سفیر فرانسه: استرالیا با لغو قرارداد زیردریایی اشتباه بزرگی مرتکب شد

سفیر فرانسه می‌گوید استرالیا با لغو قرارداد خرید زیردریایی از پاریس، یک اشتباه بزرگ دیپلماتیک را مرتکب شده است.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، پس از آنکه کانبرا با لغو قرارداد خرید زیردریایی هسته ای از فرانسه، یک توافقنامه امنیتی دفاعی جدید را با آمریکا و بریتانیا منعقد کرد، این اقدام با واکنش منفی و تند فرانسه روبرو شده است.

بر اساس این گزارش سفیر فرانسه در اظهاراتی روز شنبه تاکید کرده است که لغو قرارداد خرید زیردریایی توسط استرالیا یک اشتباه بزرگ دیپلماتیک بوده است.

ژان پیر تیبالت افزود: تصور می کنم این یک اشتباه بزرگ است، یک مدیریت بسیار بسیار بد همکاری و شراکت، زیرا این یک قرارداد نبود، این یک همکاری و شراکت بود که مبتنی بر اعتماد و تفاهم و صداقت مشترک است.

در مقابل سخنگوی وزارت خارجه استرالیا در اظهاراتی گفت: ما ناامیدی عمیق فرانسه از تصمیمی که بر اساس منافع ملی مان اتخاذ کرده ایم را درک می کنیم.

ند پرایس سخنگوی وزات خارجه آمریکا نیز گفت: فرانسه یک شریک و متحد مهم است و امریکا طی روزهای اینده برای حل و فصل این مشکل، با پاریس تعامل خواهد کرد.

به دنبال لغو قرارداد بزرگ استرالیا با پاریس برای خرید زیردریایی‌ها و عقد قرارداد جدید با واشنگتن به همین منظور، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه بامداد جمعه اعلام کرد که کشورش سفیران خود در ایالات متحده و استرالیا را برای رایزنی فراخوانده است.

لودریان در بیانیه‌ای گفت: «به درخواست رئیس جمهور فرانسه، من تصمیم گرفتم که فوراً سفیران خود را برای رایزنی در ایالات متحده و استرالیا فرا بخوانم. این تصمیم استثنایی با اهمیت فوق العاده آنچه که استرالیا و ایالات متحده در ۱۵ سپتامبر اعلام کردند، توجیه می شود».

پس از آنکه آمریکا، انگلیس و استرالیا روز پنجشنبه از امضای یک توافقنامه مشترک امنیتی-نظامی مشترک خبر دادند، فرانسه جو بایدن را متهم به زدن خنجر از پشت به پاریس کرده و گفته است بایدن همانند دونالد ترامپ رفتار کرده است، چرا که کاخ سفید تصمیم گرفته است تا فرانسه را از این پیمان مهم منطقه ای کنار بگذارد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا این توافقنامه را امضا کردند.

فرانسه رئیس جمهور آمریکا را متهم کرده است که در انعقاد پیمان نظامی-امنیتی با استرالیا از پشت به پاریس خنجر زده و مانند دونالد ترامپ رفتار کرده است.

توافقنامه جدید موسوم به AUKUS سه کشور مذکور این موضوع را در یک بازه زمانی ۱۸ ماهه مورد بررسی قرار خواهد داد که استرالیا چگونه می تواند به بهترین فناوری زیردریایی هسته ای دست پیدا کند که سریعتر و کاربردی تر از زیردریایی های متعارف فعلی باشد. با انعقاد این توافق، عملا قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری فرانسه با استرالیا برای توسعه زیردریایی هسته ای لغو شده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    یاد داستان گرگها افتادم، عجب اعتمادی بهم دارند.
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    4 0
    این غربی ها بخودشون رحم نمی کنند چه برسه به ما و سایرمسلمانان !! مثلا نحوه برخوردشون با ترکیه رو‌ببینید
    • ناشناس IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      6 0
      البته که کشورهای برادر چین وروسیه خیلی هوای مارو داشتند و در تحریم ما شرکت نکردند و رای در سازمان ملل ندادند!!!!!
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    1 0
    بین گرگ های جنایتکار اختلاف افتاده است. هر کدام سعی میکند سر دیگری را کلاه بگذارد. حالا ببینید این محورهای شرارت جهانی با کشورهای دیگر چه میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس