تاجیکستان قزاقستان

روسای جمهور تاجیکستان و قزاقستان در تماس تلفنی آخرین وضعیت این کشور را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش مشرق، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و «قاسم جومارت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

تاکایف در بخشی از این تماس تلفنی همتای تاجیک خود را در مورد وضعیت موجود در قزاقستان و اقدامات صورت گرفته برای عادی سازی اوضاع مطلع کرد.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به دلایل و پیامدهای ناآرامی‌ها در قزاقستان

رحمان به نوبه خود از تلاش های ریاست جمهوری قزاقستان حمایت و به امکان بازگرداندن ثبات و نظم در این کشور از طریق گفت‌وگو، ابراز امیدواری کرد.

رئیس جمهور تاجیکستان در بخش دیگری آمادگی کشورش را برای مشارکت در سازوکارهای حفظ صلح سازمان پیمان امنتی جمعی طبق تعهدات هم‌پیمانی خود اعلام کرد.

بررسی آخرین وضعیت قزاقستان محور گفتگوی «رحمان» و «تاکایف»

رحمان در رابطه به اوضاع قزاقستان همچنین با رئیس جمهور ازبکستان و نخست وزیر ارمنستان نیز گفت‌وگوی تلفنی انجام داد.

از تاریخ ۱۴ دی ماه در شهرهای «آکتائو» و «ژانائوزین» استان «مانگیستائو» قزاقستان صدها نفر در پی افزایش قیمت سوخت گاز خودروها دست به تجمعات اعتراضی زدند.

آنها با اعلام مخالفت نسبت به این موضوع، از مقامات قزاقستان خواستند تا نسبت به کاهش قیمت سوخت گاز خودروها که از اول سال جدید میلادی تا ۱۲۰ «تنگه» (واحد پول قزاقی) بابت هر لیتر افزایش یافته، اقدام کنند.

این اعتراضات در روزهای گذشته افزایش یافت و معترضین موفق شدند در شهر آلماتی برخی از ساختمانهای دولتی را تصرف کنند که باعث شده در این کشور وضعیت فوق العاده اعلام شود و برخی از مقامات دولتی نیز از سمت خود برکنار شدند.

علاوه بر این رئیس جمهور قزاقستان همچنین از نیروهای صلح سازمان پیمان امنیت جمعی خواست تا با ورود به این کشور در آرام سازی و حفظ امنیت به نیروهای امنیتی قزاق کمک کنند که با موافقت این سازمان قرار گرفت.

روز گذشته نیروهای از روسیه، قرقیزستان، تاجیکستان و دیگر کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به قزاقستان منتقل شدند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس