بازداشت بیش از ۲هزارنفر و قتل ۱۸مامور پلیس در اعتراضات قزاقستان

وزارت کشور قزاقستان اعلام کرد که حداقل ۱۸ مامور امنیتی این کشور در جریان درگیری با معترضان جان خود را از دست داده اند.

به گزارش مشرق به نقل از تاس، وزارت کشور جمهوری قزاقستان روز پنجشنبه اعلام کرد که تعداد مأموران امنیتی این کشور که در درگیری با معترضان کشته شده‌اند به ۱۸ نفر رسیده است.

این وزارتخانه اعلام کرد: «هجده مأمور اجرای قانون کشته و حدود ۷۴۸ افسر پلیس و نیروهای گارد ملی زخمی شدند. در مجموع ۲۲۹۸ نفر در جریان تلاش برای مهار شورش‌ها بازداشت شده‌اند.»

پیش از این روز پنجشنبه، ستاد فرماندهی در آلماتی از کشته شدن ۱۳ نیروی انتظامی در درگیری‌های این شهر خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

گرداننده اعتراضات قزاقستان چه کسی است؟

عکس/ خودروهای سوخته شده در درگیری‌های قزاقستان

عکس/ فضای امنیتی در خیابان‌های پایتخت قزاقستان

روز پنجشنبه، ارتش قزاقستان در آلماتی به معترضان از طریق بلندگو دستور داد تا میدان جمهوری را ترک کنند و هشدار داد که به روی آنها آتش خواهد گشود، بعداً تیراندازی شروع شد. شاهدان عینی گفتند چند نفر جان باختند.

رئیس جمهور قزاقستان، «قاسم جومارت توکایف»، از سازمان پیمان امنیت جمعی که شامل روسیه و دیگر کشورهای اتحادیه سابق شوروی در آسیای مرکزی است، درخواست کمک کرده و اولین واحد از نیروهای حافظ صلح مأموریت خود را در قزاقستان آغاز کرده‌اند.

این ناآرامی‌ها به بهانه افزایش بهای سوخت مصرفی خودروها آغاز شد حال آنکه سازمان پیمان امنیت جمعی می‌گوید اطلاعات رسیده از این کشور حاکی از آن است که شورش‌ها از سوی افرادی هدایت می‌شود که از کشورهای خارجی خط می‌گیرند و تحت آموزش بیگانگان بوده‌اند.

روز گذشته، «قاسم جومرت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان بعد از اعلام حالت فوق العاده در این کشور، با استعفای کابینه دولت موافقت کرد. روز گذشته در حالی که خبرها حاکی از حمله به اقامتگاه ریاست جمهوری و تصرف فرودگاه شهر «آلماتی» از سوی معترضان بود، توکایف شخصاً ریاست شورای امنیت ملی را برعهده گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • US ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    7 20
    سکاها برادران نژادی ما هستن ....ایران باید در قزاقستان از قوم سکایی حمایت معنوی و تسلیحاتی و اطلاعاتی کنه.....
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      15 9
      ما بر اساس نژاد از کسی حمایت نمیکنیم ، شیطان رجیم اولین کسی بود که از نژاد حمایت میکرد ولی خداوند متعال "تقوا" رو ملاک برتری قرار داد. اگر در منطقه ما عربستان و ترکیه از نژاد و نژادپرستی شیطانی حمایت میکنند به خودشان ارتباط داردو امیدوارم در قیامت جوابی داشته باشند ولی ما اینطور نخواهیم بود. سرنوشت نژادپرستی آتش در دنیا و آخرت است.
    • SE ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      5 2
      واقعا این همه نژاد پرستی کور مایه ننگ و عار است. اینکه 1400 سال بعد از باطل شدن هر نوع برتری نژادی به برکت اسلام، هنوز عده ای در تفکرات عقب افتاده جاهلی به سر می برند. بی سوادی هم مایه عار است. سکاها خودشان بزرگترین دشمن ایرانیان بودند و قزاق های فعلی هم هیچ ربطی به آنها ندارند و نسل ترکان غز و اغوز هستند.
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      2 4
      از عرب ها و سوریه ها طرفداری میکنند با نژاد ایرانی دشمن هستند
  • مجتبی از زنجان IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    4 1
    برادر من قزاقستان کشور یکدست قزاق نیست که25%اقلیت روس در استانهای شمالی قزاقستان هستند
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    4 2
    شورش در قزاقستان به راحتی به کل قفقاز کشیده میشود که درنهایت کار امریکا وترکیه واسرائیل است تا منافع خود را تامین کنند امریکا میخواهد روسیه را تحت فشار بگذارد ترکیه نقشه پان ترکیسم وترکیه بزرگ وبازار قفقاز را دارد اسرائیل هم نخود هر آش است ودر عین حال شمال ایران را آشفته کند این شورش حتما در آذربایجان هم میشود که ما بهترین حالت از دور فوت زیر آتیش کنیم وعلی اف را کله کنیم ونسلط ترکیه بر آذربایجان را از بین ببریم
  • مقدس IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    2 2
    واقعيت منطقه اينطور هست سالهاست گروهكهاى تكفيرى دست پرورده ناتو و امريكا در منطقه بصورت سيار وارد ميگردند و با اجراى عمليات خرابكارى و ايجاد درگيرى مسلحانه زمينه حضور و نفوذ صهيونيست ها و ناتو و امريكائيان را باز ميكنند ، بعد از اجراى عمليات و ايجاد آشوب و هرج و مرج و غارتگرى در ليبى بلافاصله به سوريه و عراق اعزام شدند پس از اينكه در اين دو كشور سالها با جبهه مقاومت و مردم اين دو كشور جنگيدند و حتى با كمك اربابانشان نتوانستند به أهداف شوم و پليدشان نائل آيند ، بلافاصله اين مزدوران تكفيرى آموزش ديده سال گذشته توسط تركيه ( توپ جمع كن كنار زمين ناتو ) به منطقه آران اعزام شدند ، در اين مرحله عليف قمارباز كه سالهاست مورد تنفر مردم باكو و شهرهاى تابعه بوده و حكومت خود را تقريبا از دست رفته ميديد زمينه حضور اين گروهكهاى تكفيرى را فراهم نمود تا اولا حكومت پوسيده و رو به اضمحلال خود را مستحكم نمايد و دوما بازى قدرت در منطقه و تحقق پان تركيسم امريكائى را محقق كند ، لذا با هوشيارى جبهه مقاومت و تذكر جدى مسئولين سياسى و نظامى ايران كمى به خودش آمده اما طرح به آشوب كشيدن منطقه و راه نفوذ صهيونيست و ناتو را همچنان بصورت غير علنى دنبال مينمايد لذا نيروهاى تكفيرى مدت هاست از طريق دريا توسط باكو به قزاقستان و اسياى ميانه روانه ميگردند ، اوكراين در حال تجزيه شدن هست و راه گريزى براى حاكمان شيطان پرست اوكراين نيست ، بايستى حتما تا دير نشده يك فكر اساسى و يا سيلى محكمى به حاكم قمارباز شغال صفت باكو زده شود و الا هرچند وقت يكبار شاهد حوادث مانند قزاقستان و شايد بدتر از اين خواهيم بود.
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    15 4
    انشالله مردم قزاقستان از شر حکومت فاسد و تحت سلطه روسیه استعمارگر خلاص شوند. روسیه فقط دنبال منافع خود است و به هیچ کشوری رحم نمی کند
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    2 7
    سازمان پیمان امنیت جمعی باید سریعاً نیروی های نظامی خود را وارد قزاقستان کند و معترضان را با خشونت تمام سرکوب کند. هیچکس حق ندارد علیه قوانین دمکراتیک دولتی و حکومتی اعتراض کند. ارتش قزاقستان با همکاری نیروهای امنیتی باید بدون فوت وقت سران معترضین را دستگیر و اعدام کند. دیگر نباید به کشورهای غربی اجازه داد اکراینی دیگر در منطقه ایجاد کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس