حمله به منزل الکاظمی و عمل نکردن سامانه دفاعی؛ پای آمریکایی‌ها در میان است؟

تحلیلگران و کارشناسان امور امنیتی عراقی به ردپای سفارت آمریکا در بغداد در حمله به منزل الکاظمی با هدف سرپوش گذاشتن بر قتل تظاهرات کنندگان اشاره کردند.

به گزارش مشرق، «معن الساعدی» تحلیلگر عراقی اعلام کرد که حمله هوایی به منزل الکاظمی مسئولیتش با سفارت آمریکا در منطقه الخضراء است.

بیشتر بخوانید:

شیشه‌های خانه الکاظمی چطور سالم مونده!+عکس

وی افزود: هیچ یک از کارکنان سفارت آمریکا در بغداد نباید که عراق را تا زمان پایان روند تحقیقات ترک کنند. این عملیات با شبهاتی روبرو است که علامت سئوالات زیادی ایجاد می‌کند و نیاز به پاسخ منطقی دارد.

بیشتر بخوانید:

وزیر خارجه آمریکا با الکاظمی گفتگو کرد

الساعدی گفت: محقق عراقی باید فرد مجربی و کارآزموده باشد زیرا آمریکا به دنبال انکار خاموش بودن سامانه «سیرام» یا عدم رصد هر تحرک هوایی برخواهند آمد. مسافتی که سفارت آمریکا از منزل الکاظمی دارد از یک کیلومتر مربع فراتر نمی‌رود در حالی که سامانه قادر به رصد هدف در فاصله ۳۵۰۰ متری با دقت بالاست.

کشور عراق ,

این تحلیلگر عراقی تصریح کرد: اینکه گفته شده است که دو پهپاد از سه پهپاد هدف قرار گرفته، دروغ محض و بی اساس است زیرا دوربین‌های ساختمان‌های نزدیک به سامانه هیچ جرقه آتشی را در هوا یا صدایی را رصد نکردند. آمریکا دروغ می‌گوید.

وی افزود: حمله به منزل نخست وزیر عراق بر حاکمیت عراق تاثیرگذار است که اساسا از سوی نیروهای آمریکایی و ترکیه نقض شده است. همه نهادهای امنیتی باید به طور جدی در راستای کشف زوایای پرونده حرکت کنند.

«ازهر اوغلو» سیاستمدار ترکمن عراقی هم گفت: منطقه الخضراء مصون است و علاوه بر آن سامانه دفاع هوایی آمریکا بر فراز سفارت آمریکا در بغداد وجود دارد که هر هدفی را دهها کیلومتر رصد و هدف قرار می‌دهد و چگونه این سامانه در مقابله با سه پهپاد بمبگذاری شده علیه منزل الکاظمی عمل نکرده است.

وی افزود: حمله پهپادی به منطقه الخضراء چند نکته منفی داشت از جمله فشل بودن منظومه امنیتی حفاظتی منطقه الخضراء و  ضعف اقدامات امنیتی در برخورد با اهداف هوایی.

اوغلو گفت: بعید نمی‌دانیم که نمایش دیگر با کارگردانی آمریکا برای تحقق اهدافش در آستانه خروج نیروهایش از عراق در اواخر سال جاری میلادی باشد.

وی با اشاره به آشفته بازار بیانیه‌های دولتی درباره این ماجرا بر ضرورت تحقیق جامع و کامل با مشارکت نهادهای مربوطه به منظور روشنگری برای افکار عمومی تاکید کرد.

«عباس فاضل» سیاستمدار شبکه عراقی هم حمله پهپادی را بخشی از توطئه‌ها برای هدف قرار دادن حشد شعبی دانست و گفت: باید قاتلان تظاهرات کنندگان مشخص و به چنگال عدالت معرفی شوند زیرا بازی آشکار شده است.

«حمدیه الموسوی» عضو ائتلاف فتح عراق هم گفت: حمله به منزل الکاظمی علامت سئوال زیادی را ایجاد می‌کند که چرا سامانه آمریکایی کار نکرده است و این همسویی بزرگ را نشان می‌دهد.

«معن الجبوری» مشاور سابق وزارت دفاع عراق هم گفت: آمریکایی‌ها در روند تحقیقات مربوط به حمله به الکاظمی دخالت خواهند کرد.

حمله برنامه ریزی شده بود

«حمید الهایس» از فرماندهان حشد شعبی در استان الانبار هم گفت: عملیات پهپادها بسیار سئوال برانگیز است زیرا سامانه‌های آمریکایی فعال نشده‌اند.

وی افزود: حمله به منزل مصطفی الکاظمی نخست وزیر پیشبرد امور ، مدیریت شده است و در ورای آن دستان خارجی قرار دارند زیرا با دقت بالا طراحی شده است به ویژه که سامانه موشکی آمریکایی اتوماتیک وار هر شیء ناشناخته را در آسمان منطقه الخضراء هدف قرار می‌دهد.

الهایس گفت: حمله هوایی با پهپاد به محل کاملا محافظت شده علامت سئوالات زیادی درباره طرح خارجی در این زمینه ایجاد می‌کند.

وی افزود: آسمان منطقه الخضراء بغداد به شکل کامل تحت نظارت و امن است و از سال‌ها قبل چنین حمله‌ای رخ نداده است. فرماندهان امنیتی مسئول حمایت منطقه الخضراء باید حقیقت را روشن کنند و طرف دخیل در این ماجرا را اعلام کنند.

همچنین «صباح العکیلی» کارشناس امور امنیتی عراق هم فاش کرد: اطلاعات قطعی وجود دارد که نشان می دهد سامانه «سی‌رام» آمریکا در جریان حمله به منزل نخست وزیر عراق خاموش بوده است و این نشان از دخالت سفارت آمریکا در این ماجرا دارد.

وی افزود: طبق اطلاعاتی که ما به دست آورده ایم، سامانه ضدموشکی و پهپادی «سی‌رام»در زمان حمله به منزل نخست وزیر عراق از کار افتاده بود. عدم شلیک موشک از این سامانه به سمت پهپاد صحت این اطلاعات را تایید می‌کند.

العکیلی تاکید کرد: بعید نیست که نخست وزیر پیشبرد امور با همکاری سفارت آمریکا به منظور سرپوش گذاشتن بر جنایت قتل تظاهرات کنندگان دخیل باشد.

حمله به منزل الکاظمی به سبک داعش

«فاضل ابورغیف» کارشناس امور امنیتی عراقی نحوه هدف قرار گرفتن منزل مصطفی الکاظمی در منطقه الخضراء را با همان اسلوبی شبیه دانست که داعش در موصل به کار بست.

وی یادآور شد: سال گذشته یک پهپاد در نزدیکی هتل «کورال» وجود داشت که توسط نیروهای اطلاعاتی سرنگون شد و همچنین مملو از مواد منفجره قوی بود.

ابورغیف گفت که با اقدامات نهادهای امنیتی و کمیته امنیتی و اطلاعاتی، به زودی پرده از این حادثه برداشته خواهد شد.

آیا الکاظمی امکان اعلام حالت فوق العاده دارد؟

یک کارشناس حقوقی عراقی گفت که مصطفی الکاظمی فرمانده کل قوا، این اختیار را دارد که قانونی را که شامل مفاد بسیاری از اعلام وضعیت فوق العاده در کشور است، اجرا کند.

«طارق حرب» گفت: اعلام حالت فوق العاده جز با موافقت پارلمان طبق ماده ۶۱ قانون اساسی عراق رخ نمی‌دهد؛  اما این امر مانع از اعمال مفاد قانون شماره ۱ سال ۲۰۰۴ نمی‌شود که شامل بسیاری از مقررات اضطراری است که هنوز به قوت خود باقی است و توسط دولت موقت«ایاد علاوی» صادر شده است.

تکذیب حمله به رئیس شورای عالی قضایی عراق

شورای عالی قضایی عراق حمله به «فائق زیدان» رئیس این شورا در بغداد را تکذیب کرد.

در بیانیه این نهاد قضایی آمده است، برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خبری منتشر کرده و مدعی شده بودند افراد مسلح ناشناس به فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق در بغداد حمله کرده‌اند.

در پایان این بیانیه آمده است: این خبر نادرست است و از رسانه‌ها می‌خواهیم دقت لازم در انتشار اخبار داشته باشند و اخبار را از منابع رسمی آن پیگیری کنند.

از سوی دیگر، «یحیی رسول»، سخنگوی دفتر فرماندهی نیروهای مسلح عراق وقوع انفجار در منطقه الخضراء بغداد را تکذیب کرد.

پیش از این، برخی منابع خبری مدعی شنیده ‎شدن ۵ صدای انفجار مهیب در منطقه الخضراء بغداد شده بودند.

کشف مخفیگاه داعشی در شمال مقدادیه

منابع عراقی از کشف یک مرکز داعشی در شمال المقدادیه در دیالی که در آن مقادیری راکت و مواد منفجره وجود داشت، خبر دادند.

این منابع بیان کردند: طبق اطلاعات دقیق، مکان مخفیگاه داعشی در شمال مقدادیه در استان دیالی کشف شد و نیروهای عراقی به سمت این مخفیگاه رفتند و در داخل آن مقادیر مواد منفجره و دیگر تجهیزات نظامی کشف و مخفیگاه را منهدم کردند.

زمان آغاز عملیات بزرگ در غرب عراق فرا رسیده است

«محمود الاعرجی» فرمانده یگان سنجار حشد شعبی عراق از شروع تحرکات گسترده داعش در مناطق غربی عراق خبر داد و بر ضرورت انجام عملیات بزرگ برای ناکام گذاشتن این تحرک تاکید کرد.

وی افزود: ترریست‌ها اخیرا دست به تحرکاتی زده‌اند به ویژه در استان نینوا زیرا مجاور مرز سوریه است.

الاعرجی گفت: تقریبا به شکل هفته ای شاهد تحرکات تروریستها هستیم اما حشد شعبی همواره با این تحرکات مقابله می‌کند اما زمان شروع عملیات بزرگ در صحرای نینوا، صلاح الدین و الانبار فرا رسیده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    3 5
    این که داستان حمله به خانه الکاظمی ساختگی است را دیگر همه می دانند پاسی از نیمه شب گذشته سه پهباد با خانه اش حمله می کنند . دوتاش را می زنند .سومی طوری به خانه الکاظمی برخورد می کند که حتی شیشه پنجره ای که از جا در آمده نمی شکند . الکاظمی هم در خانه نبوده . دو روز قبلش هم نیروهای الکاظمی معترضین به انتخابات را تیر باران می کنند . الکاظمی هم می داند که چه کسی به خانه اش حمله کرده ووووو همه را کنار هم بگذارید تا یک سناریوی هالیوودی را کشف کنید . از این وضع چه کسی سود می برد ؟ یافتید .خودش است . همان طراح اصلی این داستان خیالی .
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    13 2
    والا پهپادش مال شماست! دشمنش شمایید! ولی کار کار آمریکاست؟!!
  • سیامک بهاآبادی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    13 4
    اقدام تروریستی علیه منزل متروکه مصطفی الکاظمی، با دوهدف مؤثر، طراحی امریکاست! 1- انحراف رسانه ها وافکار عمومی از ماجرای نفت دزدی امریکا، وتراژدی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دردریای عمان علیه امریکا در ایام 13آبان. 2- نجات و گریز مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق از رسوایی تقلب در انتخابات عراق و اعلام نتیجه بازشماری دستی.
  • آرش IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    بله در میان است.
  • DE ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    3 0
    اقتدار ایران !!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس