نهج البلاغه

آیت‌ا... جوادی‌آملی اخیراً در سخنانی مجدداً بر لزوم درسی شدن کتاب نهج‌البلاغه تأکید کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"حزب ناامیدان" و مشکل تزریق ناامیدی به مردم!

"حزب ناامیدان" و مشکل تزریق ناامیدی به مردم! / "آخوندهای سکولار"؛ هشدار یک عضو مجلس خبرگان رهبری

حزب چپ اتحاد ملت، از احزاب تحریم‌کننده انتخابات ۱۴۰۰ طی بیانیه‌ای در پایان هفتمین مجمع عمومی خود از "ناامیدی" سخن گفت.

در بخشی از بیانیه این حزب آمده است:

"مشکلات و مسائل پیش‌روی جامعه ایران چنان در هم تنیده و لاینحل باقی مانده که خوشبین ترین تحلیلگران نیز چشم اندازی چندان روشن و امیدآفرین در برابر جامعه امروز ایران ترسیم نمی‌کنند"!

در بخش دیگری از این بیانیه می‌خوانیم: در حالی که هر روز یکی از اقشار فراگیر جامعه، به تنگ آمده از فشارهای اقتصادی و نارسایی‌ها و نابرابری‌ها و تبعیض‌ها، راه را از همه سو بر خود بسته می‌بینند و به ناچار صدای اعتراض خود را به خیابان می‌کشانند، کشاورزان در کف زاینده‌رود و کارون، معلمان در برابر مجلس و در میادین اصلی شهرهای بزرگ، کارگران در صحن کارخانه‌ها، پرستاران در بیمارستان‌ها و نخبگان، مهندسان، پزشکان، مدیران و بلکه نیروهای مهارت‌آموخته با گریز و مهاجرت از وطن، فریاد اعتراض به وضعیت حاکم را سر می‌دهند و در مقابل، گردونه سرگیجه‌آور تصمیم‌گیری‌ها و راه‌حل‌های ناصواب اقشار جامعه را غرق در سرگردانی کرده است.

به گزارش جماران، اتحاد ملت در ادامه تأکید انداموار خود بر ناامیدی همچنین با اشاره به مجلس یازدهم گفته است: دغدغه این مجلس، طرح از پیش شکست خورده جوان‌سازی جمعیت و فرزندآوری است. در جامعه‌ای که به فردای خود چشم امیدی ندارد به ضرب و زور قانون، پنداری با گماشتن نیروهای قهریه در خصوصی‌ترین وجوه زندگی مردم، می‌خواهند جمعیت ایران را جوان‌سازی کنند! [۱]

*وقتی یک حزب سیاسی، بدترین رفتار ممکن در سیاست یعنی "تحریم انتخابات" را مرتکب می‌شود و البته مورد مؤاخذه هم قرار نمی‌گیرد؛ طبیعتا در گام‌های بعدی خود نیز بر طریقی که دشمن تمایل دارد گام برمی‌دارد. و فی‌المثل از ناامیدی در ایران می‌گوید و تلاش مجلس برای بهبود مسئله جمعیت را ریشخند می‌کند. و جالب آنکه این هردو از اصلی‌ترین راهبردهای دشمنان علیه ایران و ایرانی است!

دقت شود که ناامیدی گزینه اصلاح‌طلبان است نه واقعیت کف جامعه و مردان ستادی اصلاحات سال‌هاست که قصد دارند با تکرار  این واژه (ناامیدی) مردم ایران را واقعا به باور ناامیدی برسانند.

جالب است که آنها در مقابل سؤال ناامیدی از که و چه!؟ هم پاسخی ندارند و در کنار انکارهای همیشگی خود از واقعیت‌های ایران و نظام اسلامی؛ حرف‌های عوامانه مطرح می‌کنند و از مشکلاتی مثل گرانی می‌گویند.

مردم ایران باید بدانند که این افراد طی ۱۲ سالی که ایجاد "فتنه اقتصادی" را در دستور کار خود دارند از هیچ بهانه ای (حتی خشسالی و درگذشت یک خواننده جوان) برای فراخوان خیابانی مردم دریغ نکرده‌اند و پروژه انکار آنها هم واقعیت‌های مطلوبی مثل مالیات کم، نان ارزان و بیکاری تک‌رقمی را هدف گرفته است.

بیانیه حزب اتحاد، برگی است از هزاران که اگر مورد توجه مدقّانه خواص و مراجع اجتماعی قرار نگیرد؛ آینده کشور و امنیت مردم را به پرتگاهی می‌کشاند که خواسته سران حزب چپ اتحاد ملت است. حزبی که تئوریسین‌های آن رسما گفته‌اند انقلاب اسلامی سال ۵۷ را ناموفق می‌دانند...[۲]

***

"آخوندهای سکولار"؛ هشدار یک عضو مجلس خبرگان رهبری

"حزب ناامیدان" و مشکل تزریق ناامیدی به مردم! / "آخوندهای سکولار"؛ هشدار یک عضو مجلس خبرگان رهبری

آیت‌ا... سید مصطفی موسوی اصفهانی، نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری رسا گفته است: دشمنان انقلاب از اصل مترقی ولایت فقیه و جدا نبودن دین از سیاست ضربه مهلکی خوردند. از این رو درصدد القای جدایی دین از سیاست هستند و بیگانگان برای مسأله جدایی حوزه های علمیه از سیاست و حکومت اسلامی تلاش می کنند.

وی با بیان اینکه برخی در داخل همنوا با بیگانگان جدایی دین از سیاست را سر می دهند و قصد دارند این مسأله را از حوزه‌های علمیه شروع و پیگیری کنند، افزود: آیت ا... خاتمی به درستی در اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد این مساله را هشدار داد که برخی معممین جدایی حوزه از سیاست را مطرح می کنند.

مدیر حوزه علمیه استان همدان با اشاره به اینکه برخی به دنبال سکولاریزه کردن حوزه های علمیه هستند، بیان کرد: باید روحانیت و علمای بلاد بیدار باشند که اگر این زمزمه های جدایی حوزه از سیاست ادامه پیدا کند، استمرار حکومت و نظام اسلامی ایران، با مشکل مواجه خواهد شد.

آیت‌ا... موسوی اصفهانی با اشاره به تلاش ائمه هدی(س) برای تصدی حکومت و نیز رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت همراهی روحانیت در امور سیاسی گفت: با تلاش‌های مرحوم مدرس، میرزای شیرازی در قیام تنباکو و همچنین مبارزات امام خمینی(ره)، حکومت و نظام اسلامی ایران برپا شده. اما متأسفانه اکنون برخی از معممین بیان می کنند که روحانیت باید فقط بر امور سیاسی نظارت کنند نه دخالت، که این سخن و حرفی نسنجیده و غیر قابل قبول است. [۳]

*پیش از این محمد موسوی خوئینی‌ها از رجال معمم اصلاح‌طلب در بیانیه‌ای خطاب به علما و حوزه علمیه قم خواستار استقلال حوزه از نظام اسلامی شده بود.

در کنار وی، آقای محقق داماد نیز اخیرا در سخنانی بر جدایی حوزه از سیاست تأکید کرده است.

جالب آنکه محقق داماد که از مقامات سابق قوه قضائیه نیز هست حتی در اظهاراتش تصریح کرده بود که پس از ۴۰ سال فهمیده در بحث سیاسی بودن حوزه دچار اشتباه شده و این روند غلط است! [۴]

***

چرا نهج‌البلاغه کتاب درسی دانشگاه‌ها نیست!؟

"حزب ناامیدان" و مشکل تزریق ناامیدی به مردم! / "آخوندهای سکولار"؛ هشدار یک عضو مجلس خبرگان رهبری

آیت‌ا... جوادی‌آملی از مراجع عظام تقلید و مفسّر برجسته قرآن کریم اخیراً در دیدار با جمعی از اعضای نخستین کنگره بین‌المللی "راهکارهای گسـترش فرهنگ غدیر و نهج‌البلاغه در جهان" تأکید کرد:‌ کتاب "تمام نهج البلاغه" باید عمومی شود تا شخصیت علمی حضرت امیر(ع) به صورت کامل شناخته شود.

به گزارش شفقنا، وی افزود: به همت خیرین باید این مهم صورت بگیرد و کتاب "تمام نهج‌البلاغه" به متخصصان و محققان عرضه شود و آنان نیز این کتاب را تدریس کنند. تاکید همیشگی ما این بوده و هست که هم غدیر و هم نهج‌البلاغه بایستی درسی شوند. [۵]

*دقت شود که کتاب "تمام نهج‌البلاغه" کتابی است مبسوط‌تر از نهج‌البلاغه سیدرضی.

این کتاب به زبان عربی و به تحقیق حجت‌الاسلام سیدصادق موسوی است. مطالب این کتاب، از نهج البلاغه بیشتر است. به‌گفته نویسنده، این کتاب پس از ۲۰ سال پژوهش نوشته شده که متن اصلی نهج‌البلاغه در این کتاب، با خط پر رنگ و متن‌هایی که اضافه شده با خط کم‌رنگ به‌نگارش درآمده است. ‌ این کتاب ابتدا در هشت جلد و سپس در سال ۱۳۹۲ در یک جلد به چاپ رسید. +

تأکید آیت‌ا... جوادی‌آملی بر درسی شدن کتاب شریف نهج‌البلاغه در واقع یک سؤال عقلانی و فلسفی است. و آن اینکه چرا در دانشگاه‌های کشوری با حکومت شیعه، اصلی‌ترین مانیفست حکومتی و سیاسی شیعه یعنی فرامین امیرالمؤمنین(ع) که در نهج‌البلاغه بروز دارد، تدریس نمی‌شود!؟

جالب است که مثلا فرمان امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر یک دوره تخصصی مدیریت ارشد است که البته در رشته دانشگاهی مدیریت شاهد تدریس این نامه مهم نیستیم.

و یا همینطور در بحث علوم سیاسی شاهدیم که عملا هیچیک از مباحث بلند نهج‌البلاغه از قبیل "نقش مراجع اجتماعی"(یا همان خواص)، توجه به برتری نیافتن اراذل بر افاضل در جامعه، نقش رهبریّت، حقوق شهروندی از نگاه امام اول شیعیان، حقوق رهبر، جایگاه جهاد در یک جامعه شیعی، تعامل با توده‌ها و... هیچ جایگاهی در کتب علوم سیاسی دانشگاه‌های ما ندارند.

جالب است که بدانیم بسیاری از این مباحث و یا به عبارت بهتر "تیترهای این مباحث" که توسط امام در نهج‌البلاغه بحث شده‌اند؛ ده‌ها سال قبل در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا با متد و مانیفست غربی تدریس شده‌اند و ما با اینکه از گنجینه بی‌پایان علی(ع) و نهج‌البلاغه برخورداریم اما اغلب کتب دانشگاهی ما در زمینه مفاهیم اشاره شده عملا خوانش‌گر متون غربی هستند.

لازم به اشاره است که افق مورد اشاره آیت‌ا... جوادی‌آملی مبنی بر درسی شدن کتاب تمام نهج‌البلاغه بسا که فراتر از امورات مورد اشاره ما باشد. اما دالّ مرکزی و تقاطع آن بیان و این سؤال آنست که نهج‌البلاغه در آموزش عالی ما جایی ندارد و این یک شوربختی بزرگ است که حتما بایستی جبران شود.

***

1_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1539272

2_ mshrgh.ir/1315720

3_rasanews.ir/002wGU

4_mshrgh.ir/1319728

5_https://fa.shafaqna.com/?p=1303456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سید IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    11 1
    چرا نهج البلاغه در دانشگاه ها تدریس نمی شود؟! معلوم است چرا ! چون دانشگاه های ما تیول افرادی چون تاجزاده و زیباکلام و حجاریان و آزاد ارمکی و سایر خدم و حشم یانکی ها شده است و این جماعت ارادت خاصی به وبر و فوکویاما و مونتسکیو دارند! دیگر جایی برای نهج البلاغه و نهج الفصاحه و صحیفه سجادیه باقی نمی ماند!
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      0 0
      فکر نکنم این شکل حرف زدن خوب باشد
  • نیما IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    8 1
    ادعی فقط دنبال ناامید سازی مردم هستند باید بهشون گفت اگر مرحم رویی زخم مردم نیستید لااقل نمک رویی زخم نباشید
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    6 1
    این حرف ها که حوزه نباید درسیاست دخالت کند خود حرفی سیاسی است که خودش بطلان خودش را ثابت می کند مثل این است که کسی ادعا کند همه مردم دروغگوند چون خودش جزئ همین مردم است پس این نسبتی که به مردم داده است دروغ می باشد
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    3 3
    امروز از نظر اکثر مردم هیچ فرقی بین انحصارگرایانه وعافیتطلبان واصلاح گران وپای.نداری.وگروههای.چپ وراست دینی وغیردینی.نیست چون بنظر میاد همشون فقط بدنبال منافع خودشون هستند نه منافع کشور .خدا ازشون نگذره که مردم را خسته ودرمانده کردند
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      0 1
      این سخن تو بر فرض صحت شامل این فرموده قرآن می شود که: اکثرهم لا یشعرون!!!
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    6 3
    متاسفانه نهج البلاغ دارد فراموش میشود. حتی در رسانهای ارزشی مانند مشرق
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    2 1
    حزب بی وجدان ها خیلی بیشتر برازنده شان است
  • حسام IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    2 2
    کشاورزان در کف زاینده‌رود و کارون، معلمان در برابر مجلس و در میادین اصلی شهرهای بزرگ، کارگران در صحن کارخانه‌ها، پرستاران در بیمارستان‌ها مشرق جان تجمع پرسنل قوه قضاییه اخریش بود که از قلم انداختی بماند که خیلی از مردم به دلیل شرم و حیا و آبرو یا به دلیل ناامیدی از بهبود اوضاع هر بدبختی رو مقاومت میکنند و صدایشان هم در نمیاید نان ارزان رو میشه ادرس بدی ما هم بخریم ؟؟؟!!!! مشرق از هپروت بیا بیرون لطفا چی میزنی؟؟؟
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 2
    این عزیزان نظراتشان دربرخی مواردبرای رشد اقتصادی ویانحوه تبلیغ وشناسایی وهدم فساد غرب اختلاف زده ویابادفاع محکم برای نشان دادن دلیل کامل اسلام برای خوبی وپاکی درجهت رشد همه جانبه اسلام درمشورت شاید متفاوت است وحتی برخی که ادعا میکنیدبااسراییل غاصب رابطه دارند درواقع خودشان رانشانی برای دریافت اطلاعات به جمهوری اسلامی قرارمیدهندوهمزمان بارابطین خودجریان نفوذوجذب به نفع اسلام وادیان وامنیت رابرای مقاومتتقویت میکنند
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    1 1
    آقایون انقلابی سیاست روحانیت عین دیانتش است و روحانیون دین را از سیاست جدا نمی دانند بلکه دین را از بی تقوایی و اینکه هدف وسیله را توجیه می کنند جدا می دانند .
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 4
    بنده متخصص فلسفه هستنم اگر سواد لازم را دارید با بنده مناظره کنید.سکولاریسم یک فحش و توهین شدید نسبت به یک مسلمان متعهد است . لطفا به علما توهین نکنید. هر گردی گردو نیست .هر ازدواجی فحشا نیست.افتاد.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 2
    آقایون انقلابی بار کج به مقصد نمی رسد .
  • کارمند ساده IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    2 0
    سکولاریم از دور دوم ریاست جمهوری مرحوم رفسنجانی با چک سفید امضا شروع شد
  • محمدرضا IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    1 0
    میتوان نهج‌البلاغه را در همه سطوح مدرسه تا دانشگاه در سطح خود تدریس کرد حتی در مقطع ابتدایی ... میتوان روی صحیفه سجادیه به عنوان یک کتاب جامع معاد شناسی و اخلاق و ... هم کار کرد
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    سازمان های متولی امنیت باید تحرکات جهت دار وتنش آفرین را رصد و باسران فتنه های نوین مقابله هوشمندانه وقاطع بکنند
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    مرفهان بیدرد ،کاخ نشینان وبانیان وضع موجود مطالبه عدالت می کنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس