خشم رسانه های غربی از توافقات اقتصادی ایران و روسیه

به نظر می رسد توافقات انجام شده رئیس جمهور کشورمان با همتای روس خود سبب عصبانی شدن رسانه های کشورهای غربی شده است.

به گزارش مشرق، اواخر هفته گذشته بود که آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به مسکو سفر کرد تا با همتای روس خود در خصوص تقویت همکاری‌ها به بحث و تبادل نظر بپردازد.

در همین خصوص قصد داریم به ابعاد اقتصادی این سفر از دید رسانه‌های خارجی بپردازیم:

۱- الجزیره

این شبکه قطری آورده است که ابراهیم رئیسی پیش از عزیمت به مسکو، ابراز امیدواری کرد که این سفر به «نقطه عطفی» در روابط کشورش با روسیه منجر شود.

وزرای نفت و اقتصاد ایران که رئیسی را در این سفر همراهی می‌کردند اظهار کردند که مذاکرات آنها با همتایان روسی خود فراتر از انتظار بود.

این وزرا بدون افشای جزئیات توافقات اعلام کردند که در بخش‌های تجارت، انرژی، حمل‌ونقل و بانکی توافق‌هایی خوبی صورت گرفته است و وعده داده‌اند که نتایج آن در آینده نزدیک قابل‌پیش‌بینی و محسوس خواهد بود.

سفیر ایران در مسکو نیز گفت که رکورد تجارت دوجانبه ایران و روسیه که در سال ۲۰۲۱ از ۳.۵ میلیارد دلار فراتر رفت، هنوز در مقایسه با روابط اقتصادی دوجانبه روسیه با دیگر کشورهای همسایه خود بسیار کمتر است.

پوتین نیز در این سفر حمایت خود را از ایران برای به دست آوردن جایگاه بیشتری در اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام کرد و گفت که هر دو طرف برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری تلاش می‌کنند.

۲- نیویورک تایمز

سفر آیت الله رئیسی به روسیه و حضور در کاخ کرملین خشم رسانه نیوریوک تایمز آمریکا را برانگیخته به طوری که وی در گزارشی عنوان کرد: ایران می‌خواهد از تحریم‌های اقتصادی شدید آمریکا علیه خودش به روسیه پناه ببرد.

این رسانه ابراز امیدواری کرده که با توجه به روابط اقتصادی نزدیک روسیه و اسرائیل، اهداف اقتصادی ایران از این سفر محقق نشود. همچنین در بخشی دیگر از گزارش با خشم و عصبانیت آورده که پوتین روابط بیشتر با ایران و نقش پررنگ‌تر ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به آیت الله رئیسی گوشزد کرده است.

نیویورک تایمز در بخشی دیگری از گزارش خود آورده است با وجود اینکه مسئولین کاخ کرملین در خصوص شیوع اومیکرون به پوتین هشدار داده بودند ولی او در فاصله ۲۰ فوتی رئیسی نشسته و مفاد پیش نویس قرارداد ۲۰ ساله بین دو کشور را از وی تحویل گرفته است.

نیویورک تایمز آورده است که توافق ۲۰ ساله بین ایران و روسیه عمدتاً بر سر انتقال فناوری و سرمایه گذاری روسیه در زیرساخت‌های انرژی ایران متمرکز است، به همین دلیل یک توافق اقتصادی امنیتی گسترده‌ای مشابه با آن چیزی است که ایرانیها با چین به امضا رساندند.

به طوری که چین نزدیک به ۴۰۰ میلیارد دلار در پروژه‌های مختلف ایران سرمایه گذاری می‌کند و در عوض به مدت ۲۵ سال با تخفیف ویژه نفت را از خریداری می‌کند.

۳- فاینشنال تایمز

این رسانه آمریکایی در گزارشی مفصل آورده است که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در حالی با ولادیمیر پوتین از روسیه دیدار کرد که جمهوری اسلامی به دنبال گسترش روابط با مسکو و پکن برای مقاومت بهتر در برابر فشارهای سیاسی و اقتصادی ایالات متحده است.

در همین خصوص مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: ایران باید محصولات خام و پتروشیمی و مواد معدنی خود را صادر کند تا زیرساخت‌ها و فناوری واردات خود را توسعه دهد تا اقتصاد رشد کند.

ما آماده انجام تجارت با همه کشورهای غیر از آمریکا و اسرائیل هستیم. اما اگر کشورهای دیگر مایل نباشند، ما نمی‌توانیم تا زمانی که بمیریم دراز بکشیم و دست روی دست بگذاریم چون چین آماده ورود به تمام بازارهای ما است.»

چین از سال ۲۰۱۴ بزرگترین شریک تجاری ایران و مقصد اصلی صادرات نفت خام تهران در سال‌های اخیر بوده است. خرید نفت چین برای بقای اقتصادی و رشد اخیر ایران حیاتی بوده است.

وزیر امور خارجه چین گفت: همکاری‌های بلندمدت دو کشور ایران و چین در زمینه انرژی، زیرساخت‌ها، ظرفیت تولید، علم و فناوری گرفته تا مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی، کشاورزی، شیلات و امنیت سایبری را شامل می‌شود.

تجارت ایران با روسیه نیز در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. بر اساس آمار رسمی ایران، ارزش کل مبادلات تجاری دو کشور طی ۹ ماه منتهی به اواخر دسامبر به ۱.۶ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد افزایش داشته است. رئیسی روز چهارشنبه در دیدار با همتای روس خود گفت امیدوار است این میزان تجارت بین دو کشور افزایش یابد.

۴- خبرگزاری آناتولی

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز با پوشش سفر آیت الله رئیسی به روسیه و دیدار با پوتین اعلام کرد روابط دو کشور در دوران کرونا افزایش قابل توجهی داشته و دو کشور در اجرای پروژه‌های بزرگ و همکاری در دیگر امور اقتصادی به توافق رسیده‌اند.

آناتولی در بخش دیگری از این گزارش آورده است که روابط ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز توسعه پیدا کرده و هر دو طرف ایران و روسیه روی ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک در حال رایزنی هستند.

۵- خبرگزاری میدل ایست آی

این خبرگزاری لندن نشین نیز در گزارشی به سفر رئیس جمهور کشورمان به مسکو و ابعاد اقتصادی آن پرداخته است.

میدل ایست آی در این گزارش آورده است: قرارداد ۲۰ ساله مابین ایران و روسیه حول محور الحاق این کشور ب سازمان همکاری‌های شانگهای می چرخد.

ایران همچنین در قبال خرید تسلیحات روسی به آنها نفت خود را بفروشد یا در قبال آنها پول نفت خود از چین را به روسیه بپردازد که بیش از ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. به طوری کلی ایران می‌خواهد با این قرارداد وضعیت وخیم اقتصادی خود را سروسامان دهد.

تعیین تکلیف وام وعده داده شده ۵ میلیارد دلاری روسیه به ایران، عرضه بخشی از نفت ایران به بازارهای جهانی از طریق شرکت‌های روسی، انعقاد قرارداد جدید فروش نفت در برابر کالا، افزایش رکورد تجارت دوجانبه بین ایران و روسیه از ۳ میلیارد دلاری به ۵ میلیارد دلار و تجارت با ارز دوجانبه و ملی دو کشور و حذف دلار از مبادلات تجاری دو کشور از خواسته‌های ایران است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    6 0
    چرا به نماز رئیسی اشاره نکرده اند؟!
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      0 0
      مثل تو احمق نیستند
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    5 4
    کدوم توافقات؟؟؟!!!! میشه با رسم شکل توضیح بدی؟؟ ۲۰ نمره.
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      2 0
      متن بالا را دوباره بخون متوجه میشی اگر هم نفهمیدی بی خیال شو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس