محمد مرندی

دکتر محمد مرندی در یک توصیه نخبگانی پیرامون تحریم‌های ایران گفته است: هر چقدر نیاز ما به دولت‌های غربی کمتر باشد انگیزه آنها برای ادامه تحریم‌ها کاهش می‌یابد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

 

کودتا علیه زاکانی!

کودتا علیه زاکانی! / روایت یک فرمانده جنگ از دورانی که گونی سنگر و تفنگ نداشتیم

اعتمادآنلاین گزارش داد: مهندس مهدی چمران، رئیس شورای شهر جدید تهران اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد:

"متأسفانه برخی از مسئولان و مدیران در شهرداری به دلیل اینکه نمی‌دانند در دوره جدید شهری فعالیت آنها ادامه خواهد داشت یا نه؛ از برخی مسئولیت‌ها سر باز زده‌اند، در حالی که هر فردی تا آخرین لحظه حضورش باید مسئولیت‌ها را عرفی، شرعی و اداری انجام دهد."[1]

*رخداد اشاره شده که با تمام شئونات اسلامی، اداری و حتی تمدنی در تناقض است، موجب تأسف بوده و شهردار جدید تهران باید این مدیران خوش‌نشین و متخطی را به افکار عمومی و مردم شریف تهران معرفی کند.

تا مردم و مدیران نظام اداری ایران با چهره‌هایی که عامل کندی پیشرفت و بروز خلل در سیستم اداری و بروکراسی هستند؛ آشنا شوند.

البته این قضیه تنها بخشی از نفحات مدیریتی اصلاح‌طلبانی است که چند سال آزگار، عملا وقت خود را به جای تمرکز بر خدمت بیشتر و بهتر به مردم؛ ‌ صرف تهمت زدن به قالیباف کردند و دکتر زاکانی(شهردار جدید و اصولگرای تهران) بایستی خود را برای آواربرداری از عملکرد اینان بیش از این آماده کند و ماجرای کودتای پیش‌گفته عملا یک دستگرمی برای شهردار جدید خواهد بود.

پیش از این، حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت در بیانیه‌ای از احتمال حرکت زاکانی بر مسیر قالیباف و مدیریت جهادی ابراز نگرانی کرده بود! [2]

***

روایت یک فرمانده جنگ از دورانی که گونی سنگر و تفنگ نداشتیم

کودتا علیه زاکانی! / روایت یک فرمانده جنگ از دورانی که گونی سنگر و تفنگ نداشتیم

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و فرمانده لشکر نصر در دوران جنگ، روز گذشته طی سخنانی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس با اشاره به سختی‌های دوران مبارزات انقلاب اسلامی و نیز دوران دفاع مقدس به ذکر خاطراتی از روزهای مختلف جنگ تحمیلی پرداخت و گفت: اتکا به سنت های الهی یعنی صبر و  مجاهدت در راه خدا، هرچند سخت و غیرقابل تحمل باشد، تا آنجا که صف مجاهدین و منافقین از هم جدا شود؛ البته این مسئله به راحتی که امروز بیان می کنیم نبود و نیست بلکه فرایندی بسیار سخت است و به راحتی به دست نمی آید.

به گزارش ایسنا، او می‌افزاید:‌ مجاهدت در دوران دفاع مقدس درحالی بود که در برهه ای نه فقط سیم خاردار بلکه حتی گونی برای سنگرسازی نداشتیم و سختی جنگ و فشار دشمن و آتش بعثی ها تا جایی عرصه را سخت می کرد که گاهی حتی به حفظ همان سنگری که رزمندگان ما در آن سنگر گرفته بودند یا حفظ حتی یک خاکریز راضی بودیم.

قالیباف تصریح کرده است: در آن روزها، نه تنها کلاشنیکف کسی ندیده بود، بلکه حتی اسلحه «ژ-۳» نیز بسیار کم بود و مدافعان این کشور فقط با اسلحه «ام. یک» و یا «برنو» مقابل لشگریان صدام ایستادند.

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که سنت های الهی طبق آیه قران، نه تبدیل می شود و نه تحویل، خاطرنشان کرد: همان سنت ها و قوانین الهی امروز در عرصه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هم جاری است و در این عرصه ها باید به همان سنت ها اتکا کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر از سویی شاهد بی عرضگی در اداره کشور و از سویی شاهد ناراحتی مردم هستیم به این دلیل است که به سنت های الهی پشت کرده ایم و در اقتصاد، سیاست، روابط برادرانه و روابط اداری می‌خواهیم زمینی عمل کنیم.

قالیباف تأکید کرده است: اگر در اقتصاد هم به سنت های الهی و همان اعتقاد رزمندگان دوران دفاع مقدس عمل کنیم، در همین اقتصاد هم فراوانی های زیادی هست. [3]

*مردم و همه علاقه‌مندانی که سیاست را کلید حل تمام مشکلات می‌دانند باید به این نکته توجه کنند که خاطرات و نکات مدیریتی قالیباف؛ صرفا مشتی موعظه از سوی یک رزمنده سابق نیست بلکه این حرف‌ها را فردی بیان کرده است که در دهه 60 از فرماندهان ارشد جنگ بوده و پس از جنگ نیز کارنامه مدیریتی شاخصی دارد.

فلذاست که باید حرف‌های او را بر اساس کارنامه او سنجید و نتیجه منطقی هم اینست که آنچه که قالیباف مبنی بر امکان حل مشکلات و تعیّن بخشیدن به فراوانی‌ها و مثبتات اقتصادی ایران می‌گوید؛ شدنی و ممکن است...

به این شرط که فعالان سیاسی و مردم به تفاوت موعظه‌ها و کارنامه‌ها توجه کنند و در فرایند "رأی خوب"، کسانی را در سمت‌های انتخابی کشور بر سر کار بیاورند که از کارنامه قابل لمس و خوبی برخوردار باشند و هنگام حضور در سمت‌های مدیریتی؛ فوق‌لیسانس باشند نه شاگرد کلاس اول!

به همین منوال، بدیهیست مدیری که روند منجر به نتیجه را می‌شناسد و کارنامه قابل ذکر هم دارد؛ طبیعتا توانایی رفع مشکلات مردم را هم دارد اما مدیری که با صحنه‌آرایی و حرکت بر مسیر شهوات جمعی بر سر کار آمده و کارنامه قابل ذکری هم ندارد؛ علی‌الاصول در دوران مدیریتش صرفا مشتی نطّاقی و کم‌کاری بر جا خواهد گذاشت.

حل مشکلات امروز ما از قبیل گرانی صرفا از دالان حقیقت پیش‌گفته می‌گذرد و لاغیر. در این باره باید امیدوار بود که مردم عزیز ایران در انتخابات 1400 نیز رأی خوبی داده باشند و شاهد مدیریت جهادی دولت سیزدهم در عرصه اجرائیات کشور باشیم.

***

توصیه یک نخبه بین‌المللی درباره تحریم‌های ایران

کودتا علیه زاکانی! / روایت یک فرمانده جنگ از دورانی که گونی سنگر و تفنگ نداشتیم

محمد مرندی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا پیرامون رویکرد دولت سیزدهم در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: نگاه دولت جدید نسبت به غرب و آمریکا معقول است. دولت سیزدهم در عین حال که نمی خواهد روابط با کشورهای غربی را تیره کند ولی بیشتر از این منتظر اجرای برجام توسط آنها نخواهد ماند. در واقع دولت سیزدهم به ظرفیت‌های آسیا، منطقه و کشورهای به اصطلاح جنوب توجه دارد تا خلاهای موجود و نیازهای کشور را از این طریق برطرف کند.

او تصریح کرد: اگر کشورهای غربی خواهان اجرای برجام باشند، ایران هم متقابلا آن‌را اجرا خواهد کرد ولی در شرایط فعلی که غربی‌ها چنین اراده ای را نشان نمی‌دهند جمهوری اسلامی باید به دنبال ظرفیت‌های جدیدی باشد که هم خلاءها را پر کند و هم به غربی ها این موضوع را بفهماند که ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده و الان دیگر مسئول حل مساله آنها هستند و توپ در زمین آنهاست.

مرندی همچنین گفته است: هر چقدر نیاز ما به دولت‌های غربی کمتر باشد انگیزه آنها برای ادامه تحریم‌ها کاهش یافته و برای حل مشکلات با ایران تلاش بیشتری می‌کنند.

*تأکید آقای مرندی بر اینکه هر چقدر نیاز ما به دولت‌های غربی کمتر باشد انگیزه آنها برای ادامه تحریم‌ها کاهش می‌یابد؛ یک توصیه نخبگانی است که امیدواریم شاهد اهتمام دولت جدید به آن باشیم.

توصیه‌ای که البته دولت قبل به آن بی‌توجه بود و تمام قیام و قعود خود را معطوف به غرب کرد. و شد آنچه که نباید می‌شد... ولی در دولت جدید و با عضویت ایران در سازمان شانگ‌های امیدواریم که شاهد جاری شدن این توصیه نخبگانی در دولت جدید باشیم.

در این میان البته بایستی به این "عقلانیت تاریخی" و تجربه روزهای ابتدایی دولت‌های پیشین هم توجه داشت که برخی نخبگان و مسئولان وقت همواره در هفته‌ها و ماه‌های ابتدایی دولت‌ها به برخی معقولات اشاره داشتند اما کسانی از مسئولان دولت به مرور از این معقولات دوری گزیدند و به طریقی دیگر رفتند.

 اهتمام به هوشمندی‌ها، تواصی نخبگان و عقلانیت‌های مطروحه در روزهای جاری خاصه در بحث ارتباط با غرب؛ یک اولویت است که بایستی در تعامل با نخبگان درون و برون دولت به آن توجه داشت.

***

1_ https://etemadonline.com/content/514944

2_ mshrgh.ir/1274021

3_ https://www.isna.ir/news/1400063022567/

4_ www.irna.ir/news/84477790/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    34 2
    هر چقدر نیاز ما به دولت‌های غربی کمتر باشد انگیزه آنها برای ادامه تحریم‌ها کاهش می‌یابد/// ولو بطور سمبولیک یکسال از اروپا هیچ چیز وارد نکنید تا اروپایی ها حساب کار بیاد دستشون. چیزی نیست که اروپا تولید کند ولی چین و روسیه تولید نکنن. نیاز کشور را از کشورهای دوست شرقی تامین کنیم نه از دشمنان 200 ساله غربی.
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    7 1
    حکومت باید با قوانین مسیر این اقتصاد را مشخص نماید.نه این که ایجاد رانت کند.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    10 0
    آقای زاکانی باید متخلفان و اخلالگران فاسد لانه کرده در شهرداری را بدون هیچ ملاحظه ای،در صدا سیما معرفی کند
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      2 1
      بله تا در هیچ انتخاباتی مردم به افساداتی ها رای ندن
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    11 0
    قانونی وضع کنید که هر مدیر، راس هر چهار سال ارزیابی شود و چنانچه نمره قبولی نگرفت برای همیشه از مدیریت خلع گردد . خارج از هر نوع گرایش حزبی .
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      5 1
      مدیران باید به صورت هفتگی و ماهانه ارزیابی شوند ، نه بعد از 4 سال که خوب دزدیدن و جارو کردن و رفتن.
  • قربون مملکتم برم IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    15 5
    جناب آقای قالیباف، حضرت آقای زاکانی، جناب وزیر محترم اقتصاد، تا کی مردم باید زیر گرانی‌ها له بشوند، بنده با سه فرزند چگونه با 4 میلیون تومان حقوق زندگی‌ام را بچرخانم، چندرغاز پس‌اندازی را که هم داشتم در بورس از دست دادم. چرا ما اینقدر بدبختیم....
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    10 1
    این یک جمله ی واقعی است: «هر چقدر نیاز ما به دولت‌های غربی کمتر باشد انگیزه آنها برای ادامه تحریم‌ها کاهش یافته و برای حل مشکلات با ایران تلاش بیشتری می‌کنند.»
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    5 3
    فرصت خوبیه که شهرداری رو یه "عسلاحاتچی تکونی" درست حسابی بکنیم!!!!
  • محمدایوب IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    4 5
    آقای زاکانی باید بداند که پا در چه مخروبه ای گذاشته. بعد از قالیباف. تمامی مدیران بچه مذهبی را حتی نگهبان وابدارچی را عوض کردند وبه جای آنها مدیران همسو با جریان رانت خوار وراحت طلب آوردند که فقط دراین چهار سال دنبال بستن بار وپشت خود بودند. وحالا که موقع کار وپس دادن حساب می باشد معلوم است که می خواهند بار را بندازند وفرار کنند. وبا کم کاری ومانع تراشی چرخ مانند قبل کند بگردد ویا نگردد که آبروی نداشته آشان. بیشتر نرود
    • رضا IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      1 0
      تو الآن چى گفته ميكنى ايوب جان ؟!
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    0 0
    چرا اینجوری میکنن
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    0 2
    اگر همه ی ما به این باور و حرف حق امام راحل برسیم که آمریکا شیطان بزرگ است هیچ موقع سراغ کلا مذاکره با شیطان نمی رفتیم راه مقابله با شیطان تنها مبارزه هست توأم با توکل بر خدای توانای توانگر اما متاسفانه افرادی که آمریکا را کدخدا میدانند کشور را از مسیر صحیح خارج کرده اند و غده ی چرکین برجام که حاصل مذاکره با شیطان است را بر ملت تحمیل نمودند.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    5 0
    اگر مسئولین ساده زیست باشند و عین مردم عادی زندگی کنند همه مشکلات حل می شود ولی زمانیکه مسئولین در کاخهای آنچانی زندگی می کنند و زندگی فرعونی دارند بدیهی است گفتار درمانی مشکلی را حل نخواهد کرد
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    1 0
    قانون از کجا آوردی را اجرا کنیم
  • بهرام IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    0 0
    زمان را از دست ندهید
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    1 0
    بی لیاقتی و بی کفایتاتونو مدام بین اصلاح طلب و اصولگرا پاس کاری میکنید و همدیگرو مقصر معرفی میکنید و فراموش کردین اینجا مهدکودک نیست و اگر دنبال مقصر هستید همگیتون مقصر این وصع موجود هستین چون از ابتدا تا به حال دارای پست و مقام و منصب بودین
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    0 0
    اقای دکتر زاکانی سریعا نام (زیبای بزرگراه نیایش ) را ( فوری) به همان نام اولیه اش برگردان و اسم را از روی این بزرگراه بردارید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس