معضل فاضلاب در مناطق محروم آبادان

مدیران یکی از کلانشهرهای کشور پس از بالا آمدن فاضلاب در یک شهرک مسکونی، نمایشی تراژیک از مدیریت ناکارآمد و غیر جهادی را به اجرا درآورده اند که حاوی عبرتهای فراوانی است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

روحانی در مقابل آلام مردم ساکت نمی‌نشیند!

روحانی در مقابل آلام مردم ساکت نمی‌نشیند/ راه نفست را نبند آقای علی‌اف!

غلامرضا نوری، از نمایندگان مجلس و سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به سوالی در خصوص آینده سیاسی علی لاریجانی و حسن روحانی رؤسای پیشین دو قوه که اکنون در سکوت خبری به‌سر می‌برند و اینکه این گوشه‌نشینی همیشگی خواهد بود یا خیر، گفته است: من به تازگی ارتباط و تماسی نداشتم که از آخرین وضعیت مطلع باشم یا اگر احتمالا تصمیمی اخذ شده از آن اطلاع پیدا کنم، اما این دو نفر شخصیت‌های مهم، تاثیرگذار و محبوب جامعه هستند و من معتقدم که روزبه‌روز بر محبوبیت‌شان اضافه می‌شود.

او همچنین در پاسخ به این سوال که لاریجانی یا روحانی برای ادامه فعالیت در عرصه سیاسی تصمیم به تشکیل حزب دارند یا خیر؟، بیان کرد: مشخصا پرس‌وجو نکردم ولی من روحیات و سلیقه‌ای که از این دو نفر سراغ دارم، مطمئن هستم در مقابل آلام مردم و مشکلات جامعه بی‌تفاوت نمی‌نشینند و فعال می‌شوند؛ اما اینکه حتما در قالب حزب خواهد بود یا نه را نمی‌دانم و نمی‌توانم در این مورد اظهارنظر کنم.[1]

*همسان سازی آقایان لاریجانی و روحانی معادله صحیحی نیست زیرا آقای روحانی فردیست با کارنامه مشخص در دوران ریاست جمهوری که مردم ایران نیز ثمره  ماحصل گفتمان او را در وضع موجود کشور می شناسند.

اما دکتر لاریجانی دارای چنین کارنامه ای نیست که اکنون قرار باشد همسان آقای روحانی نگریسته شود!

در عین حال، دکتر لاریجانی، علیرغم برخی یکسانی های گفتمانی با اعتدالیون! اما کارنامه مشخصی در همراهی با نظام، در حمایت از محور مقاومت و سپاه و بسط عقلانیت حکومتی دارد و البته مثل این روزهای آقای روحانی هم ساکت نیست و مکاتبات سیاسی او و شورای نگهبان محل قضاوت مردم و معقبین اخبار روز کشور است.

اما مسئله شگفت انگیز در اظهارات نوری، تأکید بر این نکته است که آقای روحانی در مقابل آلام مردم و مشکلات جامعه بی تفاوت نمی نشیند!

خاصه اینکه بخش بزرگی از گرانی ها و مشکلات امروز ثمره کارنامه مدیریتی او طی 8 سال دولت اعتدال و لجبازی های او برای شنیدن انتقادات بخردانه و ناصحانه است.

اگرچه نظر روحانی درباره اظهار نظر عاشقانه این نماینده مجلس را نمی دانیم اما قضاوت درباره عبارت "بی تفاوت نماندن روحانی در قبال آلام مردم" را به عهده مردم و مخاطبان محترم وامیگذاریم...

*** 

شاهکار مدیران یک شهر پس از بالا آمدن فاضلاب

روحانی در مقابل آلام مردم ساکت نمی‌نشیند/ راه نفست را نبند آقای علی‌اف!

محسن پوراسماعیلی، شهردار شهر کرمان، روز سه شنبه گذشته در نشست شورای اسلامی این شهر گفته است: فاضلاب شهرک شکوه واقع در بلوار جمهوری اسلامی -کرمان- بالا آمده و مردم این منطقه شرایط دشواری دارند اما شهرداری بر اساس قانون برای انتقال آبِ فاضلاب هیچ مسئولیتی ندارد!

وی می افزاید: فیلمی از پروژه فاضلاب کرمان در محل شهرک شکوه تهیه شده بود که شرایط بسیار نامطلوب این منطقه را نشان می داد.

پوراسماعیلی تصریح می کند: از این منطقه بازدید کردم که با توجه به جلسات استانداری، شهرداری از نظر قانونی وظیفه ای در این موضوع ندارد.

وی می گوید: در این جلسات مقرر شد پیمانکاری انتخاب شود که به صورت موقت آب فاضلاب را از این منطقه منتقل کند که فعلا مشکل رفع شود.

به گزارش ایرنا، این مقام مسئول می افزاید: براساس نامه آب و فاضلاب به استانداری بالا آمدن فاضلاب در بلوار جمهوری اسلامی به دلیل انتقال پساب تا زمان اجرای پروژه گزارش شده است.

وی گفته است: در پی مکاتبات با استانداری کرمان در ۲۹ شهریورماه امسال مقرر شد شهرداری در خصوص مجوز حفاری برای انتقال آب اقدامات لازم را با دریافت هزینه انجام ‌دهد.[2]

*روایت این ماجرا از نگاهی دیگر هم خواندنیست!

مردم و اهالی یک شهرک مسکونی یک روز از خواب بیدار می شوند و می بینند که فاضلاب، خیابان ها و کوچه ها را گرفته!

آنها طبیعتا از شهرداری کمک می خواهند اما شهردار در کمال تعجب ابراز می کند که ما هیچ مسئولیتی نداریم!

فاضلاب همچنان در خیابانهاست که مسئله وارد فاز نامه نگاری و اتوماسیون اداری می شود... این به آن و آن به این. از اداره آب و فاضلاب که می گوید دلیل قضیه چیست تا شهرداری که تصریح دارد جز با گرفتن هزینه ها کار نمی کند...

و فاضلاب همچنان در خیابانهاست.

پر واضح است که مشکلات اینچنینی فقط با مدیریت جهادی و انقلابی رفع و رجوع می شود نه با مدیرانی که مدیریت را در کتاب و دانشگاه از حفظ کرده اند و هنگام رویت مشکلات مردم؛ اول از همه به فکر میزان مسئولیت خود و هزینه های کارهایشان هستند.

البته این نکته هم حائز اهمیت است که باید دید مردم کرمان در انتخابات اخیر شورای شهر به چه افرادی و با چه تفکری رأی داده اند که امروز در هنگام بروز مشکلاتشان اول از همه و به جای گزارش شهردار از حل جهادی و سریع مشکل مردم اما با تقسیم ارث و تسهیم مسئولیت ها مواجه شده اند؟!

***

راه نفست را نبند آقای علی‌اف!

روحانی در مقابل آلام مردم ساکت نمی‌نشیند/ راه نفست را نبند آقای علی‌اف!الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان اخیرا مدعی‌شده کامیون‌های ترانزیتی ایرانی در دوران تسلط ارمنستان بر قره باغ، به‌طور غیرقانونی مرتبا به این منطقه وارد می‌شده‌اند.

این مقام ارشد آذربایجان افزوده: "ما نارضایتی‌مان را از ورودهای غیرقانونی اعلام کردیم اما ادامه پیدا کرد و در یک‌ماهه‌ی ۱۱ آگوست تا ۱۱ سپتامبر باز حدود ۶۰ کامیون ایرانی ، بدون مجوز به قره باغ وارد شدند. ما بنا کردیم به کنترل جاده‌هایی که از خاک آذربایجان می‌گذشت و کامیون‌هایی که ازسوی ایران فرستاده می‌شدند، تمام شدند. اگر آن‌ها می‌خواهند از خاک آذربایجان استفاده کنند، باید مالیات بدهند."

 علی‌اف همچنین درباره رزمایش سپاه در نزدیکی رود ارس و کنار مرز آذربایجان گفته: بسیار تعجب‌ دارد. هر کشوری می‌تواند در خاکش مانور بدهد. این حق آن‌ها است. اما چرا حالا و چرا در مرز ما؟ چرا این رزمایش‌ها وقتی ارمنستان در جبرائیل، فضولی و زنگیلان بود، انجام نمی‌شد؟ چرا این کار پس از این که ما این مناطق را پس از ۳۰ سال آزاد کردیم، انجام می‌شود؟

به گزارش اعتمادآنلاین، اخیرا پلیس و گروه‌هایی‌از مردم آذربایجان در جاده‌های این کشور جلوی کامیون‌های ترانزیت ایرانی را می‌گیرند و در این بین، دو راننده کامیون ایرانی در آن کشور نیز بازداشت شده اند.[3]

*مواضع نابخردانه و البته خصمانه آقای علی اف علیه کشورمان در حالی است که ایران اسلامی در بحران قره باغ و جنگ در این منطقه صراحتا و رسما به نفع کشور آذربایجان موضع گرفت و خواستار رفع اشغال از قره باغ شد.

مع الوصف این موضع گیری آقای علی اف در پاسخ رعایت های ایران به معنای یک تغییر مسیر است.

تغییر مسیر به این معنی که بر اساس انگاره های تحلیلی، آقای علی اف قصد دارد در تهدیدات آینده منطقه به جای آنکه به رعایت حسن همجواری با ایران و اتکای به ایران بیاندیشد؛ به آغوش شوم و سست بنیاد دیگرانی مثل ترکیه یا اسرائیل و آمریکا دل خوش کرده است!

این در حالی است که آقای علی اف نه با مطالعه که حتی با یک مشاهده ساده هم می تواند سرنوشت تمام کسانی که به قدرتی غیر از ایران دل بستند را ببیند! و در مقابل به نظاره بنشیند که روسای جمهور و سرزمین هایی که به "هژمونی ایران" تکیه کردند؛ امروز چگونه آقایی می کنند...

موضع گیری تند و غیر عقلانی علی اف میتواند به سادگی و مثل همه تنش های دیپلماتیک دیگر پایان پذیرد. اما خواص کشور و چشمان ناظر جامعه بایستی مراقب تغییر مسیر اشاره شده که خاصه پاسخی بود به رعایت های ایران در جریان جنگ قره باغ؛ باشند و از هم اکنون در قبال تهدیدات آینده؛ رویکرد نخبگانی داشته باشند.

زیرا بسا که برخی دیگر نیز همچون علی اف در اشتباه استراتژیک پیرامون تهدید آینده؛ هوس هماوردی با ایران به ذهنشان خطور کند و الهام علی اف فقط نفر اول یک صف چند نفره باشد!

*** 

1_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1136741

2_www.irna.ir/news/84486734/

3_https://etemadonline.com/content/515588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 162
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    17 23
    فقط همین بس هیچ خوبی نرفته خوب تر بیاد
    • SE ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      72 3
      این دو رفیق طی 8 سال به اندازه 800 سال آلام توی حلق مردم و کشور کردند لذا با نوه ها بازی کنند مردم آسوده تر خواهند بود
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      13 2
      از نظر انسان نماهای پوچ گرا این چنین است
    • به ۰۸:۵۲ -- IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      22 20
      شما دروغ گفته و باز هم دروغ می گویید تا همزبانهای خود را به شورش علیه ایران و تجزیه ایران تشویق کنید. از جمله دروغ گنده ای به نام ممنوعیت زبان ترکی حال آنکه هیچ ممنوعیتی ندارد و از شبکه های استانی تا نشریات و سایتهای ترک زبان به راحتی در دسترس همه هست.آموزش آنها هم اختیاری و مجاز است
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      43 4
      روحانی مملکت را به قهقرا برد و فقر و محرومیت را در کشور توسعه داد اگر سنگ بجای او بود تا حالا از شرم آب شده بود و به زمین فرو رفته بود.
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      23 4
      برجامو پله کردند و مردمو ذله کردند حالا میگن روحانی ساکت نمی نشیند !!!!
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      28 5
      هُنر روحانی و ظریف این بود که مردم ایران را درگیر فقر و گرسنگی کردند.
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      24 2
      از جناب پرزیدنت روحانی انتظار دارم برای شنیدن الام ما مردم حتی اگر شده با همان لندکروز دودی و لباس مجهز ضد ویروس به میان ما بیایند تا ببینید مردم چطور الامشان را به او میگویند در هر کجای ایران از بالا تا پایین
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      26 2
      سخنگوی قوه قضاییه لطفا زمان آغاز دادگاه‌های حسن روحانی را اعلام کند و مجلس هم برای شکایت از تخلفات حسن روحانی اقدام سریع انجام دهد.
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      8 1
      بعد سی سال آزاد کردیم !!! و خوب اومدی، ایران اگه گذاشته بود که بقیه قره باغم از دست رفته بود! چی فرضمون کردی؟
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      5 10
      هموطنان فارسم، برخی تفکرات زندگی را برای همه سخت کرده است.
    • سوخته IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      14 2
      فقد بازخواست این روحانی خائن و دوتابعیتی دل مردم ایران را آرام میکند
    • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      1 0
      معلوم نیست طبق چه اماری ایشان این دو نفر را محبوب مردم میداند اینها تنها محبوب اشراف اختلاس گران رانت خواران اقازادگان اوباش وارازل میباشند کدام محبوبیت مردم کف کوچه وبازار
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    84 33
    از مدت ها پیش بنده متوجه شدم که عرب ها خلیج فارس تهدیدی برای ما نیستند باید نگران ترک هایی بود که آمریکا و اسراییل با استفاده از ساده لوحی عجیب و نژاد پرستی متعصبانه شون، بادشون میکنه و میفرستتشون تو قفس شیر!
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      39 6
      گل گفتی
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      33 6
      گل گفتی
    • داوود IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      27 5
      دقیقا
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      51 60
      من به عنوان یک ترک در ایران چه اقدام نژادپرستانه ای انجام داده ام. زبان شما را ممنوع کرده ام. اسامی جغرافیایی و تاریخی را تغییر داده ام. چه اقدامی انجام داده ام که نژادپرست شده ام. لطفا توضیح دهید.
    • فرهاد IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      63 23
      منظور ایشان ترکهایی هستند که ملعبه دست صهیونیست‌ها و آمریکای جنایتکار شده‌اند، نه عزیران ترک هموطن که همیشه مدافع ايران عزيز بوده وهستند، مانند شهید باکری...
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      16 10
      ترکیه و حکومت باکو خودشان هم خوب میدانند در برابر ایران چقدر ضعیف هستند به همین دلیل دست به دامن پاکستان شده اند و به پاکستان التماس می کنند.
    • US ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      26 13
      (8:52) شما خودت یک تجزیه طلبی، این جور کامنتای فرافکنی در راستای پانترکیسم نخ نما شده...
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      8 5
      ترکیه و حکومت باکو خودشان هم می دانند چقدردر برابر ایران ضعیف هستند . به همین دلیل است که دست به دامن پاکستان شده اند و به پاکستان التماس میکنند.
    • رامین IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      11 19
      جناب ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷ کدوم حرف ایشون تجزیه طلبانه بودش؟ بغیر ازینکه با زبان ادبی گفت تمام این موارد (اشاره شده) رو ازم گرفتین؟ و اگر نژادپرستی هم وجود داشته باشد امثال شما هستین نه ایشون که از حقوق اولیش محروم شده
    • US ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      11 1
      شمال غرب تهدید خفته بوده
    • US ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      16 1
      (رامین 12:30 و دیگر تجزیه طلبان) اگر خواستید ملت و کشوری رو نابود کنید، با نفوذ در مدارس، دانشگاه ها، و دیگر اماکن تربیتی، فرهنگی و رسانه ای اون کشور، و از بین بردن تمام اشتراکات ملی (با بهانه های الکی و مضحک) از جمله زبان و ادبیات ملی، فرهنگ ملی، هویت ملی، تاریخ ملی و ... اون ملت خود به خود نابود خواهد شد، دیگه حتی نیازی به حرکت در آوردن ارتش برای نابود کردن کشور هدف ندارید. ما ایرانیا چند قرن هست ازین فتنه ها و تفرقه ها زخم خورده ایم، این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست...
    • DE ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      2 1
      ساده لوح شمایید با اون برجامتو که گولتون زدندخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • به ۰۸:۵۲ - IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      7 2
      شما دروغ گفته و باز هم دروغ می گویید تا هموطنانم را به شورش علیه ایران و تجزیه ایران تشویق کنید. از جمله دروغ گنده ای به نام ممنوعیت زبان ترکی حال آنکه هیچ ممنوعیتی ندارد
    • ممد IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 5
      کردا و بلوچاروهم از قلم انداختی
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      11 2
      کردها و بلوچ ها از اقوام اصیل ایرانی هستند جناب تجزیه طلب تاریخ بخوون روشن بشی،تاریخی که پانترکیسم برات ساخته نه ها،تاریخ واقعی این قلمرو تمدن ایرانی رو بخوون،تو حتی نمیدونی قلمرو تمدن ایرانی چی هست! تا پیش از پیدایش فرقه ضاله پانترکیسم،اینجا قومیت گراییی و قومیت ستیزی معنا نداشت حتی در دوره منحوس قاجاریه!! مردم شریف به کتب تاریخی معتبر مراجعه کنید تا ببینید پانترکیسم با چه جعلیاتی و چه تحریفاتی و چه اراجیفی سعی میکنه به اتحاد ملی ما ایرانیان ضربه بزنه ،چیزی که به خاطرش مغزهای کوچک زنگ زده این جماعت فلک زده آموزش دیده تا بین مردم و اعتقادات دینی و مذهبی و ملی و همبستگی اقوام،شکاف ایجاد کنه،تجزیه طلبی کنه و به نفع اسراییل و آمریکا و انگلیس و هم پیمانانشون که متعصب و نژاد پرست و به ظاهر طرفدار اسلام هستند و دشمن ایران اسلامی و ایرانیان و جمهوری اسلامی ایران بین مردم تفرقه و دشمنی ایجاد کنه،از این فرقه ضاله هر چی بگید برمیاد چون اسیر دست شیاطین جن و انس هستن،اما فراموش کردن که دست خدا بالای همه دستهاست.تمام اقوام ایرانی باید از این جماعت مزدور منافق برائت اعلام کنن.ما همه ایرانی هستیم و به تمامیت ارضی خاک خود و دین و مذهب خود و تاریخ و پیشینه خود اعتقاد راسخ داریم و امت واحد اسلامی هستیم. این دشمنان خدا و دین اسلام و سرزمین خودمون رو با اتحاد مذهبی ملی و دست به دست هم از نیت پلید خودشون دور کنید تا بیرون از مرزها هم مستکبران بفهمند که هیچ کسی اینجا حق نداره برای خوش خدمتی به اربابان بی هویتش به این خاک و مردمانش ضربه بزنه،که در این صورت پاسخی میگیره که در تاریخ نمونه اش ثبت شده.
    • علی IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      2 0
      امثال شماباید بدونید نه ایران بدون آدربایجان ایران و نه آذربایجان بدون ایران آدربایجان است به کوری چشم دشمنان ما جانمان فدای رهبر است و افتخار میکنیم که ترک هستیم تاریخ را بخوان که اگر شاه اسماعیل نبود الان ایرانی وجود نداشت پس ایران یعنی ترک و ترک یعنی ایران
    • به علی IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 0
      شاه سلطان حسین رو هم یه مطالعه بکنید بد نیست،فرافکنی نکن با سو استفاده از نام رهبر معظم انقلاب
  • داوود IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    43 17
    این نوکر اردغان و اسراییله .دنبال تجزیه ایرانند . البته ایران هیچ وقت جوابش رو محکم نداد تا این پررو تر شد.
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      25 31
      عجول نباش اين هم تنبيه می شود وقتی آمریکایا اعتراف می کنند هرسیاستی که ايران با آن مخالف باشه شکست می خوره وایران سد راه سياست های ومنافع آمريکا شده‌ ومانمی توانيم با ايران دربیفتیم نوچه که چیزی حساب‌ نمی شود حکومت‌ علیف ازدرون می پاشه
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    20 0
    فکر کن کسی روحانی رو از شخصیتهای مهم، تاثیر گذار و محبوب!!! جامعه بدونه که روز به روز به محبوبیتش اضافه میشه....!
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    41 17
    علی اف خیلی نفهمه. ایران مگه ارمنستانه؟؟ ایران 9 برابر جمهوری آذربایجان جمعیت داره. دو تا سه برابر وسعت. چند میلیون نیروی نظامی و فرماندهان جنگ دیده و کار آزموده. بزرگترین نیروی لجستیکی خودکفای خاورمیانه. استاد بلامنازع جنگال در منطقه. قدرت اول پهبادی و موشکی منطقه. مثل اینه که تو مالدیو رو یک هیچ شکست بدی غرور بهت دست بده که بارسلونا رو میتونی ببری!
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      5 20
      خودتی
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      2 16
      دوست عزیز همه اینایی که گفتی ماییم؟
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      20 1
      برای اطلاع - وسعت ایران بیش از 19 برابر جمهوری آذربایجان است.
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      14 0
      9:04 بله ماییم به اذعان دوست و دشمن ایران در هرچی پیشرفت نداشته در صنایع نظامی بسیار پیشرفت کرده و سرآمده. نگاه به رتبه بندی های نظامی در دنیا بندازید تا جایگاه ایران رو ببینید
    • قاطع IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      9 0
      بله ماییم
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      13 0
      بابت وسعت بنده عذر خواهی میکنم ترکیه رو با آذربایجان اشتباه گرفتم. درست گوشزد کردند مساحت ایران بیش از 19 برابر جمهوری آذربایجانه.
    • علی IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      7 1
      اونی که میگه اینا ماییم؟ بستگی داره ماله آلبانی باشی یا ترکیه یا اذربایجان
    • ایرانی IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      6 0
      این الهام هم میره همون جایی که صدام رفت ...
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      2 0
      اینقدر مواضع غلط اتخادکردید که این کوچولوها هم عربده میکشند زودتر اذربابجان بحرین و...همه قسمتهایی که جزو خاک ایران هستند روبه مام میهن برگردانید
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    39 10
    اگر علی اف فکر میکنه وقتی با ایران سرشاخ شد امریکا به کمکش میاد باید بگم که خیلی احمقه! آمریکا اگر کمک بکن بود تو افغانستان میموند
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    34 10
    من جای علی اف و اردوغان بودم حرف های جیز نمیزدم! کشورهایی که اقتصاد گردشگری دارن با شلیک یک راکت کل سیستم گردشگریشون تعطیل میشه! چه برسه به تهدید موشک های بالستیک
  • وطنم IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    20 8
    1- محاکمه هرچه سریعتر و شفاف تر 2- جنگ قره باغ یه بهانه بود برای ایجاد سروصدا و ورود اسرائیل به مرزهای شمال کشور. الهام هم شده دم اردوغان! زیاد جدی نگیریدش. اون با دو تا پهپاد مهاجر ساکت میشه. مانور رو برای آمادگی انجام میدن و چند تا خمپاره به منطقه ایران هم شلیک شد، پس باید مست مست نگاه میکردیم میگفتیم به به؟
  • محمد IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 0
    نبود تیم رسانه ای کار دست شهردار داد،
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    2 0
    شما مثل اینکه هنوز متوجه نشدی این بابا برخلاف انسان ها ....
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    15 13
    ایران لازم هست به ارمتستان کمک نظامی کند اما مخفیانه
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      10 18
      دقیقا همین کار را سالهاست که میکنه ولی فایده نداشت
    • US ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      16 3
      (8:31) دشمنی جمهوری بادکوبه با ایران از همیشه علنی تره، دیگه صبرمون رو دارن لبریز می کنن، حرمت شکنی هم حدی داره. (9:34) اگه ایران داشت به ایروان کمک می کرد، بادکوبه سال ها پیش در آتش می سوخت.
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      10 2
      ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷ چرا دروغ میگی؟ ایران در زمان اشغال شدن قراباغ بیش تر از حکام باکو غیرت به خرج داد و رودروی روسیه و ارمنستان ایستاد اما حکومت باکو که از نفوذ فرهنگی جمهوری اسلامی بیمناک بود طی یک خیانت راضی به اشغال قراباغ شد و مدافعان نظامی ایران را مقصر دانست و از آنجا اخراج کرد و در همان زمان که سپاه پاسداران در آنجا مشغول دفاع بود الهام علیف در آمریکا خوشگذرانی میکرد
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    15 0
    من موندم روحانی بعد از 8 سال ویران کردن اقتصاد و بروز سیاه نشوندن مردم با چه وجدانی سرشو رو بالش میذاره ؟ یعنی اصلا چیزی بنام وجدان داره ؟
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      8 0
      با توجه به اینکه مسبب تمام مشکلات مردم روحانی و دولت اوست چنانچه نظام قصد محاکمه وی را ندارد ترتیبی اتخاذ شود تا آحاد مردم با وی مواجهه حضوری داشته باشند تا بنحوی مقتضی جبران و آلام آنان تسکین یابد البته بنده فقط یک مشت بیشتر نخواهم زد تا خنده های زشت وی بعد از صبح جمعه گرانی بنزین فراموش گردد
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    29 7
    شمابه این رفتارعلی اف میگید«تغییرمسیر»...!!!؟؟؟؟؟؟؟؟ اصلاکی این مردک باما هم مسیر بوده که حالا تغییرمسیرداده باشه..؟؟
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    11 1
    یاشاسین
  • یوسف اکبری از همدان IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    16 38
    مردم ایران هموطنان عزیز بقول امامان اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید کجای حرف های آقای عل اف غلط است؟؟ جاده حدود20کیلومتر در خاک رسمی و قانونی آذربایجان واقع شده و هر کامیونی که از آن عبور می کند باید مالیات بدهد و غیر از آن قراباغ اول خاک اسلام است و در مرحله بعد خاک آذربایجان چرا بدون هماهنگی با دولت آذربایجان محموله ها از مبداء روسیه و از طریق بندر انزلی به قراباغ ارسال می شود چرا وقتی ارمنستان 28 سال خاک مسلمین را اشغال کرده بود از این مانور ها نبود
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      11 1
      شما ازاده باش از روز اول ایران خاک قرباغ اذربایجان اشغال شده را به رسمیت شناخت سال پیش در ان جنگ از حق حاکمیت اذربایجان بر خاکش حمایت کرد با انکه از نیات انها برای اتصال به نخجوان اگاه بود و هشدار داد نقشه منطقه نباید دست بخورد چند روز بعد اردوغان رفت انجا شعر اراز خواند و الان هم مانور برگزار کردند این مانور جواب ان است البته در مورد 20 کیلومتر جاده جا داشت بخاطر حرمت همسایگی بدون بستن راه اصرار به جایگزینی جاده ای در ارمنستان میکرد
    • حسین نقاش ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      12 3
      هم وطن عزیزم آقای یوسف اکبری مشکل اصلی این هست که الهام علی اف در زمین رژیم صهیونیستی بازی می کنه . با این رژیم رابطه دیپلماتیک داره . این رژیم را به رسمیت شناخته و این سیاست با اهداف اسلام هم مغایرت داره. افسران اطلاعاتی رژیم صهیونیست در آن کشور فعالیت دارند و علیه کشورمون فعالیت می کنند اهداف شومی در سر دارند و خلاصه خیلی باید حواسمون جمع باشه و متحد و یکپارچه مثل زمان دفاع مقدس . نباید فریب آمریکا و ترکیه و ... بخوریم هیچ کس دلش به حال مردم ایران نسوخته . مردم ایران باید متحد باشند و با هم مهربان باشند.
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      8 2
      من یک ترکم ولی منطقی و ایرانی چون ارمنستان حرفای گنده تر از دهنش نمیزد مانور لازم نبود
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      12 1
      متاسفانه بحث این نیست. موضوع از این قراره که بعد از شکست اخیر ارمنستان - باکو با پشتیبانی ترکیه و هماهنگی ناتو و اسراییل در صدد هستند که مرز بین ایران و ارمنستان را بطور کامل جدا کنند و یک کوریدور جاده ای - انرژی - امنیتی/نظامی بین آذربایجان - نخجوان و ترکیه به دریای مدیترانه ایجاد کنند. در عوض این خوش خدمتی یعنی با از دست دادن مرز مشترک خود با ایران - ایروان قرار است اجازه کنترل هرچند صوری بخشی از شمال قره باغ را به علاوه وعده و وعیدهای به اصطلاح جذاب تجاری با غرب را بگیرد. بعید است چه ایران و چه روسیه اجازه این کار را بدهند.
    • US ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      7 2
      جناب یوسف اکبری، قره باغ خاک مقدس اسلام است، بخاطر اینکه خاک پاک ایران و ایرانیان است، تاریخچه ی قره باغ از 30 سال قبل یا 100 سال یا 200 سال قبل شروع نمی شه، این ایرانیان مسلمان مناطق اران و شیروان هستن که حدود 1300 سال است اسلام را در آن مناطق پذیرفته، پخش کرده، و پرچمدار اسلام و انسانیت در اون مناطق هستن. هم این کم مونده که علیزاده خدمتگذار صهیونیسم، بیاد واسه ما ژست اسلام و مسلمانی بگیره. (خودتم تجزیه طلبی، محض احترام دارم جوابتو میدم)
    • به ۱۲:۲۰ - IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      5 1
      خاک مقدس اسلام جایی است که احکام اسلام در آن اجرا شود و الا سرزمین کفر است. قره باغ هم دیروز در تصرف ارمنی ها بود و امروز در تصرف اسراییلی ها.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    14 9
    این بابا داشت زندگی و حکومتش را میکرد.قره باغ را هم گرفت.بهتر بود مینشست و چاییشو میخورد.حالاا ایران با این موضع گیری مسیر ترانزیت با بالا را میندازه در ارمنستان و اذربایجان.هر دو تحت کنترل میگیره.بازی در نیارند.از انطرف ذاتش را به اذریهای اینطرف نشان داد.دیگه کم اعتبار شد.برای خروج از بن بست باید بره دست به دامن گرجستان بشه.اخه یکی نیست بهش بگه هر هفته یک نگاهی به نقشه بکن ببین کجا هستی
  • حسین ف IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    19 9
    علی اف تو سیاست آذربایجان غلام حلقه به گوش اسرائیلیها میباشد . او هیچکاره است و غرق در چاپلوسی برای غرب و اسرائیلیها شده است . آذربایجان یک کشور دیکتاتوری تمام عیار است و مخالفان آن قدرت عرض اندام را ندارند . علی اف قدرتمند نیست . علیرغم تخلفات بسیار زیاد در شیوه دمکراسی آذربایجان و حتی انتقاد آمریکا و غرب در این خصوص به این کشور چون مطیع سیاستهای آنها میباشد در عمل براحتی مخالفانش را از میان برمیدارد و یا با پول میخرد .
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    17 4
    درجواب ۰۸۰۲، ساده لوح خودتی. چرا توهین میکنی. ترکها عاشق ایرانن بیش از ۳۰۰۰۰ شهید تقدیم کرده اند
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      16 5
      کسی با ترکهای ایران کاری نداره که به خودت گرفتی!
    • مریم IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      14 3
      ترکهای عزیز هموطنان غیور و مهربان ما هستند.خدا حفظتون کنه.
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      13 2
      داداش جو نده آذری های ایران مردمان با غیرت و با تعصب هستن ولی عده ای پان طورک و تجزیه طلب مزدور اسرائیل و آمریکا هر روز با انتشار مطالب دروغین و تحریف واقعیات در حال بمباران فکری مردم شریف آذربایجان هستن که این اقدامات باید توسط وزارت اطلاعات رصد شه و عاملین آن به شدیدترین مجازات برسن
    • فقط یک ایرانی IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      6 1
      همیشه گفتیم بازم میگیم حساب ترک های غیور از پانترک های بی وطن جداست تمام
  • .. IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    2 0
    سلام.شما نمی خواید واقعیت رو باور کنید! .. یعنی فکر کنید،لائیک سکولار و بی دین و نژداگرا شدن، که برن یک گوشه بشین لذتش رو ببرن؟! نه رفت این سمت،تا با دین بجنگن و قدرت بدست بیارن
  • حیدر صالح IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    6 1
    لاریجانی همان حسن روحانی بود لاریجانی با تصوبی بیست دققیه برجام راه حسن روحانی را هموار کرد و معیشت مردم قیچی شد
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    3 5
    الهام وقتشه بدیم بره، واقعا به هر کی خوبی کردیم سواستفاده کرد
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    6 0
    جنگ قره باغ تعادل قدرت در قفقاز جنوبی از بین برد
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    11 2
    ارمنستان از 67 مسجد قره باغ 65 مسجد کاملا تخریب شده اند.
    • US ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      11 5
      (این کامنت به معنای تایید آمار نیست) دو مسجد باقیمانده هم دست صهیونیسم، و پانترکیسم گرگ پرست افتاد، سرکوبی شیعیان در جمهوری جعلی باکو رو هیچ وقت فراموش نمی کنیم
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    6 2
    رفتید تو خاک طرف بدون اجازه . هیچ وقت اهل جنگ نبودید.
  • علی IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    8 0
    روحانی و لاریجانی شخصیتهای محبوب جامعه هستند!!!!!!!! محبوب هستن یا منفور؟
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      8 0
      حتما منفور شک نکن
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    2 2
    دهان هائى درمنطقه ما دراجاره كد خدا هستند واو درراستاى اهداف خود حرفهاى لازم را براى گفتن ميگذارد چون كدخدا اهل طهارت نيست اكثراين دهانه بوى بد ميگيرد ومردم از كنار اجاره دهنده دهان متفرق ميشوند ودربهترين حالت به انزوا ميروند
  • GB ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    6 6
    علیف عددی نیست
  • مجید IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    6 2
    ایران کشور پهناور و بزرگیه چه بسا که در عرصه تاریخ خیلی پهناورتر هم بوده .گرگها و کفتارها می خواهند این کشور رو تکه تکه کنند تا راحت تر ببلعند .خیلی باید مواظب بود هم از لحاظ سیاسی هم از لحاظ نظامی و هم از لحاظ اینکه مردم انقدر راضی و دلگرم باشند که پشت این ولایت و سرزمین پهناور همیشه با جیگر شیر وایستن . . .
  • محمدایوب IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    1 0
    غلامرضا نوری لطفا به این محبوب مردم بگو. بیا توی مردم. محبوب دلها اینقدربه عاشقانت بی وفایی نکن. دوسال که از کاخ بیرون نیامدی اکنون که کرونا ضعیف شده. نوری جان دست محبوب را بگیر بیا در جمع مردم. مردم بی تاب دیدن روحانی هستند.
  • محسن IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 0
    دوستان تحلیلگر!!!؟؟؟خیلی عجله نکنید.حداقل چهارسال صبرکنید.بعدقضاوت کنید.قبل ازروحانی رویادتون هست .مرادومنجیتون بود.آره عجله نکنید.البته فرقی نمیکنه .روحانی وغیرروحانی درایت داشته باشندبه فکرمردم نیستند.
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    7 4
    بجای نوشتن و نمایه نظرات خودتون و همپالگی هایتان، لطفا نظر مخالف را هم نمایه کنید هرچند که فقط خبرسازی می کنید، بنظرم کاملا حق با آذربایجان هستش، دست از قره باغ بردارین و بزارید آذربایجان راه خودش را برود و یک ارتش دیگر از جیب مردم و بیت المال در آنجا تشکیل ندهید
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      1 2
      چشم امر دیگه ای نیست؟؟ فکر کنم خیلی دلت میخواست بدون زبون بازی به جای آذربایجان بنویسی اسراییل تو کامنتت.خودتو به نفهمی میزنی دردت نمیاد؟؟
  • مریم IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    6 3
    هموطن عزیز.ایران یعنی اقوام ترک و لر و کرد و ترکمن و بلوچ و کرمانجی وعرب وفارس و ....که همه ما متحد کنار هم هستیم و یک وجب خاکمون رو به دشمن نمیدیم.مواظب باشید منافقین وطن فروشی که میان اینجا میخوان با نظراتشون بین اقوام اختلاف بندازن همون لشکر سایبری دشمنای ایران اند.همه ی ما همیشه ارزوی سربلندی ایران بزرگ رو داریم.
  • علی IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    2 0
    تو رو خدا بی کار بشینید بذارید محبوبیتتون از ۵ درصد به صفر نرسه عجیبه کسایی که باید تو دادگاه درحال پاسخگویی باشن ادعای دلسوزی برای جامعه و محبوبیت هم می کنن همینقدر که بدبختمون کردید بسه
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    9 7
    شاید حکمت این باشد که شیعیان آذربایجان مثل شیعیان عالم قیام کنند مقاومت آذربایجان باید فعال‌تر شود
  • احمد رضایی IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    2 1
    شما را بخدا مارا کمتر بخندونید . مطمئن هستم در مقابل آلام مردم و مشکلات جامعه بی‌تفاوت نمی‌نشینند و فعال می‌شوند؛ ا
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    4 1
    کامنت هارو آدم میخونه عقده و کینه ....
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      0 0
      نخوون مگه فرستادن دنبالت.
  • GB ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    1 0
    متوجه نیستند
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    4 2
    خوب یه جنگ بین ارمنستان و اذربایجان به پا کنید این دفعه طرف ارمنستان و بگیرید و قره باغ و برگردونید به ارمنستان تا کارتون راه بیفته
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 1
      منافق این کامنت رو باید به عبری مینوشتی یا انگلیسی که جنگ افروزهای واقعی بخوونن،هرچند که برای خوش رقصی همونا رفتار میکنی...مرگ بر منافق.
  • ایرانی IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    3 2
    دوستان گرامی فعال فضای مجازی چه ترک - آذری - فارس - تاجیک - کرد - ارمنی - ترکمن - بلوچ - ازبک - قرقیز و .... و حتی روس . لطفا زیاد به خودتان سخت نگیرید همه و همه هدف اصلی شان دسترسی به آبهای آزاد از طریق خلیج فارس به اقیانوس هند و از آنجا به دیگر نقاط جهان است. این هدف نه در زمان حاضر بلکه از زمان پیدایش اولین انسان در منطقه فلات ایران بوده و از این پس هم خواهد بود . به دلیل همین ویژگی خاص جغرافیایی فلات ایران است که در واقع اولین پدیده تمدنی بنام تشکیلات کشوری در ایران رسما آغاز شد و بنام اولین کشور تاسیس شده در تاریخ بشر شناخته میشود. لطفا دوستان زیاد خودزنی نکنند و بهتره عوض شاخ و شانه کشیدن برای همدیگر حواس همه به روباه پیر انگلیسی ( البته خیلی های دیگر هم الان یاد گرفته اند) باشد تا از سیستم ابداعی خودشان که البته برخی محققین ابداع آن را به ویلیام شکسپیر نویسنده شهیرانگلیسی نسبت میدهند یعنی تفرقه بیفکن و منفعت ببر نتوانند علیه همه ما استفاده کنند.
    • نیم دان IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      1 1
      دوست عزیزم که نامت را ایرانی ذکر کرده ای کاملا با شما موافقم و حکام و برنامه ریزان نجس بریتانیایی پشت بسیاری از توطئه های این منطقه غرب آسیا هستند اما در مورد شکسپیر کبیر بنظرم شما اشتباه میکنید ایشان انسانی بینظیر و پاک و بدور از سیاست شیطانی بریتانیا بوده گرچه در آن زمان این بریتانیای پلید امروزی هم نبوده و حکام موجه داشته.
  • روزبهانی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    3 4
    اسرار زندگی حیدر علی اف/ ریشه های کُردی خاندان علی اف ۲۶ آذر, ۱۳۹۸ تاریخ معاصر اسرار زندگی حیدر علی اف/ ریشه های کُردی خاندان علی اف یکی از بحث های مهم و هیجان انگیز این روزهای در برخی محافل سیاسی مسکو و باکو، ریشه های قومی خاندن علی اف و برخی دیگر از رهبران سیاسی قدیمی این کشور مانند محمد امین رسول‌زاده است. ریشه هایی که امروز در فضای اختناق آمیز جمهوری به اصطلاح آذربایجان مانند یک راز از آن محافظت می شود و کسی دوست ندارد چندان در این باره صحبت کند. حتی برخی از مدارک موجود در این باره نیز یا کتمان شده یا از میان رفته است. حیدر علی اف متولد سیسیان ارمنستان در 1923 است. سیسیان ناحیه از جنوب ارمنستان و نزدیکی مرز نخجوان است. خانواده وی از ایلات کُرد نخجوان بودند و پیش از آن که استالین دستور اسکان عشایر را ابلاغ کند، به صورت ییلاق و قشلاق زندگی می‌کردند. ارمنستان منطقه ای کوهستانی و نخجوان منطقه ای جلگه ای است و خانواده علی اف نیز در حال ییلاق و قشلاق بین این دو ناحیه بودند. استالین پس از جنگ جهانی دوم دستور مخصوصی با عنوان اسکان اقوام کوچ نشین صادر کرد و همه این خانواده ها یکجا نشین شدند. علیرضا علی اف، پدر حیدر از این گروه بود اما حیدر پیش از صدور دستور استالین به دنیا آمد و در نتیجه حین ییلاق در سیسیان ارمنستان دیده به جهان گشود. کردهای نخجوان در نزدیکی مرز ایران از کردهای شکاک، جلایی، کولایی، ایزدی ،کولی وند، بارقوشات،کنگرلوها بودند اما منطقه «شاهبوز» یعنی محل اقامت خانواده علی اف عمدتا محل سکنی عشیره شکاک بود و مورخان احتمال می دهند که آنها نیز از ایل شکاک بوده باشند. همچنین گمانه هایی در خصوص تعلق ایل وی به کردهای ایزدی وجود دارد. آن چه مشخص است اینکه علیرضا علی اف پدر حیدر علی اف، دارای دو همسر بود که یکی از آنها همچون خود وی کُرد و یکی دیگر ارمنی بودند. آنچه موضوع را جالب‌تر می‌کند این نکته است که حیدر علی اف از مادر ارمنی به نام «ساتانیک» بود. برخی از سیاسیون جمهوری آذربایجان مانند قربان محمد اف در برنامه های تلویزیونی به این موضوع اشاره کرده اند و شاهدهای زنده ای را برای ثبوت این موضوع بر روی خط آورده اند. علیرغم اینکه به نظر می سد حیدر علی اف پس از رسیدن به مدارج قدرت در شوروی، ترجیح داد تا کُرد به نظر نرسد، نشانه های مهمی از ریشه های کُرد حیدر علی اف
    • علی IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      4 4
      روانپزشک خوب سراغ دارم بدم شمارشو؟
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 1
      تقریبا تمامی آذربایجانی ها اینو می دانند عزیزم فقط شما نیستید فقط دیگه کار از کار گذشته مثل ساقه یهودی سعودی ها که عرب ها تقریبا آگاهند کاری نمی تونن
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      2 1
      آره قربون دستت براش بیا شماره رو بذار علی جان.
  • امیر شجاع IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 0
    سلام ببخشید 8سال رئیس جمهور بودن وکمک دست روحانی آقای لاریجانی بود آقای نویسنده محترم لطفاً این حرف ها ی را می‌نویسید از طرف خودت نظر بده نه مردم مردم بیدار هستن از قیافه حسن روحانی دوست راستش در مجلس حاجی لاریجانی تا نمایید شروع ب انتقاد میکردم نمی‌داشت دقیقه بگذره ساکت ساکت وقت تمام لازم نکرده نظر بدن بشینم بازنشستگی بگیرن کاری که میکردم نکردن ضربه زدن
  • حسین IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    5 2
    ایران بر اساس اعتقادات و جوانمردی عمل می‌کنه بقیه کشورها بر اساس منافع ، فردا فلسطین آزادبشه همین اردوغان قبل از همه میره میشه متحد درجه یکشون ، همسایه‌ها وقت تنگی به سراغ ایران میان خرشون از پل گذشت دم در میارن ، وقتشه که در سیاست خارجیمون تجدید نظر کنیم.
  • گل علی IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    2 0
    در جواب متن بالا که خواست علی لاریجانی را تطهیر کنه، مجلس لابی، همدستی با روحانی در همه جا از جمله برجام ۲۰ دقیقه ای، رفتار قبیله ای ، غیر مردمی بودن، امضای استیضاح و پس گرفتن شبانه امضا، تجقیر ایران کوانتوم و هسته ای و رادار و نانو و زیردریایی، پهباد و ... با اینکه فقط با پوست بره میتونه تهاتر کنه و ... این هم یکی مثل روحانی هست، از مشرق بعید بود.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    7 5
    اینکه شما طبق بخشنامه دولت اجازه ندارید نام ترکی برای محل کسبتان انتخاب نمایید یا حق نامگذاری فرزندتان به ترکی را ندارید، ممنوعیت نیست؟ یک مدرسه در کشور نشان دهید که در آن جا ادبیات زبان ترکی تدریس می شود؟
  • DE ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    7 7
    علیف یک یهودی پنهان و دشمن شیعیان است .
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 1
    روحانی حالا نفس راحتی میکشد هم از تحریم شیطان بزرگ و هم از اذیت و آزار دلواپسا!
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    6 4
    جمهوری اسلامی باید سیاست مدارا و خویشتن داری با دولت باکو را کنار بگذارد این نمک نشناس ها بزرگترین دشمن ایران هستند
  • b IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    8 6
    فرستادن کمامیون ها به قره باغ نقض حاکمیت کشور آذربایجان است
  • shakiba IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    4 1
    من موندم ملتی ک اینجوری باتحکم و خودشیفتگی کاذب میان کامنت میزارن و تجزیه تحلیل میکنن اوضاع مملکت رو چرا موقع انتخابات نمیرن واس ریاست جمهوری شرکت کنن؟برید جون من شاید شما ریس جمهورشدید ماهم ب نوایی رسیدیم بابا.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 0
    غلامرضا کوری بهتر بهش میاد . مسبب همه آلام مردم همین دونفر روحانی و لاریجانی با سیاهی لشکر اینها مثل عباس آخوندی و سیف و ربیعی و شهردار هفت تیرکش و .... هست .
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    1 0
    نشسته ام ببینم آه مردم مظلومی که از عملکرد آقایان کشته شده اند چگونه می گیرد آه کارگران آه مستضعفینی که حتی نان هم برایشان سخت است تهیه کنند اه مستاجرانی که زندگیشان از هم پاشیده و آه جوانانی که نمی توانند دیگر ازدواج کنند ....
  • ف GB ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    6 7
    آذربایجان و ترکیه هیچ عددی در هیچ زمینهای نیستند..هر دو غلام یا آمریکا یا روسیه هستند
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    4 5
    شیر از وزوز مگس ازجا بلند نمیشه فقط دم شو تکون میده اینها می خواهند ما را تست کنند حساس نشین این میان عده ای لذت می برند از ازار ایران حالا یکی پیش توپچی ترقه زده عربستان هم میخواست جنگ رابه داخل ایران بکشه چه بود وچه شد دشمنان ما عده ای احمق اند وزود بادی میشن!
  • DE ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    2 2
    لا یا رو ...!! نیدونُم .ولی مطمئن هستم مردم در مقابل آلاف و الوف اینها و مشکلاتی که برای جامعه بوجود آوردند بی‌تفاوت نمی‌نشینند و فعال می‌شوند؛ اما اینکه حتما در قالب حزب خواهد بود یا نه را نمی‌دانم و نمی‌توانم در این مورد اظهارنظر کنم. اصولا مردم حزبی عمل نمیکنند جمعیتی ریشه ظلم را میزنند.
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 0
    اینکه سخنگوی فراکسیون مستقل ولائی روحانی و اون یکی دیگه رو دارای محبوبیت اجتماعی فرض میکند را داشته باشید و باقی را خودتان تحلیل بفرمائید!
  • سید روح اله GB ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    4 4
    الهام علی اف شبیه صدام حسین است با این تفاوت صدام حسین چنتا موشک شمت اسرائیل شلیک کرد و توی جنگ مقابل آمریکا اندکی ایستادگی کرد و الهام غلام حلقه به گوش اسرائیل و آمریکا است ولی سرنوشت هر دوتاشون یکیه. ببخشید تجدید نظر کردم الهام بیشتر شبیه اشرف غنی هست تا ببینیم سرنوشت چی در چنته داره!
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    1 0
    برو بابا تو يكي پدر مردم رودراوردي
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    1 0
    آلام مردم درنفس کشیدن روحانی و لاریجانی است هشت سال نامردی و خیانت اینها و اذنابشان باید محاکمه شوند و به سزای اعمالشان برسند خداوند عذابی دردناک در دنیا و آخرت نصیب اینها کند
  • مهران IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    1 0
    با سلام چرا بازخواست روحانی شروع نشده؟
  • سعید IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 0
    از شخصیت های محبوب!!!!!!!!! و تاثیرگذار هستند.خدایا بعضی ها با چه رویی صحبت می کنند.دروغ گناه است خصوصا اگر اینقدر تهوع آور باشد.
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    2 3
    ترکیه به دنبال مصادره نفت و گاز آذربایجانه هرکجا پول باشد ترکیه اونجاس. ایران با اذربایجان قرابت فرهنگی و مذهبی دارد
  • سعید IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    1 0
    چقدرم روحانی و لاریجانی محبوب جامعه اند... یا تعریف اینا از جامعه فرق داره یا جامعه شون یه چیز دیگه ست....
  • سعید IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 0
    عجب به شهردار ربط نداره پس به کی ربط داره؟
  • خطاب به علی اف IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    2 3
    بهتره اسراییل و دوستانش تحرکاتون رو در مرزهای ما کنترل کنن وگرنه آینده ی خوبی نخواهند داشت
    • فقط یک ایرانی IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      2 2
      احسنت همه ی اینا نشون دهنده ی آخرین تلاش های صهیونیست هاست ایران خیلی مراعات کرده چون نمیخواد به شیعیان آسیبی برسه ولی اگر مجبور باشه دیگه هیچی جلودارش نیست اینو باید به نادان هایی گفت که به علیف تکیه کردن و فکر میکنن ایران چیزی نمیگه از روی ضعفه !!! آمریکاش داره دمشو میزاره روی کولش میره !
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    2 0
    اصلاح‌طلبان گوشه نشین، بیخودی به خودتون زحمت ندید واخبار وجنجال پراکنی کنید. گل سر سبدتون رفسنجانی و روحانی یا فریدون بود که هنر نوکری خودشون رو به انگلیس به نمایش گذاشتن و مملکت و مردم رو به روز سیاه نشوندن.برای همه بهتره این حزب بره به جهنم.
  • FR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    1 1
    ممنون از مشرق
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 0
    آقای نوری میشه کمی چشم خودت رو باز کنی و واقعیت ها را ببینی امیدوارم بعضی از اسامی و تصاویر از ذهن جامعه پاک شود و هرگز در هیچ مکانی دیده نشوند. باید جوابگوی خسارتهایی که وارد کرده اند باشند.
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    1 1
    هم وطن گرامی شما چرا شیون میکنی الهام علیف ضد اسلامه وتربیت شده کمونیست و پایگاهی در کشور آذربایجان ندارد همین جنگ قره باغ اگر نبود الهام رفتنی بود
  • بورخان انرژی IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    2 2
    الهام علی یف همان صدام ۱۳۵۴ میباشد۔ تا پنج سال دیگه پول خفه اش کرده و باید یجوری خرجش کنه، که متخصصان جنگ افروز طرح های خوبی دارند۔ بعد از جنگ مشکلات همه حل میشه،
  • بافقی IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 0
    اقای نوری خدایش حیف
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 0
    محاکمه حائنین وغربگدایان ایکه عمدا وقربتا الی الشیطان تورم ده برابرو در4 سال بمردم تحمیل وبادلار ساختگی 4200 تومنی ذخیره ارزی کشورو بحلق طرفداران وعده ای خاص ریخت .ودهها تن طلای کشورو تحت نام سکه به اسرائیل فرستاد تا مردمو ازنظام عصبانی وشورشو جنگ داخلی جهت رسیدن به امیال شیطانی اربابش راه بندازه.خاسته ملیس مصادره اموال نامشروعشون واعدام انهاس
  • سلمان IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 2
    فکر نکنم پخش کنید ولی میگم تو ایران یک نفر پانتورک وجود خارجی نداره اگر رزمایش هست چرا اعلان و چرا قبل اون که به دست ارمنستان بیفته تو سی سال نبوده
    • فقط یک ایرانی IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      1 0
      یعنی میخوای بگی ایرانی که در هر دو جنگ طرف باکو را گرفت الان داره از باکو یک دشمن میسازه ؟؟؟ ایران خیلی سال پیش برای باکو شهید داده جناب اینو خیلی جاها رسانه ای نکردن . چون اون زمان صهیونست ها ارمنستان را علیه شیعیان شیر کرده بودن اما دولت وقت به حرف غربی ها مستشاران ایرانی اخراج کرد و گذشت گذشت صهیونیست ها اینبار باکو را تجهیز کردن و الان هم در صدد این هستند که باز شیعیان را از بین ببرند اما به وسیله ی خود شیعیان !
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 0
    حسن روحانی و لاریجانی زنگنه نوبخت و جهانگیری باید بازخواست شوند، وضع موجود حاصل کار شبانه روزی برای انگلیس است
  • اویس IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    بهتراست لاریجانی راتطهیر نفرمایید یادمان نرفته حمایت ایشان از روحانی واصلاح طلبان را که مسبب وضع اسف بار کنونی هستند
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    بین مردم ایران و کشور آذربایجان اونی که شاه است حیدر ع است. شاه مشترک داریم نیازی به سخنان یک نماینده اذربایجان نداریم. بنام علی ع مردم ایران و آذربایجان تا ابد متحد باقی می مانند
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 0
    اصلا موضوع کمک ایران به اذربایجان یا کمک نکردن نیست اصلا موضوع ترک و فارس نیست موضوع این است کشورهای خاورمیانه کوچولو کوچولو شوند تا راحت توسط آن کشور بلعیده شوند. امسال اقای الهام هم انقدر ثروت و تضمین در کل دنیا دارد که برود راحت زندگیش را بکند و خاورمیانه در جنگ ابدی فرو برود مثل آفریقا.
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    روحانی 40 سال زخم بستر گرفته و مفت خواری کرده ج..... انگلیسی و مطمئن هستم در مقابل آلام مردم و مشکلات جامعه بی‌تفاوت است .و بره به درک....
  • اسی TR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    اصلا شیخ حسن ایران است یارفته کشور دوم خودش اینجوری که بوش میاد کلید با کلیدهای زنگ زده فرار کرده ورفته از ایران
  • سامان امیری US ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    چیزی بنام حزب در ایران وجود ندارد، گروه ها فقط میزان وفاداری شان به حکومت با هم فرق می کند
  • CA ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 0
    همین حرف ها نشون میده و ثابت میکنه که چرا باید حاکمیت قفقاز دست ایران باشه تا امثال این پادو ها نتونن تو جغرافیای ما سنگ اندازی و برای مردم منطقه ما ایجاد مشکل کنن
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 0
    بعید است که دشمن ونوکران داخلیش دیگر روی رو.... سرمایه گذاری کنند رو.... خدمتش به شیطان راکامل انجام داد دیگر نباید غصه بخورد
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    2 0
    دالان زنگور بی دالان زنگور .. ایران ذینفعه .. تمام وگرنه ایران ضربدر صفر میشه والسلام
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 0
      ضرب در صفر چنگیز خان و عهد و عیالش میشن،البته اسراییل رو از قلم نندازی!
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    نژادپرستی کار شیطان است.
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    نژادپرستی کار شیطان است.
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      1 0
      یه جور مینوشتی رجب بتونه بخونه،عبری یا استانبولگیلیش.
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    مردم قره باغ آواره شده به تو چه؟ چخبرته؟ تو ایرانی هستی بخاطر چندتا صدا و کلمه که بهش میگن زبان، داری دلسوزی کشور غریبه رو میکنی؟ امثال شما هستید که نقطه امید شیطان شده اید؟
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    خبری بد برای سیاست ترکیه/ اردوغان بیمار است ايسنا : نشریه فارن پالسی در مطلبی با اشاره به برخی شواهد و مدارک در خصوص وضعیت جسمانی "نامناسب" رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از احتمال عدم کاندیداتوری مجدد او برای این سمت می‌نویسد.
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    0 0
    مرگ بر اسراییل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    0 0
    روحانی خودش باعث این همه آلام مردم است
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 0
    روحانی خودش باعث و بانی مشکلاته.
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    2 0
    چرا حسن روحانی را محاکمه نمی کنید ؟ از چی می ترسید ؟
  • دهاتی IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    0 0
    این اقای نماینده لطفا اسانی حامیان روحانی ولاریحانی را منتشر کند اما اقای الهام اینقدر بیشعور هست که تمی فهمد یه همسایه ضعیف چقدر می نگتواند دردسرساز یا بدرد بخور باشد تا چه برسد به یو همسایه ی قدرتمند ولی احتمالا ایشون هیچ وقت تو زندگیش همسایه نداشته وتازه به دوران رسیده
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    1 0
    افای روحانی باکمک دوستان اصلاح طلبش باعملکرد دنبال رفع الام کدخدا بوده نه مردم والبته ساکت نخواهد نشست چند صباحی دیگر که ابها از اسیاب افتاد ومردمی که با انتخاب او شادمانه نوای خر برفت وخربرفت سر دادند .دوباره ظاهر وبه کذابی ونیرنگ وفریب ادامه خواهد داد
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    2 0
    چرا حسن روحانی را بازخواست نمی کنید ؟؟؟ ملت فقط منتظر محاکمه فوری هستند .
  • زدم IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    نفوذ اطلاعات کامل صهیونیست بر ایران و ارایه اطلاعات به آذری ها و اقتصادی خراب و نارضایتی مردم قطعا برگستاخی و هتاکی آذری ها افزوده
  • آریوبرزن IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    دوستان عزیز اصلا نگران نباشید ، مردم غیور آذربایجان ایرانی اصیل بوده و هستند
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    خواست مردم ایران فقط محاکمه سریع ح... روح.... است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس