کد خبر 1273741
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
ناتو نمایه

پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داد که لغو قرارداد خرید زیردریایی‌های فرانسه توسط استرالیا، پیامدهایی را برای ناتو به همراه خواهد داشت.

به گزارش مشرق، پیمان آتلانتیک شمالی روز شنبه گفت که اختلاف بر سر قرارداد زیردریایی استرالیا میان فرانسه و آمریکا، بر همکاری نظامی داخل این ائتلاف تاثیر نخواهد گذاشت.

ناتو اضافه کرد:‌ «لغو قرارداد زیردریایی استرالیا، پیامدهایی در پی خواهد داشت اما این موضوع بر عملکرد ناتو تاثیر نمی‌گذارد».

بیشتر بخوانید:

فرانسه: آمریکا و استرالیا دروغ می‌گویند

پیمان آتلانتیک شمالی اضافه کرد که استرالیا شریکی مهم برای این پیمان به شمار می‌آید اما بخشی از ناتو نیست.

این در حالی است که «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز امروز هشدار داد که توافق آمریکا و انگلیس با استرالیا، پیامدهایی را برای آینده پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)‌ به همراه خواهد داشت.

سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا بامداد روز پنجشنبه توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند. برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد.

پس از اعلام این توافق، وزیر امور خارجه فرانسه از تصمیم استرالیا در خصوص ترک توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با این شرکت فرانسوی به‌شدت انتقاد کرد.

لودریان گفت: «این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه مبتنی اعتماد برقرار کرده‌ایم. این اعتماد تضعیف شده است. و امروز من از فسخ این قرارداد عصبانی هستم».

با این حال یک مقام آمریکایی که نمی‌خواست نامش فاش شود روز پنجشنبه به«خبرگزاری فرانسه» گفت:‌ «مقامات ارشد دولت پیش از اعلام این توافق با همتایان فرانسوی خود در تماس بودند تا درباره این معاهده گفت‌وگو کنند».

از سوی دیگر نخست وزیر استرالیا نیز انتقادات فرانسه را رد کرده و گفت، در دیدار با ماکرون به او گفته بود ممکن است کشورش از توافق ساخت زیردریایی اتمی خارج شود.

دولت فرانسه جمعه شب و در ادامه کشمکش‌ها بر سر قرارداد نظامی اخیر میان آمریکا و استرالیا سفیرانش در این دو کشور را برای مشورت فراخواند.

فرانسه همچنین روز جمعه در اعتراض به اعلام توافق همکاری دفاعی جدید میان آمریکا، انگلیس و استرالیا جشنی مشترک با آمریکا را که قرار بود در سفارت فرانسه در واشنگتن برگزار شود لغو کرد

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    2 1
    خائن ترین کشور فرانسه است خوب بسرش آوردن کم به سر ما ملت ایران آورده بد عهدی خوب شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس