امیر عبداللهیان نمایه

وزیر خارجه ایران با اشاره به سوء پیشینه آمریکا در بدعهدی به تعهداتش تأکید کرد که کنگره باید در خصوص تعهدات واشنگتن به برجام، بیانیه سیاسی صادر کند.

به گزارش مشرق، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با روزنامه انگلیسی «فایننشال‌ تایمز» تصریح کرد که کنگره آمریکا باید در خصوص تعهدات واشنگتن در قبال برجام و بازگشت به این توافق هسته‌ای، «بیانیه سیاسی» صادر کند.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گزارش کرد که با ورود مذاکرات وین درباره لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران به مقطعی حساس، ایران پیشنهاد کرده است که کنگره آمریکا در مورد تعهد خود به توافق هسته ای با تهران «بیانیه سیاسی» ارائه کند.

طبق این گزارش، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است که واشنگتن نتوانسته است به درخواست ایران برای تضمین اینکه هیچ طرفی نتواند، توافق هسته‌ای را ترک کند، پاسخ دهد و ایالات متحده یک بار در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» اقدام به ترک برجام کرده است. 

از طرف دیگر، امیرعبداللهیان در مصاحبه خود همچنین بار دیگر تصریح کرد که تهران خواهان لغو تمامی تحریم‌هایی است که در دوران ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شد. وی در این خصوص توضیح داد: «اصولاً، افکار عمومی در ایران نمی‌تواند حرف‌های رئیس یک دولت را به عنوان یک تضمین بپذیرد، چه رسد به آمریکا که از برجام خارج شده است».

طبق آنچه در این گزارش آمده است، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مذاکره‌کنندگان ارشد ایران گفته است که به طرف‌های غربی پیشنهاد دهند که «حداقل پارلمان‌هایشان یا رؤسای پارلمانی آن‌ها از جمله کنگره آمریکا به شکل یک بیانیه سیاسی، تعهدات خود را در قبال این توافق و بازگشت به اجرای برجام اعلام کنند».

امیرعبداللهیان در ارتباط با تعهدات ایران در قبال برجام توضیح داد: «تعهدات ایران به شفافی یک فرمول ریاضی است. آن‌چه که ما قرار است انجام دهیم و نحوه راستی‌آزمایی این اقدامات از طریق آژانس [دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل] کاملاً روشن است. بنابراین طرف مقابل نمی‌تواند هیچ نگرانی داشته باشد اما در وهله اول ما درباره تضمین‌ها [مبنی بر اینکه ایالات متحده خارج نمی شود] همچنان نگرانیم».

امیرعبداللهیان با ابراز ناامیدی تهران از موضع واشنگتن در حالی که هفته‌ها مذاکرات در وین در خطر توقف است، گفت: «ما در این مدت با مشکلاتی مواجه هستیم زیرا طرف مقابل فاقد ابتکار عمل جدی است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران سپس به موضوع لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت ایران می‌خواهد این مذاکرات به «لغو کامل» تحریم‌ها منجر شود. او گفت، با این حال، چالش این‌جاست که دولت بایدن تنها مایل به حذف تحریم های اقتصادی است که در دوران ترامپ علیه ایران تحمیل شده است.

تحریم‌ها همچنان یک موضوع باقیمانده در میز مذاکرات است

با اینحال، امیرعبداللهیان در این خصوص گفت: «این چیزی نیست که ما به دنبال آن هستیم. تحریم‌های یکجانبه و ناعادلانه ترامپ  علیه شرکت‌های حقیقی و حقوقی در ایران تحت برخی اتهامات چون برنامه موشکی ایران، موضوعات منطقه‌ای یا حقوق بشری غیرقابل قبول است. این یکی از چالش‌های باقیمانده در میز مذاکرات است».

مذاکرات مستقیم با آمریکا برای ایران هزینه هنگفتی دارد

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ارتباط با سیگنال‌های مقام‌های آمریکایی درباره مذاکرات مستقیم با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران گفت که مقام‌های آمریکایی «پیام‌های زیادی» برای مذاکرات مستقیم با ایران ارسال کرده‌اند اما ایران تمامی این پیشنهادات را رد کرده است. امیرعبداللهیان در این خصوص گفت: «پاسخ نهایی ما به آمریکایی‌ها و واسطه‌ها این بود: هرگونه گفت‌وگو، تماس و مذاکره مستقیم با ایالات متحده هزینه‌های بسیار هنگفتی برای دولت من خواهد داشت».

وی سپس با اشاره به این موارد تصریح کرد: « اگر چشم‌انداز روشن و امیدوارکننده‌ای برای دستیابی به یک توافق خوب با تضمین‌های پایدار پیش روی خود نداشته باشیم، آماده ورود به روند مذاکرات مستقیم با آمریکا نیستیم».

امیرعبداللهیان در ادامه با تأکید بر لزوم اقدام آمریکا در برداشتن گام‌های ملموس ادامه داد که تهران به آمریکا تأکید کرده است که اگر «نیت واشنگتن واقعی است، قبل از انجام هرگونه گفت‌وگو و تماس مستقیم، باید گام های عملی و ملموسی بردارید که این می‌تواند شامل آزاد کردن میلیاردها دلارهای نفتی ایران باشد که به دلیل تحریم‌های ترامپ یا دستور اجرایی رئیس جمهور برای لغو برخی از تحریم‌ها در بانک‌های مرکزی خارجی گیر کرده است».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پایان ضمن ابراز خوشبینی درباره روند مذاکرات گفت: «در مجموع، ما خوشبین هستیم. ما از یک توافق خوب در کوتاهترین زمان ممکن استقبال می‌کنیم اما این توافق باید از حقوق مردم ایران حمایت کند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    9 0
    فقط لغو تحریم‌های ترامپی!!! پس بقیه تحریم‌ها چی میشه؟ تحریمهایی که بخاطر اونا مذاکره شروع شده بود. کاهش سطح توقع دشمن رو جری تر میکنه و امریکا یاد میگزره بعد هر مذاکره یه سری تحربم بذاره و بعد بارفع همون تحریمهای اضافی امتیاز بگیره خسته نباشی !!!!
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
      0 0
      ار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.اجرای پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتیمان و جان دانشمندانمان خطرناک است.
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    4 0
    یکی از چیزهایی که مونده تحریم هاست؟! واقعا که خسته نباشید مشخصه این همه مدت فقط بحث محدودیت های ما بحث شده؟! مثل اینکه بعض چیزها با تغییر دولت هم میزان نمیشه یا اینکه انتقادات در زمان دولت قبل حزبی بوده نه واقعی ...
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    4 0
    مردم ایران: ما که گفتیم اگر مذاکره کنید هشت سال دیگر بدبختی و مصیبت بیشتر نصیب میشود غربی ها فقط بلدند معطل مان کنند و بعد از طریق خائنین و جاسوسان در ایران در حوزه های مختلف بخصوص بهداشت و سلامت و اقتصاد به ما ضربه میزنند
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      0 6
      مردم ایران یا امثالهم؟؟
  • کارشناس IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 0
    مسبب تحریم ها همچنان در حال ولگردی . همه کاغذ پاره هستند
  • DE ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    6 0
    تحریم‌ها همچنان یک موضوع باقیمانده در میز مذاکرات است// الحم 2 لا تمام مشکلات در مذاکرات حل شد و ملالی نیست جز دوری شما که انشاالله هرچه زودتر برای همیشه بیاین ایران دیگه وین نروید. تنها مشکل کوچولو کوچولو همون چند هزارتا تحریم هستند که باقی موندند که اونها کلا به برجام مربوط نمیشن و برجام برای کاپیدن اخلاق بید منظور کاپ اخلاق بید . قبلا جان کریه قاپشون رو دزدید گروه هرهر کرکر کاپشون رو.
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    3 0
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.»
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    3 0
    باید به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات فرسایشی و تمام تعهدات هسته‌ای برجامی را تا زمان لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن به حال تعلیق در خواهیم آورد و چنانچه تا شش ماه دیگر این سیاست قطعی نظام محقق نشود از برجام خارج خواهیم شد و صرفاً به مقاوم‌سازی اقتصاد و خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با بالاترین سطح و سرعت ممکن خواهیم پرداخت.
    • بنده خدا IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      5 0
      تا توی ان پی تی هستیم و جاسوسان آژانس میان و میرن اونها زیاد دغدغه ایی ندارن. باید به جایی که حساسن حمله کنیم. اخراج بازرسان آژانس و تعلیق ان پی تی و شروع غنی سازی ۹۰ درصد. مطمئن باشین جرات هیچکاری ندارن که اگه داشتن نمیزاشتن ۶۰ درصد غنی کنیم. باید لغو تمامی تحریمها چه هسته ایی و چه غیرهسته ایی رو خواستار باشیم و یک قدم هم عقب نشینی نکنیم. وگرنه یه توافق نیم بند که بیشتر تحریمها باقی بمونن و تازه شمشیر خروج از توافق هم همیشه بالای سرمون باشه به هیچ دردی که نمیخوره هیچ بلکه بسیار مضر هست. اونها باید از اینکه ما از توافق خارج بشیم بترسن نه ما از اونها. تا وقتی دیپلماسی ما دفاعی باشه اوضاع با غرب همینه که هست. باید زد زیر میز و ابتکار عمل رو بدست گرفت. البته این دولت اصلا با دولت غربزده روحانی قابل قیاس نیست و خیلی بهتره اما سیاست گفتگوی ما با غرب راضی کننده نیست و باید عوض بشه
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    4 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر برچسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند؛ یعنی ساختار تحریم‌ها در تمام لایه‌های هسته‌ای، موشکی، پهپادی، منطقه‌ای و حقوق بشری و غیره باید برچیده شود. آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ی‌ تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده‌اند، بپردازند. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید با جریمه‌ی تأخیر آن، وصول گردد. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی‌مدت قرار گیرد و تا زمانی که راستی‌آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته شود و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن، توسعه یابد.
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    2 0
    بفرض که کنگره هم بیانیه سیاسی تصویب کنه-کنگره بعدی میتونه باطلش کنه مثل مجلس ما که یک گروه میآیند یک کارهایی میکنند گروه بعد یکسری کارهای دیگه-تنهت راه(اقتدار،استقلال،خودکفایی عدالت وعدم خیانت جنایت وفساد ...داخلی هست)مثل روسیه وقتی غربیها زبونشونو نمیفهمند-صف ارایی میکنند جلوی اوکراین وقتی امایازشونو گرفتند نمایشی کمی میشنند عقب تا کاملا تحریمهاشونو رفع کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس