کد خبر 1338946
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰
ابر جنگ اوکراین بر فراز آسیا

هر گونه درگیری در مرز اوکراین با روسیه عواقب قابل توجهی برای آسیا خواهد داشت، زیرا چین، ژاپن و هند تمام تلاش خود را برای جلوگیری از گرفتار شدن در آتش آن انجام خواهند داد.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه استرینت تایمز سنگاپور، وقتی که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه با شی جی پینگ همتای چینی خود در حاشیه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ دیدار کرد، دو طرف بیانیه‌ای مشترک با ۵ هزار و ۳۰۰ کلمه را صادر کردند که براساس آن دوستی بین دو کشور «هیچ محدودیتی» ندارد.

از آن مهم‌تر اینکه چین برای اولین بار مخالفت خود را با گسترش پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سمت شرق اعلام و از موضع روسیه در قبال مخالفت با عضویت اوکراین در این پیمان نظامی حمایت کرد.

در بیانیه مشترک چین و روسیه آمده است: طرفین مخالف گسترش بیشتر ناتو هستند و از ائتلاف آتلانتیک شمالی می‌خواهند که رویکردهای ایدئولوژیک جنگ سرد خود را کنار بگذارد و به حاکمیت، امنیت و منافع سایر کشورها احترام بگذارد.

نگرانی تایوان از شرایط اوکراین

«تسای اینگ ون» رییس جمهور تایوان ماه گذشته نشستی امنیتی را برای بررسی آخرین وضعیت اوکراین و تاثیر احتمالی آن بر شرایط در تنگه تایوان برگزار کرد.

براساس بیانیه‌ای که دفتر ریاست جمهوری تایوان منتشر کرد، او دستور داد تا شورای امنیت ملی این کشور نیرویی را مسوول بررسی «آخرین تحولات شرق اوکراین و تاثیر احتمالی آن بر امنیت ملی تایوان» کند.

وی در این خصوص گفت: تایوان می‌تواند با اوکراین همدلی کند زیرا این جزیره نیز با «تهدیدات نظامی و ارعاب چین» مواجه است.

بندبازی هند بین روسیه و آمریکا

ماه گذشته دولت هند تصمیم گرفت تا از رای دادن در خصوص مساله‌ای درباره بحران اوکراین در شورای امنیت سازمان ملل متحد خودداری کند.

در جریان این رای‌گیری، روسیه تنها با همراهی چین، نتیجه آرا درباره ضرورت برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوکراین در تاریخ ۳۱ ژانویه را ۱۰ بر ۲ باخت. سه عضو دیگر این شورا یعنی هند، گابن و کنیا که همگی عضو غیردائم هستند، در زمان گیری غایب بودند.

اقدام هند از خودداری در مشارکت در این موضوع، به هند اجازه داد تا از عوارض احتمالی آن فاصله بگیرد ولی روسیه از دهلی نو که شریکی از دوران جنگ سرد و شوروی سابق است، قدردانی کرد.

ژاپن و همبستگی محتاطانه با اوکراین

مجلس عوام ژاپن در نشانه‌ای از اعلام همبستگی با اوکراین، قطعنامه‌ای را صادر و تاکید کرد: توکیو عمیقا نگران اوکراینی‌هاست و امیدوار است ثبات به این کشور و منطقه بازگردد.

با این حال این قطعنامه هیچ اشاره مستقیمی به روسیه نداشت تا سیاست مداران ژاپنی بهترین سیاست را برابر بدترین سناریو که حمله به اوکراین است را در پیش گرفته باشند.

آمریکا به عنوان مهم ترین متحد امنیتی ژاپن اما خواستار اتخاذ موضعی صریح و جدی در خصوص اعمال تحریم علیه روسیه در صورت حمله به اوکراین است؛ همان گونه‌ای که سایر دولت‌های غربی این موضع را اتخاذ کرده‌اند.

اروپا؛ امیدوار به دیپلماسی مکرون اما با شک و تردید فراوان

دولت‌های اروپایی امیدوار هستند که ابتکار دیپلماتیکی که توسط ایمانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شده بتواند از مداخله نظامی روسیه علیه اوکراین و یک رویارویی امنیتی گسترده‌تر در قاره‌ سبز جلوگیری کند.

همزمان به ویژه در بین دولت‌های شرق و مرکز اروپا، تردیدهایی جدی نسبت به وعده‌هایی که پوتین به مکرون در خصوص کاهش احتمالی تنش‌ها داده وجود دارد.

با وجودی که کانون توجهات در حال حاضر بر روی مانورهای دیپلماتیک است، اما افزایش نیروهای روسیه در اطراف اوکراین بدون وقفه ادامه دارد و کارشناسان اطلاعاتی و نظامی غربی پیش بینی می کنند که هفته آینده این بحران می‌تواند به اوج خود برسد.

اوکراین؛ آرام در بین تنش‌های فزاینده

با وجودی که پناهگاه‌ها آماده هستند و مردم اوکراین برای دفاع از کشورشان ثبت نام می‌کنند اما گزارش شده که مردم این کشور -حتی ناآرام‌ترین آنها- آرامش خود را در میان افزایش تنش‌ها با روسیه حفظ کرده‌اند.

بخشی از این موضوع به این باور مربوط می‌شود که بازدارندگی قدرت‌های غربی مانع از اقدام نظامی روسیه علیه این کشور خواهد شد.

موضع استرالیا درباره اوکراین؛ تحت تاثیر آمریکاست

در نشست امنیتی اخیر در کانبرا به ریاست اسکات موریسون نخست وزیر و ارشدترین وزرای کابینه تشکیل شد، در خصوص تنش با چین یا پاندمی کووید-۱۹ بحث نشد بلکه موضوع اصلی نشست، بحران اوکراین بود.

در حالی که استرالیا عضو ناتو نیست و همچنین در شرق اروپا نیز حضور ندارد اما یکی از اولویت‌هایش تنش اوکراین است و به طور مشخص نگرانی خود را از افزایش تنش‌ها بین مسکو- کی‌یف اعلام کرده است.

افزایش قیمت موادغذایی در سنگاپور با بدتر شدن بحران اوکراین

کارشناسان می‌گویند در صورتی که تنش بین روسیه و اوکراین شدت یافته و درگیری رخ دهد، باید انتظار داشت که قیمت مواد غذایی و سایر کالاهای اساسی و همچنین پروازهای بین‌المللی در سنگاپور افزایش یابد.

این کارشناسان اعتقاد دارند که سنگاپور طرف هیچ یک از طرفین را در صورت بروز جنگی نخواهد گرفت و بی طرفی خود را حفظ خواهد کرد.

باید توجه داشت که اوکراین یکی از صادرکنندگان اصلی مواد غذایی است و بیشترین صادرات آن را دانه‌های روغنی، سبزیجات، روغن‌ها و دیگر محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • محمد بن ابراهیم IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    20 29
    بسم الله الرحمن الرحیم نظر بنده: اکراین متعلق به کشور روسیه میباشد و لا ینفک میباشد. از اینکه چین تمام قد از روسیه حمایت میکند بسیار خوشحالم.
    • ناشناس IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      1 0
      یهو ممکنه قضیه بر عکس بشه و روسیه بشه مال اکراین !!! شما تاریخ نخوندی ؟؟ ببین روسها در 200 سال گذشته به چند کشور تجاوز کرده و آنجا را اشغال کرده اند !! ایرانیان خاطره جدا شدن گرجستان و ارمنستان و آذربایجان از پیکر وطن را بخوبی بیاد دارند . کشورهای اسکاندیناوی و اروپای شرقی و خاور دور هم همینطور !!
  • ماحسون IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    24 22
    بنظرم روسیه حق داره چه دلیلی داره کشورهای ناتو همه‌ اطرافش باشند، خود ایران هم اجازه نداد و نمیده باکو بخواد مرز زنگزو رو بگیره، شوخی نیست اطرافت پر از کشورهای دشمن باشه،دیگه امنیت کجا بود، آرامش اوکراینی ها هم بخاطر آب نوشابه ای هستش که هرچند ساعت مصرف میکنن، مطمئن باشید شروع بشه،جنگ جهانی هستش و ایران هم در این بین اسرائیل رو با خیبرشکن محو میکنه، کاش کمی کتاب بخونین و احادیث مربوط به زمان ما و فرموده مرحوم آیت الله بهجت درمورد نزدیکی ظهور،انشاهٔ لله
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      0 1
      آرامش اوکراینی ها بخاطر آب نوشابه ای خخخخخخخخخ خیلی خندیدم دمت گرم
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      0 0
      ان شاالله
  • مقدس IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 1
    شيطان پرست هاى اوكراينى كلاس تعطيل خخخخخخخخ بزودى تجزيه خواهيد شد تا درس عبرتى باشيد براى حكومتهاى فاسد و انگل مثل باكو و گرجستان و تايوان و.... كه با طناب پوسيده صهيونيست هاى كودك كش و آمريكائيان جنايتكار و انگل ستان دزد در چاه نرويد .
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 0
    به نظر من باید یک روحانی شیعه زمام امور اکراین را بر دست گیرد و مشت محکمی بر دهان یاوه گویان بزند
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    2 0
    دوستان‌عزیر هرگز به‌خاطر‌جنگ‌وآدمکشی‌دلخوش‌نباشید‌مردم‌اوکراین‌هم‌انسان‌هستند‌چرا‌باید‌قربانی.پوتین‌کافربشوند‌
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 0
    بابا قبلا هم روسیه با اوکراین جنگید وکریمه را گرفت وهیچ اتفاقی هم نیافتاد
  • ابن الرضا IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    درجنگ جهانی اول ودوم ایران دوبار به این بلا مبتلا شد به وسیله غربی ها درجنگ اول 11 ملیون از جمعیت 21 ملیونی ایران کم شدند ودرقحطی وجنگ از میان رفتند بعداز جنگ 9 ملون مانده بودند جنگ خیلی کثیف است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس