ویژه ها

علیرغم وعده و وعیدهای رنگارنگ، وقتی زنگ حساب برجام فرا رسید، وزیر سابق امور خارجه گفت «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»!؛ و دیگر مقام ارشد دولتی گفت «از برجام انتظار اقتصادی نداشته باشید»!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** عصبانیت «فعالین فتنه ۸۸» از سفرهای استانی

«هدایت آقایی» فعال اصلاح طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ و عضو حزب کارگزاران در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «سایه روشن های سفرهای استانی» نوشت: «غیر از اوقات مدیران که باید صرف حضور در این سفرها بشود خود هزینه‌های مالی این سفرها کم نیست... با رفتن و در یک منطقه صحبت کردن به دنبال این هستند که جو روانی قضیه را پایین بیاورند و از شدتی که مردم انتظار دارند بکاهند. فکر نمی‌کنم تا پایه‌های مدیریتی و اقتصادی کشور درست بشود، فایده‌ای داشته باشد».

این فعال اصلاح طلب در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: «این همه انرژی و هزینه‌ای که صرف می‌شود. در یک سفر ده‌ها نفر همراه می‌آیند (وزرا، همراهان وزراء، مدیران میانی و...) هزینه بلیت هواپیما، اسکان و سایر موارد هزینه‌های زیادی را بر روی دست دولت می‌گذارد. اگر این سفرها بازخورد مثبت، خوب و مفیدی نداشته باشد، این موارد پایه ضرر می‌شوند و آشفتگی مالی بیشتر ایجاد می‌کند».

عصبانیت «فعالین فتنه ۸۸» از سفرهای استانی رئیس جمهور/ اگر دولت رئیسی برجام را احیا کند، مهاجرت نخبگان کاهش می یابد

هدایت آقایی در این یادداشت، سفرهای استانی رئیس جمهور را مورد تخریب و تخطئه قرار داده است. اما نکته قابل تأمل اینجاست که هدایت‌ آقایی از جمله محکومین فتنه ۸۸ است. فتنه ای که به «شورش اشرافیت علیه جمهوریت» مشهور شد. فتنه ای که اساس آن بر پایه لگدمال کردن رای مردم و دهن کجی به مردم سالاری بنا نهاده شد.  

وی در دادگاه به جرم اخلال در نظم عمومی از طریق بلوا و آشوب، تحریک و تشویق مردم به شورش و اغتشاش، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی، ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتیجه انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت مراجع رسمی کشور و اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت عمومی مورد محاکمه قرار گرفت.

اخیرا نتایج نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد ۷۲ درصد از شرکت‌کنندگان از عملکرد «سید ابراهیم رئیسی» رضایت دارند. مرکز افکارسنجی گالوپ در توضیح درباره این نظرسنجی نوشته در این پیمایش که تنها چند هفته بعد از ریاست‌جمهوری آیت‌الله رئیسی انجام شد اکثر ایرانی‌ها از عملکرد او ابراز رضایت کردند.

گالوپ عملکرد رئیسی را با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران مقایسه کرده و نوشته او هرگز در دوران ریاست‌جمهوری‌اش موفق به کسب رضایت اکثریت در نظرسنجی‌های این مرکز نشد.

اجرای طرح واکسیناسیون سراسری، سفرهای استانی، تمرکز ویژه بر تولید مسکن، اهتمام در مقابله با گرانی و ارتباط مستمر با مردم، بخشی از اقدامات و اولویت های دولت رئیسی است.

مجموعه این عوامل، رضایت مندی و امیدواری مردم به بهبود اوضاع را رقم زده است. اما نکته قابل توجه اینجاست که افراطیون اصلاح طلب که یدطولایی در فتنه ۸۸ نیز داشتتد، از این تغییرات به نفع مردم نگران و آشفته هستند.

** اگر دولت رئیسی برجام را احیا کند، مهاجرت نخبگان کاهش می یابد

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «نتایج احیای مذاکرات وین» نوشت: «در صورت بازگشت سریع دولت به مذاکرات وین و به نتیجه رسیدن آن این عملکرد می‌تواند هم در حوزه داخلی و هم در حوزه خارجی نتایج ملموسی برای نظام و دولت سیزدهم داشته باشد...از جمله... بهبود وضع اقتصادی مردم به دلیل تاثیر آن بر کاهش انتظارات تورمی و کوتاه شدن دست دلالان از بهره‌برداری از پیامدهای روانی نامشخص بودن آینده مذاکرات».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «از دیگر نتایج این اقدام...افزایش امید در جامعه و نزولی کردن روند مهاجرت نخبگان علمی و سرمایه‌های مالی از کشور...است...بازگشت ایران به جامعه بین‌الملل می‌تواند پیش‌درآمد گسترش روابط با همسایگان در شمال و جنوب باشد».

عصبانیت «فعالین فتنه ۸۸» از سفرهای استانی رئیس جمهور/ اگر دولت رئیسی برجام را احیا کند، مهاجرت نخبگان کاهش می یابد

در دولت روحانی، حامیان برجام همه چیز را به توافق هسته ای گره زده بودند، از بهبود آب و هوا تا آب خوردن مردم و دورشدن سایه جنگ و...

اما علیرغم این وعده و وعیدهای رنگارنگ، وقتی زنگ حساب برجام فرا رسید، وزیر سابق امور خارجه گفت «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»!؛ و دیگر مقام ارشد دولتی گفت «از برجام انتظار اقتصادی نداشته باشید»!

حالا در شرایطی که به اذعان مقامات ارشد دولت روحانی، با برجام تحریم ها افزایش یافت و ارزش پول ملی کاهش یافت و سرمایه از کشور خارج شد، باز هم حامیان این توافق خسارت بار همه امور را به آن گره زده و مدعی هستند که اگر برجام احیا شود، فتح الفتوحی عظیم رخ خواهد داد!

این روزنامه اصلاح طلب مهاجرت نخبگان را به احیای برجام ربط داده است. این در حالی است که علت اصلی مهاجرت نخبگان در دولت روحانی، بی توجهی دولت به این قشر بود. دولت روحانی، توان و استعداد جوانان نخبه ایرانی را صرفا در حد طبخ قرمه سبزی و آبگوشت بزباش می دید و مدعی بود که باید مدیر از خارج وارد کنیم.

** اجرای ۹۵ درصدی دستورات FATF چه دستاوردی داشت!؟

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «همچنان در لیست سیاه FATF» نوشت: «چالش اف‌ای‌تی‌اف با ایران همچنان حل نشده است. گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نام ایران و کره شمالی همچنان در لیست سیاه این کارگروه باقی مانده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اف‌ای‌تی‌اف تصویب لوایح مربوط به پول‌شویی را به‌عنوان ملزومات خروج ایران از لیست سیاه این گروه خوانده بود؛ اما ماه‌هاست که تکلیف این دو لایحه از چهار لایحه مربوط به این مسئله، نامشخص مانده است».

عصبانیت «فعالین فتنه ۸۸» از سفرهای استانی رئیس جمهور/ اگر دولت رئیسی برجام را احیا کند، مهاجرت نخبگان کاهش می یابد

رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب در حالی به فضاسازی کاذب درباره FATF اقدام می کنند که در جدیدترین نمونه در دولت روحانی، برخی دولتمردان همصدا با فعالین و رسانه های اصلاح طلب مدعی بودند که تا مسئله FATF  حل نشده و تا برجام احیا نشود، هیچ خبری از واردات انبوه واکسن کرونا نخواهد بود.

اما برخلاف این ادعا، علیرغم اینکه دولت سیزدهم هنوز بهFATF  نپیوسته بود و در شرایطی که هنوز برجام احیا نشده بود، شاهد شتاب روزافزون در واردات واکسن و در ادامه شتاب در واکسیناسیون سراسری بودیم. این اقدام موجب کاهش شدید مبتلایان شده و همچنین تعداد فوتی ها را نیز به مقدار قابل توجهی کاهش داد.

درخصوص پیمان شانگهای نیز همین ادعا مطرح شده بود، جریان اصلاح طلب مدعی بود که تا زمانیکه ایران به FATF نپیوندد، به هیچ عنوان خبری از پیوستن ایران به پیمان شانگهای نیست. اما برخلاف این ادعا، با وجود آنکه ایران به اف ای تی اف نپیوسته بود، عضو شانگهای شد.

لازم به ذکر است که دولت روحانی حدود ۹۵ درصد دستوراتFATF  را اجرا کرد. اما این اقدامات نقد، نه تنها هیچ گشایشی در ارتباطات بانکی ایران ایجاد نکرده، بلکه سفره مردم را کوچکتر و زیرساخت تحریم ها را نیز گسترده تر کرد.

«محمدجواد ظریف» وزیر سابق امور خارجه،  پیش از این نیز در صحن علنی مجلس گفته بود: «نه من و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با تصویب لوایح مرتبط با FATF مشکلات حل شود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DE ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    0 1
    اگر دولت رئیسی برجام را احیا کند، مهاجرت نخبگان کاهش می یابد
  • حیدر صالح IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    13 2
    هر چه از این اصلاحچی ها بگیم کمه یک مشت افراد بینام بیوجود دارن اکسیژن تلف می کنن،
    • حجت MD ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      4 0
      برای برخی از روزنامه ها مثل ارمان خیلی مت اسف هستم ادم ازدیدن این سیاه نامه چندشش می شود
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    2 2
    تنها راه پر کردن خلا ها و کم کاری ها و کاستن از عصبانیت مردم رفتن بین مردم هست تا بتونی صداشدن و درددهاشون رابشنوی و تسکینی براشون باشه...آقای رئیسی قدمهات را محکم بردار جایی که پا میزاری درست درسته انشالله موفق باشی
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    5 2
    الله اکبر مرگ بر آمریکا مرگ بر منافقین و صدام مرگ بر اسراییل درود بر رزمندگان اسلام
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    6 2
    از این عصبانیت بمیرند.
  • عباس خسروی IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    3 1
    خوب تا همین اندازه که وقاحت خودشون را نشان می دهند باز جای شکرش باقیست. فی امان الله
  • GB ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    2 1
    این دسیسه های خط دهی شما اصلاحاتچی های لیبرال دیگه راه به جایی نمیبره.بی جهت خط ندهید که اگر به برجام بر گردیم گلستان میشود . اتفاقا برگشتن به برجام با ین شرایط حماقت محض است و شروع بردگی محدد. شما بیجا میکنی که بعنولن پیاده نظام امریکا به دولت خط میدهی
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    2 1
    هر ملتی که در آن مردم صادقانه برای کشور کار کنند و متعصب باشند مسئولین هم درست مدیریت کنند از نظر اقتصادی پیشرفت میکند مثل چین ژاپن آلمان فرانسه و ... اما اگر امید مسئولین برجام fatf و ... باشد و مردم هم به فکر چنگ اندازی به همدیگر برای یک لقمه بیشتر باشند راه به جایی نمی بریم.
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    2 0
    پیشنهاد میکنیم که مجلس محترم که هم اکنون پیگیر این تخلفات دولت ی روحانی هستند کار خودشان رو ادامه و انجام بدهند با ارجاع ان به قوه قضاییه وظیفه از گردنشان برداشته میشود خواه رسیدگی بشود یا رسیدگی نشود
  • عطاءالله IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    4 1
    باید تمام این افسادطلبان فاسد و حامیان اونا رو از مملکت اخراج کنیم تا تمام مشکلات حل بشه.
    • DE ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      اشکال اساسی این ارمان میرزا های اصلاحاتچی ورشکسته اینه صدای اسرائیل و موساد شدن و اگر اقای رئیسی یا هرکسی دیگه ای بخواد بیاد برای بهبود معیشت و توسعه اقتصادی کشور ایران قدمی برداره این نواشراف های نئولیبرال به قباشون برمیخوره وکار شکنی می کنن زیرا این انحصارطلب ها به مزاق شون خوش نمیاد، زیرا فکر میکنند میز و مقام ارث پدری شونه. درحالی که چنین نیست و هشتاد میلیون مردم صاحب حق اند وکالت ونمایندگی شون رو به هر بی سرپایی نمیدن که خوی اشرافیت و راندخواری داره و به نساختن مسکن و اپارتمان بعنوان وزیر راه و مسکن متکبرانه افتخار کنه! از قدیم گفتن خود کرده را چاره نیست!
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 2
    چه عصبانیتی عزیزجان؟!
  • كريم IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    2 1
    ليست سياه ليستي است كه شما در روز قيامت در جلو درب ورود به جهنم ان شاء الله خواهيد داشت. شما خائنين به ميهن كه در ليست طرفداران سازمان سياي آمريكا قرار داريد برايتان كافي است. سفرهاي استاني آقاي رئيس جمهور هم براي رفع مشكلات مردم است نه براي تبليغات انتخاباتي، البته شما منافقين كه مي خواهيد هميشه مطرح باشيد هر كس هر كاري انجام بدهد حتي اگر به نفعتان هم باشد از آن كار ايراد مي گيريد. ننگ بر سران فتنه 88 و تمامي هوادارانشان.
  • DE ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    2 0
    این ارمان اصلاحاتچی مثل مادرشوهرهای حسود و بدجنس و بخیل کارش زخم زبون زدن و بافتن چرندیات مفته. اخه به تو چه؟ شما اصلاحاتچی ها در زمانی که در مصدر قدرت بودید سال به سال خود رو به مردم نشون نمی دادید و رفتار و خوی اشرافیت و تکبر از ریختتون همیشه می بارید، جوری که حال مردم از شما به هم میخورد! معلومه سفرهای استانی اقای رئیسی خیلی درب و داغونتون و پکرتون کرده و داره کار دستتون میده ! به کوری چشم شما این سید بزرگوار ، رئیس جمهور محترم چون از جنس مردمه ، بخاطر اراجیف شما نمیاد فعالیت و تلاش های مردمی اش رو بخاطر شما اصلاحاتچی های متکبر تعطیل کنه! شما اصلاحاتچی های بی کفایت برید سکته بزنید ، تا ملت از شرتون خلاص بشن.شما ارمان میزراها عددی نیستید که به رئیس جمهور منتخب مردم بگید چه کنه یا نکنه؟ اتفاقا این سفرها خیلی هم بجاست .لازم نکرده شما نگران هزینه باشید. زیرا بنزین در داخل کشور تولید میشه و این سفرها برکات بزرگی برای مردم هر استان ببار میاره. اقایان و خانم های اصلاحاتچی ! راستی حال دلارهای 4500 تومانی بیت المال چطوره؟میلیاردها دلار، ده ها تن طلای مردم رو بباد فنا دادید. باز پررویی نجومی می کنید! مشرق جان لطفا یک مقاله از میلیاردها دلار و ده ها تن طلای به بادداده شده قبیله اصلاحاتچی ها منتشر بفرمائید تا زبون این مادرشوی پررو نجومی قلاف بشه .
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      افرین
    • IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      2 0
      دادا حالو که طرفداری آقا رئیسی هستیندا یه کمی هم حرف زدناتونم از آقا رئیسی یاد بگیرین اون بزرگوار کی دیدین با خشمو کینه حرف بزند؟ شوما م خواهشا ََ مراعاتی ادب بوکنین که اقلاََ آدم شک نکوند که میخواین ایشانا بدجلوه بدیند .
  • حسام IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 2
    سفرهای رییسی بعدا میشه کتاب اونوقت از روش کارتون میسازند
    • DE ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      0 0
      شما الان در کارخانه کارتن سازی کار میکنی؟
  • DE ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 0
    اگر دولت رئیسی برجام را احیا کند، مهاجرت نخبگان کاهش می یابد.خخخحح این طرف که این نظریه را داده خودش واقعا پخمه بوده منظور نخبه بوده. آخه چرا ما عادت داریم به یک مشت خرخون و فرصت طلب نخبه بگیم . کسی که نخبه است اصلا خودش قبول ندارد نخبه است زیرا تازه میداند چقدر باید بیاموزد. اینقدر نحبه نخبه میگن که طرف باورش میشه و خودش را حیف میدونه ایران بمونه میره خارج یا راننده تاکسی میشه یا گارسن رستوران بعد دیگه روش نمیشه برگرده ایران. افرادی که ۴۰ ساله کشور را پیشرفت داده اند و صنایع بزرگ را بومی کردند و در جنگها سربلند بیرون آمدند اصلا خودشان را نخبه نمیدانند.
  • ناشناس IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    آقای آقایی دولت روحانی که وقتش تو سفرهای استانی هدر نرفت چرا ۸ سال نتونست کاری بکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس