کد خبر 1225019
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹
سوئیف

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد این کشور برای احتمال اقدام کشورهای غربی در اخراج مسکو از سامانه پیام‌رسان بانکی سوییفت راهکارهایی دارد.

به گزارش مشرق،   «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرده کشورش برای اخراج احتمالی از سامانه پیام‌رسان بانکی سوییفت آمادگی دارد.

«سوئیفت» سرواژه‌ای است که از کنار هم قرار گرفتن حرف اول عبارت «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» در زبان انگلیسی ایجاد شده است.   مقر اصلی این شبکه  که تراکنش‌های مالی جهانی را تسهیل می‌کند در بلژیک قرار دارد، اما اعضای هیئت مدیره آن را مدیران بانک‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند.

لاوروف که در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای پرتغالی‌اش حضور داشت با اشاره به احتمال اقدام کشورهای غربی در اخراج روسیه از سوییفت از سیاست‌های کشورهای غربی در قبال مسکو انتقاد کرد و گفت که آنها بارها نشان داده‌اند شریکانی قابل‌ اعتماد برای روسیه نیستند.

وزیر خارجه روسیه گفت: «اتحادیه اروپا و غرب، به طور کل، بارها اثبات کرده‌اند که شریکان قابل اتکایی نیستند. آنها ممکن است در پاره‌ای موارد بدون هیچ دلیلی دست به اتخاذ تصمیم‌های غیرقانونی بزنند.»

سرگئی لاوروف تصریح کرد که دولت روسیه و سازمان‌های مرتبط در حال تدوین راهکارهایی برای مقابله با تبعات اخراج احتمالی روسیه از سامانه سوییفت هستند.

وزیر خارجه روسیه گفت: «اطمینان دارم دولت ما، بانک مرکزی و سایر سازمان‌های مالی در حال تدوین راهکارهای لازم در برابر اقدامات احتمالی برای اخلال در مبادلات آزاد ما در چارچوب نظام مبادلات چندجانبه هستند.»

لاوروف خاطرنشان کرد در نشست اخیر شرای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورهای عضو بر ضرورت استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری تأکید کردند.

وی گفت: «آنها به طور کلی درباره انجام مبادلات با ارزهای ملی تأکید کردند تا به دلار که ایالات متحده از جایگاه آن سوءاستفاده کرده وابستگی نداشته باشند.»

واشنگتن از سال‌ها پیش تهدید کرده ممکن است دسترسی روسیه به سامانه سوئیفت را قطع کند. روسیه در کنار چین و هند به عنوان اعضای اقتصادهای نوظهور دنیا، موسوم به «بریکس» تصمیم گرفته‌اند به منظور دور زدن سامانه پیام رسان بانکی «سوئیفت»، یک سامانه پیام‌رسان جایگزین ایجاد کرده و آن را به هم متصل کنند. علاوه بر این، پارلمان اروپا ماه پیش قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه و اخراج این کشور از سامانه سوئیفت است.

سامانه روسیه «SPFS» نام دارد و قرار است با سامانه پیام‌رسان چین، موسوم به «CIPS» به یکدیگر متصل شوند. هند هنوز چنین سامانه‌ای ندارد. رسانه‌های روسیه گزارش داده‌اند تشکیل چنین شبکه‌ای میان این سه کشور سه میلیارد نفر را به یکدیگر متصل خواهد کرد.

روسیه و کشورهای بلوک بریکس می‌گویند با توجه به رفتارهای نامطمئن غرب در راه‌اندازی این سامانه جایگزین مالی به جای سوییفت جدی هستند.

کشورهای عضو «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» نیز در حال همکاری با بانک مرکزی روسیه برای پیوستن به SPFS هستند. ایران هم گفته به دنبال راه‌اندازی سامانه جایگزین سوییفت است.

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از اظهاراتش در روز دوشنبه تصریح کرد مسکو آماده است روابطش را با کشورهای عضو اتحادیه اروپا عادی‌سازی کند.

او گفت: «ما آماده‌ایم روابط عادی را صرفاً بر اساس اصول مساوات، احترام دوجانبه و موازنه منافع از سر گیریم، مشروط بر اینکه ضرب‌الاجل یا پیش‌شرط‌های یکجانبه‌ای مشابه آنها در خصوص توافقات مینسک با آنها مواجه هستیم در کار نباشد.»

لاوروف گفت مسکو تمایل دارد مراودات تجاری کشور با کشورهای اتحادیه اروپا به سطح سال ۲۰۱۳ رسیده و از آن فراتر برود.

او گفت: «ما خواستار روابط نرمال و مبتنی بر منافع دوجانبه هستیم. می‌خواهیم حجم تجارت به سطح سال ۲۰۱۳ رسیده و از آن هم بالاتر برود. در حال حاضر، حجم تجارتمان نصف سال ۲۰۱۳ است و در اینجا، این بیماری کرونا نبوده که نقش اساسی داشته است. امیدواریم برنامه‌های ایدئولوژیک در قبال روسیه در اتحادیه اروپا به برنامه‌هایی عقلانی تبدیل شوند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس