تحلیلگر عراقی

یک تحلیلگر عراقی با طرح برخی شواهد و دلایل ابراز عقیده می‌کند که هیچ عراقی پیدا نمی‌شود که ادعای حمله به محل اقامت نخست وزیر عراق در منطقه الخضراء بغداد را باور کند.

به گزارش مشرق، دولت عراق بامداد یکشنبه شانزدهم آبان به‌وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که محل سکونت مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با یک پهپاد بمب‌گذاری‌شده هدف سوءقصد قرار گرفته است، اما نخست وزیر آسیبی ندیده است.

الکاظمی نیز به‌فاصله کوتاهی پس از انتشار این خبر در توییتی ضمن تأکید بر سلامتی خود همگان را به حفظ آرامش و خویشتنداری دعوت کرد.

تحولات پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق و اعتراض گروهی از مردم این کشور به نتایج آن، به‌ویژه رخدادهای خونین جمعه گذشته در بغداد از جمله موضوعاتی است که موضوع حمله پهپادی به منزل نخست وزیر این کشور را مشکوک و قابل تأمل بیشتری می‌نماید.

 درباره این موضوع و آخرین تحولات امنیتی و سیاسی عراق با «محمود الهاشمی» رئیس مرکز مطالعات استراتژیک الاتحاد در بغداد به گفتگو نشسته است که مشروح آن از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.

جناب محمود الهاشمی نظر شما درباره حادثه بامداد روز یکشنبه و خبر حمله به محل اقامت مصطفی الکاظمی چیست؟ اگر تلاش برای ترور وی ثابت شود، چه طرفی از این مسئله به ویژه در این برهه زمانی سود می‌برد؟

محمود الهاشمی: اولا ما درباره آنچه اتاق عملیات بغداد یا آقای الکاظمی به شکل مستقیم مبنی بر حمله به محل اقامت وی اعلام کرده، تردید داریم. بالاخره منزل وی در منطقه الخضراء واقع است که سامانه‌های ضد هوایی در آن استقرار یافته است و منزل او در نزدیکی سفارت آمریکاست که این مکان در حلقه سامانه‌های موشکی پاتریوت قرار گرفته است که توانایی مقابله با هر هواپیما و موشک را دارد. سئوال مطرح این است که پهپاد چگونه وارد منطقه الخضراء‌ شده است که این سامانه‌ها نتوانسته‌اند آن را شناسایی کنند؟ موضوع دوم این است که چرا در این زمان مشخص، این خبر اعلام می‌شود؟.

الکاظمی در امنیت کامل بوده و پیش از این، در معرض هیچ عملیات ترور قرار نداشته است، او را آورده اند تا کارهای کشور را تا برگزاری انتخابات و تشکیل دولت جدید به پیش ببرد. به معنای دیگر دولت ایشان، دولت پیشبرد امور است.

تمام آنچه رخ داده، واکنش به اتهامات وارده به الکاظمی است مبنی بر اینکه فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است و مسئولیت جنایت کشتار تظاهرات کنندگان را برعهده دارد که شمار زیادی هم از آنها زخمی شدند، زیرا تظاهرات کنندگان به صورت مسالمت آمیز به اعتراضات خود می‌پرداختند و هرگز دست به هیچ شکلی از اشکال خشونت آمیز دست نزده‌اند که با گلوله پاسخ آنها را بدهند و آنها را به قتل برسانند و آنها را مورد تعدی قرار داده و چادرهایشان را به آتش بکشند.

با توجه به این واکنش‌ها و اتفاقاتی که رخ داده، مصطفی الکاظمی متهم ردیف اول عنوان شده است. ممکن است دستگاه قضایی برای وی پرونده تشکیل دهد و او را محاکمه کند تا به سزای اعمالش برسد. به همین سبب این حادثه ساختگی است و او آن را طراحی و ساخت، همان کاری که در خصوص انتخابات و نتایج ساختگی انجام دادند. حتی یک عراقی را شما پیدا نمی‌کنید که باور کند آقای الکاظمی در معرض عملیات ترور قرار گرفته است. او گفته است که حمله با موشک صورت گرفته در حالی که اتاق عملیات بغداد اعلام کرده حمله با پهپاد صورت گرفته است، با توجه به این ادعاها، ما نتوانسته‌ایم واقعیت را بفهمیم، به طور کلی هیچ کس باور نمی‌کند که نخست وزیر در معرض عملیات ترور قرار گرفته است.

آیا ادعای ترور نافرجام الکاظمی قابل باور است؟ / عملکرد سئوال‌برانگیز سامانه پاتریوت سفارت آمریکا

شما به دو نکته اصلی اشاره کردید، اولا چگونه می‌توان عدم فعال شدن سامانه‌های موشکی سفارت آمریکا در منطقه الخضراء را تجزیه و تحلیل کرد که با کوچکترین حرکتی در آسمان بغداد این سامانه فعال می‌شده است. فعال نشدن این سامانه دراین حادثه را چگونه تحلیل می‌کنید؟

محمود الهاشمی: همین مسئله سبب می‌شود تا ما شک و تردید زیادی درباره این حادثه داشته باشیم، زیرا سفارت آمریکا همواره به تمرین و آزمایش می‌پردازد. دفتر من در نزدیکی منطقه الخضراء قرار دارد و هر از چند گاهی صدای شلیک و تیراندازی را می‌شنوم و هنگامی که درباره علت آن سئوال می‌کنم، می‌گویند عملیات تمرین و آزمایش سامانه ضد هوایی سفارت آمریکا است. اگر آنها این استحکامات را ایجاد کرده و این تجهیزات پیشرفته را در اختیار دارند، این پهپادها چگونه وارد منطقه الخضراء شده‌ اند. و چرا سفارت آمریکا در خصوص این مسئله هیچ واکنشی از خود نشان نداده است

هنگامی که از اتاق عملیات درباره علت عدم استفاده از سامانه ضد هوایی سفارت آمریکا سئوال شد، پاسخ دادند که این مسئله را با آمریکایی‌ها بررسی خواهیم کرد و علت آن را جویا خواهیم شد. این مسئله‌ دیگری است که شک و تردید ما را در این خصوص به دنبال داشته است.

 و به عنوان آخرین سئوال، نظر شما درباره آخرین تحولات صحنه سیاسی و امنیتی عراق چیست؟

محمود الهاشمی: امیدواریم که روند سیاسی و امنیتی به گونه‌ای پیش ببرد که امنیت عراق و عراقی‌ها حفظ شود و اینکه کمیساریای انتخابات به وظیفه‌ای که بر قبال تظاهرات کنندگان بر عهده دارد، یعنی شمارش دستی آرای انتخابات اخیر عمل و به تمام اعتراضات و شکایت‌ها ارائه شده در جریان برگزاری انتخابات در این زمینه رسیدگی کند. همچنین امیدواریم که نیروهای امنیتی ما به صورت کاملا حرفه‌ای با تظاهرات کنندگان رفتار کنند.

در خصوص ادعای هدف قرار گرفتن محل اقامت نخست وزیر کمیته‌ای تشکیل شده است و ایشان در نشست فرماندهان امنیتی شرکت کرد، ‌و این موضوع به شکل مفصل بررسی خواهد شد. معتقدم ان شاءالله، ما از این فتنه‌ای عبور می‌کنیم که آن را پیش‌بینی می‌کردیم هنگامی که آقای نخست وزیر موضوعی(حمله به محل اقامت خود) را اعلام کرد که حتی اعضای خانواده‌اش هم آن را باور نمی‌کنند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    2 2
    قابل تام‌تر، درب و پیکر (مثلا) تخریب‌شده‌ی منزل‌شون بود درحالیکه همه شیشه‌‌ها سالم مونده بود‌!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس