کد خبر 1311391
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۷
هشدار روسیه درخصوص تکرار بحران موشکی در اروپا

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، ناتو باید درخصوص امنیت کشورش تضمین حقوقی دهد و مسکو پیشنهاداتی را در این زمینه ارائه خواهد کرد.

به گزارش مشرق، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت، مسکو راه جایگزینی برای تکرار بحران موشکی کوبا در اروپا را به آمریکا و ناتو ارائه خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ریابکوف در نشستی خبری گفت: «ما در حال ارائه یک جایگزین برای عدم استقرار تسلیحات،خروج نیروها و تجهیزات در مجاورت مرزهایمان هستیم که اوضاع را متشنج می‌کنند و همچنین عدم برگزاری رزمایش‌های تحریک‌آمیز را شامل می‌شود اما به تضمین نیز احتیاج داریم».

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: «ضرورت دارد که پیش از آنکه دیر شود و موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد مستقر شوند، از وقوع یک بحران جدید موشکی در اروپا جلوگیری شود. این مسیر مستقیم به سمت تشدید تقابل‌ها، غیر قابل قبول است».

او با تأکید بر اینکه اقدامات تحریک‌آمیز اخیر روسیه و ناتو در مجاورت مرزهای روسیه امنیت آن‌ها را افزایش نخواهد داد گفت، مسکو به استفاده از تمام منابع موجود برای پیش‌برد گفت‌وگو با ناتو درباره مسائل امنیتی ادامه خواهد داد تا «قابلیت استفاده از هر فرصتی برای تقویت درکی مشترک در این زمینه را به حداکثر برساند».

ریابکوف توضیح داد، این گفت‌وگوها شامل پیشنهادی در زمینه منع موقت و دوجانبه تحقیق‌پذیر درباره توسعه سامانه‌های موشکی جدید زمین به زمین خواهد بود که در در معاهده سلاح‌های اتمی میان‌برد نیز ذکر شده بود اما آمریکا در سال ۲۰۱۹ از آن خارج شد.

این دیپلمات روس ضمن مخالفت با عضویت اوکراین در ناتو گفت: «تمام سیگنال‌ها در این‌باره را بخشی از نمای بزرگ‌تری می‌بینم که برای ما بسیار نگران‌کننده است. یک بار دیگر می‌گویم، ناتو نباید بیش از این به سمت شرق گسترش پیدا کند و حتی در نبود چنین گسترشی نباید سرزمین‌های مجاور از لحاظ نظامی جذب کند، همان کاری که اکنون به‌منظور لطمه به منافع امنیتی روسیه رخ می‌دهد».

او همچنین در واکنش به تهدید کشورهای غربی برای افزایش تحریم‌ها علیه روسیه گفت: «اقدامات و مواضع روسیه از نقطه نظر قوانین بین‌المللی و از دیدگاه سیاسی، فاقد ایراد هستند».

ریابکوف افزود، ناتو تهدید به تحریم و فشار نظامی را علیه هر کشوری که با ادعای محق بودن انحصاری آن‌ها مخالف باشد، اعمال می‌کند و اتخاذ چنین گفتمانی با روسیه غیر قابل قبول است و تهدید به تحریم به‌خصوص موقع دستور دادن به روسیه که در مرزهای خود باید چه کاری انجام دهد، موثر واقع نخواهد شد.

دولت اوکراین به بهانه مبارزه با استقلال‌طلبان در نواحی شرقی این کشور، طی سال‌های اخیر به استقرار نیروها و تجهیزات سنگین و نیمه‌سنگین نظامی در مجاورت مرزهای روسیه پرداخته است. در مقابل، ارتش روسیه نیز بخشی از نیروهای نظامی خود را به‌منظور آمادگی برای اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف و متحدانش در مرزهای غربی مستقر کرده است.

دولت کی‌یف با حمایت کشورهای غربی به‌ویژه اعضای پیمان آتلانتیک شمالی به اقدامات تحریک‌آمیز خود در مرزهای مشترک با روسیه ادامه می‌دهد. این در حالی است که مسکو بارها حملات نظامیان اوکراینی به شهروندان خود را محکوم کرده و خواستار رفع تنش‌ها از طریق توافق «مینسک» شده است.

در همین رابطه «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه دیروز (پنجشنبه) در نشستی خبری، اوکراین را به تداوم انتقال تجهیزات سنگین توپخانه‌ای به دونباس به‌منظور مقابله با ساکنین این منطقه خودمختار حامی روسیه متهم کرد و گفت: «اوکراین فقط تظاهر می‌کند که تعهدات خود تحت توافق مینسک را اجرا می‌کند».

با این حال، دولت آمریکا و دبیرکل ناتو اعلام کردند که از عضویت اوکراین در این اتحاد نظامی غربی حمایت می‌کنند.

استولتنبرگ در نشست خبری با «ژان ایو لودریان» و «فلورنس پارلی» وزرای امور خارجه و دفاع فرانسه، گفت بحران اوکراین فقط باید از طریق دیپلماسی حل شود و روسیه تمام تلاش خود را برای کاهش تنش انجام دهد.

او بدون اشاره به نقش ناتو در برافروختن این تنش‌ها از طریق ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین برای اقدام در برابر ساکنین روس‌گرای نواحی شرقی این کشور گفت: «روسیه باید به کاهش تنش بپردازد، به حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد و به دیپلماسی بازگردد».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس