کد خبر 1273691
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۷
وزیر خارجه فرانسه

وزیر خارجه فرانسه شامگاه شنبه در واکنش به توافق نظامی واشنگتن با کانبرا گفت که آمریکا و استرالیا دروغ می‌گویند.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه فرانسه در واکنش به توافق نظامی واشنگتن با کانبرا گفت که آمریکا و استرالیا دروغ می‌گویند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ‌ وی همچنین درباره فراخواندن سفیر این کشور در واشنگتن و کانبرا گفت که این موضوع عمق بحران را نشان می‌دهد.

وی همچنین هشدار داد که این توافق پیامدهایی را برای آینده پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ‌به همراه خواهد داشت.

  «ژان پی‌یِر تیبالت» سفیر فرانسه در استرالیا، روز جمعه در مصاحبه تندی، معاهده نظامی بین واشنگتن، لندن و کانبرا را «خیانت» و «اشتباهی بزرگ» توصیف کرد.

این مقام فرانسوی درباره تاریخ مطلع شدن رئیس جمهور فرانسه از قرارداد ساخت زیردریایی اتمی تحت معاهده همکاری میان استرالیا، آمریکا و انگلیس و لغو قراردادی مشابه میان پاریس و کانبرا گفت: «رئیس جمهور بعد از انتشار اخبار مربوطه در رسانه‌ها مطلع شد. بعد از آن تماسی تلفنی میان "فلورنس پارلی" وزیر دفاع فرانسه و "پیتر داتِن" همتای استرالیایی او صورت گرفت».

سران کشورهای آمریکا، ‌ انگلیس و استرالیا بامداد روز پنجشنبه توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند. برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد.

پس از اعلام این توافق، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه از تصمیم استرالیا در خصوص ترک توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با این شرکت فرانسوی به‌شدت انتقاد کرد.

لودریان گفت: «این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه مبتنی اعتماد برقرار کرده‌ایم. این اعتماد تضعیف شده است. و امروز من از فسخ این قرارداد عصبانی هستم».

با این حال یک مقام آمریکایی که نمی‌خواست نامش فاش شود روز پنجشنبه به «خبرگزاری فرانسه» گفت:‌ «مقامات ارشد دولت پیش از اعلام این توافق با همتایان فرانسوی خود در تماس بودند تا درباره این معاهده گفت‌وگو کنند».

از سوی دیگر نخست وزیر استرالیا نیز انتقادات فرانسه را رد کرده و گفت، در دیدار با ماکرون به او گفته بود ممکن است کشورش از توافق ساخت زیردریایی اتمی خارج شود.

دولت فرانسه جمعه شب و در ادامه کشمکش‌ها بر سر قرارداد نظامی اخیر میان آمریکا و استرالیا سفیرانش در این دو کشور را برای مشورت فراخواند.

فرانسه همچنین روز جمعه در اعتراض به اعلام توافق همکاری دفاعی جدید میان آمریکا، انگلیس و استرالیا جشنی مشترک با آمریکا را که قرار بود در سفارت فرانسه در واشنگتن برگزار شود لغو کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    9 0
    بله امریکا اینه
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 0
    آمریکا دوست و دشمن نمی شناسد برای رسیدن به اهداف خود از پشت به دوستان خود حتی فرانسه هم خنجر می زند نظام ایران برای انتقام و مجازات کشورهایی که به ایران ظلم کرده اند هیچ عجله ای نکند چون آنها مثل کرم همدیگر را از بین خواهند برد
  • علی IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 1
    ای‌جان عشق کردم حالا بسوزید! حق‌تونه
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    2 0
    بنظرم فرانسه برای تلافی میتونه انگلیس رو از فوتبال اروپا حذف کنه
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    3 0
    لطفا مقایسه شود با عکس العمل ایران نسبت به فرار توتال ،پژو و رنو از ایران
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 0
    فرانسه ، حتی برای اولین بار اگه شده باشه عقل داشته باشید و برای تلافی جویانه از آمریکا و انگلیس و مالیدن پوزشون بخاک بیاید همکاری های خودتان با ایران در زمینه های مختلف ادامه دهید و بیخیال تحریم های احمال شده از سوی آمریکا علیه ایران باشید...
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 0
    به نظرم در دنیای معاملات کشوری به بد عهدی فرانسه وجود ندارد!.در طول این سالیان همش منتظر بود تا اربابش عطسه کنه آنگاه تمام قرار دادش را با ایران به هم میریخت!؟.
  • AU ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    3 1
    چه دروغی؟ ما نمی خواهیم با فرانسه همپیمان باشیم. زور که نیست. فرانسوی ها آنگلوساکسون نیستند و در رده ی متحدان درجه دوی ما قرار دارند.
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    برای انتقام یا حداقل ترساندن آمریکا برای تکرار این کار می‌تونه پروژه نورد استریم ۲ را اجرایی کنه و از روسیه گاز وارد کنه . آمریکای ترامپ اینجوری نبود ، پول پرست بود ولی هیچ وقت به دوستش از پشت خنجر نمی زد . بین دوست خودش با دشمن فرق قائل بود . روابط آمریکا با متحدانش تو دوره ترامپ به قدی بالا بود ( البته آخرش خیلی داشت خراب می شد ) بایدن اثبات کرده از پشت خنجر میزنه . کاری که با افغانستان کرد رو الان با فرانسه انجام داد تو تقویت روابط با متحدانش هم خیلی ضعیف کار کرده .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس