کد خبر 1329103
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱
لاوروف: دورنمایی برای حل مناقشه داخلی در اوکراین دیده نمی‌شود

وزیر خارجه روسیه در دیدار با امیرعبداللهیان گفت که سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به همراه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در مسکو حضور دارد، عصر امروز (پنجشنبه) ۳۰ دی ماه با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

ببینید:

فیلم/ حضور رئیسی در دانشگاه دولتی مسکو

لاوروف در این دیدار با اشاره به سفر آیت‌الله رئیسی گفت: اولین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است.

وی با بیان این‌که دیروز روسای دو کشور مذاکرات مفصلی داشتند، برنامه این سفر را خیلی فشرده خواند و به سخنرانی آیت‌الله رئیسی در دومای دولتی روسیه اشاره کرد.

آیت‌الله رئیسی و ولادیمیر پوتین دیروز (چهارشنبه) در مسکو دیدار و گفت‌وگو کردند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته در توئیتی درباره این دیدار نوشت: در دیدار مهم، صمیمانه و طولانی مدت دکتر رئیسی و پوتین در کرملین، مناسبات تهران و مسکو در مسیر جدید، متنوع و پرشتاب قرار گرفت.در فصل نوین مناسبات، همکاری‌های ممتاز رقم خواهد خورد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که روسای دو کشور بر ترسیم نقشه راه بلندمدت توافق کردند، خاطرنشان کرد: جهان آینده بر پایه چندجانبه گرایی می‌چرخد.

* دیدار دو رئیس جمهور در جوی صمیمانه و جدی 

حسین امیرعبداللهیان شب گذشته در اظهاراتی درباره دیدار آیت‌الله رئیسی با پوتین خاطرنشان کرد: روسای جمهور دو کشور بیش از سه ساعت در جوی صمیمانه و جدی و کاملا کاربردی و عملگرایانه دیدار کردند. دو رئیس جمهور تقریبا یک بار همه موضوعات مناسبات دوجانبه را در عرصه‌های سیاسی‌، راهبردی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علم و فناوری و تجارت بخش خصوصی و همه موضوعات مورد علاقه مرور کردند. در این بخش روسای جمهور وزرای خارجه را مکلف کردند نسبت به تهیه نقشه راه ۲۰ ساله همکاری‌های بلندمدت دو کشور اقدام کنند. فردا (پنجشنبه) با لاوروف در این خصوص و سایر موضوعات دیگر ملاقات دارم و برخی از مسائلی که باید توسط وزارت خارجه دو کشور پیگیری شود را مرور خواهیم کرد و بر برنامه کار تفاهم خواهیم داشت.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: در خصوص مسائل منطقه و تحولات منطقه‌ای گفت‌وگوی مفصلی بین دو رئیس جمهور انجام شد و از جمله این موضوعات تحولات یمن بود و دو طرف بر ضرورت تحقق راه‌حل سیاسی و دور شدن جنگ از این منطقه تأکید کردند و البته نقش ایران و ظرفیت ایران و روسیه در کمک به تحقق صلح در کشورهای مختلف منطقه نیز مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: آقای پوتین همچنین تأکید داشت که ایران در دوره عضویت موقت خود در شانگهای نقش بسیار فعالی داشت و از حدود سه ماه پیش که وارد عضویت دائم این سازمان شده، ظرفیت بسیار بزرگی به شانگهای افزوده شده و از این نظر آقای پوتین اظهار خرسندی کرد و بر اهمیت نقش ایران تأکید داشت. در موضوعات منطقه‌ای، مسئله مقابله با یکجانبه گرایی و ضرورت توجه به چند جانبه‌گرایی مورد توجه روسای جمهوری دو کشور قرار گرفت.

* تجلیل پوتین از مواضع منطقی ایران در مذاکرات وین

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: در خصوص مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها نیز گفت‌وگوهای دقیقی بین روسای جمهور دو کشور انجام شد و رئیس جمهور روسیه از مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تجلیل کرد.
امیرعبداللهیان تأکید کرد: ما در دستگاه دیپلماسی وظیفه داریم با تمام توان از استقلال سیاسی کشور دفاع کنیم، سیاست نه شرقی و نه غربی در حوزه استقلال سیاسی است و سیاست برقراری رابطه و توسعه رابطه با شرق و غرب در حوزه منافع دو کشور را با جدیت دنبال خواهیم کرد و این متفاوت از استقلال سیاسی و توجه به آن حوزه است که به دقت آن را دنبال خواهیم کرد. هر جا منافعی برای کشور باشد در راستای سیاست خارجی اصولی کشورمان آن منافع را با قدرت دنبال می‌کنیم.

این دومین دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه در مسکو است. ۱۳ مهر ماه سالجاری امیرعبداللهیان به مسکو سفر و یک روز بعد ۱۴ مهر ماه با همتای روس خود دیدار کرد. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    4 0
    اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس