کرملین از برنامه روسیه برای مقابله با تحریم های بانکی آمریکا خبر داد

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت: دولت روسیه برنامه ای را کاهش پیامدهای تحریم های آمریکا علیه بانک های روسی و جلوگیری از تراکنش های دلاری تدارک دیده است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری تاس، پسکوف روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در واکنش به این سوال که آیا مسکو برنامه ای را دارد که در صورت تحریم تراکنش های دلاری از سوی آمریکا در بانک های روسیه به اجرا درآورد، گفت: طرحی برای مقابله با ریسک ها و به حداقل رساندن پیامدهای این گونه اقدامات پیش بینی نشده آمریکا تدارک دیده شده است.

وی افزود: از ایالات متحده آمریکا می خواهیم از اقدامات تحریک آمیز و دامن زدن به تنش ها در قاره اروپا صرف نظر کند.  

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در ادامه گفت که کاخ کرملین نگران است زیرا رفتار آمریکا در عرصه تحریم ها غیرقابل پیش بینی است.  

خبرگزاری بلومبرگ به تازگی به نقل از منابع و اسناد محرمانه اعلام کرد که آمریکا و اتحادیه اروپا درحال تکمیل طرحی برای اعمال تحریم های شدید در مورد روسیه هستند که ممکن است در صورت تشدید تنش ها در اوکراین علیه مسکو وضع خواهد شد.

بر اساس گزارش این رسانه، تحریم ها شامل ممنوعیت بانک های بزرگ روسیه از اجرای تراکنش های دلاری بین بانکی خواهد بود.   

روزنامه اسپانیایی ال اکونومیستا، در میان اوج گیری اختلافات میان روسیه و غرب، اتحادیه اروپا و آمریکا در ادامه تهدیدهای تحریمی خود علیه روسیه، با حربه جدیدی به دنبال فشار آوردن بر مسکو وارد میدان شدند تا با پیشنهاد حذف روسیه از سیستم بانکی جهانی (سوئیفت)، ضربه ای بی سابقه بر نظام بانکی روسیه وارد آورند.

اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) این سلاح جدید را در برابر قطع احتمالی انتقال گاز روسیه به روی کشورهای اروپایی، در بحبوحه بحران انرژی و افزایش نجومی بهای برق برافراشتند تا از این طریق روسیه را در سیستم مالی بین المللی منزوی کنند.

این رسانه اسپانیایی در ادامه نوشت: دولت روسیه به این امر واکنش سختی نشان داده و اعلام کرده درصورت تحقق چنین تصمیمی، ارسال نفت و گاز و فلزات را به اروپا قطع خواهد کرد.

سوئیفت (جامعهٔ جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) که در سال ۱۹۷۳ توسط ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی ایجاد شد، شبکه ای است که بیش از ۱۱ هزار موسسه مالی را در سراسر جهان به هم مرتبط می کند و برای اجرای تبادلات پولی بانکی به کار می رود. سوئیفت در حال حاضر غالب ترین سیستم مالی بین المللی است. به همین خاطر با حذف روسیه از آن، مسکو قادر به ارسال پول در داخل و خارج از کشور خود نخواهد بود. بنابراین این اقدام، ضربه ای سخت برای شرکت های محلی و صادرکنندگان این کشور محسوب می شود.

به نوشته این رسانه اسپانیایی، روسیه در حال حاضر از «سیستم پرداختی خاص» (SPFS) خود برخوردار است. مسکو این نظام پرداختی روسی را در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۲) با پیش بینی چنین اقدامات تحریمی، در اوایل درگیری با اوکراین ایجاد کرد. با این وجود، تنها ۲۰ درصد معاملات ملی این کشور از طریق این سیستم صورت می گیرد و SPFS فقط ۴۰۰ کاربر دارد. به همین خاطر تهدید اروپا برای حذف روسیه از سوییفت این کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 روابط روسیه و آمریکا تیره است و واشنگتن در هشت سال اخیر بیش از یکصد بسته تحریم های اقتصادی و مالی در مورد مسکو وضع کرده و صدها مقام روس را در فهرست تحریم های خود قرار داده است.  

واشنگتن در ماه های اخیر مسکو را به تدارک تهاجم به اوکراین متهم کرده و مقامهای روس بارها این اتهام را رد کرده اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • NL ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 0
    (فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس