نیویورک تایمز: فرانسه امکان خروج از ناتو را بررسی می‌کند

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: در سایه مشارکت امنیتی جدید (آکوس) بین استرالیا، آمریکا و انگلیس، پاریس به دنبال خروج از فرماندهی نظامی ائتلاف آتلانتیک شمالی "ناتو" است.

به گزارش مشرق، به نوشته این روزنامه، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در پاسخ به گام‌های محرمانه آمریکا و انگلیس برای فروش زیردریایی‌هایی اتمی به استرالیا موضع تندی را انتخاب کرد. استرالیا قرارداد خرید زیردریایی‌های معمولی از فرانسه را لغو کرده و این گام تنها شش ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه برداشته شده است.

این روزنامه اشاره می‌کند، یکی از ایده‌هایی که مطرح است خروج فرانسه از ساختار فرماندهی نظامی گسترده ائتلاف ناتو است که بعد از غیبت ۴۳ ساله در سال ۲۰۰۹ به آن پیوست. فرانسه سال ۱۹۹۶ از ساختار فرماندهی نظامی ناتو خارج شد و حضورش را به عضویت در ائتلاف محدود کرد.

این روزنامه افزود: به رغم اظهارات ماکرون در سال ۲۰۱۹ مبنی بر مرگ مغزی ناتو ایده خروج از این ائتلاف گامی "رادیکالی" است.

به نوشته این روزنامه، فرانسه احساس می‌کند به آن اهانت شده و راحت سیلی  آمریکا به صورتش را فراموش نخواهد کرد.

روزنامه نیویورک تایمز ادامه داد: فرانسه از زبانی بدور از دیپلماسی به خصوص دیپلماسی بین هم‌پیمانان استفاده کرد. اظهارات فرانسه شامل کلماتی نظیر "دروغ‌ها، دوگانگی معیار و وحشی‌گری و اهانت" بود. فرانسه همچنین سفیرش در آمریکا را برای اولین بار در سایه بحران‌ زیردریایی‌های هسته‌ای فراخواند.

کلمنت بون، وزیر فرانسه در امور اروپا امروز، سه‌شنبه گفت، توافقنامه تجاری و پیامدهای توافق امنیتی موسوم به آکوس را با همتایانش در بروکسل مطرح خواهد کرد. فرانسه به بررسی این مساله در اجلاس سران اتحادیه اروپا و نشست‌های وزارتی در ماه آینده میلادی اصرار خواهد کرد.

بون گفت، مساله اعتماد مطرح است زمانی که ما قولی می‌دهیم بین هم‌پیمانان و بین دموکراسی‌ها و شرکا باارزش است و در این حالت اگر به وعده داده شده احترام گذاشته نشود نوعی خیانت به اعتماد است.

او تصریح کرد: باید به عنوان اروپایی‌ها نه فقط فرانسوی‌ها جدی برخورد کنیم زیرا مساله مربوط به شیوه‌ای است که براساس آن به عنوان هم‌پیمانان همکاری می‌کنیم.

وی درباره اینکه آیا فرانسه خواستار توقف مذاکرات تجاری با استرالیا خواهد شد؛ مذاکراتی که از ۲۰۱۸ درجریان است، گفت، این مساله‌ای است که باید همه ما آن را بررسی کنیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایالات متحده توران IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 0
    زن ماکرون حسابدار خاندان روتچیلد است که اگر ماکرون با حسابدار روتچیلد ازدواج نمی کرد حالا در بهترین حالت صاحب یک فروشگاه بود، امروز هم ماکرون توسط روتچیلدها برای غارت فرانسه انتخاب شده وگرنه حتی به شخصیت این آدم هم احترام نمی گذارند. مثلا در دوره ترامپ در اجلاس ناتو وقتی ترامپ برای صحبت با اردوغان می رفت ماکرون را که سر راهش بود هول داد به کنار، تو در حد ریاست جمهوری نیستی
  • سید مرتضی IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    2 1
    وقتی فرانسه برای یک توافق عادی وتجاری همچین واکنشی نشون میده اونم نسبت به متحدی که باهم در ویتنام عراق افغانستان و... در کنار هم جنگیدن و روابط گسترده نظامی سیاسی اقتصادی فرهنگی دارن به حدی که رافائلها از ناو هواپیمابر امریکا نشستو برخواست میکنن به دلیل کمبود ناو هواپیمابر نیروی دریایی فرانسه اینچنین واکنشی نشان میده دولت ما چی باید بگه!؟ واکنش ما چی بوده خیلی کشورها خلف وعده کردن نسبت به ما و اونم دلیل بود بر ضعف اقتصاد ودیپلوماسی ما وعدم باور به قدرتمند کردن نیروهای نظامی هر کسی ضعیف باشه وضعف نشون بده کشوزهای دیگه اونو تیکه تیکه میکنن نمونش لیبی سوریه عراق افغانستان سودان کشورهای افریقایی مابیشترین روابطو یا ترکها داریم اما تا درنگ کردیم وقفقاز رو رها کردیم در جنگ اذربایجان وارمنستان حالا ترکیه وپاکستان جای مارو گرفتن در دریا وهوا واقتصاد وقدرت نظامی فرهنگی هم همینطوره راهی به غیر از قدرتمند شدن نیست تمدن امروز بشر مثل اوایل دوره استعمار شده به دلیل ضعف امپراطوریهای بزرگ چون امریکا وفروپاشی رقیب اون شوروی اون موقع صفویان عثمانیان چینیها هم ضعف پیدا کردن که دول استعمار وارد اسیا شدن الآن هم همینطوره دیپلوماسی باخنده پیش نمیره اگر بخندی ازت همچیزو میگیرن دیپلوماسی واقتصاد باقدرت وعلم جلو میره فرض کنید حالا چین که قدرت دوم اقتصاد جهان شد ضعف نشون میداد روبروی امریکا چی میشد چه میکرد یه غیر نابودی هیچی پشت سر این پیشرفت نبود اما فهمید که نیاز به قدرت نطامی هم داره الآن از نظر کمیت بزرگترین نیروی دریایی جهان رو داره روسها چی؟ با مذاکره به کجا رسیدن به خاک مذلت به حدی که خود فروشی میکردن زشته بگم، الان با برگردوندن قدرت اقتصادی نظامیشون چی شدن المان چی بااین همه تکنولوژی حق تولید جنگندرو به تنهایی نداره الآن چند سال از جنگ جهانی گذشته تسلیم شده و الآن توی برنامه نسل۶با فرانسه مجبوره باج زیادی بده تازه اگر فرانسه مثل برنامه تایفون خیانت نکنه که اون موقع رفت برای برنامه رافائل بله ضعف خیلی بدیها داره که اخرش نابودی یک ملتی پشت سر اونه
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    1 0
    اینها همشون گرگ و شغالند چند صباح دیگه با هم اشتی میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس