ریابکوف: واشنگتن پیشنهادات امنیتی ما را جدی بگیرد

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که پیشنهادات امنیتی مسکو همانند یک منو نیست که بتوان یک مورد از آن را انتخاب کرد.

به گزارش مشرق به نقل از ریانووستی، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز جمعه از آمریکا و ناتو خواست تا خواسته ها و پیشنهادات امنیتی مسکو را جدی بگیرند.

وی در این رابطه و در یک نشست توجیهی گفت: ما از طرف آمریکایی می خواهیم که ابتکار عمل روسیه را بسیار جدی بگیرد. اوضاع بین المللی بسیار متشنج است.

ریابکوف همچنین در ادامه و با اشاره به این مطلب که پیشنهادات امنیتی روسیه باید به طور کلی در نظر گرفته شود و این فهرستی برای انتخاب نیست که همه بتوانند یک مورد را انتخاب کنند، گفت: هر دو متن بر اساس اصل یک منو یا فهرست طراحی نشده اند که بتوانید یکی یا دیگری را انتخاب کنید. آنها مکمل یکدیگر هستند و باید به عنوان یک مجموعه در نظر گرفته شوند. جنبه های مختلف وضعیت نگران کننده در اروپا، یورو-آتلانتیک و اوراسیا در هر یک از این اسناد به روش خاص خود بررسی شده است. باید از رویکردی یکپارچه و جامع به مشکلات امنیتی و ماهیت یکپارچه و جامع تضمین های امنیتی فدراسیون روسیه، اطمینان حاصل شود.

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه افزود که مسکو از قبل ژنو را به عنوان بستری برای مذاکره با ایالات متحده پیشنهاد کرده است.

وی گفت: در این راستا، پیش از این به آمریکایی ها پیشنهاد ژنو داده شده است تا این مذاکرات مهم را بر اساس آن دو پیش نویس سندی که شما در اختیار دارید و ما انتظار داریم با پاسخ سازنده از سوی آمریکا، این مذاکرات مهم را پیش ببریم، آغاز کنند.

ریابکوف در پایان گفت روابط بین روسیه و آمریکا به مرز خطرناکی رسیده است و این همان عاملی است موجب ارائه این پیش نویس ها و پیشنهادات از جانب مسکو شده است.

وی گفت: در شرایطی که روابط ما به دلیل تقصیر واشنگتن به خط بحرانی خطرناکی رسیده است، ضروری است گام‌های ملموسی برای کاهش درجه تقابل برداریم.

وزارت خارجه روسیه امروز جمعه مفاد پیشنهادات امنیت مسکو را منتشر کرد که در آنها بر تضمین هایی امنیتی و عدم توسل به تهدید و زور در موارد مورد اختلاف تاکید شده است.

همچنین امروز «الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که ناتو تمام پیشنهادهای قبلی مسکو برای کاهش تنش را بی پاسخ گذاشته است و این ائتلاف هیچ ابتکار عملی و جدی برای از سرگیری کار شورای روسیه و ناتو ارائه نکرده است.

گروشکو در همین باره گفت: ما هیچ پیشنهاد جدی و ملموس از سوی ناتو دریافت نکرده ایم. تمام پیشنهادات قبلی ما در مورد تنش زدایی بی پاسخ مانده است.

پیشتر و در روز چهارشنبه، در دیدار ریابکوف و «کارن دانفرید» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا، روسیه رسماً دو سند - یک معاهده و یک توافقنامه که شامل پیشنهادهای روسیه در مورد تضمین های امنیتی است - به ایالات متحده تحویل داد. کرملین اعلام کرد که فدراسیون روسیه آماده است فوراً مذاکرات در مورد پیش نویس این اسناد را آغاز کند.

ریابکوف پیشتر اعلام کرده بود که اگر ناتو و ایالات متحده به درخواست روسیه برای تضمین های امنیتی پاسخ ندهند، این مسئله می تواند به دور جدیدی از رویارویی منجر شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس