تظاهرات گسترده استرالیایی ها علیه قرارداد هسته ای با آمریکا

شهروندان استرالیا با برگزاری تظاهراتی خشم و مخالفت خود را از قرارداد تسلیحاتی کشورشان با انگلیس و آمریکا اعلام کرده‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از سی‌ان‌ان، هزاران نفر از شهروندان استرالیا با برگزاری تظاهراتی خشم و مخالفت خود را از قرارداد تسلیحاتی کشورشان با انگلیس و آمریکا اعلام کردند.

این اعتراضات از سوی گروه‌های ضدِ برنامه هسته‌ای و همچنین شهروندان استرالیا برگزار شده و معترضان خواستار لغو توافق تسلیحاتی اخیر شده‌اند.

ببینید:

فیلم/ اعتراضات خشونت آمیز علیه مقررات کرونا

اعتراضات در استرالیا پس از آن صورت می‌گیرد که سران سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا شامگاه چهارشنبه با امضای یک توافقنامه همکاری سه جانبه از آغاز برنامه ساخت زیردریایی با سوخت هسته‌ای برای استرالیا خبر دادند.

در همین ارتباط، شماری از وزرای کابینه استرالیا از جمله «اسکات موریسون» نخست وزیر این کشور روز پنج شنبه در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که «پیگیری فناوری زیردریایی با سوخت هسته‌ای به معنای آن است که استرالیا دیگر به برنامه ساخت زیردریایی متعارف از رده تهاجمی با شرکت گروه نیروی دریایی [فرانسه] ادامه نخواهد داد». طبق این بیانیه، «تغییرات سریع در حوزه امنیت منطقه‌ای، زیردریایی‌های متعارف را برای رفع نیازهای عملیاتی استرالیا در دهه‌های پیش رو نامناسب می سازد».

دولت استرالیا در بخشی دیگر از این بیانیه ابراز امیدواری کرد که همکاری نزدیک و مثبت با فرانسه ادامه یابد.

در مقابل، وزارت خارجه فرانسه نیز فسخ قرارداد مزبور از سوی دولت استرالیا را اقدامی تأسف بار خواند که با روح همکاری دوجانبه فرانسه- استرالیا همخوانی ندارد.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز در اعتراض به این اقدام کانبرا گفت: «مثل این بود که از پشت خنجر بزنید. ما بر پایه صداقت با استرالیا رابطه برقرار کرده‌ایم، حال آنکه این اعتماد خدشه دار شده است. من امروز از خاتمه یافتن این توافق عصبانی هستم».

وی همچنین گفت که از استرالیا و آمریکا بابت این اقدام توضیح خواهد خواست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس