کد خبر 1336976
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۴
بورل: مصمم به تقویت امنیت انرژی برای اروپا هستیم

جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت که این اتحادیه و آمریکا مصمم به تقویت امنیت انرژی برای اروپا و اوکراین هستند.

به گزارش مشرق، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه به وقت محلی در نشست خبری مشترکی با وزیر خارجه آمریکا افزود که در مورد بحران کنونی اوکراین، ما و آمریکا متعهد به پاسخ متحد به تهدید ها هستیم.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت بار دیگر از روسیه می خواهیم تا تنش ها را کاهش دهد. تلاش های چند جانبه دیپلماتیک ما ادامه خواهند یافت.

بورل اضافه کرد که از پاسخ های آمریکا و ناتو به خواسته های روسیه استقبال می کنیم و معتقدیم حل این بحران از طریق دیپلماتیک همچنان امکان پذیر است و این اولویت آشکار ما است و در آن سرمایه گذاری کرده و تمام تلاش خود را بر آن قرار می دهیم.

این مقام اتحادیه اروپا ادامه داد با این حال مصمم هستیم که تهاجم بیشتر به اوکراین عواقب بسیار بزرگ خواهد داشت و ما آماده هستیم و از سوی دیگر به بهترین حالت امیدوار می باشیم.

 وی اضافه کرد که  ما به صورت نزدیک با یکدیگر  از جمله در اعمال تحریم ها هماهنگ هستیم و اوکراین یک شریک راهبردی برای اتحادیه اروپا است.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچینن اضافه کرد تنها راه حل دایمی برای دستیابی به امنیت و مقاومت انتقال از سوخت های فسیلی به انرژی های تجدید پذیر است.

این مقام اتحادیه اروپا ادعا کرد  که بحران فعلی در اوکراین جدی‌ترین بحران از زمان جنگ سرد تاکنون در اروپا است.

وی با اشاره به بحران اوکراین مدعی شد که روسیه در استفاده از صادرات مهم انرژی به اروپا به عنوان اهرم در راستای اهداف  سیاسی خود تردید نمی کند.

بورل تصریح کرد قیمت گاز در اتحادیه اروپا در مقایسه با سال گذشته ۶ تا ۱۰ برابر افزایش یافته است و این امر تاثیر بزرگی بر مصرف کنندگان و رقابت پذیری اقتصاد دارد.

وی تاکید کرد  به همین دلیل اولویت اول ما تنوع بخشیدن به منابع انرژی به خصوص جریان گاز برای جلوگیری از اختلالات به خصوص از سوی تامین کننده اصلی اروپا یعنی روسیه است .

 به گزارش مشرق، بهای گاز در اروپا به علت چند عامل مانند واردات کمتر از میزان پیش بینی شده از روسیه، تا سطح بی سابقه ای بالا رفته است. میزان ذخیره سازی کنونی گاز اروپا نیز نزدیک به ۱۰ درصد کمتر از معمول در این موقع از سال برآورد می شود.

فون در لاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، تمایل نداشتن شرکت گازپروم روسیه را به افزایش عرضه گاز به اروپا به رغم بالارفتن بی سابقه قیمت ها و تقاضای بسیار زیاد، شگفت آور دانست و افزود: نشانه های فزاینده ای وجود دارد که کرملین از عرضه گاز به عنوان اهرم اعمال فشار سیاسی، بهره برداری می کند.

روسیه نزدیک به ۴۰ درصد از نیازمندی اتحادیه اروپا را به گاز تامین کند و تاثیر بالقوه حمله احتمالی روسیه به اوکراین بر این عرضه، اتحادیه اروپا را به درخواست افزایش صادرات از دیگر کشورها، واداشته است.

آمریکا اخیرا مدعی شده که روسیه به دنبال حمله به اوکراین است و در این مسیر متحدان واشنگتن نیز با کاخ سفید همراهی می‌کنند.

غرب مدتهاست تلاش داشته با هر ابزاری روسیه را تحت فشار بگذارد. اخیرا آمریکا تحرکات روسیه را دستاویزی برای به راه انداختن هجمه و فشار علیه مسکو کرده است. روسیه بارها تاکید کرده که این تحرکات و فعالیت های نظامی در قلمرو خود این کشور انجام می شود و مغایر با قوانین بین‌المللی نیست.

کرملین تصریح کرده که اقدامات نظامی‌اش تهدیدی برای هیچ کشوری محسوب نمی‌شود و فضاسازی غرب در مورد تمرین های نظامی روسیه بی‌پایه و اساس بوده که با اهداف خاص دنبال می شود.

آمریکا با همراه برخی کشورهای ناتو تلاش کرده اند اتفاقات سال ۲۰۱۴ در اوکراین را بار دیگر زنده کنند و تحولات اخیر را مشابه آن سال بخوانند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس