.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که حوادث رخ داده در قزاقستان، چیزی فراتر از اعتراض مردمی به گران شدن سوخت بوده و شواهد زیادی از دخالت مستقیم غرب در سازماندهی اعتراضات و آشوب عمومی در این کشور وجود دارد.

سرویس جهان مشرق _ از روز چهارشنبه ۵ ژانویه، تظاهرات و نا آرامی‌های گسترده در مناطق مختلف کشور قزاقستان آغاز شده و مردم معترض در اعتراض به گران شدن سوخت LPG به خیابان‌ها ریختند.

در اولین اقدام کاسیم توکایف رئیس جمهور این کشور اقدام به برکناری نخست وزیر "عسکر مامین" کرده و معاون وی "علیخان اسماعیلوف" را به سمت نخست وزیری منصوب کرد اما معترضان با رد این اقدام درخواست‌های خود برای پایان آشوب در این کشور را چنین اعلام کردند:

۱.بازگشت به قانون اساسی ۱۹۹۳(کاهش اختیارات رییس جمهور) ۲.تغییر نظام حاکم ۳.انتخاب فرمانداران محلی توسط مردم ۴.آزاد شدن فعالان مدنی ۵.انتخاب نشدن رییس جمهور جدید از افراد نظام کنونی

اما طولی نکشید که تظاهرات مردمی در خیابان‌ها، رسما به شورش خشن و تخریب اموال عمومی و غارت مراکز دولتی و نظامی تبدیل شد. معترضان ساختمان شورای شهر آلماتی پایتخت سابق قزاقستان را به آتش کشیده و با کنترل چندین مرکز نظامی اقدام به پخش اسلحه و مهمات بین معترضین کردند.

پس از این ماجرا، کاسیم توکایف رئیس جمهور قزاقستان دستور مقابله ارتش و نیروهای امنیتی با آشوبگران را داده و در سخنرانی تلویزیونی خود خطاب به مردم این کشور گفت: من قصد دارم با صلابت عمل کنم. موضوع، امنیت قزاقستان است. هر اتفاقی که رخ دهد من تا آخر در کنار مردم و در پایتخت خواهم ماند.

نگاهی به دلایل و پیامدهای ناآرامی‌ها در قزاقستان/ آیا غرب انتقام اوکراین را در آسیای میانه از روسیه می‌گیرد؟ +فیلم و تصاویر

همچنین توکایف از کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی CTSO درخواست ارسال نیرو و کمک به حفظ امنیت این کشور کرد. پس از اعلام کمک دولت این کشور، کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی شامل بلاروس؛ ارمنستان؛ قرقیزستان و تاجیکستان نیز به این کشور نیرو اعزام کردند که البته بیشتر یک حرکت سیاسی است چرا که شمار این نیرو ها بسیار پایین بود اما روسیه اقدام به ارسال گسترده نیرو و تجهیزات به قزاقستان کرده و تا کنون ۷۴ پرواز ترابری نظامی بین دو کشور ثبت شده است.

بر اساس اطلاعات موجود تا کنون ۳۶۰۰ نیروی نظامی روس، ۷۰ سرباز ارمنستانی و ۲۰۰ نیروی تاجیک به قزاقستان اعزام شده‌اند. همچنین تعداد نامشخصی از نیروهای نظامی بلاروس نیز به آلماتی اعزام شدند و شب گذشته در یک حمله به خودروی حامل این سربازان ۱ نیروی بلاروسی کشته و ۲ نفر زخمی شدند.

نگاهی به دلایل و پیامدهای ناآرامی‌ها در قزاقستان/ آیا غرب انتقام اوکراین را در آسیای میانه از روسیه می‌گیرد؟ +فیلم و تصاویر

همچنین تا شب گذشته بر اساس آمار اعلام شده توسط منابع دولتی، ۱۸ نیروی نظامی قزاق در درگیری با معترضان کشته شده‌اند؛ در خصوص آمار شهروندان کشته شده اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما با توجه به حجم گسترده درگیری احتمالا ده‌ها نفر از معترضین نیز کشته شده‌اند.

آیا حوادث قزاقستان ضد حمله غرب به مسکو بود؟

جای شکی نیست که در حال حاضر بزرگترین نگرانی غرب و پیمان ناتو، تجمع نیروی گسترده مسکو در شرق اوکراین و احتمال تهاجم این کشور به کیف است. اگرچه مقامات روسیه دولت مستقر در اوکراین را به نقض آتش بس و تلاش برای حمله به جدایی طلبان منطقه دونباس متهم می‌کنند، اما مقامات غربی مدعی هستند ارتش روسیه حدود ۱۰۰ هزار نیروی نظامی و هزاران دستگاه انواع خودروهای زرهی و سامانه‌های پدافندی و توپخانه‌ای را در مرزهای اوکراین مستقر کرده و قصد حمله تمام عیار به این کشور را دارند.

نگاهی به دلایل و پیامدهای ناآرامی‌ها در قزاقستان/ آیا غرب انتقام اوکراین را در آسیای میانه از روسیه می‌گیرد؟ +فیلم و تصاویر

بنابراین بسیاری از تحلیلگران معتقدند که حوادث رخ داده در قزاقستان، چیزی فراتر از اعتراض مردمی به گران شدن سوخت بوده و شواهد زیادی از دخالت مستقیم غرب در سازماندهی اعتراضات و آشوب عمومی در این کشور وجود دارد.

نگاهی به دلایل و پیامدهای ناآرامی‌ها در قزاقستان/ آیا غرب انتقام اوکراین را در آسیای میانه از روسیه می‌گیرد؟ +فیلم و تصاویر

کنستانتین کوساچف رییس کمیته روابط خارجی شورای فدراسیون روسیه(مجلس عالی روسیه) در فیسبوک نوشت: "در میان معترضان قزاقستان، شبه نظامیانی از کشورهای خاورمیانه از جمله افغانستان، حضور دارند".

نگاهی به دلایل و پیامدهای ناآرامی‌ها در قزاقستان/ آیا غرب انتقام اوکراین را در آسیای میانه از روسیه می‌گیرد؟ +فیلم و تصاویر

این سناتور در نوشته خود به آموزش حرفه ای اعضای باندهای مسلح اشاره کرده است. کوساچف گفت که معترضان چندین بار توسط نیروهای مسلح محاصره شده اند اما مقاومت حرفه ای داشته اند. او اتفاق در در حال وقوع در قزاقستان را اعتراض مدنی ندانست و آن را "تهدیدی برای همه ما" معرفی کرد.

به هر ترتیب قزاقستان بزرگترین جمهوری جدا شده از خاک شوروی سابق با مساحتی بیش از ۲ میلیون کیلومتر مربع است که برای فدراسیون روسیه اهمیتی راهبردی داشته و مسکو به هیچ عنوان در خصوص به خطر افتادن امنیت آن سکوت نخواهد کرد.

نگاهی به دلایل و پیامدهای ناآرامی‌ها در قزاقستان/ آیا غرب انتقام اوکراین را در آسیای میانه از روسیه می‌گیرد؟ +فیلم و تصاویر

قزاقستان و پایگاه فضایی بایکونور اصلی ترین مرکز فضایی مورد استفاده روسیه و محل پرتاب فضاپیماهای این کشور محسوب می‌شود؛ همچنین این کشور از بزرگترین دارندگان و استخراج کنندگان معادن اورانیوم دنیا در ۷۰ سال گذشته بوده است.

نگاهی به دلایل و پیامدهای ناآرامی‌ها در قزاقستان/ آیا غرب انتقام اوکراین را در آسیای میانه از روسیه می‌گیرد؟ +فیلم و تصاویر

از نگاهی بدبینانه تر، برخی کارشناسان معتقدند که آغاز نا آرامی‌ها در قزاقستان، مقدمه ای برای طرح امریکا و غرب در خصوص انتقال گروه‌های تکفیری و تروریستی به کشورهای آسیای میانه و حیاط خلوت روسیه است. در گذشته بسیاری از گروه‌های تروریستی که در نبردهای عراق و سوریه حضور داشتند، دارای ملیت ازبک، تاجیک یا ترکمن بودند و ایجاد بی ثباتی در کشورهای این منطقه همراه با ارسال نیرو و فرماندهان باتجربه از خاک سوریه و عراق به این منطقه می‌تواند سرآغازی برای تغییر حکومت این کشورها و بهانه مداخله غرب مشابه با طرح "خاورمیانه بزرگ" باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 35
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    29 41
    سلام پشت پرده نا آرامی قزاقستان را باید دید و این نیاز به تحلیل روشن دارد:1- مدیران اصلی گرداننده نا آرامی ها در نیویورک باید جستجو کرد 2-صندوق های سرمایه گذاری و بانک ها و بورس بازان وال استریت مهره اصلی نا آرامی ها هستند3- هدف اول ایجاد اختلال در پیمان شانگهای و پیمان اورسیا می باشد4-ایجاد آشفتگی در مدیریت کشور داری چین و روسیه و هند و ایران و ترکیه هدف دوم 4- ایجاد اختلال در گفتگوی برجام با هدف ایجاد ترس و هشدار به ایران هدف سوم5- جلو گیری از انتقال سرمایه از امریکا با اثبات امنیت فقط در امریکاست نه در جای دیگر6- فشار به اروپا برای اثبات این نظریه که بدون امریکا اروپا خواهد لنگید7-تجزیه قزاقستان به دو کشور روس غرب گرا و قزاق غرب گرا8-ایجاد اختلال در دریای خزر و بستر سازی برای ورود داعش برای نا امن سازی حوزه کشورهای حاشیه دریای خزر9-باید در آینده هشیار به وقوع این نا آرامی ها در کشور آذربایجان شد10-قوای نظامی جمهوری اسلامی ایران باید در دریای خزر هشیار و در آماده باش باشند و رصد کامل این دریا11- گیج کردن روسیه و نا میزان کردن آنکارا هدف حساس12- پشت پرده این تحولات نباید از انگلیس و صهیونیستها و وهابی ها که می خواهند از هر بحران اطراف جمهوری اسلامی ایران ماهی بگیرند نباید غافل شد13-تحولات درونی امریکا جنگ ترامب و بایدن باید یکی دیگر از ریشه های زرسالاران نیویورک نشین برای دور کردن افکار مردم امریکا و جهان را نباید فراموش کرد14- ایران اسلامی نباید فراموش کند که همیشه باید هشیار باشد و تیز بین و این جمله که امام مهدی عج الله الفرجه نگهبان اصلی انقلاب اسلامی با عنایت الله بوده و خواهد بود انشالله و توکل الله.
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    22 4
    مرسی از تحلیل عالی و به روز مشرق
    • صداقت IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      12 4
      تشکر از تحلیل تان انشالله مسئولین تیزبین حواسشان هست
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    36 9
    اگر دولتها هوای اقشار اسیب پذیر را داشته باشند هیچوقت این مشکلات بوجود نمیاد وبهانه دست اجنبی نمیفتد
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    4 18
    پشت این قضیه هم آمریکا میتونه باشه و هم خود روسیه چون هر دو غیرقابل اعتماد هستند روسیه هم پرونده سیاهی در منطقه داره مانند اشغال کریمه اوکراین و اشغال بیست درصد خاک گرجستان و بخشی از رومانی و تجهیز کردن صربهای بوسنی به اسلحه برای جنگ علیه مسلمانان
  • DE ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    6 5
    مقصر امریکا و غرب است ولی نه به اینصورت که شما بیان کردید . غرب خواهان تشکیل کانال ترکی به رهبری ترکیه بوده و سالهاست که بوسیله باند نظربایف در حال تدارک دیدن برای تشکیل کانال ترکی و تضعیف روسیه است . حالا که تمام نظرها به اوکراین است روسیه هم از فرصت استفاده کرد و باند امریکایی - ترکی رو از بین برد . نفر بعدی هم الهام علیفه مگر اینکه دست پوتین رو ببوسه .
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    12 2
    انگلیس برق و گاز را بمیزان حدود یکهزار و دویست پوند به هر خانواده میانگین گران و تحمیل کرده . اینکه فقط مطلب افزایش قیمت گاز بتنهائی عامل خروج و اعتراض و خشونت و آسیب رسانی به ساختمانها و آتش کشیدن ابنیه و خودروهای دولتی و پلیس و عام المنفعه مثل آتش نشانی . کار یکدفعه ای نیست . ضمن اینکه مسلحین که خود را در میان مخترضین جا زده و عده ای را کشته و زخمی کردند . همان حکایت آشنا را بذهن متبادر میسازه و احتمالا قصد ترویج دارند با اتفاقات ماه های گذشته اطرافمان و غیره . امکان گسترش بدیگر جاها بمنظور ناامن سازی منطقه برای فشار به حداقل روسیه و همچنین چین هست
    • DE ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      0 1
      اروپا نفت و گاز را میخرد و وقتی فروشنده آن را گران می فروشد ، مجبور است بهای آن را بالاببرد و صنایعش هم از این خرید گران زیان می بیند اما قزاقزستان خودش منابع دارد . . ضمنا حق اعتراض در بریتانیا محفوظ است و هیچ مقامی حق دستور تیراندازی به مردم را ندارد . از طرفی اروپا دارای سیستم کمک های دولتی است و هزینه اجاره و هزینه های اولیه و ضروری افراد را می دهد و کسی بخاطر گرانی گاز یا نفت آنچنان صدمه ای نمی بیند که به فلاکت بیفتد ..چشم بسته مقایسه نکنید !
  • IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    18 6
    به امید موفقیت مردم مظلوم قزاقستان
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      4 3
      اگر اردوغان نکبت پاشو توی کفش ملتهای منطقه نکنه،همه چی درست میشه.
  • نیما IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    10 6
    مرگ بر آمریکا
  • ناشناس IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    6 14
    تازه فهمیدیم که قزاقستان ارث بابای روسیه است !!!!
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      5 2
      حالا خوبه تازه نفهمیدی که قزاقستان ارث بابای ترکیه هم نیست.
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    3 1
    کشورهای اسیایی باید بیکدیگر نزدیک تر شوند تا ثبات ایجاد شود
  • الدار IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    4 0
    خودتون خسته کردید تحلیل نوشتید !! غارت ثروت مردم به دست نوچه های روس و ایجاد فاصله طبقاتی زیاد باعث طغیان مردم قزاق شده و چون رهبر نداشتند هر چی در مسیر خود داشتند نابود کردند از طرفی توکایف چون دید حکومت از دست میده دست به دامن روسیه شد و به خاطر حفظ قدرت خودش مملکت به روسیه فروخت
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      1 4
      باز به روسیه بفروشی بهتر از فروختن به ترکیه است ،دست کم قبلا تجربه فروش به روسیه رو داشتن! آره الدار جان ،توهمات پان تورانی رجب بدجوری ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس