن در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • روسیه ی قدرتمند!! IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 15
    نفاق ترکیه دیگه مشکل سازداره میشه برای خودش. تمام کاراها ورفتارهای دولت ترکیه تناقض داره امروز ودیروزش. همین بحث روسیه نیست مثلاازیطرف ادای فلسطین دوستی درمیاره ازطرف دیگه میخوادگازسرقتی فلسطین راازاسراییل اربابش بخره.. یااز بن سلمان بدمیگفت وقراربرمحاکمه بندسلمان گذاشت اماالان داره التماس وهابیون میکنه که بره پابوسی وهابیون یکم گدایی کنه شایداقتصادترکیه فرونپاشه.. لعنت به جنایتکاروقاتل ملت سوریه وعراق ولیبی وارمنستان. سرسپرده ی بتمام معنای غربه این ترکیه ی مستعمره ناتو. نشانه مستعمرگیش پایگاه انجرلیک اگه راست میگن یدونهدسربازغربی رابیرون کنن ازترکیه خخخ
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    3 7
    روسیه و ترکیه دو دولت خبیث جهان هستند و از روش جالبی استفاده می کنند دشمنان متحد هم دیگر هستند بمانند متفقین روس و انگلیس حالا روسها با ترکها دشمن خود ترکها هماهنگ شده اند و شرق اروپا را دارند میان خود تقسیم می کنند مجموع قدرت دو دولت بر نابودی هر اتحادیه ای در اروپا کافی است
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    3 5
    ترکیه منتظر ورود روسیه به اوکراین و یا تقسیم ان است تا بتواند امتیازاتی از روسیه و غرب در قرارداد مجدد لوزان کسب نماید و ان ادامه حفاری و استخراج نفت در دریای مدیترانه می باشد
  • NL ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    2 6
    رجب دنبال انتخاباتش است. ترکیه در حالی خواهان وساطت برای حل بحران اوکراین و روسیه است تا تبلیغات برای رجب-پرستان است. خخخخخخخ
  • NL ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    2 11
    زیر گوش کسی زدیم که بقیه جرات ندارن لپشو بکشن!----ایران اولین و تنها کشوری که بعدجنگ جهانی دوم به خاک آمریکا حمله کرد---عین الاسد
  • NL ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    3 8
    چرا در نقشه های چندهزار سال پیش فلات ایران، نام آذربایجان وجود دارد ولی حتی یک عدد سنگ نوشته باستانی به ترکی در این مناطق آذربایجان و خاورمیانه و ایران و قفقاز نیست؟؟؟؟؟؟ چون زبان اجدادی و اصلی آذری ها اصلا ترکی نبوده و ترکی یک زبان بیگانه زردپوستان منطقه قرقزستان و ترکمنستان است. مثل کشور مصر که زبانشان عربی است.
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      5 0
      زبان ایرانیان دوران هخامنشی هم زبان پهلوی بوده است که بعد از حمله اعراب به ایران زبان دری از ناحیه خراسان به سایر نقاط قلمرو حکومت قوم پارس گسترش می یابد و نام زبان دری در این مناطق قوم پارس به زبان پارسی یا معرب آن زبان فارسی تغییر نام میدهد و حتی این زبان فارسی دری هم می گویند. افغانستان و تاجیکستان زادگاه اصلی زبان امروزی فارسی است به همین دلیل پدر شعر فارسی یعنی رودکی زاده تاجیکستان است و مقبره اش هم در تاجیکستان قرار دارد.
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 0
      اذربایجان ترک بوده هست و خواهد ماند شما کولی هایی که از هند امدید برید دلتون رو به تاریخ جعلیتان که نوشته انگلیس و فراماسون است خوش کنید درضمن ماه پشت ابر نمیمونه در مورد کتیبه های 7000ساله اورخون حرف میزنم منظورمو مفهمی دیگه؟
  • NL ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    2 8
    ایران است فارسستان نیست. اسم های نژادی فقط برازنده ی کشورهای کوتوله‌ی نژادپرست مثل ترکیه است. ( ایرانی ها سالهاست که از نزادپرستی عبور کرده اند ولی ترکیه ی نژادپرست کشورها هنوز در کلاس پیشدبستانی تمدن سازی مردود شده است)
  • NL ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    2 7
    سد های ترکیه فرات را خشک میکند و فرات از اصلی ترین قسمتهای تاریخ وقایع کربلاست. جلوی سدهای ترکیه را بگیرید. ترکیه مثل یزید فرات را بسته است. ترکیه به امام حسین ع اعلام جنگ کرده.
  • NL ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    2 6
    یاشاسین ایران میلتی یاشاسین زهرا س میلتی
  • NL ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 7
    سرزمین ترکیه ارثیه پدری برای ایرانیان است. ( ایران ارثیه از آلب ارسلان شاه ایران)
  • NL ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    4 8
    آلب ارسلان شرمندتیم که آنکارا جزء ایران نیست. شاه عباسِ آذری شرمندتیم که بادکوبه در اشغال عثمانی درامده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس