چرا امارات در شورای امنیت علیه روسیه رای نداد؟

رای ممتنع امارات در جلسه شورای امنیت و امتناع آن از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین سخت ناظران امور را با توجه به روابط نزدیکی که ابوظبی با آمریکا دارد، غافلگیر کرد.

به گزارش مشرق، الخلیج آنلاین در گزارشی با اشاره به علت امتناع امارات از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین در شورای امنیت آورده است: جلسه شورای امنیت برای صدور قطعنامه در محکومیت حمله روسیه به اوکراین که با وتوی روسیه مواجه شد آزمون مهمی برای پیمان‌های سیاسی و اقتصادی و نظامی در جهان بود.

در این جلسه که روز جمعه برگزار شد، ۱۱ کشور به این قطعنامه که روسیه را به عقب‌نشینی فوری از اوکراین ملزم می‌کرد رأی مثبت دادند و در این میان چین، هند، امارات رأی ممتنع دادند. این به روشنی نشان می‌دهد که این سه کشور نمی‌خواهند روابط خود را با روسیه به هم بزنند. وضعیت در مورد چین و هند روشن است زیرا چین ائتلاف و روابط تاریخی با روسیه دارد و هند هم علاوه بر منافع و روابط سیاسی و اقتصادی و نظامی که با مسکو دارد، با نفوذ غرب مخالف است، اما چرا امارات که روابط نزدیکی با امریکا و اتحادیه اروپا دارد رای ممتنع داد؟ این رسانه می نویسد: در این جلسه که روز جمعه برگزار شد، ۱۱ کشور به این قطعنامه که روسیه را به عقب‌نشینی فوری از اوکراین ملزم می‌کرد رأی مثبت دادند و در این میان چین، هند، امارات رأی ممتنع دادند. این به روشنی نشان می‌دهد که این سه کشور نمی‌خواهند روابط خود را با روسیه به هم بزنند. وضعیت در مورد چین و هند روشن است زیرا چین ائتلاف و روابط تاریخی با روسیه دارد و هند هم علاوه بر منافع و روابط سیاسی و اقتصادی و نظامی که با مسکو دارد، با نفوذ غرب مخالف است، اما چرا امارات که روابط نزدیکی با امریکا و اتحادیه اروپا دارد رای ممتنع داد؟

روابط سیاسی

الخلیج آنلاین در ادامه آورده است: امارات روابط راهبردی مهمی با روسیه دارد. فقط یک روز پیش از حمله روسیه به اوکراین، «عبدالله بن زاید»، وزیر امور خارجه امارات، در تماس تلفنی با همتای روسی خود «سرگی لاوروف» بر استحکام روابط دو کشور و اهتمام امارات به گسترش روابط تأکید کرد. در سال ۲۰۱۸ در سفر «محمد بن زاید» به مسکو، امارات و روسیه سند «شراکت راهبردی» را امضا کردند. در همان زمان «انور قرقاش»، وزیر مشاور وقت در امور خارجی امارات، گفت که مواضع دو کشور در «همه پرونده‌های مطرح و حیاتی کاملاً منطبق» است.

روابط اقتصادی

این رسانه نوشت: به لحاظ اقتصادی امارات و روسیه روابط بسیار تنگاتنگی دارند و مبادلات تجاری دو کشور از ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ با افزایش ۱۰ برابری به ۵ میلیارد دلار رسیده است.

الخلیج آنلاین در ادامه گزارش داد: «ثانی الزیودی»، وزیر مشاور در امور تجارت خارجی امارات، در ماه دسامبر گذشته گفت: روابط اقتصادی ابوظبی و مسکو در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و شامل عرصه‌های تازه‌ای مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های نوین و انقلاب صنعتی چهارم شده است. بیش از ۴ هزار شرکت روسیه‌ای در بخش‌های مسکن و صنایع و مواد غذایی و زیرساخت‌ها و بنادر و پتروشیمی در امارات فعال هستند و ۵۵ درصد مبادلات تجاری روسیه با کشورهای شورای همکاری متعلق به امارات است. امارات همچنین دومین کشور عربی به لحاظ حجم مبادلات تجاری با روسیه و در رتبه اول مقصد سرمایه‌گذاری‌های روسیه در کشورهای عربی است. همزمان امارات بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار عرب در روسیه است و ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های عربی در روسیه متعلق به امارات است.

روابط نظامی

این رسانه می نویسد: در کنار روابط سیاسی و اقتصادی، مسکو از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان سلاح برای امارات است. در فوریه ۲۰۲۱، روسیه نمایشگاهی نظامی در ابوظبی برگزار کرد که در آن ۴۰۰ مدل از انواع محصولات نظامی خود را عرضه کرد. در حاشیه همین نمایشگاه، دو کشور قراردادهایی برای خرید ۱۰۰ بالگرد VRT۵۰۰ و ۱۰۰ پهپاد VRT۳۰۰ برای پلیس امارات امضا کردند. همچنین در سال ۲۰۱۷، امارات قرارداد بزرگی برای خرید جنگنده‌های سوخو ۳۵ که از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های جهان تسلیحات است با روسیه امضا کرد. امارات در سال ۲۰۰۰ نیز قراردادی برای خرید ۵۰ مجموعه موشکی ضد هوایی پانتسر امضا کرده بود. بر اساس گزارش‌های رسمی روسیه این کشور در فاصله میان سال‌های ۲۰۰۰-۲۰۱۴ مجموعاً ۷۱۴ میلیون دلار تسلیحات به امارات صادر کرده است.

الخلیج آنلاین در پایان نوشت: در این راستا، حسین الدعجه، کارشناس مسائل راهبردی در اردن، تأکید می‌کند که وقتی کشورهایی در اتحادیه اروپا با توجه به منافعشان حاضر نیستند با تحریم روسیه صادرات گاز و نفت به اروپا را به خطر بیندازند، طبیعی است که کشورهایی مانند امارات که این نزاع به صورت مستقیم به آنها مربوط نمی‌شود منافع خودشان را دنبال کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس