تلاش‌های دیپلماتیک باکو وآنکارا برای خاتمه نبرد روسیه و اوکراین

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود از تلاش برای تنش زدایی بین روسیه و اوکراین و اهمیت مذاکره بین طرفین درگیری خبر داد.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود از تلاش برای تنش زدایی بین روسیه و اوکراین خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری «اینترفکس» «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان  روز شنبه گفت که آذربایجان و ترکیه در حل و فصل وضعیت درگیری پیرامون اوکراین مشارکت فعال دارند.

بایراموف در نشست مطبوعاتی با «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «آذربایجان و ترکیه فعالانه در حل مناقشه در اوکراین شرکت می کنند. گفت‌وگوها با طرف‌های روس و اوکراینی ادامه دارد.»

بایراموف گفت که ادامه مذاکرات روسیه و اوکراین مهم است. وی گفت: «آذربایجان و ترکیه نیز در خصوص تخلیه اتباع خود از اوکراین از یکدیگر حمایت می‌کنند.»

سخنگوی رجب طیب اردوغان روز شنبه  اعلام کرد که ترکیه خواهان پایان درگیری‌های بین دو کشور است.

ابراهیم کالین سخنگو و مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه روز شنبه  در جمع خبرنگاران در شهر استانبول، پیشنهاد آنکارا برای میانجیگری و میزبانی از مذاکرات روسیه و اوکراین را تکرار کرد.   سخنگوی اردوغان اعلام کرد که رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه (فردا) با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای صحبت درباره «جنگ در اوکراین صحبت خواهد کرد».

پس از چند ماه تأکید روسیه بر لزوم حل دیپلماتیک اختلافات با غرب و ارسال نامه‌های متعدد به آن‌ها درخصوص عدم گسترش ناتو به شرق و بازگشت نیروهای ناتو به مناطق ذکر شده در توافقات قبلی دو طرف، در نهایت پوتین در پیامی به غربی‌ها، جلسه‌ای را با وزیر امور خارجه و وزیر دفاع خود برگزار کرد و بار دیگر بر تداوم میل مسکو به دیپلماسی تأکید کرد.

در نهایت، در پی بی‌توجهی غربی‌ها به پیشنهادات مسکو درباره ضمانت امنیتی در شرق اروپا و تداوم حملات توپخانه‌ای کی‌یف علیه مناطق خودمختار شرق اوکراین، پوتین استقلال دو جمهوری خودخوانده «لوهانسک» و «دونتسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخته و در حمایت از آن‌ها «عملیات ویژه» در اوکراین را از پنجم اسفند آغاز کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    اقمار آمریکا .
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    باکو خخخخخخخخخخخخخخخ کوری عصاکش ... دگر باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس