فایننشال‌تایمز تحلیل کرد؛ نگاه ایران به شرق در بحبوحه تقابل با آمریکا

یک نشریه انگلیسی در مطلبی درباره سفر رئیس‌جمهوری ایران به مسکو سیاست ایران درباره نگاه به شرق را مورد تحلیل قرار داده است.

به‌ گزارش مشرق، وبگاه روزنامه «فایننشال‌تایمز» سفر آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهوری ایران به مسکو را در راستای برنامه ایران برای توسعه روابط با مسکو و پکن تفسیر کرده است.

این روزنامه در آغاز این تحلیل که امروز چهارشنبه (۱۹ ژانویه/ ۲۹ دی‌ماه) قبل از ورود آیت‌الله رئیسی به مسکو منتشر شده نوشته است: «در حالی که جمهوری اسلامی [ایران] به دنبال توسعه روابط با مسکو و پکن جهت ایستادگی بهتر در برابر فشارهای سیاسی و اقتصادی از آمریکا است رئیس‌جمهور ایران ابراهیم رئیسی قرار است روز چهارشنبه با ولادیمیر پوتین از روسیه دیدار کند.»

  فایننشال‌تایمز در ادامه به همزمان شدن این سفر با برگزاری مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین اشاره کرده و اظهارات آقای رئیسی قبل از ترک تهران را اینطور نقل کرده است: «این سفر می‌تواند نقطه عطفی برای کمک به ارتقاء روابط با روسیه در همه سطوح باشد.»

هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند هفته پیش آغاز شد. پیش از این دیپلمات‌های اروپایی گفته بودند بخش اعظم گفت‌وگوها در دور هشتم بر مطالبات ایران برای اخذ تضمین در خصوص پایداری برجام متمرکز بوده است.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به سابقه ۶ ساله اجرای برجام چه در دولت «باراک اوباما» و چه در دولت «دونالد ترامپ» بر ضرورت وجود مکانیسم‌هایی برای «راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها» و «دریافت تضمین» تأکید کرده است.

در روزهای گذشته، منابع مختلف تصریح کرده‌اند که در مذاکرات وین بر سر مسائل هسته‌ای که به تعهدات هسته‌ای ایران مربوط می‌شود پیشرفت حاصل شده در حالی که گره‌های باقی‌مانده مربوط به بخش‌های دیگری از مذاکرات است که مربوط به تعهدات طرف غربی است. از نگاه تحلیلگران، این نشان‌دهنده جدیت طرف ایرانی و عدم انعطاف از سوی طرف غربی است.

روزنامه انگلیسی نوشته رئیسی و مقام‌های او این نکته را روشن کرده‌اند که پیشرفت اقتصادی ایران معطل انجام مذاکرات نخواهد ماند.

مجید رضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی چین و ایران می‌گوید: «ایران برای اینکه اقتصادش رشد کند باید نفت‌ خام و محصولات پتروشیمی و مواد معدنی صادر کند تا بتواند زیرساخت‌های خودش را توسعه بخشیده و فناوری وارد کند.»

او اضافه کرد: «ما آماده‌ایم با همه کشورها غیر از آمریکا و اسرائیل تجارت کنیم، اما اگر سایر کشورها تمایلی نداشته باشند نمی‌توانیم دراز بکشیم و بمیریم. چین آماده است وارد همه بازارهای ما شود.»

فایننشال‌تایمز نوشته چین از سال ۲۰۱۴ بزرگترین شریک تجاری ایران و در سال‌های اخیر اصلی‌ترین مقصد صادرات نفت خام تهران بوده است. این رسانه نوشته است: «خریداری نفت از سوی ایران برای حیات اقتصادی ایران و رشد اقتصادی این کشور حیاتی بوده است. هفته گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و وانگ یی، همتای چینی او برای آغاز اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله که یک سال قبل‌تر به امضا رسیده بود، دیدار کردند.

به نوشته فایننشال‌تایمز، وانگ تأکید کرد که پکن با تحریم‌های آمریکا مخالف است. طبق بیانیه منتشرشده در وزارت خارجه چین، او گفت: «چین قاطعانه با تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، بازی‌های سیاسی در حقوق بشر و سایر موضوعات و همچنین دخالت‌های فاحش در مسائل داخلی ایران و کشورهای منطقه مخالف است.»

فایننشال‌تایمز نوشته تجارت ایران با روسیه هم در ماه‌های اخیر افزایش یافته، به گونه‌ای که آمارهای رسمی ایران نشان می‌دهند ارزش کل مبادلات تجاری ایران و روسیه در بازه ۹ ماهه منتهی به اواخر دسامبر به ۱.۶ میلیارد دلار رسیده که این رقم نسبت به بازه مشابه در سال قبل ۴۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. رئیسی چهارشنبه گفت امیدوار است این رقم به میزان بیشتری افزایش یابد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس