به گزارش مشرق، کانال تلگرامی ژئوپلیتیک رسانه نوشت: قزاقستان کشوری کم‌جمعیت با وسعیت زیاد است، اما بدلیل سرشار بودن از ذخایر عظیم اورانیوم و نفت و گاز علیرغم محصور بودن در خشکی ولی همسایگی با سه ابرقدرت روسیه،ایران و چین،همواره مورد طمع غربی‌ها بوده است.

 آمریکا و غرب علیرغم فرار خفت بار از افغانستان همواره در پی حضور در آسیای مرکزی به جهت فشار بر روسیه و ایران و چین بوده اند؛ بدلایلی همچون وجود پایگاه فضایی مهم بایکونور که اصلی ترین پایگاه فضایی روسها برای اعزام فضانورد به فضا و همچنین پرتاب ماهواره و فضاپیما و کاوشگر و تحقیقات فضایی است آن هم در شرایطی که غربیها عملا برای اعزام فضانورد وابستگی شدیدی به روسها و پایگاه فضایی بایکونور دارند که در اجاره روسهاست.

  تسلط بر منابع عظیم انرژی دست نخورده دریای خزر بخصوص ذخائر عظیمی گازی که بیش از ۲۶۴تریلیون فوت مکعب است و با ذخائر عظیم نفتی این دریا و با هدف حضور نظامی در دریای کاسپین به شکل روی کار آوردن حکومت های دست نشانده غرب باهدف بازکردن پای پیمان متجاوز ناتو به منطقه راهبردی آسیای مرکزی و قفقاز و ایجاد پایگاههای نظامی باهدف محاصره سه ابرقدرت محوری جهان و پیمان شانگهای یعنی ایران،روسیه و چین و محاصره و فشار بر این ابرقدرت ها و همچنین نتیجه گیری از فشارها باهدف تجزیه این کشورها به قصد غارت آسان منابع عظیم معدنی و زیرزمینی و ثروت های خدادادی کشورهای منطقه در راستای احیای هژمونی غرب برجهان بوده اند.

و از طرفی به دلیل افول نظامی و سیاسی و اقتصادی غرب در جهان طی دو دهه اخیر و ناتوانی در حمله نظامی و سرشاخ شدن با ۳ قدرت بزرگ شانگهای راهکار را در براندازی نرم از طریق عوامل نفوذی حرفه ای و آموزش دیده به شکل انقلابهای مخملی از طریق سرمایه گذاری در این حوزه دیده اند.

نمود این اقدامات براندازی دولت اقتدارگرای طرفدار روسیه در اوکراین با توسل به حربه تقلب در انتخابات و با ایجاد شورش به این بهانه و حمایت از آشوبگران آموزش دیده در جهت فشار به دولتهای اقتدارگرای مخالف هژمونی غرب به اسم حمایت از دموکراسی دیده اند، گرجستان، ارمنستان و ازبکستان نیز پیش از حوادث قزاقستان شاهد این دست طراحی ها و آشوب های سازمان براندازانه از سوی غرب بوده اند و این بار پس از ناکامی در قرقیزستان و سرنگونی دولت برخواسته از انقلابهای مخملی قرقیزستان و جمع شدن بساط پایگاه نظامی آمریکا در قرقیزستان این بار روی قزاقستان متمرکز شده اند.

 این اقدامات با هدف بازگشت به این منطقه و بازکردن جا پایی برای خود به جهت رسیدن به اهداف نامشروع، این بار علاوه بر استفاده از ظرفیت سیاسیون خودفروخته و خارج نشین و عقبه داخلی آنها با حضور میدانی تروریستهای تکفیری دست پرورده سازمان های جاسوسی غربی عربی عبری و ترکی، شکست خورده در سوریه و عراق اما با کوله باری از تجربه در ارتکاب به انواع جنایات وحشیانه و رعب آور ضد بشری هستند.

 قزاقستان اهمیت ژئوپولوتیک ندارد، اما بشدت به لحاظ امنیتی برای ۳ کشور ایران،روسیه و چین مهم است. زیرا قزاقستان بدلیل اینکه جغرافیای بسته ای دارد و همچنین بری بودن اقلیم و پراکندگی شهرها و کوهستانی بودن به گونه ای که هم اکنون ۴۰درصد مردم این کشور به گاز شهری دسترسی ندارد و  سیستم گرمایش منازل و تامین انرژی آنان از طریق سوختهای دیگر مثل ذغال سنگ است و همچنین مشکل در تامین‌منابع آبی و مشکل صادرات انرژی این کشور، بشدت استعداد وحشتناکی در ایجاد آشوب و تنش در داخل و پرشدن از ایدئولوژی و صدور ایدئولوژی خطرناک تکفیر و تجزیه طلبی دارد.

 در سالهای اخیر بدلیل حضور ترکیه که در راستای رویای تشکیل ترکستان بزرگ یا توران بزرگ با سرمایه گذاری در این کشور بخصوص خریداری عمده سهام فرودگاه آلماتی، سعی در تحقق اهداف شوم خود که همان اهداف غربیهاست با هدف تحت فشار قرار دادان روسیه و چین داشته است. قزاقستان بدلیل داشتن مرز مشترک با چین بخصوص مناطق مسلمان نشین سین کیانگ و کاشغر و همچنین هم مرز بودن با مناطق اسکان اویغورهای تجزیه طلب تکفیری در چین ،بشدت مستعد آزاد کردن ظرفیت ایدئولوژی برای اویغورهای تجزیه طلب باهدف تحت فشار قرار دادن چین به لحاظ امنیتی در صورت سقوط نظام سیاسی فعلی قزاقستان در راستای تلاش غرب برای تاثیر گذاری بر شرق و بخصوص بر روسیه و چین و ایران خواهد بود.

به هرحال حوادث اخیر قزاقستان کاملا از قبل حساب شده و برنامه ریزی شده از سوی محور غربی عبری عربی و ترکی است بخصوص در روزهای اخیر که بیش از ۱۵ نظامی قزاق توسط تکفیریهای بازگشته از سوریه سربریده شده اند. ترکیه با بازی در زمین غرب نیز اینبار نیز بازنده اصلی خواهد بود همچنانکه در پرونده سوریه و عراق و قره باغ و استان سیونیک و قفقاز بازنده اصلی بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    16 4
    واقعا چه جور حساب کردی که ترکیه در قره باغ بازنده بود
  • نوید IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    9 8
    سی سال پیش تنها یه کشور تورک زبان داشتیم اونم به مرد بیمار اروپا شهرت داشت و کشور کودتا خیز اما اکنون این کشور که بازی ساز و به قدرت منطقه تبدیل شده که هیچ شش تا کشور تورک زبان هم به این جمع اضافه شده و اکنون در روسیه ده جمهوری خودمختار تورک زبان هم هس که اونا هم منتظر زمانن.
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    6 3
    پس صرورت دارد همسايه خود بدون رتوش به شناسيم تا به بينيم ميتوانيم روى دوستى ومبادله با انها حساب باز كنيم يا بايد درب ديگرى بزنيم
  • FR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    19 8
    این ترکیه اردوغان واقعا افسار پاره کرده !
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    8 6
    بازم تحلیل ابکی همه می‌دانند پشت این ماجرا روسیه هست
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    18 7
    هر کجای منطقه ترکیه ورود کرد یعنی آمریکا و اسرائیل ورود کردند ترکیه عمله و مجری طرح ها و توطئه های غرب و یهود و اسرائیل در منطقه میباشد، باعث تاسف احتمالا" به زودی کنترل و نگهداری و اداره فرودگاه کابل افغانستان هم به ترکیه واگذار خواهد شد و ادامه داستان هم که مشخص .....
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    6 17
    یک تحلیل آبکی‌. احتمالا نویسنده اش یک پان پارسه بوده. چون پان پارسه ها کابوسهای خوابشون رو هم با ترکها نسبت می دهند.
    • آذری iran IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      6 6
      شما مجازی های رجب پرست وظیفه دارید خرابکاری های اربابتون آقا رجب رو ماله کشی ماس مالی کنید من خودم ایرانی و از خطه آذربایجان هستم این مقاله بسیار واقع بینانه و صحیح نگاشته شده جناب سایبری طورکیه ای رجب ! یاشاسین ایران ، ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کور اولسون بالا ..
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    0 26
    نقش ترکیه کلیدی است و این کشور قادر به سرنگونی دولت قزاقستان می باشد ترکیه دنبال نفت می باشد اگر این کشور بمانند ترکمنستان و آذربایجان به سواپ نفتی و گازی با ایران و ترکیه بپیوندد از خشم ترکها در امان خواهد بود در غیر اینصورت دولت فعلی سرنگون خواهد شد و کاری از روسها بر نمی آید ترکیه بشدت دنبال پول می باشد و قزاقستان دونگش را نداده و تاوانش را می دهد
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    4 21
    این درگیری ها اصلا فروکش نخواهد کرد اینو مطمئن باشید اتش زیر خاکستر است دولت قزاقستان باید دم ترکیه و کشورهای همسایه را توامان باید ببیند
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    0 0
    شما روسوفیل ها و چاینا فیل ها، شکست می خورید و پیروزی نهایی با ملت های مظلوم ترک تحت ستم روسیه و چین است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس