هشدار مسکو درخصوص اجرای بدترین شکل آپارتاید توسط اوکراین

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هشدار داد، ارسال تسلیحات به اوکراین توسط اعضای ناتو، تشدید تنش‌ها در این کشور را در پی خواهد داشت و اقدامات پیش‌روی کی‌یف علیه نواحی خودمختار بدترین شکل آپارتاید است.

به گزارش مشرق، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت، ناتو در حال تشدید تنش در اوکراین بوده و کشورهای عضو این اتحاد نظامی در حال افزایش تأمین تسلیحاتی دولت کی‌یف هستند.

زاخاروا در نشست خبری هفتگی گفت: «امروز طی دیدار سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اوراسیا، طرف آمریکایی، طرح ابتکاری روسیه در زمینه امنیتی را دریافت کرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: «وضعیت اوکراین همچنان نگران‌کننده است. اول اینکه همچنان نقض حقوق بشر در منطقه تحت درگیری دونباس ادامه داشته و کشورهای ناتو در حال افزایش ارسال تسلیحات به اوکراین هستند که این اقدام نه‌تنها به صلح و ثبات کمک نمی‌کند بلکه جنگ داخلی را تشدید می‌کند».

زاخاروا در ادامه گفت: «آمریکا از سال ۲۰۱۴، دو و نیم میلیارد دلار کمک تسلیحاتی به اوکراین ارسال کرده است. واشنگتن اخیراً سی سامانه ضد تانک جاولین به اوکراین تحویل داده است. چنین اقداماتی هیچ کمکی به خاتمه درگیری در اوکراین و بهبود وضعیت حقوق بشری در منطقه دونباس نمی‌کند و شرایط لازم برای اجرای توافق مینسک را هم مهیا نخواهد کرد».

وی متذکر شد: «این اقدامات دولت کی‌یف را تشویق می‌کند تا ماجراجویی‌های نظامی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ را تکرار کند که به کشته شدن ده‌ها هزار غیرنظامی و گریختن صدها هزار پناهجو و آسیب به زیرساخت‌ها منجر شد و زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار داد».

زاخاروا افزود: «در قرن بیستم آپارتاید وجود داشت و لایحه‌ای که قرار است علیه شهروندان دو تابعیتی (دارای پاسپورت روسی) قرار است تصویب شود، بدترین شکل اجرای تبعیض نژادی و آپارتاید است. اوکراین در حال بازگشت به آن زمان است. اکنون غربی‌های حامی حقوق بشر کجا هستند؟».

هفته گذشته نیز «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه هشدار داد طرح این سوال که آیا روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد، «تحریک آمیز» است و این کی‌یف و ناتو هستند که امنیت روسیه را تهدید می‌کنند.

رئیس‌جمهور روسیه اظهار داشت: «نمی‌توانیم نگران دورنمای پذیرش احتمالی اوکراین در ناتو نباشیم، زیرا بدون شک استقرار نیروهای نظامی، پایگاه‌ها و تسلیحاتی که ما را تهدید می‌کنند، به دنبال خواهد داشت».

پوتین روز جمعه نیز در نشست شورای جامعه مدنی و حقوق بشر روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت منطقه «دونباس» در شرق اوکراین و تشابه آن به نسل‌کشی گفت: «آنچه در دونباس رخ می‌دهد را من و شما به خوبی می‌بینیم و از آن مطلع هستیم».

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت:‌ «البته همان‌طور که خودتان هم گفتید، این اقدامات بسیار یادآور نسل‌کشی هستند».

پوتین همچنین «روس‌هراسی» را گام اول در اجرای این نسل‌کشی توصیف کرد و متذکر شد اقدامات متقابل در این زمینه باید «بسیار دقیق» انجام شوند و «حقیقت وقایعی که در حال رخ دادن هستند را منعکس کنند».

هم‌زمان با تشدید تنش‌ها در اوکراین، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روسیه امروز (چهارشنبه) با «کارن دونفرید» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرده و این بسته پیشنهادی را به او تحویل داد.

دولت اوکراین به بهانه مبارزه با استقلال‌طلبان در نواحی شرقی این کشور، طی سال‌های اخیر به استقرار نیروها و تجهیزات سنگین و نیمه‌سنگین نظامی در مجاورت مرزهای روسیه پرداخته است. در مقابل، ارتش روسیه نیز بخشی از نیروهای نظامی خود را به‌منظور آمادگی برای اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف و متحدانش در مرزهای غربی مستقر کرده است.

دولت کی‌یف با حمایت کشورهای غربی به‌ویژه اعضای پیمان آتلانتیک شمالی به اقدامات تحریک‌آمیز خود در مرزهای مشترک با روسیه ادامه می‌دهد. این در حالی است که مسکو بارها حملات نظامیان اوکراینی به شهروندان خود را محکوم کرده و خواستار رفع تنش‌ها از طریق توافق «مینسک» شده است.

با این حال کشورهای غربی به رهبری آمریکا طی هفته‌های اخیر با اظهار نظرهای غیرمستقیم از طریق گزارش‌های منابع بی‌نام در رسانه‌ها، روسیه را به طراحی حمله علیه اوکراین متهم کرده‌اند. اوکراین اوایل سال جاری محموله بزرگی از مهمات و موشک‌های «جاولین» آمریکایی را دریافت کرد و نظامیان این کشور می‌گویند خمپاره و پهپادهای تهاجمی ترکیه‌ای را نیز در اختیار دارند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس