کد خبر 1295769
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۹
الکاظمی نمایه

برخی رسانه‌ها از تیراندازی در منطقه سبز بغداد و سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق خبر دادند.

به گزارش مشرق به نقل از برخی رسانه‌های عراقی، در پی سوء قصد به جان نخست‌وزیر این کشور در منطقه سبز بغداد، صدای تیراندازی و انفجار از این منطقه به گوش رسیده است.

از این رو کانال خبری صابرین‌نیوز، اعلام کرد: صدای انفجار در منطقه سبز بغداد شنیده شده است. در نزدیکی منطقه سبز تیراندازی شدیدی در حال رخ دادن است.

طبق گزارش این رسانه عراقی، آژیرهای خطر در داخل سفارت آمریکا در بغداد به صدا درآمده است.

این گزارش می‌افزاید: تعداد بسیاری از نیروی امنیتی در داخل و اطراف دروازه‌های منطقه سبز مستقر شده‌اند و آژیر ماشین‌های پلیس در منطقه سبز و اطراف آن شنیده می‌شود.

سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق ناکام ماند

طبق گزارش کانال خبری صابرین‌نیوز، تعداد بسیاری از هواپیماهای جنگی و پهپادها بر فراز منطقه سبز در حال پرواز هستند و ستون‌های دود از داخل منطقه سبز در بغداد بلند شده است.

براین اساس، سفارت آمریکا در بغداد به طور تصادفی در حال تیراندازی هوایی است.

دقایقی پس از انتشار این اخبار، صابرین‌نیوز از وقوع دومین انفجار در پایتخت عراق خبر داد و نوشت: طبق تماس از هتل بابل در بغداد با پلیس اعلام وضعیت اضطراری شده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از برخی منابع امنیتی در عراق گزارش داده است که در نزدیکی منزل مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور در منطقه سبز هدف حمله هوایی رخ داده است.

طبق اعلام برخی منابع عامل این حمله پهپاد انفجاری و برخی دیگر، موشک کاتیوشا بوده است که هیچکدام تایید نشده است.

نهاد گروه رسانه‌ای امنیتی عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای در پی این حمله، اعلام کرد: منزل الکاظمی، نخست‌وزیر عراق با یک فروند پهپاد انفجاری هدف سوءقصد قرار گرفته است که این تلاش ناکام مانده و وی در سلامت کامل به سر می‌برد.

براساس این بیانیه، سوء قصد علیه نخست وزیر، فرمانده کل نیروهای مسلح، توسط یک پهپاد بمب‌گذاری شده که قصد داشت اقامتگاه وی را در منطقه سبز بغداد هدف قرار دهد، انجام شده بود که نافرجام ماند و آسیبی به وی نرسیده است و نیروهای امنیتی اقدامات لازم را در رابطه با این تلاش نافرجام انجام خواهند داد.

طبق گزارش منبع ویژه صابرین نیوز از داخل کاخ ریاست‌جمهوری عراق، هیچ آسیبی به اقامتگاه الکاظمی وارد نشده است.

براساس این گزارش تنها یک پهپاد کوچک به کاخ مصطفی الکاظمی برخورد کرده است که در پی آن آسیبی به این محل وارد نشد.

الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در اولین واکنش پس از حمله به اقامتگاه وی، پیامی را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد و نوشت: من رستگاری عراق و مردم عراق بودم و هستم، موشک‌های خیانت، مؤمنان را دلسرد نمی‌کند.

وی افزود: استواری و عزم نیروهای امنیتی قهرمان ما برای حفظ امنیت مردم نمی‌لرزد.

الکاظمی تاکید کرد: الحمدلله در میان مردمم و حالم خوب است و همه را به خاطر عراق به آرامش و خویشتن‌داری دعوت می‌کنم.

چند روزی است که عراق شاهد درگیری های داخلی است و از  این رو منابع خبری  در روز جمعه، از وقوع درگیری میان نیروهای امنیتی و گروهی از معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی در بغداد خبر دادند.

وزارت بهداشت عراق در این باره اعلام کرد حوادث بغداد دست‌کم ۱۲۵ مجروح ازجمله ۲۷ غیرنظامی داشته است.

کتائب حزب‌الله و سازمان بسیج مردمی عراق (الحشدالشعبی) هر کدام با صدور بیانیه‌هایی جداگانه دستور شلیک به معترضان در تظاهرات علیه نتایج انتخابات در عراق را محکوم کردند.

قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق نیز از تظاهرکنندگان معترض به نتایج انتخابات خواست تا خویشتنداری کنند و فرصت را به دست کسانی که سوء استفاده می‌کنند ندهند.

برهم صالح رئیس جمهور عراق در واکنش به تحولات اخیر کشورش و تظاهرات معترضان به نتیجه انتخابات عراق که با حمله نیروهای امنیتی به معترضان به خشونت کشیده شده است، پیامی را در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرد و نوشت: درگیری‌های میان نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان تاسف بار و غیرقابل قبول است.

وی تاکید کرد: تظاهرات مسالمت آمیز حق تضمین شده در قانون اساسی است و با این وجود نباید از چارچوب قانونی مسالمت آمیز آن عدول کند.

بعد از انتخابات پارلمان عراق، نمایندگان جدید و ائتلافی که کرسی‌های بیشتری را در مجلس به دست آورده است باید از میان عرب‌های شیعه یک فرد را به عنوان نخست‌وزیر معرفی کنند.

کمیسیون انتخابات عراق پیشتر اعلام کرد نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق در دسترس همه افراد در وبگاه خبری این کمیسیون قرار دارد. این کمیسیون میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور را ۴۳ درصد اعلام کرد. همچنین بر اساس بیانیه این کمیسیون بیش از ۹/۶ میلیون نفر در انتخابات پارلمانی ۱۰ اکتبر در عراق رای خود را به صندوق ریختند.

 الکاظمی نیز در خصوص درگیری‌های صورت گرفته در مناطق مختلف منطقه سبز بغداد دستور داده بود تا تحقیقی جامعی صورت بگیرد.

طبق اعلام فرماندهی عملیات مشترک عراق، نخست‌وزیر طرف‌های سیاسی مختلف را به آرامش و گفت‌وگو دعوت کرده است و از تظاهرات‌کنندگان خواست تا به مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات تکیه کنند و از خشونت به هر شکل و در هر سطحی و با هر ابزاری پرهیز کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 2
    کار صهیون ها و یانکی ها است برای آن که ضمن انداختن این سوءقصد به گردن گروه های مقاومت مانند حشدالشعبی و زیرمجموعه های آن، افکارعمومی در عراق و دولت آن کشور را برای خلع سلاح آن ها به خصوص در زمینه پهپاد آماده کنند!
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 0
      فکر نمیکنم ، اونا معمولا با کسب که حرفشون گوش کنه و مثل خودشون عمل کنه کاری ندارن .
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 1
    کار خود الکاظمی هست برای سرکوب حشدالشعبی
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 3
    بایدتمام مسئولین،نخست وزیر،وزراورئیس جمهورهاورهبران فاسد ودیکتاتور منطقه ودنیا را ترور کنیم تا مردم منطقه ودنیا ازشرفساد وظلم وبی عدالتی نجات پیداکنند راه درست را خودشان انتخاب کنند(ترامپ،بایدن،اوباما،پوتین،ادوغان، سلمان،شاه مسعود،اشرف غنی،الکاظمی،هند،چین
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 0
    برادران تروریست مشغول شدن!!!!
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 1
    حقه خود الکاظمی هستش برای مظلوم نمایی و اینکه حق اعتراض و از مردم بگیره( بهانه برای سرکوب مردم )

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس