عبور از دروازه شانگهای در دوشنبه/ آلترناتیو پرقدرت مذاکرات برجامی

"پیوستن ایران به سازمان شانگهای" یک رویداد امیدوارکننده است. اما کسانی از جریان چپ ایرانی تصمیم گرفته‌اند با رویکردی متفاوت به استقبال چنین رویداد امیدآفرینی بروند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

زمانی برای شناساندن "القاگران ناامیدی" به مردم

از لبخند برجام تا اشک شانگهای!

از لبخند برجام تا اشک شانگهای/ لطفا زاکانی به راه قالیباف نرود!

ورود ایران به باشگاه اعضای رسمی پیمان شانگهای در دولت رئیس‌جمهور رئیسی؛ اقدام امیدبخشی است که منتج کردن آن به دستاوردهای مختلف و گزارش لحظه به لحظه به مردم در این باره؛ بسته به عملکرد مسئولان دولت است. و این مواجهه منطقی با یک رویداد امیدآفرین بین‌المللی است.

اما جهان برخی اصلاح‌طلبان، ماهیتی متفاوت دارد!

احمد زیدآبادی، از فعالان چپ در بخشی از یک یادداشت در شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی در این رابطه نوشته است: نگاهی سطحی به کشورهای عضو سازمان شانگهای به روشنی نشان می‌دهد که پیوندهای چندان عمیقی بخصوص از لحاظ سیاسی و امنیتی بین آنها وجود ندارد و این سازمان عملاً به محل حضور قدرت‌های رقیب در بخشی از آسیا تبدیل شده است. رابطۀ سرد و بعضاً تشنج‌آمیز هندوستان با چین و پاکستان، به‌خودی خود، از میزان پیوند و همبستگی اعضای سازمان شانگهای پرده برمی‌دارد. بنابراین، تصور اینکه سازمان شانگهای باشگاهی از کشورهای قدرتمند آسیایی در برابر کشورهای غربی است، پایه و اساس محکمی ندارد.

او سپس با برشمردن دو نتیجه غیر اقتصادی برای این رویداد، تأکید می‌کند: مسیر عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای به نقطه‌ای خلاف گفتمانِ مورد علاقۀ آنها (اصولگرایان) ختم می‌شود.[1]

در کنار زیدآبادی، احمد شیرزاد هم در یادداشتی دیگری در همین شماره آرمان ملی، با اشاره تلویحی به عضویت ایران در پیمان شانگهای نوشته است:

"در مساله واکسن و مشکلات فراوان ناشی از همه‌گیری کرونا، واجب بود دست همکاری به سایر کشورها داده شود و همین‌طور که دیده شد رئیس دولت پیشقدم شد. باز هم شرایط همیشه به این سادگی نخواهد ماند. خوشبختانه در این مورد ناچار نبودند با کشورهای اروپایی تعامل کنند اما همیشه چنین نیست و بالاخره در تعاملات جهانی، ناچار به همکاری با همه به‌خصوص قدرت‌های بزرگ خواهند شد. نمی‌توان دنیا را در 4 کشور که ایران با آنها در ارتباط است، خلاصه کرد و این باور اصولگرایان نادرست است. واقعیت این است که چندان نمی‌توان امیدوار بود ایران در مخاصمه با تمام کشورهای غربی باشد اما پاکستان، ترکیه، ترکمنستان یا دیگر همسایه‌ها به ایران روی خوش نشان دهند. همه این کشورها در مقابل کوچک‌ترین برخورد آمریکایی‌ها از اقدام خود منصرف می‌شوند و حاضر نخواهند بود رابطه خود را با کشورهای غربی برای داشتن ارتباط با ایران خراب کنند."[2]

*دو مواجهه اشاره شده از سوی فعالان اصلاح‌طلبان با خبر خوب عضویت ایران در سازمان شانگ‌های؛ شاقول مناسبی برای سنجش رویکردهای آقایان است.

که بر سر شاخه نشسته‌اند و بن می‌برّند یا اینکه از امید و لبخند مردم استقبال می‌کنند و خوبی رخ داده را ولو در کارنامه رقیب هم که باشد می‌پسندند یا نه؟!

البته جریان اصلاحات و رجال ستادی آن سال‌هاست که باب رواداری امید و لبخند به مردم ایران را بسته‌اند و هیچ دستور کاری غیر از القای ناامیدی و پمپاژ یأس ندارند.

و ایضا انتظار امیدآفرینی از جریانی که هیچ دستور کاری غیر از ایجاد "فتنه اقتصادی" و ناامید کردن مردم از نظام اسلامی ندارد؛ چندان بخردانه نیست.

جالب است که چپ‌های ستادی از توافق ضعیف، بی‌مبنا، بی‌دستاورد و پر از دروغ و جاسوس برجام حمایت کردند اما حاضر نیستند از اقدام رسمی در پیوستن به سازمان شانگهای استقبال کنند و آنرا مطلوب بنامند!

آنچه که اشاره کردیم از باب ثبت در تاریخ و مستند سازی یک رویکرد بود.

تا مردم، جوانان و نسل‌های آینده بدانند که یک جریان سیاسی چگونه می‌تواند به "عنصر نامطلوب" علیه مردم و کشورش تبدیل شود و هر سپیدی را تبدیل به سیاهی کند.

دقت شود که همانطور که در مقدمه اشاره کردیم؛ پیوستن ایران به یک سازمان بین‌المللی تأثیرگذار حتما و یقینا اقدامی امیدآفرین است که باید از آن استقبال کرد. اما اینکه آقای رئیسی و دولت سیزدهم بتواند از دستاوردهای انتظاری این رخداد استفاده کند و گزارش قابل لمسی در این باره به مردم بدهد؛ مسئله دیگریست که باید منتظر نتایجش ماند.

***

 وحشت اصلاح‌طلبان از تکرار مدیریت جهادی در شهرداری تهران

لطفا زاکانی به راه قالیباف نرود!

از لبخند برجام تا اشک شانگهای/ لطفا زاکانی به راه قالیباف نرود!

امتداد گزارش داد: حزب اتحاد ملت اخیراً در بیانیه‌ای پیرامون آغاز به کار شهرداری و شورای شهر جدید تهران، نوشته است:

"ما نگرانیم که آقای زاکانی شهرداری را به مسیر پرهزینه، قانون‌گریزانه و ضد اجتماعی که آقای قالیباف می‌پیمود برگرداند. آن راه جز آینده‌فروشی، تخریب سرمایه‌های تاریخی و انسانی و زیست‌محیطی، گران اداره شدن شهر و فسادهای بزرگ به جایی نمی‌رسد. ما نگرانیم که تهران به روزهای شوم شهرفروشی برگردد و قصه پرغصه تراکم‌فروشی‌های بی‌حساب و بلندمرتبه‌سازی‌های مخرب تکرار شود. این شهر در سه دهه اخیر بخش مهمی از میراث تاریخی، هویت فرهنگی، پیوستگی اجتماعی و منابع طبیعی خود را از دست داده و حیف است که بیش از این شاهد شهرخواری، گسیختگی اجتماعی و توسعه بی‌سامان کالبد شهری تهران باشیم. ما نگرانیم که رویکردهای پلیسی و اقتدارگرایانه به حوزه آسیب‌های اجتماعی برگردد و به جای فقر با فقیر و به جای محرومیت با محروم برخورد شود. ما نگرانیم که شهرداری در سال‌های آینده به روزهای پنهان‌کاری و گریز از شفافیت که ام‌الفساد آفات ساختارهای اداری است، برگردد و دوباره معاملات و اطلاعات حوزه‌های مختلف شهرداری از دسترس شهروندان و متخصصان شهری دور نگه داشته شود."[3]

*در نگرانی ابراز شده تزویرهای بزرگی وجود دارد.

به این معنی که حزب اتحاد ملت عملا بخشی از آنچه که در دوران استیلای همپیمانان خودش بر شورای شهر پنجم رخ داده را به دوران قالیباف و مدیریت اصولگرایان بر شهرداری تهران ربط داده است.

جالب آنکه در بیانیه مذکور ادعا می‌شود که قالیباف شهر تهران را گران اداره کرده است!

این در حالی است که در دوران شهرداری اصلاح‌طلبان بود که همواره بر لزوم گرانی بلیط مترو تأکید می‌شد و حتی زمانی فرا رسید که نهاد شهرداری تهران رسماً از سوی سازمان تعزیرات به عنوان گرانفروش شناخته و محکوم شد.[4]

و انصافا کسی نمی‌داند علت اینهمه پافشاری بر دروغ و کتمان تاریخ در اردوگاه اصلاح‌طلبان چیست؟!

آنها در بیانیه‌شان از این گفته‌اند که راه قالیباف به "فسادهای بزرگ" منجر می‌شود! و این در حالی است که راه قالیباف به اذعان همه راه کارآمدی و مدیریت جهادی بود که توانست تهران را به اندازه پایتخت‌های بزرگ اروپا بسازد و مورد تحسین دوست و دشمن واقع شود.

بحث فساد نیز صرفا ادعاهایی است که اصلاح‌طلبان درباره بدهی‌های شهرداری و املاک نجومی مطرح کردند... ادعاهایی که در هیچ محکمه‌ای به اثبات نرسید و مدعیان آنها نه تنها نتوانستند هیچ مدرک مستدلی را ارائه کنند بلکه پس از اثبات دروغگویی؛ یا مثل محمود میرلوحی به زندان و شلاق محکوم شدند و یا مثل پیروز حناچی؛ حرف‌های خود علیه قالیباف را پس گرفتند تا به جرم دروغگویی عازم زندان نشوند.[5]

بحث شفافیت و ادعای شفافیت نیز در حالی است که قالیباف پیش از اصلاح‌طلبان شورای پنجم از شفافیت گفت و سامانه‌های مربوط به شفافیت را راه‌اندازی کرد. بماند که اصلاح‌طلبان در شهرداری و شورای شهر نیز پیرامون شفافیت،‌ مخدوش عمل کردند.[6]

پیرامون مابقی ادعاهای اصلاح‌طلبان نیز بیش از آنچه که گفتیم، حقیقتی وجود ندارد و پر واضح است که پای گذاشتن زاکانی در مسیر "مدیریت جهادی" که قالیباف بر طریق آن رفت؛ موجب سعادت دنیای و عقبای زاکانی و اصولگرایان شورای شهر ششم می‌شود.

گفتنیست، دکتر زاکانی در جلسات شورای شهر تهران با تکریم و احترام از کارنامه مدیریتی قالیباف یاد کرده است.

***

مسئولی که نباید در مقابل اشتباه مسئول بالاتر سکوت کند!

نامه امیرکبیر برای مشکلات امروز ما

از لبخند برجام تا اشک شانگهای/ لطفا زاکانی به راه قالیباف نرود!

در کتاب "نامه‌های امیرکبیر" به تدوین سیدعلی آل داود، نامه‌ای از امیر به ناصرالدین شاه وجود دارد که خوانش آن حاوی درسهای بزرگی برای جامعه و سیاست ماست.

این نامه در سطحی از اهمیت قرار دارد که حتی در مقدمه کتاب نیز به آن اشاره شده و بعنوان سند استحکام شخصیتی امیر و حریّت او از آن یاد می‌شود.

امیر در این نامه که در چارچوب مکاتبات جاری بین صدر اعظم و شاه تقریر شده؛ خطاب به ناصرالدین شاه می‌نویسد:

"قربان خاک پای همایون مبارکت شوم. دستخط همایون زیارت شد. اولا استفسار حال این غلام را کرده بودند، بد نیست. حکیم این غلام موسی کلیکه و ملامحمد هر دو هستند. ثانیا در باب سان سواره نانکلی، مقرر فرموده بودند که در میدان نمی شود بیرون بروید. اگر «آجودان باشی» عرض کرده یا خود اختیار فرموده اند، امر با قبله عالم است و لکن به این طفره ها و امروز و فردا کردن و از کار گریختن در ایران، به این هرزگی، حُکماً نمی توان سلطنت کرد.

گیرم من ناخوش، یا مُردم! فدای خاک پای همایون، شما باید سلطنت بکنید یا نه؟ اگر شما باید سلطنت بکنید، بسم اللّه، چرا طفره می زنید؟ موافق قاعده کلّ عالَم، پادشاهان سابق چنان نبوده که همگی در سن سی ساله و چهل ساله به تخت نشسته باشند –بلکه- در ده سالگی نشسته و سی و چهل در کمال پاکیزگی پادشاهی کردند.

هر روز، از حال شهر چرا خبردار نمی شوید که چه واقع می شود و بعد از استحضار چه حکم می فرمایند؟ از در خانه (همان دربار) و مردم و اوضاع ولایات چه خبر می شود و چه حکم می فرمایند؟ قورخانه (اسلحه خانه) و توپی که بایست به استرآباد برود، رفت یا نه؟ این همه قشون که در این شهر است، از خوب و بد و سرکرده های آن‏ها چه وقت خواسته و از حال هر فوج (گردان) دایم خبردار شدند و همچنین بنده ناخوشم و گیرم هیچ خوب نشدم، شما نباید دست از کار خود بردارید یا دایم محتاج به وجود یک بنده ای باشید. اگرچه جسارت است اما ناچار عرض کردم. باقی الأمرِ همایون."[7]

*ملاحظه می‌شود که امیر در انتقادی مهیب اما متین و خردمندانه، سلطان صاحبقران را نکوهش کرده است که چرا از کار مملکت‌داری طفره می‌رود و وظایف خود را انجام نمی‌دهد.

آیا امیر نمی‌توانست همچون بسیاری دیگر از رجال مملکتی، خود را هواخواه و چاکر بی‌چون و چرای مسئول بالادستی خود جلوه داده و از تمام قیام و قعود او تعریف و تمجید کند؟!

حتما می‌توانست و یقینا با این کار بر اندوخته دنیوی خود افزوده بود و حکما به دستور شاه کشته نمی‌شد.

اما "عقلانیت حکومتی"، وجدان شیعی، مسئولیت‌پذیری و مردم‌مداری میرزاتقی خان اجازه نمی‌دهد که چنین باشد و بعنوان یک مدیر اجرایی، از خطاهای رئیس خود چشم‌پوشی کند.

بلکه او بعنوان یک مسئول، باید به احترام خرد، به حکم اعتقاد به شریعت مقدس، برای مسئولیت‌پذیری و بخاطر مردم؛ از رفتار مقام بالاتر، که به اشتباه بودن آن یقین دارد انتقاد کند و برای بیان این انتقاد نیز از مقام انتقاد شونده هیچ هراسی به دل راه نمی‌دهد.

و این همان درس بزرگ امیر به مسئولان ایرانی و به مردم ایران است.

که "انتقاد اصولی" را خاصه در سیاست که کلید حل و پیشرفت در تمام مسائل است، پاس بداریم و آنرا با هیچ چیزی سودا نکنیم.

قابل تأمل است که کارنامه اجرایی امیرکبیر در سمت صدر اعظمی ایران؛ اگرچه کوتاه بود اما به دلیل همین برخورداری از عقلانیت حکومتی و وارستگی بود که آنسان پر بار شد.

و آنچنان پر بار که همه محققین و پژوهشگران در قبالش حیرت‌زده‌اند.

بیان این نکته نیز ضروریست که؛ امیرکبیر کسی را اینچنین به ورطه نقد و مذمت اصولی کشیده است که سلطان بوده نه یک انسان معمولی.

و سلاطین نیز آنچنان که تاریخ روایت می‌کند؛ بعضا در خونخواری و خونریزی هیچ مانعی را در مقابل خود نمی‌دیدند و در کتب تاریخی مواردی از اعدام در مقابل انتقاد؛ حتی پس از کسب امان‌نامه از سلطان دیده می‌شود.

"نقد اصولی" و راهی که امیر بر آن رفته صد البته چیزی جز توصیه امیرالمؤمنین(ع) نبود و نیست و ایضا شاهدیم که این مقوله در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز مورد تأکید مکرر رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد و ایشان حتی به مسئولان تأکید کرده‌اند که انتقاد را ولو با فریاد نیز پذیرا باشند.

به تأسی از امیرکبیر و یادگاران مانای او در اجرائیات حکومتی ایران بدانیم که امر حکومت جز با انتقاد اصولی و پذیرش آن اصلاح نمی‌شود و این مسئله البته به اهتمامی همگانی نیاز دارد. اهتمامی که البته نقش مسئولان دولتی در آن بیش و پیش از همه تعریف شده است.

چه اینکه اصلاح امر حکومت به معنی اصلاح زندگانی مردم است.

***

1_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/322746

2_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/322724

3_ http://emtedad.news/?p=4008

4_ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/02/15/2256683

5_ mshrgh.ir/1180731

6_ http://fna.ir/1cvsf

7_ https://hawzah.net/fa/Note/View/50000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    11 8
    چپ ها از فهم ابتدایی ترین مسائل استراتژیک عاجز هستند یا به صورت عامدانه خودشون رو به اونراه میزنن. موقعیت ژئو پلتیک و ژئو استراتژیک ایران بسیار ممتازه و این موقعیت اتفاقا برای عبور از یکجانبه گرایی امریکا برای قدرت های آسیایی مهمه! برای طرح جاده ابریشم جدید چین، کریدور شمال جنوب آسیا برای روسیه و بند چابهار برای هند، موقعیت ایران حیاتیه. خواهید دید که با فشار همین کشور ها غرب مجبور به کاهش و برداشتن تحریم ها ایران خواهد شد.
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      7 12
      شانگهای یه پیمان امنیتیه نه اقتصادی از طرفی چند کشور با هم اختلاف مرزی و تنش تاریخی دارن. چیزی توش نیست
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      2 2
      دقققیییقاااااا
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      10 1
      13:15 اتفاقا بر خلاف ناتو که فقط یک پیمان امنیتی هست سران شانگهای در زمینه های اقتصادی و تجاری هم با هم همکاری دارن. دوما عضویت در یک پیمان امنیتی قدرت دفاعی ایران رو از سطح نظامی به سطح استراتژیک خواهد برد. سوما این مزایایی که برای موقعیت ژئو استراتژیک ایران برشمردن در نبود شانگ های هم به عنوان ظرفیت بالقوه برای اقتصاد ایران وجود داره که در حال بالفعل در آمدن هست
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      1 3
      اساسنامه شانگهای مشخص است. بر اساس آن و وضعیت فعلی ایران در عدم تایید مبادلات بین المللی،عضویت ایران در این سازمان فقط بالا بردن قدرت چانه زنی چین در قبال امریکا است. تا ایران وارد سیستم مبادلات بانکی بین المللی نشود نمی تواند از پتانسیل بالای این سازمان بهره بگیرد
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    9 4
    اولین اقدامی که آقای رییسی یاد انجام بدن بستن پیمان های دو جانبه پولی و حذف دلار در معاملات با قدرت های شانگ های هست. این کار در دور زدن تحریم یو ترن بسیار حیاتی و موثره.
    • ط IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      4 0
      دقیقا
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      2 6
      تا مشکل تحریم توسط امریکا حل نشود هیح کشور در جهان حاضر به همکاری با ایران نخواهد بود جز سه کشور فلاکت زده کره شمالی، ونزوئلا و سوریه که خودشان هم تحریم هستند. حتی عراق پول گازی صادراتی ما را که مجوزش را هم امریکا داده جرعت پرداخت ندارد
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      6 1
      13:58 مثل واکسن که گفتن تا مشکل اف ای تی اف و تحریم حل نشه به ما واکسن نمیدن؟؟؟ فکر نمی‌کنید دوران این کلک بازی ها گذشته دیگه؟!
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    5 1
    تحیلی چپ ها بیشتر از اینکه تحلیل باشه آدم رو یاد اون بچه های 7 -8 ساله لجباز و حسود میندازه که وقتی موفقیت دوستشون رو میدیدن میگفتن " نخیر هم اصلا اینطور نیست اصلا قبول نیست من دیگه بازی نمیکنم!"
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    5 0
    قدرت های آسیایی از دولت روحانی و کلا سیاست چپ های لیبرال متنفر بودن. به خاطر همین تا اینها رفتن روی خوش به ایران نشون دادن
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    4 2
    آقای زید آبادی اتفاقا این شما چپ ها هستید که نمیخواید باور کنید قدرت اقتصادی و نظامی دنیا در حال انتقال از غرب به شرقه. این یه واقعیت هست که دیر یا زود باهاش مواجه میشین
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    8 2
    این ها تحلیل نیست اینها یه جور سنگ اندازی روانی جلوی پای دولته یا یه جور روحیه دهی چپ ها به خودشون بعد از سرخوردگی از موفقیت های آقای رییسی هست
  • DE ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    4 0
    اقای احمد زیدآبادی از قدیم گفتند کاچی بهتر از هیچی! شما که همه اش وعده های توخالی سرخرمن دادید خسته نشدید؟ قباحت و خجالت هم والله خوب چیزیه! حسادت و بخل سیاسی تون رو کنار بذارید و از برج عاج تون پائین بیائید! و یک ذره عقل تون رو بکار بندازید! به کوری چشم امریکا ایران باید با هر کشوری وارد همکاری تجاری و تبادلات میشه. چرا از موفقیت ایران در عرصه بین المللی اینهمه می سوزید؟ چند دهه زمام امور دستتون بود راست میگید هنرتون رو دراون چند دهه نشون می دادید بجای اشرافیت گرایی و پشت کردن به مردم و اختلاس و دست گدایی دراز کردن بسمت امریکاابتکارهای جدید بکار می بردید و تجارت ایران رودر بین 190 کشور دنیا توسعه می دادید! اقای احمد زیدآبادی شما و دوستانتون با تنگ نظری تون نشون دادید لیاقت کافی نداشتید و دلسوز مردم ایران نیستید ،پس لطفا سکوت کنید بهتره!
  • DE ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    17 4
    اتفاقا اصول گراها نشان دادند در سیاست خارجی و تبادلات تجاری ازجهان بینی برزگی وسع یزرگی برخوردارند و تعامل جهانی عالی رو در پیش گرفتند و این اصلاحاتچی ها هستند که دنیا رو محدود به امریکا و اروپا کردند که جز پوچی هیچی ازش بیرون نیومده و زبان دنیا رو بلد نیستند!
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      5 3
      فعلا که چسبیدین به همون برجام و با تمام ادعاهاتون که برجام خسارت محض، از اون خارج نمیشین
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      6 1
      معلوم است که موفقیت های جناب آقای رئیسی کف به دهان اصلاح طلبان حسود و خشمگین آورده است!!!
    • GB ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      1 3
      فعلا که ماشالله ماشالله همین جور قیمت ها بالا میره و اجناس گرون تر و گرون تر میشه
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    1 0
    شیفتگان امریکا فقط زندگی و رفاه را برای خود می خواهند .در نتیجه نه کشور ونه ملت و نه قضاوت تاریخ برای ان ها کمترین اهمیتی ندارد.
    • DE ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      0 0
      اشکال بزرگ اصلاحاتچی ها اینه طرفدار طبقه مرفه هستند و کل مردم ایران رو بحساب نمیاورن و عاملان اشائه تبعیض طبقاتی در جامعه ایرانی هستن.
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    12 6
    لعنت به ننگنامه کثیف برجام و هر کسی که 8 سال سیاه کل مملکت رو معطل این ننگنامه خیانت بار کرد بخاطر تضمین جان کری جون جونش
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      8 0
      چرا دوستانتان ازش خارج نمیشن؟؟؟
  • سیامک IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    7 3
    اصلاح طلبها از خودشان نگران باشند و فرار رابر قرار ترجیح دهند که دیگر درسیاست جایی نخواهند داشت
  • 10098 IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    8 9
    دوبارع از چاه غرب افتادیم به چاله شرق هر هشت سال یکبار ایران داره سعی بین شرق و غرب میکنه البته این شرق و غرب کردن متاسفانه هیچ خیری برای ملت ایران نداشته چون جمهوری اسلامی همان است که هست
    • محمد IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      1 1
      بیچاره در دوران چندین ساله تحریم های غرب ،اگر همین چین به ما کمک نمیکرد ،امثال شما بی فکران غرب پرست از گرسنگی مرده بودید که ای کاش میمردید که عامل بدبختی ۲۰۰ سال اخیر ایران ، شما عاشقان غرب هستید و هیچ ربطی هم به جمهوری اسلامی ندارد ،،،از زمان قاجارها که عاشق .... فرنگی و مسافرت های فرنگ شدند بدبختی مملکت شروع شد و با پهلوی که دست نشانده های غرب بود ادامه پیدا کرد و در جمهوری اسلامی هم ۳۰ سال از ۴۰ سال ایران در اختیار غربگدایان ثروت اندوز و خانه خراب کن بوده که وضعیت به اینجا رسیده خدا لعنتتان کند که چندین نسل از ایران و ایرانی را نابود کردید و گردن دیگران انداختید
  • علی IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    8 3
    ‌‌با ناتوی آسیایی آشنا شوید ‌‌۴۰ درصد جمعیت جهان، ۲ اقتصاد برتر جهان، ۴ قدرت اتمی، ۲ عضو شورای امنیت، یک سوم خشکی‌های جهان و ۲۵ درصد تولید ناخالص جهان متعلق به اعضای سازمان شورای همکاری‌های شانگهای است واقعا ماهیت دنیای اصلاح طلبان متفاوت است
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    2 1
    یعنی مذاکرات برای پیوستن به شانگهای تو همین 40 روز بود؟؟؟ مقامات روسیه که گفته بودن درخواست عضویت دائم ایران رو که توی تیرماه(زمان ریاست جمهوری آقای روحانی) ارائه دادن؟؟؟؟
  • عباس خسروی IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    سلام، دوستان از این بی وجدانهای اصلاح طلب انتظاری بیشتر از این توقع نمی رود.
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    لعنت بر شجره خبیثه ی قاجار
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    1 0
    مگر رئیسی قراره با کشورهای غربی قطع ارتباط کند این چه منطقی است، ایشان قراره مقابل زورگویی بیاستد با عزت و تحکم و خود باوری نه ارتباطی با ترس و ذلت که دشمنان را وقیح تر کند فی الحال که چین و روسیه با ایران با احترام برخورد کرده و بر ضد منافع ما حرکتی انجام نداده اند البته که آنها هم منافع خود را می برند آقایان اصلاح طلب این حرفها را برای عوامی بیسوادی بزنید که همیشه با هر ساز مخالفی شاد می شوند و سره و ناسره را تشخیص نمی دهند.
  • كريم US ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    1 2
    پيوستن به شانگهاي فقط باعث ميشود روسيه و چين ذخائر ايران را راحتتر به تاراج ببرند ولي برجام با برداشتن تحريم ها به رفع فقر و تقويت پول ملي كمك مي كند.
  • سلمان طامه IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    1 0
    افساد طلبان بی حیا و نوکر صهیون چقدر پررو هستند که این همه به ملت خیانت کرده اند و اموال بیت المال را بین خویشانشان تقسیم کردند هنوز هم ادعا دارند شتردیدی ندیدی
  • علی قاسملو IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    برنامه های کاربردی اصلاح طلبان که به گفته نتانیاهو پیاده های صهیونیست ها در ایران هستند_ و بماند که هیچ یک از اصلاح طلبان علیه این حرف موضع گیری نکردند_دو وظیفه دارند: ۱_ایجاد یاس و نا امیدی در دلهای مردم ۲_بزک کردن و بزرگ نشان دادن آمریکا و مکروا و مکر الله و اللّه خیر الماکرین
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    بی سواد ها تند برخورد می کنند، دیگران را متهم می کنند. همانطور که مشخص شد آقای روحانی که می گفت غیر از من کسی زبان دنیا را بلد نیست، سخت‌ترین تحریم ها را در دوران همین آقا تجربه کردیم. البته جریان چپ از ابتدای وجودش تندرو بوده. دهه شصت دیگران را به کفر و ضد انقلابی متهم می کردند. دهه هفتاد به بعد هم به بی سوادی. از طرف دیگه می گن دنیا فقط سه چهار کشور نیست. بله درست دنیا که فقط آمریکا و انگلیس نیست. کشورهای شرقی هستند. کشورهای غرب آسیا هستند. کشورهای آفریقایی هستند. آمریکای لاتین هست. حتی دیگر کشورهای اروپایی هستند. اونها کشور رو معطل کدخدا کردند. همین آمریکای لاتین که احمدی نژاد رو به خاطر ارتباط با آنها مورد تمسخر قرار می دادند چرا ارتباطات کشور رو با اینها تا حد تعطیلی بردند. غرب آسیا و آفریقا که محل صادرات کالاهای ما بودند را چه کردند؟ آیا مبادلات اقتصادی را ارتقا دادند یا اینکه به شدت کاهش دادند؟ دنیا که آمریکا نیست. چرا مبادلات با همه کشورها را یا قطع کردند و یا به نزدیک صفر رساندند. واقعا که احمدی نژاد به همه اینها می ارزید. هرچند که انشالله آقای رییسی خیلی بهتر عمل خواهد کرد و انحرافات احمدی نژاد را هم نخواهد داشت.
    • GB ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      0 2
      عمو یادگار! گور آمریکا.. ول کن این آمریکا، آمریکا رو.. شما پول فروش نفت به عراق رو هم نمیتونی پس بگیری. طلبتو از کره جنوبی هم قادر نیستی بگیری..هی شعار
    • محمد IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      0 0
      انگار خوب سوختی انگلیسی بیشتر بسوز. ما زورمون به هرکس نرسه به کشتی شما خوب رسید.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    اصلاح طلبها بایدازایران بیرونشون کردتابروندپیش کدخدایشان نوکری کنند
  • US ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    این عکس امیرکبیر نیست
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    1 0
    برای مردم قراردادی خوب است که بهبود معیشت،امنیت وتکریم هویت وملیت ایرانی را با هم داشته باشد
  • ali IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    البته احمد زید ابادی یکی از اون عزیزانی هست که معتقد بود رابطه بسیار عمیقی بین دولتهای ایران با امریکا و اون چهار کشور اروپایی وجود داره و قطعا بر جام برای ما مفیده و امریکا و اروپاییها به خاطر این رابطه عمیق به تعهداتشون عمل می کند ..که اشتباه از اب درامد.نمیدونم شاید نظرش در مورد شانگهای درست از اب در بیاد شاید هم اشتباه.به هر حال عزیزان دارند همچنان حرف میزنند .سنگ مفت گنجشگ هم مفت شاید یکیش درست از اب دربیاد و اونوقت واویلا داد میزنند که دیدید ما درست گفتیم.
  • ایرانی IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    بعد از الحاق ایران به پیمان شانگهای یکی از اولین کارهایی که باید به سرعت انجام گیرد در دست گرفتن کنترل اوضاع در افغانستان توسط ایران میباشد. به دلیل عدم توانایی طالبان در امور و شئونات مملکت داری این احتمال میرود که شرایط افغانستان به مرز فروپاشی کشیده شود
  • ali IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    وقتی بعد از شهرداری قالیباف را می بینی متوجه می شوی که خوشبختانه شهرداری تهران کم هزینه شده با امدن شهردار های هم خط اصلاح طلبان عزیز و فقط خدمات اجرایی صعودی شده البته یکمی خرج هم داشته که بجایی بر نمی خوره .مثلا یکی از خرجها،عبارت است از ازدواج مجدد شهر دار عزیز و بعد خرید هفت تیر شهردار عزیز و بعد خرید فشنگ برای هفت تیر شهردار عزیز بعد هزینه دادگاه شهر دار عزیز که به زن عزیزش شلیک کرد. و بعد از اون شهر دار عزیز شهردار بعدی که عزیز تر بود هم که طوری دیگه.به هر حال دم اصلاحطلبان عزیزتر از شهرداران عزیز گرم با این همه خدمات بی منتشون!!!!!
  • داود IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    اصلاحات دچار بیماری فکری هستن. ان شالله بهبود پیدا کنن... بیماری حماقت بیماری سختیه
  • ثریا IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    پس نشون میده که آقای قالیباف در دوره شهرداریشون عالی کار کردن
  • علی IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    مث اینکه فراموش کرده اید ۸ سال کشور را منتظر کدخدای غربی تان و سایرین گذاشته و آخر سرهم با کلی مطالبات دیگر دستانتان را در دستان چدنی شان له کرده و طلب کارانه درخواست محدودیت های دیگری از کشور کردند و باز زبان به دراز کشید و منتظر لگد مال کردن چند باره کشور از سوی آنان در ایجاد پیمانهای دیگر هستید آنان اگر ذره ای صداقت داشتند به پیمانهای متعدد به کشورما و سایر کشورهای همسایه و حتی شرکایشان هم اکنون فرانسه پایبند می بودند حال که شروع ورود نا از دولتهای گذشته و در دولتهای غرب گرایتان شروع شده و کمترین صحبتی در آن دوران نداشتید چه شده است با قبول ایران بعنوان عضودائم پیمان شانگهای به یک باره منتقد و زبان به اعتراض و وانفسا شروع و سینه دریده اید هنوز به این واقعیت نرسیده اید که کدخدایتان تا شماها و امثال شما را له نکند هیچ وقعی برایتان قایل نخواهد شد چطور روی تان می شود بعد دفعات عهد شکنی به کشورمان و همسایگان دوباره دم از غرب و غرب گرای و ایجاد پیمان با آنان می زنید مبرهن و روشن است که شما جز تن دادن به ذلت خواری نزد آنان و خیانت به مردم و کشور هیج سودای دیگری در سر ندارید و این جای بسی تاسف برایتان و تفکرتان هست
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    حالا که چپی ها راستی شدند و راستی ها چپی شده اند تکلیف چیست ؟
  • GE ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    1 0
    با اون گندی که تو این ۸ سال به مملکت زد و مملکت را به اندازه ی ۸۰ سال به عقب برد و اون اختلاسهای هزاران میلیاردی که خودش از بورس کرد و کلاه سر حدود ۶۰ میلیون نفر سهامدار بورسی گذاشت و اون اختلاسهای برادر کذاب ، و اختلاس برادر ج.. در نیشکر هفت تپه و اختلاس دختر و داماد نع.... وزیر روحانی و اختلاس داماد شریعتمداری ،وزیر روحانی و اختلاسهای دیگر نزدیکان روحانی ، مطمئن باشید که اسلاح طلبان حداقل تا ۱۰۰ سال آینده دیگه جایی در سیاست و مدیریت کلان کشور نداشته و نخواهند داشت.
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    یه عده می خواهند برن به FATF بپبوندند که خاک برسریه یه عده هم می رن به شانگهای می پیوندند که موجب بهبود وضع اقتصادیه
    • GB ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      0 0
      طبق فتوی جنابعالی پس باید تمام کشورهای دنیا که مجری FATF هستن ، خاک بر سر شده باشند!!
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    دوره اصلاح طلبی دیگه سر اومده وخیانتها و مزدور ی اونها کاملا مشخص شده ، فقط مونده انحلال این حزب منحوس و محاکمه سران نفاق وخیانت
    • ق IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      0 0
      همیشع نبرد حق با باطل وجود داره
  • ایرانی IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    اف بر اصلاحات
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    1 0
    ان شالله خیره
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    غرب ماراتحریم کرد واین یکی از ابزارجنگی وموثر او بودغرب گدایان سینه خیز بسوی اوبجهت رفع تحریم یعنی (خلع سلاح)اقدام کردند واو هم جهت ضربات بیشتر در خواستها ذلت افرین مثل نابودی هستهای وموشکی .سند۲۰۳۰دوری از دشمنانش مثل چینوروسیه.وپذیرش انواع ذلت ونکبت بود ودر این بین نه تنها تحریمها را برنداشت که توسط غرب گدایان باعث خود تحریمی مااز بلوک شرق بخاطر التماس ما به دشمن انها شد ازغرب رانده واز شرق مانده با رفتن نوکران غرب ریل گذاری عوض شد وبلوک شرق بهما اعتماد کرد
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    امیر کبیر اگه الان زنده بود برای خرید نون باید یه مترجم با خودش می برد :) چقدر زجر کشیدم نامه ش رو تا آخر خوندم. چه ادبیات صقیلی. مغزم رگ به رگ شد :‌)
  • mahdi IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 0
    اقایان اصلاحات چی و سلبریتی اقای رئیسی و قالیباف و زاکانی و اژه ای و مجلس فعلی و امثالهم صد شرف داره به شماها که هشت سال زندگی و جوانی ما رو نابود کردید با این نوکر امریکا و مزدور انگلیس حاضریم سنگ و علف های بیابان رو بخوریم ولی زیر ننگ ذلت و خواهش تمنا شما وادادگان به امریکا انگلیس و اسرائیل نرویم اف به شما ها هشت سال عمرمون تباه شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس