ادامه تنش پاریس با لندن و واشنگتن؛ نشست وزیران دفاع فرانسه و انگلیس لغو شد

در ادامه تنش میان پاریس با لندن و واشنگتن به دلیل توافق اخیر این دو کشور با استرالیا، فرانسه نشست وزیران دفاع این کشور با انگلیس را لغو کرد.

به گزارش مشرق، نشست وزیران دفاع انگلیس و فرانسه که قرار بود طی هفته جاری برگزار شود لغو شد.

«بن ‌والاس» وزیر دفاع انگلیس قرار بود نشست دو روزه دوجانبه‌ای با «فلورنس پارلی» همتای فرانسوی خود در لندن داشته باشد اما این دیدار به دلیل تنش اخیر در روابط پاریس با لندن و واشنگتن به دلیل قرارداد زیردریایی هسته‌ای با استرالیا لغو شد.

«پیتر ریکت» مشاور سابق امنیت ملی انگلیس با تایید این خبر گفت که این نشست به تعویق افتاده است.

سران کشورهای آمریکا، ‌ انگلیس و استرالیا بامداد روز پنجشنبه یک توافقنامه برای همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند. برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد.

پس از امضا شدن این توافق، استرالیا اعلام کرد که  توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با فرانسه را فسخ خواهد کرد.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در واکنش به این قرار داد گفته بود: «این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه مبتنی اعتماد برقرار کرده‌ایم. این اعتماد تضعیف شده است. و امروز من از فسخ این قرارداد عصبانی هستم».

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران، هدف اصلی و پنهان از تشکیل این معاهده را تقابل با نفوذ روزافزون چین در شرق آسیا و دیگر مناطق جهان دانسته‌اند.

سفیر فرانسه در استرالیا توافق نظامی واشنگتن-لندن-کانبرا را «خیانت و اشتباهی بزرگ» توصیف کرد و گفت، مقامات ارشد فرانسوی پس از اعلام رسانه‌ها از لغو قرارداد زیردریایی اتمی با استرالیا مطلع شدند.

فرانسه همچنین در اعتراض به این اقدام استرالیا و توافقش با آمریکا و انگلیس، سفیرانش را از کانبرار و واشنگتن برای مشورت فراخواند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    تنش و منش بذار کنار دیوونه بازی در نیار ، بیا برا یکبارم شده مث آدم سر قولت ایستادگی کن و وظیفتون انجام بدهید قراردادهای ک با ایران امضاء کردید واسه تحویل هواپیماهای مسافربری ایرباس برای ایران معاملش تموم کن تا چشمان دشمنان مشترک مون از حرص و عقدگی کور شوند....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس