فرشاد مومنی

یک اقتصاددان گفته است: وقتی دولت نمی‌تواند بر روی کالاهایی که با ارز ترجیحی تهیه شده‌اند نظارت کند به طریق اولی نمی‌تواند بر روی قیمت گذاری کالاها و خدمات مبتنی بر ارز آزاد هم کنترل داشته باشد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مرثیه‌های یک اقتصاددان درباره "قیمت‌گذاری دل‌بخواهی"

 جریانی که می‌خواهد حوزه علمیه را منزوی کند! / مرثیه‌های یک اقتصاددان درباره "قیمت‌گذاری دل‌بخواهی"فرشاد مؤمنی، از چهره‌های اقتصاددان اخیراً در سخنانی پیرامون مشکلات اقتصادی ایران، صراحتا به معضل "گرانی بیقاعده" اشاره کرده و گفته است:

"یکی از پدیده های مسلم در اقتصاد ایران، قدرت «قیمت گذاری دل‌بخواهی» است. یعنی وقتی دولت نمی تواند بر روی کالاهایی که با ارز ترجیحی تهیه شده اند نظارت کند به طریق اولی بر روی قیمت گذاری کالاها و خدمات مبتنی بر ارز آزاد نمی تواند کنترلی داشته باشد. "

به گزارش جماران، او در ادامه می‌افزاید: اگر دولت مساله کسری مالی دارد، فقط گزارش های سال های ۹۶، ۹۷، ۹۸ و ۹۹ دیوان محاسبات را مطالعه کنند. در آنجا گفته می شود که ما می دانیم چندین میلیارد دلار به کسانی داده ایم که کالاهایی با ارز ترجیحی وارد کنند و به محض اینکه بانک مرکزی پول را پرداخت کرده دیگر از هیچ ردی از آنها و کالاها پیدا نشده است.   شما قدرت کنترل و نظارتتان دراین حد است که نمی توانید آنهایی که از شما منابع گرفتند را رهگیری کنید لذا مشکل این کشور کمبود منابع نیست بلکه کیفیت سیاست گذاری ها است. "[۱]

*آنچه که آقای مؤمنی با شجاعت بیان کرده، همان الزام عقلانی و حکومتی "نظارت بر قیمت‌ها و بازار" است که متأسفانه برخی از رجال و محافل سیاسی و اقتصادی با عبارت برساخته "قیمت‌گذاری دستوری" آنرا ریشخند می‌کنند!

جالب آنکه این افراد از بیان این نکته هم امتناع می‌کنند که نتیجه تفکرات آنها طی ۸ سال دولت اعتدال امتحان شد و دست آخر نیز رهاوردی جز گرانی بیقاعده نداشت. فلذاست که اکنون تعقل و اخلاق ایجاب می‌کند که این افراد به "مثبتات رقیب" اشاره کنند و خود پرچمدار لزوم نظارت بر قیمت‌ها شوند تا مردم با تجربه پیاده‌سازی این دیدگاه نیز آشنا شوند.

گفتنیست نظارت بر قیمت‌ها، شأن حاکمیتی دولت محسوب می‌شود و در صورت تعلل دولت در این زمینه، قوه قضائیه موظف است بعنوان مدعی‌العموم به مبحث گرانی ورود و با گرانفروشان برخورد کند.

تأکید می‌شود که گرانی فعلی در ایران از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کند و صرفا بر اثر سودجویی عده‌ای ایجاد شده است که باید با برخورد دولتی و قضایی جلوی آنها را گرفت.

وبلاگ مشرق، تاکنون در بیش از ده‌ها گزارش بر لزوم نظارت بر قیمت‌ها بعنوان نوشداروی مشکلات اقتصادی مردم اشاره کرده است. [۲]

***

هشدار رهبری پیرامون ضایع شدن روحانیت

جریانی که می‌خواهد حوزه علمیه را منزوی کند!

جریانی که می‌خواهد حوزه علمیه را منزوی کند! / مرثیه‌های یک اقتصاددان درباره "قیمت‌گذاری دل‌بخواهی"آیت‌ا... کعبی، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اخیراً در یک مصاحبه با خبرگزاری رسا گفته است: نغمه های شومی که در جدایی حوزه از سیاست شنیده می‌شود، در مسیر ارتجاع و واپس‌گرایی و همچنین در مسیر غربگرایی و انزوای حوزه‌های علمیه و روحانیت است.

وی با بیان اینکه در دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین، بزرگان روحانیت و حوزه های علمیه یکصدا این حرکت را محکوم کردند، بیان داشت: حوزه های علمیه و روحانیت با عقلانیت و غیرت در صحنه ایستاده زیرا حوزه ما حوزه انقلابی است و این گونه حاشیه سازی‌ها حوزویان و روحانیت را از حرکت در تحقق متعالی انقلاب اسلامی باز نمی‌دارد.[۳]

*اشاره آیت‌ا... کعبی می‌تواند به بیانیه اخیر موسوی خوئینی‌ها و صحبت‌های چندی قبل آقای محقق داماد باشد که یکی بر استقلال حوزه از حاکمیت اسلامی و دیگری بر جدایی حوزه از سیاست تأکید کرده‌اند. [۴]

گفتنیست، مقام معظم رهبری در یکی از بیانات خود پیرامون القائات تأکید کننده بر جدایی حوزه علمیه از سیاست فرمودند:

"امروز اگر روحانیت در قبال حکومت، بی‌اعتنا و بی‌مبالات باشد، هم خودش ضایع خواهد شد و هم حکومت اسلامی تضعیف میشود. حکومت اسلامی، حکومت قرآن و حکومت فقه و فقیه و حکومت علم و عدل است. حکومت برای گسترش آرمانهای اسلامی است. تشکیل حکومت اسلامی، آرزوی همه اولیاءاللّه در طول تاریخ بوده‌است. هر فرد مؤمنی وظیفه دارد از آن دستگاه سیاسی که اسلام را ترویج و احکام آن را پیاده میکند، حمایت کند. مگر عالِم دین میتواند نسبت به حکومت اسلامی بی‌اعتنا بماند!؟ افراد کافر به اسلام، در مقابل حکومت طاغوتی بی‌اعتنا میمانند. «طاغوت» یعنی کسی که در مقابل خدا، دستگاهی برپا میکند: انداداللّه، شرکاءاللّه. کسانی که خود را بنده مطیع خدا میدانند، برای تحقّق اهداف خدایی تلاش میکنند و صبح و شام در مقابل پروردگار پیشانی خضوع به خاک میسایند که به آنها توفیق دهد خدمتگزار دین او باشند. اگر اینها در کشور، زمام قدرت را به دست گیرند، همه وظیفه دارند که مانند یک عبادت، از آنان حمایت کنند.

در گوشه و کنار، شاید افرادی هستند که خیال میکنند این نشانه زهد و علم آنان است که از کار کنار بکشند و کاری با حکومت نداشته باشند. مگر چنین چیزی امکان دارد!؟ البته چون میخواهیم نسبت به مسائل، حُسن ظن داشته باشیم، میگوییم: «این، نشانه بیخبری و غفلت آنان است.» والّا اگر غفلت و بیخبری نباشد، نشانه چیزهای خیلی بدی خواهد بود. "[۵]

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1538599

2_ mshrgh.ir/1327243

3_ rasanews.ir/002w9N

4_ mshrgh.ir/1319728

5_ mshrgh.ir/1319728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • فرهاد بهادری IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    18 12
    باید خدای بزرگ را به خاطر همه نعمت هایش سپاسگزار باشیم
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      5 7
      در گذشته بازرس اتاق اصناف اول صبح که پا در بازار میذاشت دیگه حساب کار دست همه بود تا ریالی گران فروشی نکنند ولی الان با این تز های اقتصادی لیبرالی دروغین که بارها خودشان و اربابشان نقض کردند ( مثل یونان که در بحران اقتصادی حسابهای بالای صد هزار را بلوکه کرد - یا امریکا که در بحران اقتصادی عملا در بازار دخالت کرد تا همین داستان اخیر کف قیمت هواپیما ) خدا به داد مردم برسد
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 0
      چیه مشرق ؟ با عباس اخوندی رو هم ریختی که نظرات مردم را تیکه پاره منتشر میکنی ؟
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    4 3
    این آقای فرشاد مومنی اقتصاد دان حامی دولت روحانی تا حالا کدام نسخه شفا بخش برای اقتصاد را ارائه داده است نظارت کردن شدنی است آنچه دولت روحانی در رها کردن کار در طول 8 سال انجام داد این جناب اقتصاد خوان و امثالهم در 6 ماه از دولت رئیسی انتظار دارند برای نظارت کامل برنامه ریزی لازم است لازم نیست بر هرارائه دهنده خدمت و یا تولید کننده کالا یک مامور نظارت گمارده شود نظارت از طریق اتحادیه ها و تشکل های صنفی باید فعال شود ارز ترجیحی و ارز جانگیری فساد بزرگی بوجود آورد ارز جانگیری موجب به باد رفتن سرمایه کلان کشور و در مواردی ورود خوراک سگ و گربه هم شد امروز با توان نظارتی موجود و رهگیری الکترونیک سیر تولید تا توزیع نظارت بر خط ممکن است دولت مردان همت کنند و برنامه لازم را تنظیم نمایند در این جا شرح دقیق موضوع ممکن نیست در جای مناسب بیان خواهد شد
  • محمد جوادی IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    11 4
    روحانیت را روحانیت زمین زده شما جای دیگری دنبال پرتقال فروش میگردید
    • رضاقلی IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 4
      دشمن هم بیکار ننشسته
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    5 14
    همان طور که مقام.معظم رهبری فرمودند حکومت ما حکومت علم و عدل است و نگاه علمی به همه قضایا و عدالت ناب علوی را خوشبختانه میتوانیم همه جا ببینیم خدا را شکر که رهبری چنین آگاه و مسلط بر مسایل جامعه داریم
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    3 7
    این جریان در طول تاریخ فعال بوده است
  • ابن الرضا IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    4 7
    ترکیه درزمان اربکان چند سال قیمتهای وحقوق هارا ثابت نگهداشت وتوانست قیمتهارا کنترل کند دولت ما با بالابردن حقوق دکترها ومعلم ها و استادان دانشگاه وپرستار، هیات علمی ها خیال می کند مردم سیر می شوند درحالی که نخبگان باید زندگی انها معمولی باشد تا درد مردم را بفهمند .
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    3 6
    چند ماه قبل در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا ما شاهد آن بودیم که تیم الهلال عربستان به عنوان قهرمان قاره آسیا اسیر ویروس کرونا شد و تعداد زیادی از اعضای این تیم مبتلا شدند. به خاطر دارم که در آن مقطع کنفدراسیون فوتبال آسیا بازی این تیم را لغو نکرد و حتی به آنها اعلام شد که با 11 بازیکن هم باید در زمین حاضر شوند. در نهایت الهلالی‌ها از رقابت های لیگ قهرمانان کنار گذاشته شدند. مگر ما بزرگ تر از الهلال در سطح قاره آسیا داریم؟
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    2 8
    واقعا حوزه هر کار مثبتی برای ملت انجام داده باید عنوان کنند
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 1
      واقعا حوزه هر کار مثبتی برای ملت انجام داده باید عنوان کنند.
    • اقدس IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 5
      اقدام و طرح عملی نیاز است
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    2 5
    آنچه که آقای مؤمنی با شجاعت بیان کرده، همان الزام عقلانی و حکومتی "نظارت بر قیمت‌ها و بازار" است که متأسفانه برخی از رجال و محافل سیاسی و اقتصادی با عبارت برساخته "قیمت‌گذاری دستوری" آنرا ریشخند می‌کنند!
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 10
    من برای انتخاب آیه الله رییسی یک گوسفند نذر کردم و یک ختم قرآن و برای تحقق اهدافش هم یک گوسفند و یک ختم قرآن نذر می کنم
    • علی IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 1
      احسنت. عالی.
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    5 6
    اوایل انقلاب یه فروشنده یه جنس را به مرن گران فروخت .زنگ زدم .یک روز نشد آمدند و فروشنده را جریمه کردند . یه جایی یه آدم مشکوک به مواد مخدر بود زنگ زدم ده دقیقه نشد مثل شیر رسیدند . یه نامه به دفتر رییس جمهور نوشتم یک هفته نشد هفت نفر آمدند .و مشکلم را رسیدگی و رفع کردند . با گرانفروش بجنگید تا مجددا مردم به شما اعتماد کنند.
  • علی مطلبی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 4
    لعنت الله علی قوم الظالمین
  • علی IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 9
    بنده یک فدایی پاشنه کشیده این انقلاب و نظام اسلامی بوده و هستم .
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    2 1
    ببینید وضع فاجعه است شما نمی توانید با این روند ادامه دهید وضع بشدت فاجعه بار و حساس شده و ادامه این رویکرد کشور را بشدت عقب می اندازد
  • عبدو IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 2
    آقا ضایع نکنید اونها حق به گردن ملت دارند !
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 1
    جدایی دین از سیاست فاجعه ست.
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    ممنون مشرق
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    این چه وضعیه
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 0
    خوشبختانه و به نعمت سیاستهای غلط

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس