کد خبر 1274140
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۸
آمریکا فرانسه

اگر از کینه تاریخی فرانسه و انگلیس بگذریم، از این نکته نمی‌توان به سادگی گذشت که سخنان دولت فرانسه در مورد آمریکا پرده از «ماهیت رنگ به رنگِ» آمریکا برای همپیمانان بسیار نزدیکش نیز پرده بر می‌دارد.

به گزارش مشرق؛ در حالی که در پی پیمان امنیتی آمریکا با استرالیا و انگلیس، روابط میان واشنگتن، کانبرا و لندن با «پاریس» به شدت تیره و تار شده، وزیر امور خارجه فرانسه از بروز یک بحران جدی خبر داده و گفته شرایط موجود بر تعریف استراتژی دفاعی ناتو سنگینی خواهد کرد؛ او همچنین این کشورها را دروغگو، دو رو و فرصت‌طلب خواند. فرانسه همواره از متحدین و نزدیکان آمریکا بوده است!

همین هفته گذشته بود که انگلیس، آمریکا و استرالیا در تلاش برای آنچه «مقابله با قدرت فزاینده چین» نامیده‌اند از امضای یک پیمان ویژه – موسوم به «آکواس» یا «AUKUS» –«برای به اشتراک گذاشتن فناوری‌های پیشرفته دفاعی» خبر داده‌اند. کانبرا می‌گوید این شراکت به استرالیا امکان می‌دهد برای اولین بار زیر دریایی‌هایی با نیروی محرکه هسته‌ای بسازد. به همین دلیل روز چهارشنبه گذشته، قرارداد عظیم ۵۶ میلیارد یورویی را که در سال ۲۰۱۶ با فرانسه برای خرید ۱۲ فروند زیردریایی‌ امضا کرده بود، فسخ کرد تا ضمن عصبانی کردن فرانسه، قرارداد دیگری به نام آکوس برای خرید همین اقلام با آمریکا و انگلیس امضا کند. فرانسه این ماجرا را «خنجر از پشت» توصیف کرده و چند روزی است، ضمن فراخواندن سفرایش از دو کشور آمریکا و استرالیا، خطاب به جهانیان فریاد می‌زند: «آمریکا دو رو و دروغگو است. به این کشور اعتماد نکنید!».

بحران بی‌سابقه و انگلیس هیچ کاره است

«ژان- ایولو دریان»، وزیر خارجه فرانسه که در بخش خبری شامگاهی شنبه شبِ شبکه دولتی «فرانس ۲» حضور یافته بود، از احضار سفرای کشورش از واشنگتن و کانبرا دفاع کرد و در سخنانی تند که همچون اقدام احضار سفرا بی‌سابقه بود، گفت: «یک بحران جدی میان ما وجود دارد. این وضعیت، که برای نخستین بار در تاریخ روابط پاریس و واشنگتن به وجود آمده، بسیار نمادین است. پای دروغ، دورویی، قطع اعتماد و نادیده گرفتن در میان است و به این ترتیب، اوضاع بین ما و آنها [ایالات متحده] خوب نیست». وزیر خارجه فرانسه همچنین در مورد فرا نخواندن سفیر این کشور از لندن اینطور پاسخ گفت: «احتیاجی به این کار نبود. ما با فرصت‌طلبی (اپورتونیسم) دائمی آنها آشناییم. بریتانیا وسط این بحران هیچ‌کاره است».

وزیر خارجه فرانسه همچنین هشدار داد یا به تعبیر بهتر «تهدید کرد» این توافق پیامدهایی را برای آینده پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ‌به همراه خواهد داشت. اگر این سخنان را در کنار سخنان گذشته رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر مرگ مغزی ناتو و کوشش اخیر او برای به راه‌انداختن «پیمان دفاعی اروپاییِ» مستقل از آمریکا را ببینیم، کم و بیش متوجه بحرانی که در ارکانِ سیاسیِ غرب افتاده خواهیم شد. در این میان واکنش استرالیا نیز به این اعتراض‌های شدید جالب توجه بود.

به گزارش فارس، «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا در دفاع از توافق با آمریکا و انگلیس و رد انتقادهای فرانسه اعلام کرد که کانبرا درباره زیردریایی‌های فرانسوی نگرانی‌های عمیقی داشت. موضع‌گیری که به نظر می‌رسد بر خشم فرانسوی‌ها خواهد افزود. مسئولان آمریکا اما سیاست «نادیده گرفتن» را همچنان ادامه می‌دهند؛ همان سیاستی که درباره افغانستان و التماس‌های دولت صد در صد آمریکایی اشرف غنی اتخاذ و این کشور را دو دستی تقدیم طالبان کردند.

گفتنی است، اگر این سخنان تند از فرانسه نسبت آمریکا و استرالیا جدید باشد، اما سخنان تحقیرآمیز لو دریان در مورد انگلیس ریشه در کینه تاریخی فرانسوی‌ها نسبت به انگلیسی‌ها دارد. این مسئله بین مردم و رسانه‌های فرانسه نیز بازتاب منفی فراوانی داشته است و در پاریس، از «سیلی محکم»، «شکست سنگین»، «همانندی بایدن و ترامپ در پیمان‌شکنی» و «غیر قابل اعتماد بودن آمریکا» و... صحبت می‌شود.

البته اگر از کینه تاریخی فرانسه و انگلیس بگذریم، از این نکته نمی‌توان به سادگی گذشت که سخنان دولت فرانسه در مورد آمریکا پرده از «ماهیت رنگ به رنگِ» آمریکا برای همپیمانان بسیار نزدیکش نیز پرده بر می‌دارد؛ «غیرقابل اعتماد بودن یانکی‌ها» تنها برای دولتِ افغانستان نبود که کاخ خیالی خود را بر پایه اعتماد به آمریکا ساخت، یا حتی برای غربزده‌های کشور خودمان ایران که 8 سال تمام، رویای لغو تحریم را با دیپلماسی التماسی در سر پروراند و در پایان با صدها تحریم اضافه، ناامید برگشت. این «خانه پوشالی» برای دوستانِ واشنگتن نیز دوامی ندارد که خانه «لانه عنکبوت» است. باید توجه داشت که این اقدام در کل جبهه غرب نیز شکاف ایجادکرده و سخنان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که با اعلام پیمان دفاعی مشترک میان آمریکا، انگلیس و استرالیا تأکید کرد «راهبرد منطقه‌ای این اتحادیه باید تقویت شود»، نشان می‌دهد که بحث اروپای مستقل از آمریکا بار دیگر اهمیتش را عیان کرده است.

دیروز فرانسوی‌ها نوشتند: «بایدن همان ترامپ است بدون توئیتر»!

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    34 1
    به حول و قوه الهی آتشی به جان این ها افتاد که نگو و نپرس..خخخخ
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      10 0
      باآرزوی جنگ و نفاق مابین امریکا و فرانسه کثیف
    • زیبا تاج حجار IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      3 2
      خیلی خیلی دلواپس شدم من عاشق دواتیشه ی غرب و غرب گرایی ام که متاسفانه در کشور بیخود و بیجهت و دُوییست سال عقب افتاده و بیفرهنگ و جهان سومی ایران متولد شدم و همیشه دوست داشتم یک فرنگی با چشمهای ابی باشم همیشه قدم زدن در شانزلیزه و سلفی با مجسمه ازادی ارزوی من بود الان نمیدونم چیکار کنم واقعا موندم چرا الیزه و کاخ سفید جونم کاری میکنند که این پشمالو های حزب اللهی زبونشون سر من دراز بشه که دیدی گفتیم اینا گرگ هستند و به هم رحم نمیکنند ای داد بیداد نکنه باز جنگ جهانی راه بندازین و اون همه بنز و پورشه و بوگاتی های ناز و خوشکل و نایس را خاکستر کنین
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      2 1
      دوستان هر کسی خواست عوارض مصرف جنس نامرغوب توسط کسی که آی کیوش از قبل هم کمتر از آی کیوی یونجه بوده رو مشاهده کنه میتونه کامنت این باصطلاح زیبا تاجدرو بخونه!!! خخخخخ
  • شسم IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    22 1
    امريكا دورو و دروغگوست ؟! نيست فرنگى ها خيلى راست گو و شرافتمندند ! پدرسوخته ! از شما اروپائى ها عوضى تر مگر خدا آفريده ؟! ريشه همه شيادى ها و عهد شكنى ها خود نامردتونيد البته انگليس نسبت به همه تون در حرامزادگى و غارتگرى فضل تقدم داره اما شما فرانسوى هاى مغرور هم نبايد مظلوم نمائى كنيد خدا ميدونه وجودتون مالامال از خباثته ايشالا اين رذالت ها و پيمان شكنى ها همچنان در ميان خودتون برقرار و ادامه داشته باشه ، شايد مردم دنيا لحظه از شرور شيطنت شما شيادها در امان باشند.
  • mojtaba SE ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    5 1
    مقدمه..فرانسه در سال 1800 میلادی کلک رو خورد..بعد از شکست اسپانیا و نفوذ انگلیس در قسمت امریکای شمالی و تشکیل دولت امریکا در سال 1776 و کوتاه آمدن امپراطوری فرانسه که تمام کانادا و چنوب امریکا در دستش بود.اولین شکست یا گول خوردن از انگلیسیها شروع شد..با تشکیل دولت انگلیسی زبان امریکا ,آرزوی 300 ساله انگلیسی ها بر آورده شد یعنی هنری چهارم که نگران نابودی چزیره منزوی انگلیس بود و همیشه از فرانسه هم نفرت داشت و هم میترسید که انگلیس و انگلیسی زبانها رو نابود کنه.میگفت ما باید زبان خودمان را گسترش دهیم...در سال 1800 توماس جفرسون در امریکا.الکساندر دوم در روسیه و ناپلئون در امپراطوری فرانسه که صاحب اروپای شمالی و بالکان و کنترل کامل ایتالیا(کاپیتالسیون بود) و بلژیک و سوئیس و هلند ووو بود. و در امپراطوری ایران فتح علی شاه..دورن کلونیالیزم فرانسه .روسیه ...انگلیس فرانسه رو خر کرد و توماس جفرسون جنوب امریکا رو از فرانسه خرید با 25 میلیون دلار که امروز 25 ایالت امریکا شده تا مرز مکزیک..و ناپلئون با پول و ارتش یک میلیونی که شاهکاری بود در تاریخ وارد جنک و یکه تازی برای تنها قدرت جهانی شد.اما ارتش او شکست خورد و روسیه کل اروپا رو زیر کاپیتالسیونش برد.فرانسه شد این فرانسه امروزی و امپراطوری اطریش شد اطریش امروز..اما انگلیس با خیال راحت امریکا رو قویتر کرد..فرانسه مرد در تاریخ 1815 عملا..اما در اوایل 1900 امریکای نو ظهور وارد برنامه ریزی برای تسخیر جهان شد به دستور انگلیس پدر واقعیش..که اروپا رو اول از روسیه پس گرفت و آلمان قیصر رو بجان رومانف انداخت.و شکست خورد و 20 سال بعد آلمان نازی رو بجان روسیه انداخت که شکست خورد و روسیه دوباره صاحب اروپای جنوبی شد..و امریکا هرگز نتوانست برای نابودی روسها از سلاح اتمی استفاده کنه چون روسها هم بمب اتم داشتن.و دنیا از 1952 تا کنون زیر کارگردانی و حفاظت آنها از دست فاشیسو انگلیسی زبانها نجات پیدا کرد..وووو..اما فرانسه که از 1900 کمی انگلیسیها تو بازیهای مثلا بزرگ بازیشون دادن فقط نقش یک فاحشه سیاسی نوکر صفت بی ارزش رو داشت.البته انگلیس هم بعد از امریکا تونست کانادا و استرالیا و نیوزلند که زیر دست ملکه انگلیس هستند رو صاحب بشه....فرانسه در تاریخ تا جنگ ناپلئون همیشه بهترین دوست روسیه بود که تونست امپراطوری بزرگش رو از سال 1700 با خیال راحت در ز
  • mojtaba SE ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    4 1
    در زمان پطر کبیر گسترش بده..اما کلک و ساده لوئی و به تعبیر سیاسی من سهل انگاری فرانسویها در کوته بینی و افکار احمقانه ناپلئون دنیا رو براشون خراب کرد.انگلیسیها امپراطوری ایران رو بجان روسیه انداجتن که نتیجه آن تجزیه ایران در شمال کشور و رفتن دولت قاجار زیز کاپیتالسیون روس شد یعنی دولتهای قاجار اجازه درسیاستهای خارجی نداشتن حق داشتن ارتش نداشتن (که ما ژاندرمری داشتیم)و حق تصمیم در قوه قضائیه هم نداشتن..که بین 1820 تا 1900که امریکا داشت قویتر میشد انگلیس رابطه چاکر صفتی و دزدیدن تکنیک از روسها خودش رو قویتر کرد و تونست تو هند و چین حا پا و مستعمره درست کنه و خراسان ما رو به اسم افغانستان جدا کنه و بحرین وکویت و ارک(عراق) و امارات وکویت وو درست کنه..البته روسها هم از سال 1907 و 20 سال قبلترش کمی ترسیده بودن که در تاریخ 1907 رومانف قرار داد تقسیم ایران رو امضا کرد با انگلیس که انگلیس صاحب جنوب ایران شد به پشتوانه حرمزاده اش امریکا..که البته امریکا دنبال نابودی روسیه بود که جنگ اول رو به وسیله قیصر شروع کرد .که ما هم انگلیسیها و امریکائیها برای نابودی ایران قحطی آوردن..اما لنین رئیس دولت شد و قرار داد 1907 رو لغو کرد که این بار امریکا با یک میلیون سرباز و سربازگیری از کل اروپا به لنین حمله کرد که در سال 1921 باختن که شد ایران امروز ما بدون کاپیتالسیون.اما نوکرها جیره خور انگلیس که روحانی آخریش بود...نه فرانسه نه کل اروپا میتونن تری که انگلیس بهشون زد رو پاک کنن..البته ما باید با هوشمندی و تهدید در خفاو کودتا تو کل مناطق جدا شده و انتخابات همه سرزمینهامون رو پس بگیریم..البته باید با روسها صادقانه در میان بگذاریم.چون روسها از اقوام ایرانی هستند..تاریخ تا قرن ششم میلادی جز مردم ما بودن در بالای خزر..روسها همیشه عاشق مردم ایران بودن و خوبی ما رو میخواستن این ما بودیم که احمق بودیم ..حتی ایوان کبیر که مغولها رو شکست داد تونست ایران شاه طهماسب رو قوی کنه و حتی تزار روسیه دنبال آدم کردن نادرشاه بود که بهش بفهمونه که کلونیالیزم داره میاد اما نادرشاه جواب داد من خودم همه رو حریفم با توپهام که رو شتر میزارم و شلیک میکنم و شمشیرم؟؟؟؟؟پاینده ابرقدرت ایران چو ایران نباشد تن من مباد..
  • mojtaba SE ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    6 0
    تا به امروز اروپا نون پادوئی انگلیس(انگلیس یعنی امریکا و کانادا و استرالیا و البته نیوزلند و ناپل)رو میخورد..اما امروز عملا داره همین داشتهاش رو حفظ میکنه.چون فهمیده که سران شانگهای اروپا رو هم خواهد گرفت..برای همین در اصل موضع دفاعی گرفت بهد از 140 سال جنایت..تمام انجام این قرار داد یک بازی سیاسی است که شکستش رو کم رنگ کنه..والا اصلا تو این دنیا امریکا جرات شلیک یک گلوله تو خلیج فارس نداره ,آنموقع مثلا بره برای چین و روسیه ارزاندام اتمی کنه؟؟فرانسه که روزی امپراطوری قوی سالهای 1700 تا 1812 بود .200 سال خودفروخته های فرانسوی تا مکرون به اینجا رسوندنش و حالا میگن این نوکرها که ارباب خیانت کرده بجای رسوائی وابستگی و نوکر صفتیشون..امروز ایران یک ابرقدرت است با پشتوانه 20 میلیون سردار سلیمانی و 2 میلیون خائن همتی طلب و 20 میلیون منفعل گیج.پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
    • پژمان IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      5 4
      آقا مجتبی عزیز یک نکته بزرگ رو نگفتی .اشتباه بزرگ جمهوری اسلامی در تمام این سالها این بوده که ملیت ایرانی و عرق ملی رو نه تنها نادیده گرفته بلکه باهاش مبارزه کرده و همین باعث شده که نتونه اکثریت ملت ایران را پشت خودش داشته باشه.هنوز هم دیر نیست اگه بتونه ایدئولوژی اسلامیش رو به نوعی با ملیت ترکیب کنه و نوعی مکتب ملی مذهبی رو ترویج کنه قدرتش در جذب مردم ایران چند برابر می شه
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      1 0
      هیچ کس در تاریخ ایران بیشتر از جمهوری اسلامی به ایرانیت خدمت نکرده انقلاب اسلامی با مرامش تمام اقوام از کرد و لر و ترک و بلوچ و فارس و عرب را گرد هم نگه داشته یک وجب از خاکش را شوهر نداده مهاجمان بی رحمی چون صدام را تارانده و مضمهل کرده رهبرش دایما بر زبان وادب ایرانی تاکید کرده و شب شعر برگزار نموده تا حد امکان بر محصول ایرانی تاکید داشته که حتی ملی گراترین ادمها (بظاهر ) ان را برنتافتند و دم از محصول خارجی زدند عمق نفوذش را تا هزاران کیلومتر امتداد داده از دکتر اسد بی اعتقاد به دین اما ازاده تا حماس سنی و حزب الله شیعه و یمن چهار امامی و امریکای لاتین بی خدا را تحت تاثیر خودش گرفته
  • IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    2 2
    آیا شما فکر می کنید که توی این 40 سال جلو آمریکا ایستادیم. آیا فکر نمی کنید که نقشه آمریکا دقیقا تغغیف کشورهای مسلمان و تخریب خاورمیانه بوده است. آمریکا تنها یک هدف در خاورمیانه دارد. آن نیز تضعیف جهان مسلمین با تفرقه اندازی و نفاق بین آنها. آیا شما فکر می کنید در کشور خودمان ارزش های والای اسلامی برقرار است؟ اگر جوابتان بله است. سخت در اشتباه هستید. آمریکا و اروپا دشمنان سرسخت مسلمانان هستند. فکر نکنید عرب ها خیلی از آمریکا خوششان می آید. هیچ کسی چاره ای ندارد. این قلدرها و بی شرف ها ارزش های ما را از ما گرفته اند. فکر نکنید با مرگ با آمریکا گفتن آمریکایی ها ناراحت می شوند. آنها اتفاقا بسیار هم خوشحال هستند. در هر کشور اسلامی آمریکا با روش خاصی در جهت نابود جهان اسلام است.
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    5 5
    حالا شما از هول حلیم تو دیگ نیوفتید!!!!...... اینا یه مشت شغال و کفتارن که میدونن چطور با هم کنار بیان!!!!.....
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      0 0
      اتفاقا فکر میکنم جنگ جهانی با بهانه ای کمرنگتر از این رقم خورد البته اصل داستان همان برتری طلبی و زیر اب هم را در استعمار و استثمار دنیا زدن بود که با جرقه ای گر گرفت
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    7 1
    فرانسه در اشغال آمریکا است بعد از دست بدست شدن فرانسه از رژیم هیتلری فرانسوی ها استقلال نداشته اند و کم کم مفهوم آن را هم در فهم فرانسویها را نیز نابود کرده اند.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    3 0
    خوب حال فرانسه رو گرفتن خخخ
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    1 0
    یک پیر فرزانه ای بود که چهل و خورده ای سال پیش از عبارت شیطان بزرگ برای آمریکا استفاده کرد. بی دلیل نبود. و البته سخن برآورد که رابطه با شیطان بزرگ برای همیشه باید قطع باشد.
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    1 0
    خیالتون راحت مواضعشون نسبت به ایران تغییر نخواهد کرد!
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    1 0
    این کشورها جنس همو خوب می شناسن: ««آمریکا دو رو و دروغگو است. به این کشور اعتماد نکنید!». این جمله سالها است از زبان حضرت امام و آیت الله خامنه‌ای تکرار شده، این اول کاره بارها این جمله را از زبان خودشان خواهیم شنید.
  • سید مرتضی IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 0
    دوستان این اختلاف هم از برجام نشأت میگره فقط مستتر کردن این رو که نگن آفتاب تابان برجام چه میکنه البته منظورم افتابه تابان برجام بود خخخخ
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 0
    جالبه آمریکا به نزدیکترین متحد خودش خیانت کرد حالا بعضیها در کشور ما سنگ آمریکا رو میزنند.لطفا بیدار شید چشمهاتون رو باز کنید اخبار رو دنبال کنید و ببینید آمریکاچه شیطانی هست که بنا بر شرایط حتی به نزدیکترین متحدهای خودش رحم نمیکنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس