موافقت قدرت‌های جهانی با توسل به گزینه دیپلماسی در حل بحران روسیه و اوکراین - کراپ‌شده

وزیر خارجه آلمان که در نشست گروه موسوم به «جی-هفت» در شهر لیورپول حضور دارد از استفاده از مسیرهای دیپلماسی برای حل بحران روسیه و اوکراین خبر داد.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه آلمان شنبه شب به وقت تهران از استفاده از مسیرهای دیپلماسی برای حل بحران روسیه و اوکراین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «آنالنا بائربوک»، وزیر امور خارجه آلمان گفت که گروه جی-۷ موافقت کرده است که برای حل بحران بر سر استقرار نیروهای روسیه در مرز اوکراین، طرفین باید به میز مذاکره بازگردند.

بائربوک در حاشیه نشست گروه جی-۷ در شهر لیورپول در انگلیس به خبرنگاران گفت: «ما باید هر اقدامی را برای بازگشت به گفت‌وگو انجام دهیم.»

او به فرصت‌هایی مانند ساز و کار نرماندی اشاره کرد که شامل روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان می‌شود.

هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان روز شنبه نشستی را با دستورکار تداوم جوسازی و تهدید علیه روسیه، در شهر لیورپول انگلیس آغاز کردند. در این نشست، وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان، ژاپن و کانادا شرکت کرده و قصد دارند بر مواضع خود در حمایت از اقدامات تحریک‌آمیز اوکراین علیه روسیه تأکید کنند.

علاوه بر این کشورها، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست شرکت کرده است. او در پیامی توییتی نوشت در این نشست «چالش‌های ژئوپولیتیک و امنیتی که همه ما با آن مواجه هستیم» به بحث گذاشته می‌شود.

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس که میزبانی این نشست را بر عهده دارد در جمع خبرنگاران گفت: «آنچه باید انجام دهیم، بازدارندگی علیه مسیری است که روسیه اتخاذ کرده است.»

این مقام انگلیسی مدعی شد: «نشست گروه هفت در این آخر هفته، به نمایش گذاشتن اتحاد بین اقتصادهای بزرگ هم‌فکر است و اینکه ما کاملاً در موضع خود علیه خشونت، خشونت علیه اوکراین قاطع هستیم.»

این ادعاها در حالی صورت می‌گیرند که آمریکا و متحدانش طی سال‌های اخیر فروش سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین را به‌شدت افزایش داده‌اند و در صدد استقرار هرچه بیشتر سامانه‌های موشکی خود در نزدیکی مرزهای روسیه هستند.

دولت اوکراین به بهانه مبارزه با استقلال‌طلبان در نواحی شرقی این کشور، طی سال‌های اخیر به استقرار نیروها و تجهیزات سنگین و نیمه‌سنگین نظامی در مجاورت مرزهای روسیه پرداخته است. در مقابل، ارتش روسیه نیز بخشی از نیروهای نظامی خود را به‌منظور آمادگی برای اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف و متحدانش در مرزهای غربی مستقر کرده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره وضعیت منطقه «دونباس» در شرق اوکراین و تشابه آن به نسل‌کشی گفت: «آنچه در دونباس رخ می‌دهد را من و شما به خوبی می‌بینیم و از آن مطلع هستیم.»

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت:‌ «البته همان‌طور که خودتان هم گفتید، این اقدامات بسیار یادآور نسل‌کشی هستند».

در همین رابطه «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در نشستی خبری، اوکراین را به تداوم انتقال تجهیزات سنگین توپخانه‌ای به دونباس به‌منظور مقابله با ساکنین این منطقه خودمختار حامی روسیه متهم کرد و گفت: «اوکراین فقط تظاهر می‌کند که تعهدات خود تحت توافق مینسک را اجرا می‌کند.»

با این حال، دولت آمریکا و دبیرکل ناتو اعلام کردند که از عضویت اوکراین در این اتحاد نظامی غربی حمایت می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس