روسیه در مورد پیامدهای حذف این کشور از سوئیفت هشدار داد

«آنتون سیلوانف» وزیر دارایی روسیه نسبت به پیامدهای حذف کشورش از «سامانه سوئیفت» که برخی کشورهای غربی بویژه آمریکا مسکو را به این اقدام تهدید کرده اند، هشدار داد.

به گزارش مشرق، سیلوانف روز پنجشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ گفت که حذف نظام بانکی این کشور از سامانه سوئیفت، مشکلات بسیار زیادی برای دیگر کشورها بوجود خواهد آورد.

وزیر دارایی روسیه تصریح کرد: حذف روسیه از سوئیفت به نفع هیچ کشوری نیست و کشورهای اروپایی مجبور خواهند شد، از خرید کالاهای روسی صرف نظر کنند.  

روسیه یک سوم گاز مصرفی اروپا و بخش قابل توجهی از نفت خام و فرآورده های نفتی کشورهای اروپایی را تامین می کند و حجم مبادلات بازرگانی روسیه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا به چند صد میلیارد یورو در سال می رسد.  

سوئیفت یک سامانه تبادل و پرداخت بین المللی بین بانکی است که بیش از ۱۱ هزار موسسه مالی تقریباً در همه کشورها به آن متصل هستند.

برخی سیاستمداران غربی و اوکراینی در هفته های اخیر که مساله احتمال تهاجم روسیه به اوکراین مطرح شده است، خواستار کنار گذاشتن این کشور از سامانه سوئیفت برای مجازات مسکو شده اند.  

 گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا نیز اواخر ماه آوریل گذشته پیشنهاد کردند تا روسیه برای مجازات از سامانه سوئیفت کنار گذاشته شود.  
بر اساس اطلاعات رسانه های روسی،  تهدیدها و تحریم های آمریکا باعث تلاش روسیه برای تقویت سامانه مالی بین بانکی اختصاصی خود و همچنین افزایش مشترکان و مشتریان به این سامانه روسی شده است.

به گزارش ایرنا، دولت روسیه ۱۸ اردیبهشت ماه گذشته در گزارشی به نقل از اطلاعات بانک مرکزی این کشور نوشت: تعداد بانک ها و اشخاص حقوقی که از سوئیفت روسی موسوم به «اس. پ. ف. اس» استفاده می کنند در سال ۲۰۲۰ میلادی به رقم ۴۰۴ رسید.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز گفت که کشورش برای حذف و کنار گذاشته شدن از سامانه سوئیفت آماده می شود.

 زاخارووا در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «راشاتودی» افزود: روسیه تلاش می کند تا ریسک های (خطرپذیری) احتمالی در صورت کنار گذاشته شدن از سوئیفت را به حداقل برساند.

در سال گذشته ۱۹ بانک و شخص حقوقی به این سامانه روسی تبادل اطلاعات مالی پیوستند.  

آمریکا در سال گذشته همانند سالهای دیگر دهها بسته تحریم های اقتصادی و مالی در مورد روسیه و مقام ها و اتباع و شرکت ها و موسسات اعتباری این کشور وضع کرد و در زمان حاضر تعداد بسته های تحریمی آمریکا در مورد روسیه از مرز ۱۰۰ بسته گذشته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس